Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: The Grizzled
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 01:05 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Dit spel staat al 9 maanden in de lijst van top 50 van meest gespeelde spellen per maand door unieke spelers op boardgamegeek zie https://www.boardgamegeek.com/geeklist/210876/bgg-top-50-most-played-june-2016/page/2?

Nu vraag ik mij af of iemand dit spel al heeft gespeeld en wat hij/zij ervan vind?
Het thema (eerste WW) in samenhang met het coöperatieve gedeelte spreekt mij namelijk erg aan. Het spel heeft ook geekawards gewonnen.

Tevens is de kans groot dat een Nederlandse uitgever dit spel gaat uitgeven? Gezien het in de landen waar het verkrijgbaar is het spel goed doet als je de playstats mag geloven.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door WTULTC op do 07 jul 2016, 08:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 07:03 
Avatar gebruiker

Berichten: 909
Woonplaats: Lille - BE
The grizzled (Cool mini or not) :

+ sfeer, sfeer, sfeer en nog eens sfeer, dit spel ademt uit waar het voor gemaakt is
+ het artwork past gewoon bij de sfeer en het extra Charlie Hebdo-sausje maakt het toch nog een stuk sterker
+ je gaat niet vechten in deze oorlog, je gaat voor vrede, dat is eens een nieuw gegeven
+ dit is een coöp die moeilijk, erg moeilijk te winnen valt
+ het materiaal is fraai, compact, in een klein doosje waarop je verliefd gaat worden
+ de spelregels en spelverloop zijn eenvoudig, maar dat deert hier absoluut niet
+ er wordt gevloekt, gezucht en af en toe een beetje gejuicht rond de speeltafel

- je moet je wel een beetje kunnen inleven, anders wordt dit spel al gauw een kaarten-afleg-spel à la The game (wat op zich niet slecht hoeft te zijn, maar dan komt het toch niet volledig tot z'n recht)
- de communicatie is in dit spel beperkt, ik vind dit jammer omdat dit toch een spelmechanisme is dat thuishoort bij een coöp

Conclusie :
The grizzled is een spel dat in elke collectie thuishoort! Voilà, dat gezegd zijnde wil ik even nuanceren. Als je ietwat voeling hebt met de materie van WOI, je jezelf een beetje kan inleven en houdt van sfeer, dan is dit toch een spel dat je eens moet proberen. Het spel op zich is eenvoudig, het winnen allerminst (de kans bestaat dat je hier nooit in zal slagen). De communicatie die afgesloten wordt, vind ik persoonlijk een minpuntje en laat me voorlopig twijfelen tussen een goed spel en een fantastisch spel. Ik denk dat ik volgende sessie deze regels eens aan mijn laars zal lappen en eens proberen met open communicatie. Wordt het spel dan te makkelijk gewonnen, is het natuurlijk een maat voor niets, maar anders lijkt me dat een meerwaarde.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 08:24 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 301
Woonplaats: Wageningen
Ik ben het met Arnie eens!

Nog wat puntjes;
- beste met 4 spelers, 3 is ook nog oké maar met 2 is hij minder(te random)
- moeilijkheidsgraad is makkelijk aanpasbaar, al zal het altijd moeilijk blijven.
- maar wat het belangrijkste is, zoals Arnie ook al zegt, je moet met de juiste mensen spelen die zich een beetje kunnen inleven. Anders is het een leuk abstract-pushyourluck spel,

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 08:54 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
arne schreef:
The grizzled (Cool mini or not) :

+ sfeer, sfeer, sfeer en nog eens sfeer, dit spel ademt uit waar het voor gemaakt is
+ het artwork past gewoon bij de sfeer en het extra Charlie Hebdo-sausje maakt het toch nog een stuk sterker
+ je gaat niet vechten in deze oorlog, je gaat voor vrede, dat is eens een nieuw gegeven
+ dit is een coöp die moeilijk, erg moeilijk te winnen valt
+ het materiaal is fraai, compact, in een klein doosje waarop je verliefd gaat worden
+ de spelregels en spelverloop zijn eenvoudig, maar dat deert hier absoluut niet
+ er wordt gevloekt, gezucht en af en toe een beetje gejuicht rond de speeltafel

- je moet je wel een beetje kunnen inleven, anders wordt dit spel al gauw een kaarten-afleg-spel à la The game (wat op zich niet slecht hoeft te zijn, maar dan komt het toch niet volledig tot z'n recht)
- de communicatie is in dit spel beperkt, ik vind dit jammer omdat dit toch een spelmechanisme is dat thuishoort bij een coöp

Conclusie :
The grizzled is een spel dat in elke collectie thuishoort! Voilà, dat gezegd zijnde wil ik even nuanceren. Als je ietwat voeling hebt met de materie van WOI, je jezelf een beetje kan inleven en houdt van sfeer, dan is dit toch een spel dat je eens moet proberen. Het spel op zich is eenvoudig, het winnen allerminst (de kans bestaat dat je hier nooit in zal slagen). De communicatie die afgesloten wordt, vind ik persoonlijk een minpuntje en laat me voorlopig twijfelen tussen een goed spel en een fantastisch spel. Ik denk dat ik volgende sessie deze regels eens aan mijn laars zal lappen en eens proberen met open communicatie. Wordt het spel dan te makkelijk gewonnen, is het natuurlijk een maat voor niets, maar anders lijkt me dat een meerwaarde.

Kan je deze ergens online kopen in een belgische webshop?

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 09:07 
3. Ticket to Ride: Europe (2005)

Berichten: 446
Woonplaats: Hemiksem
Ik zou zeggen, try before you buy...

Weliswaar nog maar enkele potjes met 2 gespeeld, maar wij vonden er totaal niks aan.

Te random, bijna geen communicatie mogelijk. De grafische stijl is tof en door de moeilijkheidsgraad voel je soms wel de hopeloze strijd van de oorlog effectief zelf aan, maar 100% in het thema kwamen we toch niet.

We geven hem nog wel een kans om eens met 3 of 4 te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 11:08 
Avatar gebruiker

Berichten: 909
Woonplaats: Lille - BE
Je moet met meer dan 2 spelen, anders komt het spel totaal niet tot z'n recht natuurlijk.
Je mag er ook niet te veel van verwachten, vandaar ook mijn nuances in mijn recensie.
Onze speelsessies (zo'n zestal tot nog toe, wat voor mij persoonlijk erg veel is) waren allen leuk en sommigen superspannend (tot de laatste kaart, waar we tenonder gingen)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 14:32 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Heb 2 potjes met 5 spelers gespeeld en GEWELDIG! staat op mijn wantlist vind het wat duur, maar sluit me volledig aan bij de uitgebreide post hierboven! :)

Erg leuk maar met 2 lijkt het me niet heel aantrekkelijk,

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2016, 08:02 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
larsje86 schreef:
Heb 2 potjes met 5 spelers gespeeld en GEWELDIG! staat op mijn wantlist vind het wat duur, maar sluit me volledig aan bij de uitgebreide post hierboven! :)

Erg leuk maar met 2 lijkt het me niet heel aantrekkelijk,


Nog niet gespeeld, maar aan de commentaren en reviews op BGG te lezen en te zien, ben ik ook sterk geneigd om het spel aan te schaffen, maar inderdaad de prijs is hier toch wel een issue.
+/- 21€ ... doet me enorm twijfelen.

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2016, 11:42 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Dat het met 2 spelers minder goed te spelen is volgens jullie mening vind ik wel jammer, want de meeste coöperatieve spellen speel ik met 2 (vriendin als we niet van elkaar willen winnen of verliezen :wink: ).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2016, 16:06 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 301
Woonplaats: Wageningen
Dan moet je de uitbreiding erbij kopen, die maakt het namelijk mogelijk om op een minder random manier met twee te spelen. (Heb hem zelf nog niet)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 11:58 

Berichten: 151
Woonplaats: 's-Gravenzande
Ook gespeeld met 4 spelers. Daarmee zeer goed te doen maar inderdaad met minder wordt het spel ook steeds minder. Spel zit goed in elkaar, artwork past er heel goed bij. Hoop zeker dat hij in Nederland uitkomt want heb voor iemand anders een versie uit US moeten halen en dan lopen de kosten flink op

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Grizzled
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2016, 09:59 
Meeple

Berichten: 11
Woonplaats: Zutphen
Hippe schreef:
Ook gespeeld met 4 spelers. Daarmee zeer goed te doen maar inderdaad met minder wordt het spel ook steeds minder. Spel zit goed in elkaar, artwork past er heel goed bij. Hoop zeker dat hij in Nederland uitkomt want heb voor iemand anders een versie uit US moeten halen en dan lopen de kosten flink op


Sluit me helemaal aan bij arne en boris. Speel speelt het fijns met 4 spelers, 3 gaat ook nog wel maar met 2 komt het zo wie zo niet uit de verf. Echter winnen is zowel met 4 als 3 een moeilijke opgave.

En, Hippe, waarom een exemplaar uit US halen als ze om de hoek ook te koop zijn?

Philibertnet.com heeft zowel de engelse versie "the grizzled" als de franse versie "les poilus", beiden voor € 17,90. Evenals de uitbreidingen in beide talen.
Adriaensen heeft ook de engelse uitvoering op hun site staan.

_________________
[Img]http://Www.bordspelmania.eu/images/bgg/gerard58.png[img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - The Grizzled  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bijvoorbaatdank, Sunnyfield, Truusje en 7 gasten


Tags

The Grizzled



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®