Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





184 berichten | Pagina 2 van 13 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 08:53 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ruud zijn blog is ook toegevoegd aan ons portaal: portal.php


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 11:03 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Mooi initiatief en goed gedaan, dus toegevoegd aan mijn favorieten. Veel succes!

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2015, 13:12 
4. Schaken (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Vandaag toegevoegd:

Dead of Winter


en

Elder Sign


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 12:55 
7. Eufraat & Tigris (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
De nieuwste review gaat over Kemet

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 13:07 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Flash schreef:
De nieuwste review gaat over Kemet

Afbeelding

Eindelijk een spel dat ik ken en ook fantastisch vind. :D
Citaat:
Kemet komt het best in de buurt van Risk meets Agricola

Deze vergelijking snap ik niet. Ik zie zeer weinig overeenkomsten tussen beide spellen. Het enige dat het met Risk gemeen heeft is het feit dat je met legers over een map beweegt en elkaar aanvalt, maar daar stopt de vergelijking ook vind ik. Het feit dat je met kaarten vecht ipv dobbelstenen (wat jullie als een nadeel ervaren) vind ik bijv. al een heel verschil en maakt de gevechten veel tactischer dan in Risk.
Van Agricola zou je de kleine en grote investeringen als overeenkomst kunnen zien, maar dan lijken de gebouwen uit Puerto Rico me meer van toepassing.
En het is ook helemaal geen worker placement aangezien je elkaars acties niet kan blokkeren, ik zou het eerder een actiepunten mechanisme noemen waarbij je tijdens een ronde 5 actiepunten hebt om in te zetten op 10 acties.

Wat ik zelf als grootste minpunt ervaar is de opstelling van het spel en de uitleg door de tientallen krachttegels. De tegels sorteren en klaarleggen is een heel werkje en bijna elke tegel apart uitleggen nog erger.

Zowel Kemet als Cyclades (beide van Matagot) horen zeker in mijn top 10 van spellen voornamelijk door de interactie, het prachtige speelmateriaal, het thema en de spanning tijdens het spel (bij Cyclades door de biedfase, bij Kemet door de gevechten).

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 14:07 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Allereerst bedankt voor het reageren :).

The Iced One schreef:
Citaat:
Kemet komt het best in de buurt van Risk meets Agricola

Deze vergelijking snap ik niet. Ik zie zeer weinig overeenkomsten tussen beide spellen. Het enige dat het met Risk gemeen heeft is het feit dat je met legers over een map beweegt en elkaar aanvalt. En het is ook helemaal geen worker placement aangezien je elkaars acties niet kan blokkeren, ik zou het eerder een actiepunten mechanisme noemen waarbij je tijdens een ronde 5 actiepunten hebt om in te zetten op 10 acties.


Heb even een beetje geknipt/plakt om je punten wat in te korten. Ik denk dat ik het volledig met je eens ben, in de review schrijf ik daarom ook:
Citaat:
Kemet komt het best in de buurt van Risk meets Agricola, en combineert area control, kaart-combat met een soort worker-placement/action selection mechanisme.


Waarom ik Risk en Agricola zeg, is bijna precies zoals jij stelt en zijn vooral om mensen een soort idee te geven wat voor soort spel Kemet is. De overeenkomsten zijn misschien oppervlakkig, maar in Risk bezet je land en heb je legers (en iedereen kent risk!). In Agricola plaats je werkers en bouw je technologieën uit, natuurlijk is dat niet 100% hetzelfde als in Kemet, maar ik denk genoeg zodat mensen in een regel een beeld hebben van het spel. Daarbij wordt het in dezelfde zin daarna nog verduidelijkt met wat het in Kemet inderdaad echt is, een action selection mechanisme.

Citaat:
Het feit dat je met kaarten vecht ipv dobbelstenen (wat jullie als een nadeel ervaren) vind ik bijv. al een heel verschil en maakt de gevechten veel tactischer dan in Risk.

Ik vind het geen groot nadeel dat Kemet met niet met dobbelstenen werkt. Ik vind het vooral wat omslachtiger werken dan dobbelstenen.

Ik zeg daarover zelf:
Citaat:
Ook vind ik het kaart combat systeem een beetje wonky. Het is een vrij trage manier van het resolven van combat in tegenstelling tot bijvoorbeeld dobbelstenen, aangezien je tijd kwijt bent met nadenken, kaart icoontjes bekijken en bepalen welke kaart je weg wilt gooien.


Ik zal dit wel wat aanscherpen in de review op ameritrash, want ik vind het niet enkel een nadeel in Kemet, het geeft ook tactische keuzes. Even principieel, gevechten in Kemet zijn tactisch, maar aanvallen met een leger dat veel dobbelstenen gooit is niet zo lucky als je misschien denkt. Hoe minder dobbelstenen, hoe groter de willekeur.

Citaat:
Wat ik zelf als grootste minpunt ervaar is de opstelling van het spel en de uitleg door de tientallen krachttegels. De tegels sorteren en klaarleggen is een heel werkje en bijna elke tegel apart uitleggen nog erger.


Hmm. Dit is niet mijn ervaring, maar snap wel waar je vandaan komt. Ik denk dat ik het spel redelijk vlot kan uitleggen en heb het ook redelijk vaak aan verschillende groepen spelers uitgelegd. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker. Setup is in mijn geval vrij eenvoudig, ik ruim de tegels gesorteerd op, waardoor ik ze bij het opzetten enkel neer hoef te leggen en niet hoef te sorteren.

Citaat:
Zowel Kemet als Cyclades (beide van Matagot) horen zeker in mijn top 10 van spellen voornamelijk door de interactie, het prachtige speelmateriaal, het thema en de spanning tijdens het spel (bij Cyclades door de biedfase, bij Kemet door de gevechten).


Dit ben ik met je eens. Cyclades staat ook op de lijst van titels die ik wil gaan reviewen, maar die heb ik niet zelf (vrienden van me wel) , dus dan moet ik even foto's maken.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 16:06 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Was geen kritiek ofzo hoor, enkel een aanvulling met een andere mening.
Ik begrijp wel waarom je Risk en Agricola aanhaalt, maar persoonlijk vind ik de vergelijking met PR beter om duidelijk te maken waar het spel eigenlijk om draait. Maar dat het een combinatie is tussen een euro/optimalisatiepuzzel en een wargame komt sowieso wel over.

Citaat:
Hmm. Dit is niet mijn ervaring, maar snap wel waar je vandaan komt. Ik denk dat ik het spel redelijk vlot kan uitleggen en heb het ook redelijk vaak aan verschillende groepen spelers uitgelegd. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker. Setup is in mijn geval vrij eenvoudig, ik ruim de tegels gesorteerd op, waardoor ik ze bij het opzetten enkel neer hoef te leggen en niet hoef te sorteren.

Het spel uitleggen is inderdaad niet zo moeilijk, maar je bent wel bijna verplicht om na de uitleg van de spelmechanismen en beurtverloop enz. nog een hele hoop van die tegels te overlopen en de meeste niet zo ervaren spelers beginnen doorgaans te zuchten als ik zeg 'en nu nog even al deze tegels overlopen'. :roll: :)

Citaat:
Cyclades staat ook op de lijst van titels die ik wil gaan reviewen

Kijk er naar uit!
Ik wacht vol spanning op Inis, het volgende XL-box spel van Matagot, in de hoop dat dit samen met Kemet en Cyclades een prachtig trio van hybride euro's kan vormen. :)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2015, 16:12 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Ah. Bedoelde het niet als een defensieve reactie hoor. Was meer even toelichting/ poging het wat beter uit te leggen dan ik kennelijk gedaan had :).

The Iced One schreef:
Het spel uitleggen is inderdaad niet zo moeilijk, maar je bent wel bijna verplicht om na de uitleg van de spelmechanismen en beurtverloop enz. nog een hele hoop van die tegels te overlopen en de meeste niet zo ervaren spelers beginnen doorgaans te zuchten als ik zeg 'en nu nog even al deze tegels overlopen'. :roll: :)


Dat doe ik nooit echt heel expliciet. Ik geef gewoon iedereen een ref-sheet met de tegels/acties en probeer grofweg de symboliek op de tegels uit te leggen. Die zijn namelijk vrij evident, omdat de iconografie in het hele spel behoorlijk rechtlijnig is. Nu speel ik vooral met 'veelspelers', dus wellicht helpt dat ook mee.

The Iced One schreef:
Citaat:
Cyclades staat ook op de lijst van titels die ik wil gaan reviewen

Kijk er naar uit!
Ik wacht vol spanning op Inis, het volgende XL-box spel van Matagot, in de hoop dat dit samen met Kemet en Cyclades een prachtig trio van hybride euro's kan vormen. :)


Inis zegt me nog niets. Ik ben zelf erg benieuwd naar de expansie van Kemet, die met zwarte piramide komt waarbij je moet kiezen welke 3 je wilt bouwen. Wat vond jij van Cyclades? Speel jij met of zonder titans?

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 10:38 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
War of the Ring



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2015, 17:04 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Star Realms



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 maart 2015, 11:42 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ruud2009 schreef:
Wat vond jij van Cyclades? Speel jij met of zonder titans?

Ik vind Cyclades één van de beste spellen ooit. Er is toevallig net een 'review' over verschenen op BGG die duidelijk maakt waarom het zo'n fantastisch spel is: https://boardgamegeek.com/thread/1345525/voice-experience-6-things-ive-learned-about-cyclad

Ik vind het spel uitdagend genoeg zonder uitbreidingen en ben doorgaans niet zo'n fan van uitbreidingen, ik gebruik dat geld liever om een volledig nieuw spel te spelen. Het probleem is ook dat ik een heel variabele speelgroep heb en Cyclades dus zelden meer dan 3x met dezelfde spelers speel. Daardoor zijn de uitbreidingen zelfs nog geen optie geweest. Ik zou al blij zijn als ik eens met de variabele set-up kon spelen uit Hades, maar dat is pas interessant als je speelt met andere ervaren spelers.
Maar ik zou dolgraag de uitbreidingen eens proberen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 maart 2015, 18:40 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Star Wars: X-Wing Miniatures Game



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 15:30 
7. Eufraat & Tigris (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Rogue Agent



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 19:43 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Lord of the Ice Garden


_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2015, 10:50 
8. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Battlelore (2nd Edition)



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
184 berichten | Pagina 2 van 13 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3 ... 13  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beste van het Web  
 Feed - Onderwerp - Ameritrash.nl  

Gebruikers die deze topic waarderen

Aras, vdbmalmsteen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

ameritrash.nl



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®