Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 jun 2007, 15:46 
PIONier
Avatar gebruiker

Berichten: 4
Hoi

Ik had eigenlijk een vraagje omtrent bordspel War of the Ring.. Al enige avonden proberen wij het spel te spelen en een aantal dingen worden steeds duidelijker. Maar we komen niet uit hoe het werkt met 'politieke spoor' en de progressie spoor ( 0 tot 10 spoor)

Wie weet hoe het precies werkt? En wanneer mag je wel of niet een tegenstander van het duister aan vallen. Hopelijk weet iemand het zodat we er mee verder kunnen. Als iemand een goede tip of link weet laat het me dan ook weten.

Ook las ik ergens dat de reisgezelschap onzichtbaar reist. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Als ik de lichte speler ben hoe kan ik dan de reisgezelschap verplaatsen? Daarnaast welke mogelijkheden bieden de andere reizigers zoals boromir, aragorn, gandalf etc etc??

Alvast bedankt


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jun 2007, 22:41 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: Rotselaar (B)
Hoi

Misschien kunnen deze links je helpen. Ik heb hier in ieder geval veel aan gehad tijdens het leren van het spel.

http://freespace.virgin.net/chris.lawso ... tr/faq.htm

http://freespace.virgin.net/chris.lawso ... ummary.htm


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun 2007, 02:45 
PIONier
Avatar gebruiker

Berichten: 4
Dank je voor reactie.. maar de links die je me gaf zijn voor het bordspel In de ban van de ring. Dat is een andere spel als War of the ring:-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun 2007, 03:03 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Heb je al op BoardGameGeek gekeken?
De koppeling naar je spel is http://www.boardgamegeek.com/game/9609

Succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun 2007, 03:20 
PIONier
Avatar gebruiker

Berichten: 4
Ik heb inderdaad deze link vandaag al gevonden maar vind het soms lastig vooral omdat het Engels is allemaal goed te begrijpen. Is er niet een nederlandse site gericht hierop? Ik heb het vanavond weer gespeeld en ja het is echt wel een leuk spel maar ik denk dat wij het helemaal verkeerd spelen.. Teveel vragen elke keer weer of iets wel of niet mag..

Nogmaals bedankt voor reactie..


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun 2007, 04:21 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Babelfish? Of worden de vertalingen dan te krom?
Verder zou ik het niet weten, ik heb WotR niet en heb het nooit gespeeld (hobbits en zo zijn m'n ding niet echt).
Hopelijk treft een kenner van je spel deze draad en dan komt alles toch nog goed.
:wink:

Welterusten voor nu (bekant half vijf, moe...)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007, 22:13 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Veel vragen. Ik zal proberen het kort uit te leggen.
Het politieke spoor:
Bij aanvang is hier de politieke status van een natie te zien t.o.v. het aanstaande conflict. Hierbij is te zien dat de Duistere naties al aktief zijn en er weinig voor nodig is om ze in oorlog te brengen. Bij de Lichte naties zijn alleen de Elfen "aktief". De andere naties zijn inaktief. Hoe verder ze weg liggen, des te minder zijn ze gemotiveerd om deel te nemen aan de oorlog.

Het is de bedoeling (voor zowel de Duistere als de Lichte speler) om in het begin de naties zo snel mogelijk in "oorlog" te krijgen. Zolang een natie niet in oorlog is, zijn er de volgende beperkingen:
- Legers en leiders mogen hun nationale grenzen overschrijden, maar niet de grenzen van andere (ook bevriende) naties.
- Legers en leiders mogen geen andere legers aanvallen (ze mogen wel verdedigen)
- Er mogen geen nieuwe eenheden gerekruteerd worden (tenzij je bepaalde kaarten uitspeelt).

Oftewel: je kan nog weinig doen.

Hoe breng je een natie in oorlog?
Als je bij de aktiedobbelstenenworp het "versterkingen" symbool gooit, kan je daar kiezen voor de aktie "diplomatieke aktie": verplaats een (in-)aktieve natie een veld vooruit op het politieke spoor. Deze aktie dien je dus een paar keer uit te voeren om een natie in oorlog te krijgen (dus het is te hopen dat je veel versterkingssymbolen gooit). Let hierbij op dat alleen AKTIEVE naties naar het veld "in oorlog" gebracht kunnen worden.
Een natie gaat trouwens automatisch een veld vooruit als: deze wordt aangevallen en telkens als de tegenstander een stad, dorp of vesting verovert.

Hoe aktiveer je een natie?
Een natie wordt geaktiveerd als:
- een vijandelijk leger een gebied van die natie betreedt.
- Een van de legers van de Vrije Lieden wordt aangevallen.
- De lichte speler de lokatie van het reisgezelschap bekend maakt, terwijl deze zich in een stad of vesting van die natie bevind.
- Een bondgenoot (vb Gimli): als deze een van de steden of vestingen van de Vrije Lieden bereikt (vb Gimli kan de Dwergen aktiveren).

Dus als een natie aktief en in oorlog is kun je het leger opbouwen en aanvallen.


Het progressie spoor (0 t/m 12):
Hier worden 2 dingen aangegeven: de hoeveelheid corruptie die het reisgezelschap heeft opgelopen en hoe ver het reisgezelschap zich (geheim) verplaatst heeft na de laatste keer nadat ze ondekt waren of zichzelf bekend gemaakt hebben. Er zijn dus 2 fiches op dit spoor die resp de progressie en de hoeveelheid corruptie bijhouden. Overigens is het zo dat de Duistere speler meteen wint als de hoeveelheid corruptie 12 of hoger is.

Hoe werkt het?
Ten eerste begint het bij de aktiedobbelstenenworp: de Duistere speler bepaalt hoeveel aktiedobbelstenen hij in het jachtvak legt. Als er dan gegooid is, komen er de aktiedobbelstenen met het "oog" symbool bij.
ALs de Lichte Speler een "Karakter" symbool heeft gegooid, kan hij voor de aktie "Progressie reisgezelschap" kiezen: op het progressie spoor zet je het fiche 1 veld vooruit. Dit betekent dat het reisgezelschap zich in het geheim 1 gebied verplaatst heeft t.o.v. de laatste positie waar ze ontdekt zijn of zich bekend gemaakt heeft. Als voorbeeld: het reisgezelschap bevind zich in Rivendell: nu zijn ze dus (verscholen) 1 gebied verder.

Als reactie hierop mag de Duistere speler een jachtworp doen: hij mag zoveel dobbelstenen (met een maximum van 5) gooien als er in het jachtvak liggen. Als de Duistere speler een 6 gooit heeft hij een succesvolle jacht en mag hij een jachttegel trekken. Op zo'n tegel staan de gevolgen van de jacht: je loopt corruptie op (zet het corruptiefiche zoveel plaatsen vooruit op het progressie spoor) en je kan ontdekt worden. Als je ontdekt wordt, dan kijk je waar het progressie fiche ligt op het spoor en verplaats je het reisgezelschap zoveel gebieden vooruit (in bovenstaand voorbeeld zet je het reisgezelschap in een zelf te kiezen gebied naast Rivendell). Zet daarna het progressie fiche weer op 0.

Om het reisgezelschap weer te verschuilen (en weer verder te verplaatsen) kies je bij een aktie dobbelsteen met het Karakter symbool voor de aktie "verschuil het reisgezelschap".
Wacht hier niet te lang mee, want zo lang het Reisgezelschap niet verscholen is, kan de Duistere speler bepaalde kaarten spelen, zodat het reisgezelschap nog meer corruptie oploopt!

Nou, ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.....


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009, 14:47 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Wij zin nu bezig met het basisspel (dus nog niet de gevorderden-variant) en lopen tegen enkele onlogische zaken in de spelregels aan:

- Op het spelregeloverzicht van de basisregels staat bij 'karakter': progressie reisgezelschap: zet het progressiefiche één veld vooruit op het progressiespoor. Na deze actie volgt onmiddellijk de Jacht, leg de gebruikte dobbelsteen in het Jachtvak.
Vraag: in de basisregels komt het progressiespoor helemaal niet terug. Dat is pas bij de regels voor gevorderden. Moeten we dit in het overzicht van de basisregels maar negeren?
Verder staat er dus dat na deze actie onmiddelijk de Jacht volgt en dat de gebruikte dobbelsteen in het Jachtvak moet komen te liggen. Echter, in de basisregels staat 'Voor iedere EXTRA VERPLAATSING NA DE EERSTE moet hij de gebruikte actiedobbelsteen op het Jachtvak leggen'. Dit impliceert dus dat de lichte speler zonder al te veel risico het reisgezelschap één veld kan verplaatsen (hij kan immers enkel tegengehouden worden met een 6). Elke volgende plaatsing is riskanter, omdat dan de blauwe dobbelstenen mee gaan tellen. Wat is juist?

- Wordt bij 'diplomatieke actie' met 'vriendelijke natie' bedoeld een natie die (nog) niet in oorlog is? Dus dat kan zowel een duistere natie zijn als een natie van de Vrije lieden?

- Bij 'verplaats vazallen' staat op het spelregeloverzicht: verplaats alle Nazgul naar een gebied naar keuze op het speelbord. In de basisregels staat: 'De Duistere speler kan een KARAKTER gebruiken om EEN Nazgul te verplaatsen'. Wat is nu de juiste regel?

- Tenslotte vraag ik me af of het bij de Basisregels zo is, dat wanneer je een gebied verovert met daarin een vijandelijke stad, dorp of vesting, je deze automatisch verovert hebt.

Alvast bedankt voor de hulp!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009, 18:16 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
De antwoorden:
- Het progressiespoor wordt bij de basisregels inderdaad niet gebruikt. De tekst op het overzicht zou moeten zijn "Zet het reisgezelschap een gebied vooruit". Wat dat betreft kun je dus beter Hoofdstuk 9 van de basisregels aanhouden.

- Na de (karakter) aktie van het verplaatsen van het reisgezelschap volgt de jacht: de Duistere spelere gooit net zoveel dobbelstenen als er aktiedobbelstenen met het Oog symbool op het Jachtvak liggen.
Als er daar een 6 gegooid wordt is de Jacht succesvol en mag de Duistere speler het reisgezelschap 1 gebied van Mordor af verplaatsen.
Na de Jacht (wel of niet succesvol) legt de Lichte speler zijn gebruikte aktiedobbelsteen op het Jachtvak.
Deze aktie geldt puur als reminder (van +1 op de jachtworp): als de Lichte speler bijv 3 karakter symbolen heeft gegooid met zijn aktiedobbelstenen kan hij er nog een keer voor kiezen om een "verplaats reisgezelschap" te doen.
In dat geval heeft de Duistere speler bij de Jacht succes bij een worp van 5 of 6 (+1 op de Jachtworp dus)
Het aantal gebruikte aktiedobbelstenen van de Lichte speler in het Jachtvak geeft dus aan hoeveel de Duistere speler bij zijn jachtworp kan optellen (en zo wordt het dus steeds risicovoller om te verplaatsen).
Je moet trouwens ook nog rekening houden met de Jachtherkansing: zie hiervoor hoofdstuk 9 van de basisregels.
Als de fase "akties uitvoeren" geweest is, dan krijgt de Lichte Speler zijn aktiedobbelstenen weer terug. Dit staat inderdaad wat warrig in de regels vermeld.

- Met vriendelijke natie wordt bedoeld een bondgenoot (wel of niet in oorlog) van het Duister of Vrije Lieden. Dus als de Duistere speler aan de beurt is zijn Sauron, Isengard en Zuiderlingen & Oosterlingen de bondgenoten; bij de Lichte speler zijn dit de Elfen, Dwergen, Rohan, Het Noorden en Gondor.

- Verplaats alle Nazgul is de juiste regel.

- Als je een vijandelijke stad verovert zonder vijandelijke eenheden is de stad meteen veroverd. Heel belangrijk dus om deze te verdedigen.


Ik hoop dat dit jullie duidelijkheid verschaft!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009, 18:28 
10. Escape: Zombie City (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Super! ENORM bedankt voor alle opheldering! Dan hebben we enkel in het begin even die regel met het verplaatsen van het reisgezelschap verkeerd gespeeld; wij hebben vanaf het begin telkens na de actie van het verplaatsen van het reisgezelschap de dobbelsteen in het jachtvak gelegd, waardoor een 6 én een 5 als voldoende golden om het reisgezelschap terug te zetten. De laatste rondes hebben we dat niet meer gedaan.

Nog een paar vragen:
- bij het rekruteren is het waarschijnlijk niet mogelijk om leiders te rekruteren in gebieden waar verder geen legereenheden staan, of wel? Wij hebben gespeeld van niet, omdat een leider zonder eenheden van het bord verwijderd moet worden.
- Kun je nog iets meer toelichten over het gebruik van de Nazgul? Moeten zij allemaal naar één gebied verplaatst worden, of mogen de 8 Nazgul (stel dat je ze allemaal op het bord hebt staan) naar 8 verschillende gebieden? En moet een Nazgul altijd naar een gebied waar je legereenheden hebt staan, omdat een leider niet alleen in een gebied mag staan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009, 11:42 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Nog een paar antwoorden:
- Zoals jullie het gespeeld hebben klopt voor de Lichte speler. Leiders van de Vrije Lieden mogen nooit alleen overblijven, dus heeft het ook geen zin om ze te rekruteren op een plaats waar geen legereenheden staan.
Nazgul kunnen echter wel gerekruteerd worden in een vesting (in Sauron) waar geen legereenheden staan.
- Als je 8 Nazgul op het bord hebt staan kunnen deze naar 8 verschillende gebieden vliegen. Ze mogen naar elk gebied, behalve de door de Vrije Lieden gecontroleerde vestingen.
Nazgul kunnen dus alleen in een gebied staan en hebben ook geen hinder van vijandelijke troepen als deze dit gebied betreden.
De enige manier om een Nazgul te verslaan is als hij leider is van een leger en dit leger wordt verslagen in een gevecht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009, 14:56 
10. Escape: Zombie City (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cheezer schreef:
- Als je 8 Nazgul op het bord hebt staan kunnen deze naar 8 verschillende gebieden vliegen. Ze mogen naar elk gebied, behalve de door de Vrije Lieden gecontroleerde vestingen.
Nazgul kunnen dus alleen in een gebied staan en hebben ook geen hinder van vijandelijke troepen als deze dit gebied betreden.
De enige manier om een Nazgul te verslaan is als hij leider is van een leger en dit leger wordt verslagen in een gevecht.


Die laatste regel is vrij essentieel; jammer dat ik die in de uitgebreide spelregels niet tegenkwam. Kan een Nazgul wel in zijn eentje aanvallen? Is waarschijnlijk niet aan te raden, maar wat is anders het nut om deze alleen in een gebied te zetten? Bescherming, wellicht, omdat ze dan niet aangevallen kunnen worden?

Wederom enorm bedankt! Ik heb gisteren de uitgebreide regels gelezen, dus ik denk dat we binnenkort maar eens aan de slag gaan met een volledige partij. Lijkt me nog een stuk leuker, aangezien dan het reisgezelschap echt ingezet gaat worden, de karaktereigenschappen gebruikt kunnen worden en de karakters in de ban van de ring kunnen raken :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009, 21:51 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Een Nazgul kan niet in zijn eentje legers aanvallen. Dat kan alleen als de Nazgul leider is van (verschillende) Duistere legereenheden.

Bij de basisregels is het enige nut om een Nazgul alleen in een gebied te zetten het hinderen van het reisgezelschap. Als het reisgezelschap een gebied betreed met een (of meerdere) Nazgul, dan krijgt de Duistere speler na de Jacht de Jachtherkansing.

Ik ben benieuwd wat je van War of the Ring vind na het spelen met de uitgebreide regels. Voor mij is dit spel een van m´n favorieten!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009, 21:58 
6. BattleLore (2006)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cheezer schreef:
Bij de basisregels is het enige nut om een Nazgul alleen in een gebied te zetten het hinderen van het reisgezelschap. Als het reisgezelschap een gebied betreed met een (of meerdere) Nazgul, dan krijgt de Duistere speler na de Jacht de Jachtherkansing.


Zo had ik het nog niet bekeken! Goede tip, thanks!

Ik kan niet wachten om het met uitgebreide regels te spelen... Lijkt me echt te gek!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009, 17:06 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Toch nog even een paar vragen...

1. Als het reisgezelschap al in een gebied van de vrije leiden met een vesting staat, en ze zijn zichtbaar voor Sauron, mag in de fase ‘reisgezelschap’ het fiche dan telkens één terug op het corruptiespoor?

2. Kaart 19/24: Enten ontwaken: boombaard.
- Moet een leger van de lichte lieden naast Orthanc staan om van deze kaart gebruik te kunnen maken? (zodat zij Orthanc ook kunnen bezetten, indien Saruman wordt geelimineerd?)
- En kan die bondgenoot in Fangorn waarover verderop op de kaart gesproken wordt ook Gandalf zelf zijn?


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - 'War of the Ring' problemen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Phalanx Games, War of the Ring



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®