Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013, 09:33 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
Heb onlangs battles of westeros aangeschaft. Maar kom haast niet door het regelboek geworsteld. Voor diegene die het spelen. Hoe hebben jullie het jezelf aangeleerd? Internet filmpjes?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013, 13:15 
Avatar gebruiker
Timonneke schreef:
Heb onlangs battles of westeros aangeschaft. Maar kom haast niet door het regelboek geworsteld. Voor diegene die het spelen. Hoe hebben jullie het jezelf aangeleerd? Internet filmpjes?

Battle of Westeros heb ik zelf nooit gespeeld, maar is het regelboekje niet opgesteld zoals C&C, MM44 en Battlelore, versta dat je eigenlijk enkel de regels moet lezen die bij het scenario horen?

Ik raad je aan om het eerste scenario te bekijken en dan enkel de spelregels te lezen die je nodig hebt om dit te spelen. Voor Battlelore en MM44 moet je zo amper een vierde van het regelboekje gelezen hebben.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013, 15:24 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
De video van Crippled System lijkt me een handige start.



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013, 15:31 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Mocht je specifieke vragen hebben, stel maar, ik heb reeds alle scenario's van BoW basisversie gespeeld.

Een handig overzicht van de regels vind je op :

http://boardgamegeek.com/filepage/57543/universal-head-battles-of-westeros-rules-summary


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013, 22:23 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
Hey bedankt erwin, ben echt blij met dat filmpje. Gek, dacht dat ik heel youtube al had afgespeurd naar goeie gedetailleerde besprekingen maar kon alleen maar een duitse uitleg vinden.


Laatst bijgewerkt door Timonneke op ma 12 aug 2013, 12:22, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013, 23:26 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Timonneke schreef:
Hey bedankt erwin, ben echt blij met dat filmpje. Gek, dacht dat ik heelmyoutube al had afgespeurd naar goeie gedetailleerde besprekingen maar kon alleen maar een duitse uitleg vinden.


Graag gedaan.

Volgens mij is het een kakelvers filmpje. Die staat nog maar een dag of 10 op YouTube.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 09:32 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
Dan heb ik hier de eerste paar vragen :)

1. Hoe werkt Toughness 1?
2. Ik snap niets van die Morale track, hoe werkt dat?
3 welke regels gelden voor overgebleven commander units? Niet zijnde commanders.
4. Wanneer je tegenstander retreat kun je dan altijd volgen?
5. Wat is parting blow en hoe werkt dat?
6. Ik snap niets van de regroup phase, hoe gaat dat in z'n werk?

Bedankt alvast


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 11:52 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
1. Toughness x werkt als een schild. Het beschermt je tegen x damage. Dus wanneer ik 3 hits rol, dan krijg je slechts 2 schade als de toughness 1 is.

2. Moraal is de track met 1 token op en het token gaat omhoog (van je weg) en omlaag (naar je toe) gedurende het spel. Je hebt een ‘route’ moraal track en een niet ‘route’ moraal track aan de achterkant.

Moraal is belangrijk in volgende gevallen :

• Als het token helemaal onderaan op het route symbool belandt (aan jouw kant), dan verlies je onmiddellijk het scenario. Sommige scenario’s gebruiken de niet-route track, dus dan gebeurt er eigenlijk niets als het token zich helemaal aan het uiteinde bevindt.
• Sommige leadership kaarten hebben als vereiste (in de tactic box van een kaart) dat het token in een bepaalde sectie/kleurgedeelte van de moraaltrack ligt.
* ook nog: in geval van gelijkstand op het einde wordt gekeken naar wie het meeste moraal over heeft.

Moraal gaat omlaag als je :

• Units volledig verliest (dus alle mannetjes van een unit worden uitgeschakeld) [hoeveel moraal je verliest is afhankelijk van de kleur van uitgeschakelde unit]
• Als je een order token met een zwart vlagje gebruikt (hij gaat omlaag als je het zwarte vlagje gebruikt om een unit opnieuw beschikbaar te maken en omhoog als je het zwarte vlagje opoffert aan de moraal track)

Tijdens de regroup fase gaat het moraal token opnieuw naar omhoog als het zich onder een vakje bevindt met het pijltje. Als het in groen ligt gaat het token omhoog naar het groene vakje met het pijltje.

In de scenario’s met weinig units heeft moraal weinig effect, pas in de grotere battles komt dat meer tot zijn recht. Ik gebruik ook een houserule waarmee je extra moraal verliest als je commander gevangen wordt genomen (gelijk zijnde aan de capture rating). Er is een officiele optionele withdraw rule (zie post hieronder) waarvoor je moraal gebruikt.

3. Ik weet niet precies wat je bedoelt. Maar je moet eerst alle figuren in een unit uitschakelen vooraleer je de commander kunt gevangen nemen. Als dat het geval is moet je om de commander gevangen te nemen een aantal hits gooien dat gelijk of groter is dan zijn capture waarde (zie zijn commander kaart). Als je genoeg hits zou rollen om al de figuren uit te schakelen die er nog over zijn en om de capture rating van de commander te evenaren, dan mag je hem onmiddellijk gevangen nemen. Zolang de commander rondloopt, blijft hij op dezelfde manier voortvechten.

4. Nee want alle movement gebeurt voor de attack fase. Je kan wel nog voortbewegen als je de abilities : advance of pursue hebt. Bij advance mag je enkel bewegen, bij pursue mag je bewegen en nog een keer aanvallen (niet noodzakelijk hetzelfde unit).

5. Wanneer je een unit aanvalt, dan ga je een engagement aan. Je legt dan zo een gekarteld token tussen de twee units. Wanneer je dan een ander unit wil aanvallen of wil weg bewegen, dan verbreek je de engagement. Als penalty mag het andere unit een keer op je slaan. Zwarte vlagjes mogen niet gebruikt worden dan. Dit simuleert de tactiek van een unit vastpinnen.

[een engagement token wordt enkel gelegd als het om een melee gevecht gaat, dus niet met archers en ook niet als het om een flanking actie gaat -er kunnen dus geen twee engagement tokens liggen aan 1 unit]

6. De regroup fase is gewoon een upkeep fase. Je kijkt of bepaalde victory conditions van toepassing zijn , scoort vp’s. Je moet ook je order tokens en leadership kaarten discarden, je mag er wel 1 van elk houden. Als laatste pas je de moraal track aan als dat nodig is (zie vraag 1).


Laatst bijgewerkt door Skallagrim op wo 14 aug 2013, 12:39, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 12:19 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Dit is trouwens een officiele FAQ van Fantasy flight voor het spel, met nog enkele optionele regels :
http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/battles-of-westeros/minisite/support/bow-errata-v1.2.1.pdf

Ik kan je aanraden om de 'coordinated attack' regel aan te leren vanaf het begin van het spel. Ik verkies die af en toe te gebruiken als ik zware commanders of zware (rode) units aanval, want soms kunnen die ervandoor gaan dankzij de retreat rule vooraleer je kans hebt om met al je units erop te slaan (d.i. als je flanking units staan hebt).

Andere optional rules:
* withdrawal - wordt minder snel gebruikt, maar kan wel als verrassing aankomen voor de tegenstander, dus erg tactisch.
* reduced strenght units - ik gebruik die altijd , maar je kan best zonder spelen ook. Het maakt aanvallen iets zwaarder doorwegen.
* one card to order one unit - ook minder vaak gebruikt, maar kan in sommige gevallen wel nodig zijn


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2017, 16:29 
Meeple

Berichten: 12
Woonplaats: Brugge
Ik ben er zelf nog niet toegekomen om het spel te spelen, maar ik heb wel de herschreven regels afgedrukt.

https://boardgamegeek.com/filepage/7922 ... cted-rules


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Battles of westeros aanleren.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®