Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




58 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 14:56 
7. Raja's Van De Ganges (2017)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Hier gaat waarschijnlijk niet één spel uitkomen maar meerdere opties. Toch krijg ik graag jullie advies! :D

Ik hou enorm van het spelen van spellen met anderen en dan het liefst de wat zwaardere spellen, afhankelijk van de groep. Een aantal van mijn spellen heeft ook een Automa maar dit heb ik nog niet of nauwelijks geprobeerd en vind ik nog te droog, misschien wordt het nog wel leuk en moet ik het veel vaker spelen? Deze spellen zijn bijvoorbeeld: Viticulture (+ alle uitbreidingen), Scythe (heb ik te leen), Patchwork, Wingspan etc. En ik heb nog spellen waarbij je solo de hoogste score probeert te verbeteren zoals Friesche Velden. Daarnaast heb ik nog een behoorlijk aantal spellen die niet persé voor solo spelen bedoelt zijn maar waar door anderen wel leuke solo regels en soms zelfs een Automa ontwikkeld zijn.

Ik denk dat ik misschien een spel zoek waarbij ik tegen het spel speel, een uitdagende co-op dus. Met verhaallijn en flink wat uitdaging. Of hebben jullie een beter idee? Waar ik op dit moment naar kijk zijn o.a.: Robinson Crusoe (voorkeur), Spirit Island en Comancheria of Navajo Wars. Ik wil beginnen met één spel :P
Deze spellen komen niet voor in de spellendatabase van BSM en hebben bij BGG een behoorlijke rating maar ook wel wisselende reviews. Ik hou niet van de bekende solo horror spellen (bijv. Arkham).

Ik wil graag ook solo bordspellen gaan spelen om minder schermtijd te hebben (minder pc/console games dus) en het lijkt me ook gewoon leuk. Anderen hebben helaas niet altijd zin of tijd om een spelletje te doen, al lukt het me toch regelmatig om ze aan tafel te krijgen :D

Wie kan mij zijn of haar ervaringen delen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 15:22 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Robinson Crusoe. Niet twijfelen. Enorm veel herspeelbaarheid, thematisch erg sterk en altijd leuk solo.

Als je nog wat geld over hebt:
- Terraforming Mars
- Legendary Encounters: an alien deck building game.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 16:24 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Toevallig zijn de spellen die Ditterio noemt, samen met Robinson, enkele solo-favorieten van mij. De recensies die ik geschreven heb staan hieronder: Robinson Crusoe, Terraforming Mars en Legendary Encounters Alien.

Voor Robinson komt er overigens deze maand een uitbreiding uit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 18:06 
3. Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island (2012)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Bedankt voor jullie reacties! Wat is jullie mening over Spirit Island? Stijnhoofd, ik meen op jouw blog gelezen te hebben dat je Spirit Island wilde aanschaffen? Heb je dat al gedaan inmiddels en hoe is het bevallen?

Het lijkt erop dat jullie nogal enthousiast zijn over Robinson Crusoe. De blogpost van Stijnhoofd ken ik over dit spel (+++ :) ) maar Ditterio, op jouw blog ben je eigenlijk helemaal niet zo enthousiast over Robinson? Sterker nog, het staat zelfs op plek 2 van je top 10 grootste ontgoochelingen? :P

Btw, aliens trekken me niet zo :D Lijkt inderdaad wel een goede solo te zijn!

In hoeverre lijkt Terraforming Mars op Wingspan en hoe leuk is het solo?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 18:41 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Voor zover ik het kan zien is Wingspan het kleinere broertje van Terraforming Mars; een card-based engine builder. Ik zeg kleiner, omdat ik dénk (ik heb Wingspan nog niet gespeeld namelijk) dat Terraforming Mars in mechanismes wat dieper en complexer is.

Mijn mening over Spirit Island is: te zwaar. Ik heb hem gehad, paar keer gespeeld, maar weer weggeruild. De combinatie van fast actions - invader phase - slow actions was gewoon te veel voor mij om op te lossen iedere beurt, laat staan met twee spirits. Alhoewel ik met deze mening wel in de minderheid ben, geloof ik, onder solo gamers.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 19:30 
Sojaboon

Berichten: 27
Woonplaats: Putte
Qua thematiek en verhaallijn vind ik Nemo’s War ook wel goed scoren. Blijf het 1 van mijn leukere solo’s vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 20:16 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
RiderHat schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Wat is jullie mening over Spirit Island? Stijnhoofd, ik meen op jouw blog gelezen te hebben dat je Spirit Island wilde aanschaffen? Heb je dat al gedaan inmiddels en hoe is het bevallen?

Het lijkt erop dat jullie nogal enthousiast zijn over Robinson Crusoe. De blogpost van Stijnhoofd ken ik over dit spel (+++ :) ) maar Ditterio, op jouw blog ben je eigenlijk helemaal niet zo enthousiast over Robinson? Sterker nog, het staat zelfs op plek 2 van je top 10 grootste ontgoochelingen? :P

Btw, aliens trekken me niet zo :D Lijkt inderdaad wel een goede solo te zijn!

In hoeverre lijkt Terraforming Mars op Wingspan en hoe leuk is het solo?


Klopt, mijn eerste ervaring viel toen tegen als coöperatief spel. Jaren later heb ik het spel solo herontdekt en nu vind ik het helemaal fantastisch. Beste thematische solo-ervaring. This war of mine is ook erg goed maar het donkere, depressieve, harde thema kon me minder bekoren.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Laatst bijgewerkt door ditterio op zo 10 maart 2019, 20:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 20:19 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Wingspan heb ik nog niet gespeeld, maar sommigen noemen het Terraforming Mars light. Die vergelijking doet me wel zin krijgen om Wingspan eens te spelen. Terraforming Mars is namelijk mijn favoriet bordspel.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 22:26 
5. Wingspan (2019)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Stijnhoofd schreef:
Voor zover ik het kan zien is Wingspan het kleinere broertje van Terraforming Mars; een card-based engine builder. Ik zeg kleiner, omdat ik dénk (ik heb Wingspan nog niet gespeeld namelijk) dat Terraforming Mars in mechanismes wat dieper en complexer is.

Mijn mening over Spirit Island is: te zwaar. Ik heb hem gehad, paar keer gespeeld, maar weer weggeruild. De combinatie van fast actions - invader phase - slow actions was gewoon te veel voor mij om op te lossen iedere beurt, laat staan met twee spirits. Alhoewel ik met deze mening wel in de minderheid ben, geloof ik, onder solo gamers.

Ik ken Terraforming Mars natuurlijk niet, recent wel erg vaak over de aanschaf nagedacht... Wingspan is in ieder geval erg goed, ik heb het natuurlijk ook slechts een paar dagen in huis. Genoeg diepgang voor de tijdsduur naar mijn mening. De geluksfactor is niet te groot maar wel een beetje beperkend en soms vervelend, precies goed dus :D Let wel, de solo variant heb ik nog niet gespeeld.

Maar volgens mij is vooral de solo tussen beiden heel verschillend? Terraforming Mars heeft toch geen Automa?

Bedankt voor je ervaring met Spirit Island! Ik heb dit wel vaker gelezen maar dan was het vaak juist een positief punt, de zogenaamde "brain burn"... Wel lees ik vaak dat mensen moeite hebben om met meerdere spirits te spelen, dat lijkt bij Robinson Crusoe makkelijker? Dit alles bracht mij ook aan het twijfelen of het spel niet te zwaar zou zijn, waarschijnlijk ja dus.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 22:31 
7. Raja's Van De Ganges (2017)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Speedygerre schreef:
Qua thematiek en verhaallijn vind ik Nemo’s War ook wel goed scoren. Blijf het 1 van mijn leukere solo’s vinden.

Bedankt voor je inbreng! Ik ben dit spel meerdere keren tegengekomen in mijn zoektocht maar ik kan het zo moeilijk vergelijken met de andere opties. Thematisch lijkt het me ook sterk inderdaad. In vergelijking met Robinson minder complex en minder gedoe "fiddly"? Heb je Robinson Crusoe ook? Nemo's war is overigens wel prijzig en wat minder goed verkrijgbaar lijkt het.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 maart 2019, 22:34 
8. Targi (2012)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
ditterio schreef:
Klopt, mijn eerste ervaring viel toen tegen als coöperatief spel. Jaren later heb ik het spel solo herontdekt en nu vind ik het helemaal fantastisch. Beste thematische solo-ervaring. This war of mine is ook erg goed maar het donkere, depressieve, harde thema kon me minder bekoren.

Leuk dat je het toch weer herontdekt hebt en het dan dus blijkbaar heel anders kunt beleven! This war of mine (en Black Orchestra) heb ik ook bekeken maar laten vallen vanwege het wat donkere thema inderdaad en de mogelijk mindere herspeelbaarheid? Al is Robinson Crusoe ook wel een spel waar je depressief van kunt worden als ik de reviews moet geloven. Hoe vaak winnen jullie? :D

ditterio schreef:
Wingspan heb ik nog niet gespeeld, maar sommigen noemen het Terraforming Mars light. Die vergelijking doet me wel zin krijgen om Wingspan eens te spelen. Terraforming Mars is namelijk mijn favoriet bordspel.

Doen! Ook al ken ik Terraforming Mars niet, Wingspan speelt in ieder geval heerlijk weg. Nu de solo variant nog proberen...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 maart 2019, 08:52 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Ik begrijp niet zo goed wat je met zwaar bedoelt als je kaartspelletjes met combos als voorbeelden aanhaalt.
Er is zoveel keus, van ottoman Sunset tot villagers. Maar puur kijkend naar aantal potjes, Vrijdag. Reden is de setup time, teardown time en table footprint.
Het bijzondere is dat je allerlei kanten op kunt en er is ook geen automa deck, het hele spel is tegen je.
Voor mijn iq net te doen, zonder veel opzoeken van regels. Het nadeel van Vrijdag is de enorme verzameling vragen (zie bgg rules question sectie, vele pagina's), het voordeel is dat ik het geheel heb gecompileerd in een Word bestand dat daar te downloaden is (Files sectie). Als je het in huidige omvang print, past het precies in het doosje.
Onirim heb ik ook gehad, soortgelijke componenten maar vond dat ondanks de 7 varianten helemaal niets.
One deck dungeon klonk fantastisch op papier maar vind op termijn de campaign iets teveel van het goede.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Laatst bijgewerkt door kosterix op ma 11 maart 2019, 09:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 11 maart 2019, 08:59 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
TM heeft inderdaad geen Automa, maar gewoon een timer waarbinnen je alle global parameters voltooid moet hebben. Maar qua spelmechanisme liggen de twee spellen in elkaars lijn; je bent een engine aan het opbouwen waardoor je de volgende beurt meer kan doen. Mij lijkt die van Wingspan wat vereenvoudigd, terwijl die in TM je soms echt aan het rekenen brengt (i.e. ik betaal nu X geld, daarvoor krijg ik Y*Z (beurten*geld) geld voor terug. Is dat het waard?

Ik kan me overigens vinden in wat Kos zegt; Vrijdag is fantastisch, Onirim kon me ondanks zijn reputatie ook niet boeien.

Voor wat betreft mijn Robinson win percentage; ik heb tegenwoordig maar 2 a 3 plays nodig om een scenario te winnen, maar ik speel solo met Vrijdag, de hond, en een ander extra crew member (was van een mini-expansion). Hierna staat de expansion op het programma, en daarna wil ik alle missies weer door gaan spelen met 2 characters en geen Vrijdag/hond.

RiderHat schreef:
Stijnhoofd schreef:
Voor zover ik het kan zien is Wingspan het kleinere broertje van Terraforming Mars; een card-based engine builder. Ik zeg kleiner, omdat ik dénk (ik heb Wingspan nog niet gespeeld namelijk) dat Terraforming Mars in mechanismes wat dieper en complexer is.

Mijn mening over Spirit Island is: te zwaar. Ik heb hem gehad, paar keer gespeeld, maar weer weggeruild. De combinatie van fast actions - invader phase - slow actions was gewoon te veel voor mij om op te lossen iedere beurt, laat staan met twee spirits. Alhoewel ik met deze mening wel in de minderheid ben, geloof ik, onder solo gamers.

Ik ken Terraforming Mars natuurlijk niet, recent wel erg vaak over de aanschaf nagedacht... Wingspan is in ieder geval erg goed, ik heb het natuurlijk ook slechts een paar dagen in huis. Genoeg diepgang voor de tijdsduur naar mijn mening. De geluksfactor is niet te groot maar wel een beetje beperkend en soms vervelend, precies goed dus :D Let wel, de solo variant heb ik nog niet gespeeld.

Maar volgens mij is vooral de solo tussen beiden heel verschillend? Terraforming Mars heeft toch geen Automa?

Bedankt voor je ervaring met Spirit Island! Ik heb dit wel vaker gelezen maar dan was het vaak juist een positief punt, de zogenaamde "brain burn"... Wel lees ik vaak dat mensen moeite hebben om met meerdere spirits te spelen, dat lijkt bij Robinson Crusoe makkelijker? Dit alles bracht mij ook aan het twijfelen of het spel niet te zwaar zou zijn, waarschijnlijk ja dus.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 maart 2019, 10:17 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Freedom The Underground Railroad

Speelt goed solo, is in essentie een hele moeilijke puzzel maar wel thematisch sterk onderbouwd.

Orleans vind ik solo ook erg geslaagd

Glasstraat ook maar dat is enkel op basis van punten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 maart 2019, 10:27 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
AlliantieAJ schreef:
Freedom The Underground Railroad

Speelt goed solo, is in essentie een hele moeilijke puzzel maar wel thematisch sterk onderbouwd.

Orleans vind ik solo ook erg geslaagd

Glasstraat ook maar dat is enkel op basis van punten.

Orléans staat hoog op mijn lijstje, maar ik vraag me af of die waar voor z'n geld biedt; je hebt immers het basisspel plus de eerste uitbreiding nodig om solo te spelen, en dan heb je iets van drie varianten om te spelen. Hoe is jouw oordeel daarover? Is de prijs-kwaliteit (of wellicht moet ik kwantiteit zeggen) verhouding een beetje in balans?

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
58 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Solo  
 Feed - Onderwerp - Op zoek naar het beste solo spel (Robinson Crusoe?)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®