Roghain schreef:
Die twee Paxen ken ik, en heb ik overgeslagen (so to speak) omdat ze voor 2-5 (of 6? Effe uit hoofd) zijn en de aanbevelingen op BGG zijn ook voor 'meer' spelers? T&T is specifiek ontworpen voor 3 spelers en de balans is ook echt daarop gemaakt.
Dat, en ik was in de veronderstelling dat Porfiriana meer een economisch spel was en minder een wargame - maar ik ken ze alleen van lezen hoor, dus misschien verkeerd onthouden.
Pax Porfiriana is voor 2-6 spelers, Pax Pamir voor 2-5. Ik heb Porfiriana nu 13x gespeeld (bijna altijd met drie spelers) en Pamir 2x (eenmaal met drie spelers en eenmaal met vier spelers).
Vooral Porfiriana is echt goed met drie. Een economisch spel vind ik het niet echt. Je moet op een bepaalde manier wel kaarten kopen en ze betalen als je ze wilt spelen, dus er zit iets van een inkomensaspect aan, maar dat is niet het hoofddoel. Ter vergelijking: Android: Netrunner heeft op een bepaalde manier ook een inkomensaspect en je moet ook kaarten betalen, maar het is geen economisch spel.
Een wargame is het misschien ook niet heel erg, alhoewel het op BGG wel die classificatie heeft. Het is qua mechanismes niet te vergelijken met Twilight Struggle of de COIN-series, maar ik zou het ongeveer dezelfde classificatie geven: een strategisch spel met een conflict-element, waarin je elkaar als spelers in balans moet houden.
Daarom maakt het ook niet zoveel uit of je het nu met 3 of 4 spelers speelt. Die balans zien te houden is wat het een leuk spel maakt. Dat hebben de COIN-games op een bepaalde manier ook, alhoewel die wel heel anders spelen.
Ik weet niet of je bijv. Nations hebt gespeeld? Het markt-mechanisme in Pax Porfiriana heeft daar wel iets van weg.