Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: The Gallerist
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016, 09:42 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
The Gallerist

Is er iemand die deze titel al gespeeld heeft?
Wat zijn de bevindingen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016, 10:49 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Gespeeld. Ik had mijn bedenkingen maar het is een enorm gaaf spel. Het mechanisme investeren in kunstenaars als ze nog onbekend zijn, werken bij ze bestellen en dan de kunstenaar verbeteren zodat het werk meer waard wordt, was voor mij zó uniek dat ik met veel plezier terugkijk op die ene keer spelen (ik heb het spel zelf niet).

Unieke uitvoering, uniek thema en unieke gameplay.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016, 11:18 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ik vond het wel een aardig spel, maar het is erg overweldigend. Niet echt ingewikkeld - de meeste dingen zijn echt wel logisch, maar gewoon veel. Reken voor een eerste potje op 45-60 minuten uitleg. In die tijd kun je ook een ander spel spelen!

Het is iets wat je tegenwoordig veel ziet, spellen waarbij het wel lijkt alsof de auteur gewoon geprobeerd heeft om zoveel mogelijk mechanismen met elkaar te combineren. Ik hou daar doorgaans niet zo van, maar als het wel jou ding is (denk bv. aan Bruxelles 1893, Madeira), dan is The Gallerist wel een aanrader. Binnen die groep vond ik het namelijk wel een van de beter in elkaar zittende constructies.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016, 11:43 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Mac-S schreef:
Ik vond het wel een aardig spel, maar het is erg overweldigend. Niet echt ingewikkeld - de meeste dingen zijn echt wel logisch, maar gewoon veel. Reken voor een eerste potje op 45-60 minuten uitleg. In die tijd kun je ook een ander spel spelen!

Het is iets wat je tegenwoordig veel ziet, spellen waarbij het wel lijkt alsof de auteur gewoon geprobeerd heeft om zoveel mogelijk mechanismen met elkaar te combineren. Ik hou daar doorgaans niet zo van, maar als het wel jou ding is (denk bv. aan Bruxelles 1893, Madeira), dan is The Gallerist wel een aanrader. Binnen die groep vond ik het namelijk wel een van de beter in elkaar zittende constructies.


Hier kan ik mij wel in vinden, heb het ook wel geteld 1x gespeeld. De drempel is dan ook om het nog eens te spelen omdat het vrij lang duurt voor wat het is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016, 11:57 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Hmm bedankt voor de korte inzages :)
Ik hoop hem binnenkort als hij hier wat beter verkrijgbaar is ergens te kunnen testen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016, 16:31 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
ik ho wel van dat soort spellen en vond het fantastisch! Mechanismes hangen ook goed samen met het thema en de acties die je kan doen ook. Mooi artwork en mooi uitgevoerd!

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016, 20:14 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
Meerdere keren gespeeld (maar vooral met 2, maar 1x met 4) en ik vind het een heel leuk spel. Het is inderdaad wel veel uitleg, en het spel duurde met 4 daarna ook wel een beetje lang (door de kicked-out acties kan het ook nog eens lang duren voordat je weer aan de beurt bent, omdat anderen een extra beurt krijgen tussendoor). Met 2 vind ik 'm erg leuk, en omdat je dan minder moet wachten op de beurten van anderen is het spel niet alleen korter, maar voelt het ook veel meer alsof je de hele tijd meedoet.

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016, 05:51 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: 9820 Merelbeke
Polgara schreef:
Door de kicked-out acties kan het ook nog eens lang duren voordat je weer aan de beurt bent, omdat anderen een extra beurt krijgen tussendoor


Dit vond ik persoonlijk een tegenvaller. Het spelverloop wordt daardoor meer chaotisch (alsook de controle over het verloop van je eigen zetten mindert). Wat mij betreft, een slecht ontwerp inzake het spelplezier. Het duurt te lang, voor je aan de beurt komt. En de situatie kan ondertussen weer helemaal veranderd zijn.

The Gallerist is (net zoals Kanban, Madeira, Vinhos, etc.) een type bordspel dat net iets te complex gemaakt is, naar mijn smaak.

Ik vind de spelregels bij The Gallerist niet INTUÏTIEF genoeg. Wij zaten heel de tijd terug in de ruleboek te bladeren. Zijn we nu iets vergeten bij deze bepaalde actie (die uit 5 subonderdelen bestaat) of niet ?

The Gallerist, mist (wat mij betreft) die extra informatie op het bord. Het is voor mij het type spel dat niet veel bovengehaald zal worden, omdat het net iets te lang duurt om te spelen (moeilijk uit te spelen binnen 4u met mensen die lang nadenken aan tafel), alsook om weer door de regels te geraken (als je het een tijdje hebt laten liggen).

Het chaotisch verloop (in de speelbeurten) viel mij persoonlijk het meeste tegen.
Pluspunt in dit spel is zeker het thema. Je voelt dat je thematisch met iets bezig bent.

Maar ik vind zelf leuke spelmechanismen belangrijker, dan het gevoel te hebben dat ik midden in een leuk thema zit. Daar deel van uitmaak.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016, 17:17 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
Gent32m schreef:
Ik vind de spelregels bij The Gallerist niet INTUÏTIEF genoeg. Wij zaten heel de tijd terug in de ruleboek te bladeren. Zijn we nu iets vergeten bij deze bepaalde actie (die uit 5 subonderdelen bestaat) of niet ?

The Gallerist, mist (wat mij betreft) die extra informatie op het bord. Het is voor mij het type spel dat niet veel bovengehaald zal worden, omdat het net iets te lang duurt om te spelen (moeilijk uit te spelen binnen 4u met mensen die lang nadenken aan tafel), alsook om weer door de regels te geraken (als je het een tijdje hebt laten liggen).

Het chaotisch verloop (in de speelbeurten) viel mij persoonlijk het meeste tegen.
Pluspunt in dit spel is zeker het thema. Je voelt dat je thematisch met iets bezig bent.

Maar ik vind zelf leuke spelmechanismen belangrijker, dan het gevoel te hebben dat ik midden in een leuk thema zit. Daar deel van uitmaak.


Wij hadden dat eigenlijk helemaal niet (ook niet in het 4p spel met 2 nieuwe spelers). De regels en verschillende opties waren wel duidelijk nadat alle acties een keer waren gebruikt (waardoor je ze niet alleen gehoord hebt, maar ook hebt gezien wat er gebeurt). Volgens mij keken wij na ons eerste spel niet meer op de player-aid die erbij zit, en had manlief ook niet echt de regels nodig om het na een tijdje niet spelen uit te kunnen leggen aan de nieuwe spelers. Ik had iig de nieuwe uitleg niet nodig (heb het bord opgebouwd en snack/drinken gehaald enzo terwijl hij aan het uitleggen was). Het enige dat ik zelf steeds vergeet is dat je een kaartje moet hebben om een kunstwerk te kunnen verkopen (waardoor ik soms wat extra moeite heb om weer aan geld te komen).

Wat betreft het thema - ik vind het wel goed toegepast, en ik gebruik ook wel een beetje de thematische termen, maar lang niet bij alles. Oftewel- voor mij is het thema niet heel sterk verbonden met de mechanismen van het spel.

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 12:26 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Gent32m schreef:
Polgara schreef:
Door de kicked-out acties kan het ook nog eens lang duren voordat je weer aan de beurt bent, omdat anderen een extra beurt krijgen tussendoor


Dit vond ik persoonlijk een tegenvaller. Het spelverloop wordt daardoor meer chaotisch (alsook de controle over het verloop van je eigen zetten mindert). Wat mij betreft, een slecht ontwerp inzake het spelplezier. Het duurt te lang, voor je aan de beurt komt. En de situatie kan ondertussen weer helemaal veranderd zijn.


Dat valt toch wel mee? Je kan je werker altijd overal neerzetten..... dus in die zin verandert er niet zo veel. Hooguit dat bepaalde bezoekers verplaatst zijn.

Tevens, het lang wachten doordat je op al die kick-out acties moet wachten, vind ik wel meevallen. Ja, komt regelmatig voor, maar daar profiteer je zelf ook van en de kickout acties zijn ook ergens beperkt... je gaat toch elke keer zo flink wat stappen terug op t spoor, en met 2 a 3 kick-out acties sta je zo op 0.... (wat niet echt wenselijk is!)

Gent32m schreef:
Ik vind de spelregels bij The Gallerist niet INTUÏTIEF genoeg. Wij zaten heel de tijd terug in de ruleboek te bladeren. Zijn we nu iets vergeten bij deze bepaalde actie (die uit 5 subonderdelen bestaat) of niet ?

In die zin misten wij alleen een paar pictogrammen. M.n. dat je een bezoeker terug moet sturen naar de plaza wanneer je een artwork verkocht hebt. (welke wel logisch is).

Gent32m schreef:
The Gallerist, mist (wat mij betreft) die extra informatie op het bord. Het is voor mij het type spel dat niet veel bovengehaald zal worden, omdat het net iets te lang duurt om te spelen (moeilijk uit te spelen binnen 4u met mensen die lang nadenken aan tafel), alsook om weer door de regels te geraken (als je het een tijdje hebt laten liggen).

Het chaotisch verloop (in de speelbeurten) viel mij persoonlijk het meeste tegen.
Pluspunt in dit spel is zeker het thema. Je voelt dat je thematisch met iets bezig bent.

Maar ik vind zelf leuke spelmechanismen belangrijker, dan het gevoel te hebben dat ik midden in een leuk thema zit. Daar deel van uitmaak.


Gisteren hebben we hem met zijn 4'en voor het eerst gespeeld. Half 9 speluitleg, half 1 opgeruimd en klaar. Volgende keer voor 12 uur klaar schat ik zo. Hij is mij tot mijn verbazing zeer goed bevallen! Ik ben eigenlijk meer van "less is more" en BGG weight van boven de 4... mwah laat maar. Maar die zwaarte valt reuze mee, en dat komt ook door de helderheid (en intuitiviteit) van de pictogrammen. Maar het zijn wel relatief veel pictogrammen, dat wel.

Lang verhaal kort: goed bevallen!

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Bongo op di 05 jun 2018, 13:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 13:11 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Je stuurt enkel een bezoeker terug naar de plaza als je een artwork VERKOCHT hebt, niet gekocht. Dit staat wel aangegeven op het spelersbordje rechtsbovenaan als ik me niet vergis.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 13:43 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
sorry bedoel ik! Verkocht.

Ben ff kwijt bij welke actie en hoe die precies heette... (als je zon tegel bemachtigt dan) waar dan er niet bij staat dat je een bezoeker uit je lobby terug moet plaatsen.

Feit blijft dat 95% vd acties wel met heel duidelijke pictogrammen vermeld zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 14:13 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Het is net als je een tegel van je bordje haalt dat dit gebeurt, niet als je er eentje bemachtigt. Ik ga straks in de regels zoeken :P

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 16:45 
Website beheerder

Berichten: 433
Woonplaats: Meijel
Ik zat bij Bongo aan tafel gisteravond.

Zonder het bord te zien is het een lastig spel om voor te bereiden omdat het regelboek het vaker heeft zie ook de herinnering op het bord. Echter als iemand het spel heeft voorbereid en kan uitleggen is het niet eens zo heel erg lastig door de duidelijke iconen.

Als je eenmaal bezig bent speelt het naar mijn mening toch redelijk door. Natuurlijk kan het de ene ronde wat langer duren voordat je weer iets kunt ten opzichte van andere rondes als je niet wordt weggeschopt van een locatie. Maar je gaat natuurlijk ook af en toe kijken welke actie heeft iemand anders nodig en kan ik de betreffende actie dubbel gebruiken of heb ik een extra actie die ik kan uitvoeren.

Enige waar wij wel af en toe mee zaten is dat wij na het inleveren van "influance" tijdens een kick-out actie en een locatie actie en een executive actie wilde uitvoeren. Iets wat natuurlijk niet mag.

Persoonlijk vond ik het spel goed in elkaar zitten en ook al hadden wij het spel pas rond half 1 opgeruimd had ik niet het idee dat ik heel veel heb stilgezeten. Wel waren wij het met zijn allen eens dat een volgende keer het spel compleet anders gespeeld gaat worden.

Snel genoeg nog maar eens spelen :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 23:36 
PIONier

Berichten: 4
Kan je deze eigenlijk vergelijken met viticulture maar ander thema of zit het toch anders in elkaar?


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - The Gallerist  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

The Gallerist



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®