Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 10:24 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1486
Woonplaats: Beverwijk
Een boeienende discussie die ik volg op BGG is "Pronouns in rulebooks.", ofwel: het gebruik van voornaamwoorden: "hij/zijn" is mannelijk, en is er geen betere oplossing? In het Engels wordt meer en meer "they/their" gebruikt voor een genderneutrale enkelvoudsvorm.

Omdat ik zelf veel vertaal, herken ik het probleem. Bovenstaande discussie gaat grotendeels over Engelse regels, maar meerdere schrijvers geven aan dat het in andere talen een groter of kleiner probleem is, en dus ook een oplossing makkelijker of lastiger.
Hoe staat het volgens jullie in het Nederlands? En wat is de oplossing (of is er geen probleem)?

PS Als iemand weet hoe ik een enquête kan maken/toevoegen, houd ik me aanbevolen. Ik wil de inhoud wel leveren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 11:03 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Ik vind hij of zij persoonlijk gewoon prima.

Mensen die als man zijn geboren en zich vrouw voelen kunnen dan zich met zij aangesproken voelen.

Mensen die zich genderneutraal voelen kunnen kijken naar hun biologische geslacht of anders gewoon redeneren dat spelregels nou eenmaal niet worden aanpast op een minimaal percentage van de bevolking. Denk dat minder dan 1 op de 1000 mensen geneer neutraal is.

Er zijn ook mensen die zich identificeren als dier of robot. Spelregels moeten ook nog leesbaar blijven.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 11:21 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
In het Engels hebben ze het genderneutrale enkelvoud they en dat is natuurlijk wel gemakkelijk. Ik gebruik persoonlijk altijd hij want hij/zij of Hem/haar leest niet gemakkelijk en in het Nederlands hebben we sowieso al meer ruimte nodig (die = dobbelsteen bv :roll: )

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 12:12 
Website beheerder

Berichten: 433
Woonplaats: Meijel
Ik ben ook in meerdere regelboeken de extra mededeling tegengekomen dat waar "hij/zijn" staat ook "zij/haar" gelezen kan worden. Is natuurlijk ook een optie (indien de ruimte er is).

En andersom kan natuurlijk ook. Dat waar "zij/haar" staat ook gelezen kan worden als "hij/zijn".

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 12:20 
Avatar gebruiker
The Iced One schreef:
en in het Nederlands hebben we sowieso al meer ruimte nodig (die = dobbelsteen bv :roll: )


Is dat een algemene regel? Is dat onderzocht? M.a.w. is meer dan 50% van de woorden in het Engels korter dan het Nederlandse equivalent?
Want dit is toch echt plantrekkerij: één voorbeeldje en dan lekker veralgemenen.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 12:41 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Filosoof schreef:
The Iced One schreef:
en in het Nederlands hebben we sowieso al meer ruimte nodig (die = dobbelsteen bv :roll: )


Is dat een algemene regel? Is dat onderzocht? M.a.w. is meer dan 50% van de woorden in het Engels korter dan het Nederlandse equivalent?
Want dit is toch echt plantrekkerij: één voorbeeldje en dan lekker veralgemenen.

Ongetwijfeld is dat onderzocht maar ik ga me echt niet bezig houden met dat op te zoeken gewoon om mijn punt te bewijzen :roll:
Uit mijn ervaring met vertalen heb ik gemerkt dat ik heel vaak meer plaats nodig heb dan het origineel en dus vaak serieus moet foefelen met de opmaak en bladschikking of noodgedwongen zinnen moet aanpassen of korter moet maken dan ik normaal zou doen. Het zijn niet alleen woorden (zoals dobbelsteen er een heel vervelende van is) , maar ook het aantal benodigde woorden om dezelfde informatie over te brengen.
Ook mijn ervaring als leerkracht Engels btw.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 14:52 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1486
Woonplaats: Beverwijk
Jawel, dat is onderzocht:
Afbeelding

Het is een terugkerend probleem dat lay-out vaak gemaakt wordt met de Engelse regels, waarna andere talen erin moeten worden gepropt. En het woord dobbelsteen is voor onze specifieke hobby een berucht extraatje; als je dan een spel hebt als Dice Settlers met heel vaak "die" en "dice", ga je echt niet binnen die 10% overschrijding blijven :P .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 15:53 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Geerius schreef:
Ik ben ook in meerdere regelboeken de extra mededeling tegengekomen dat waar "hij/zijn" staat ook "zij/haar" gelezen kan worden. Is natuurlijk ook een optie (indien de ruimte er is).

En andersom kan natuurlijk ook. Dat waar "zij/haar" staat ook gelezen kan worden als "hij/zijn".


Ik vind dit persoonlijk de beste optie. Een van de twee kiezen en aan het begin van het regelboek stellen dat het als beide gelezen kan worden. Bijna geen vervelender regelboek om doorheen te worstelen dan een met zinnen als: “Dan mag hij/zij zijn/haar kaarten weer terug op zijn/haar hand nemen.”

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2019, 08:01 
Avatar gebruiker

Berichten: 994
Woonplaats: Huis ter Heide
Mij maakt het niet uit wat er wordt geschreven, als het maar zorgt voor duidelijke regels.

Meestal werkt voor mij hij, of zij, het beste. Dan weet ik tenminste dat het om een persoon gaat. Ik voel mij niet persoonlijk aangesproken als ik regels lees, dus als er 'zij pakt ….' staat, denk ik niet dat dit niet voor mij geldt, omdat er 'zij' staat. Of bij 'hij geeft ….' dat alleen mannen zich aangesproken zouden moeten voelen. Regels zijn een abstract iets voor mij, dus een hij of een zij lees ik dan ook zo en niet als een mannelijke of vrouwelijke entiteit. Maar goed, misschien werkt iets in de sfeer van 'de speler' of 'de entiteit' (dan pakken we alles wat zich aangesproken kan voelen mee)?

_________________
Hier vind je mijn stukjes over bordspellen
&
Check de website van de Nederlandse Spellenprijs


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2019, 08:17 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 541
Woonplaats: Den Haag
rvlieshout schreef:
Maar goed, misschien werkt iets in de sfeer van 'de speler' of 'de entiteit' (dan pakken we alles wat zich aangesproken kan voelen mee)?

De speler pakt zijn of haar pion op? :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2019, 09:44 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1486
Woonplaats: Beverwijk
Sunnyfield schreef:
rvlieshout schreef:
Maar goed, misschien werkt iets in de sfeer van 'de speler' of 'de entiteit' (dan pakken we alles wat zich aangesproken kan voelen mee)?

De speler pakt zijn of haar pion op? :)

Helaas, in het Nederlands is 'speler' mannelijk (vgl. 'speelster'), dus dat werkt ook al niet ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2019, 10:11 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
En wat als het iets anders betreft als de speler zelf?

De giraffe mag zijn nek uitstrekken en je mag een paar stappen omhoog.

De berggeit valt van een rots en breekt haar poot, beurt overslaan.


Slechte voorbeelden misschien, maar een berggeit is altijd vrouwelijk begrijp ik?
Klinkt toch raar.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2019, 10:44 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Vind het niet raar klinken en heb me er nooit aan gestoord.

Spelregels voor bordspellen bestaan al heel lang.

Maar net als met alles is er een kleine minderheid mensen die sinds de laatste paar jaar met iedere minderheidsgroep rekening willen houden. Voorheen hoorde je er niemand over en werd er ook geen probleem van gemaakt.

Straks krijgen we nog dat alle deuren 2 deurklinken krijgen zodat op linkshandigen niet gediscrimineerd worden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2019, 11:07 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 541
Woonplaats: Den Haag
olavf schreef:
Sunnyfield schreef:
rvlieshout schreef:
Maar goed, misschien werkt iets in de sfeer van 'de speler' of 'de entiteit' (dan pakken we alles wat zich aangesproken kan voelen mee)?

De speler pakt zijn of haar pion op? :)

Helaas, in het Nederlands is 'speler' mannelijk (vgl. 'speelster'), dus dat werkt ook al niet ...

Nou moe, ontkracht je de door jezelf aangereikte oplossing! :D

Overigens is 'speler' volgens De Dikke Van Dale zowel m als v! Nou jij weer! :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2019, 11:17 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 132
Woonplaats: Den Bosch
In de Nederlandse spelregels van mijn spel gebruik ik zoveel mogelijk "speler(s)/hun" en "je/jouw" in plaats van hij/zij en zijn/haar.
Kost soms net iets meer moeite, maar ik vind het wel een goede zaak om er op te letten

_________________
http://brokenmillgames.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beste van het Web  
 Feed - Onderwerp - Hij of zij of iets anders?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®