stefaan schreef:
Los van de vraag of ik het een goed idee vind, heb ik meer en meer het gevoel dat we gaan naar een nichesector waar fysieke winkels en zelfs webshops als uit te schakelen schakels verdwijnen. Waarom zouden uitgevers in een internetmaatschappij een groot deel van de koek weggeven als ze hun klanten rechtstreeks kunnen bereiken en informeren? Queen games met zijn overvloed aan Kickstarters is denk ik momenteel het verst gevorderde voorbeeld.
Mijn ervaring met bv. Queen games op Kickstarter is, om het nog zacht uit te drukken, zeer slecht. Queen informeert zeer snel en goed als het gaat om lopende kickstarter, maar eens ze het geld binnen hebben is er van klantenservice totaal geen sprake meer. Ikzelf heb bv. op Kickstarter Speculation gebacked, samen met Alhambra. Toen ik in Essen ben ik mijn spellen ging oppikken, bleek dat ze mij een Duitse versie van Alhambra hadden meegegeven, hoewel ze mij een Engelse hadden beloofd. Nu weet ik wel dat dat een taal-onafhankelijk spel is, maar als dat als cadeau bedoeld is, geef je toch liever een spel in een taal die de ontvanger ervan begrijpt... Dus vroeg ik Queen of ik het nog kon omruilen. Enkele weken later kreeg ik het antwoord dat ze mij op een lijst hadden gezet van mensen die nog iets moesten ontvangen. Die lijst waren ze zogezegd in december aan het afwerken.
Intussen heb ik heel vaak contact met hen opgenomen, en telkens moet ik enkele weken wachten op een antwoord. Dat antwoord is zeer vaag, en steeds komt men met andere excuses, waaruit blijkt dat de vorige excuses gewoon verzonnen waren...
Ondertussen zijn we 4 maand verder, en heb ik nog steeds geen Engelstalige versie van het spel (terwijl ik het wel al in enkele winkels heb zien liggen...). Als ik de commentaren op de kickstarter-projecten (die reeds zijn afgelopen) van Queen lees, dan blijkt dat ik helemaal niet de enige ben, en dat er heel wat mensen nog wachten op hun spellen (en geen informatie van Queen krijgen), terwijl ze ondertussen gewoon in de winkel te vinden zijn.
Dit wijst er nog maar eens op dat een goede en degelijke spellenwinkel meer dan zijn geld waard is. Klantenservice mag gerust een paar euro's kosten...
Sindsdien pik ik nu en dan nog eens een Kickstarter uit omwille van de vele extra's (vb Fief), of een absoluut koopje op bv amazon (vb Wallenstein voor 26 euro inclusief verzending
). Maar de rest van mijn aankopen probeer ik bewust bij een lokale spellenwinkel te doen. En dat zal ik steeds vaker proberen te doen...