Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018, 12:57 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
10 redenen waarom je Gaia Project zou moeten kopen als je Terra Mystica al in je collectie hebt staan:

1 Het speelbord van Gaia Project is modulair. De verschillende startopstellingen zorgen voor veel variatie.

2 Gaia Project is uitdagender omdat de afstand tussen de planeten groter is dan de afstand tussen de verschillende landschapstegels in Terra Mystica.

3 Het technologiespoor is veel uitgebreider en leuker in Gaia Project. Er zijn nu heel wat extra bonussen en technologietegels beschikbaar op dit spoor.

4 Gaia Project heeft een heel leuke en uitdagende automa solo-variant. Het automa principe ken je misschien uit spellen als Viticulture en Scythe. Het leuke aan dit systeem is dat je niet puur speelt voor de meeste overwinningspunten, maar dat je het tezelfdertijd ook opneemt tegen een dummy-speler (die wordt voorgesteld door kaarten). Dit is voor mij de belangrijkste reden waarom ik Gaia Project verkies boven Terra Mystica.

5 Er zijn nu ook neutrale tegels in het spel. Met een Gaiavormer kan je deze planeten transformeren en er een gebouw op vestigen. Leuk!

6 Doordat Gaia Project nog meer toevoegt dan Terra Mystica kan het in het begin wat overweldigend zijn, maar op lange termijn is dit alleen goed voor de herspeelbaarheid. Wanneer je alle regels onder de knie hebt, speelt het –net als Terra Mystica- heel vlot en soepel.

7 Het systeem met de krachtballen is net iets leuker in Gaia Project. Dankzij de extra Gaia fase kan je bijvoorbeeld kracht terugwinnen.

8 De toevoeging van QIC blokjes zorgt voor een leuk extraatje, zoals het koloniseren van je Gaia planeet of het kiezen van een speciale QIC actie.

9 Ik heb het al even vermeld bij het technologiespoor van puntje drie, maar de technologietegels zijn echt de max. Ze zorgen voor meer opties in het spel en door de random setup komen ze ook steeds op een andere plaats onder het technologiespoor te liggen. Naast de gewone technologietegels zijn er ook “advanced” tegels.

10 In tegenstelling tot Terra Mystica zijn de twee eindbonustegels steeds verschillend in Gaia Project. Dit zorgt ervoor dat je steeds een andere strategie zal moeten kiezen en het brengt variatie.

Overtuigd?

Goed.

Niet overtuigd?

Ook goed :P

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018, 15:27 
8. Keyflower (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
maxitaxi777 schreef:
Kevin schreef:
Verschilt Gaia Project genoeg van Terra Mystica om beide in de collectie te hebben? Zoja, in welke opzichten (behalve dan het thema)?
Moet ik het wat zien als Agricola vs Caverna?

Daarop kan ik je geen antwoord geven want ik heb Gaia Project niet gespeeld. Dat is deels omdat het thema me niet trekt, maar ook juist omdat ik verwacht dat ze te weinig van elkaar verschillen. Daarbij is er ook een uitbreiding voor Terra Mystica onderweg die waarschijnlijk de verschillen van Gaia Project alsnog toevoegt aan Terra Mystica; een soort doorontwikkeling. Ik kijk ernaar uit :).



Klinkt interessant. Bedankt! Ik loop ook niet direct warm van het thema en het drukke uitzicht...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018, 19:04 
7. Five Tribes (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Thanks ditterio!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018, 19:23 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Ergens op dit forum (volgens mij) heb ik gelezen dat er een nieuwe uitbreiding komt voor Terra Mystica! Iemand die hier misschien meer over weet?

Stond al hierboven :oops:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018, 19:28 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
mafela schreef:
Ergens op dit forum (volgens mij) heb ik gelezen dat er een nieuwe uitbreiding komt voor Terra Mystica! Iemand die hier misschien meer over weet?

Stond al hierboven :oops:

Die info heb ik uit dit draadje op BGG: https://boardgamegeek.com/thread/199119 ... evelopment


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2018, 10:29 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ik heb em inmiddels ook. Mogelijk dit weekend op tafel met 2.

TM keer of 5 gespeeld maar niet in bezit.

Modulair bord, meer voordelen op de vooruitgangssporen en meer variabelen om te scoren.

Nadeel vind ik wel het thema. Het thema van TM spreekt meer aan en de rassen in uiterlijk ook.

De Gaia projecten en groene planeten lijken me ook een interessante toevoeging.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2018, 10:34 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik heb Gaia Project 1x gespeeld met 4 en waren op 2,5u klaar. Ik heb TM nooit gespeeld, maar vond Gaia Project een topspel. Ik had van TM al gehoord dat de regels erg moeilijk waren en veel kleine regeltjes, maar dat vond ik bij Gaia project heel erg meevallen. Ofwel lag dat aan de zeer degelijke uitleg ofwel aan de meer gestroomlijnde regels. Er zat ook een handige player aid bij en op de spelersbordjes staat ook heel duidelijk aangegeven welke gebouwen waarvoor dienen en hoeveel ze kosten enz.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2018, 11:14 
7. Imperial 2030 (2009)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
The Iced One schreef:
... Ofwel lag dat aan de zeer degelijke uitleg ...
Zo Geerius, die kan je in je zak steken!
Mark is idd een top uitlegger.

Zelf heb ik Gaia Project nog niet gespeeld, wel TM. Maar van spelers die beide hebben gespeeld heb ik begrepen dat vooral het modulaire bord (en daarmee ook het schalen naar spelersaantal) een belangrijke plus zijn. En die zeiden overigens het thema van GP leuker te vinden... iets met smaak en zo.

Dank ditterio voor de opsomming. Dit maakt me nog nieuwsgieriger naar het spel. Staat ongespeeld in de kast. Ik had niet eens door dat je het ook solo kunt spelen. Dit doe ik normaal (bijna) niet maar voor GP kon ik wel eens een uitzondering maken. 1x de automa van Viticulture gedaan en die beviel trouwens heel goed!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2018, 11:23 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
EEMBC schreef:
The Iced One schreef:
... Ofwel lag dat aan de zeer degelijke uitleg ...
Zo Geerius, die kan je in je zak steken!
Mark is idd een top uitlegger.

Ik wist niet dat Mark hier Geerius was, maar die mag hij zeker in zijn zak steken! :wink:
Zoals ik zei: ik had me verwacht aan één van de meest complexe spellen die ik al gespeeld had, maar dat gevoel had ik na de uitleg hoegenaamd niet. Ondanks dat we af en toe wel eens moesten vragen waar of hoe we nu weer aan bepaalde zaken konden komen, maar dat was gewoon omdat het nog steeds véél informatie was hoe goed gestructureerd het ook aangebracht werd.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2018, 15:37 
Website beheerder

Berichten: 435
Woonplaats: Meijel
Graag gedaan en nog bedankt voor de les in de juiste uitvoering :-P

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2018, 10:13 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Kan iemand helpen om het vormen van de bondgenootschappen toe te lichten? Ik heb op BGG ook al gezocht maar er staat zodanig veel over ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2018, 16:46 
Website beheerder

Berichten: 435
Woonplaats: Meijel
Het vormen van een Federatie gaat als volgt:

Om een federatie te kunnen oprichten moet je een reeks planeten bij elkaar in de buurt hebben die een totale krachtwaarde hebben van 7. Elke gebouw heeft zelf een bepaalde krachtwaarde. Deze waarde is te zien op je spelersbordje (de paarse stippen helemaal links voor de gebouwen). De onderste regel gebouwen hebben 1 kracht, de middelste hebben 2 kracht en de bovenste regel gebouwen hebben 3 kracht. Een voorbeeld van een geldige Federatie is dan ook bijvoorbeeld 1 academie (3 punten), 1 handelspost (2 punten) en 2 mijnen (2x1 punt).

Samen moet je dus 7 kracht verzamelen. Echter hoeven ze niet direct tegen elkaar aan te liggen. Om eventueel gaten te overbruggen kun je gebruik maken van satellieten. Per vlak dat je moet overbruggen dien je 1 krachttoken (die paarse schijfjes) af te leggen. Deze gaan terug naar de algemene voorraad dus niet naar je Gaiavlak of naar vlak nummer 1. Indien je satellieten moet gebruiken moet je deze zo efficient mogelijk inzetten. Je mag echter wel kiezen om bepaalde planeten niet met de huidige groep te koppelen maar later in het spel een eigen Federatie te maken. Elke planeet mag namelijk maar tot 1 Federatie behoren.

Indien je genoeg planeten in een groep hebt en desnoods gekoppeld via satellieten dan mag je een Federatietoken pakken. Deze leg je met de groene zijde boven. Dit zijn de tokens in de vorm van een schildje. Je krijgt direct de grondstoffen en punten die op het token staan. Deze tokens heb je nodig om eventueel geavanceerde technologietegels te kunnen pakken.

Indien het nog niet duidelijk is roep maar :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2018, 17:28 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Geerius schreef:
Het vormen van een Federatie gaat als volgt:

Om een federatie te kunnen oprichten moet je een reeks planeten bij elkaar in de buurt hebben die een totale krachtwaarde hebben van 7. Elke gebouw heeft zelf een bepaalde krachtwaarde. Deze waarde is te zien op je spelersbordje (de paarse stippen helemaal links voor de gebouwen). De onderste regel gebouwen hebben 1 kracht, de middelste hebben 2 kracht en de bovenste regel gebouwen hebben 3 kracht. Een voorbeeld van een geldige Federatie is dan ook bijvoorbeeld 1 academie (3 punten), 1 handelspost (2 punten) en 2 mijnen (2x1 punt).

Samen moet je dus 7 kracht verzamelen. Echter hoeven ze niet direct tegen elkaar aan te liggen. Om eventueel gaten te overbruggen kun je gebruik maken van satellieten. Per vlak dat je moet overbruggen dien je 1 krachttoken (die paarse schijfjes) af te leggen. Deze gaan terug naar de algemene voorraad dus niet naar je Gaiavlak of naar vlak nummer 1. Indien je satellieten moet gebruiken moet je deze zo efficient mogelijk inzetten. Je mag echter wel kiezen om bepaalde planeten niet met de huidige groep te koppelen maar later in het spel een eigen Federatie te maken. Elke planeet mag namelijk maar tot 1 Federatie behoren.

Indien je genoeg planeten in een groep hebt en desnoods gekoppeld via satellieten dan mag je een Federatietoken pakken. Deze leg je met de groene zijde boven. Dit zijn de tokens in de vorm van een schildje. Je krijgt direct de grondstoffen en punten die op het token staan. Deze tokens heb je nodig om eventueel geavanceerde technologietegels te kunnen pakken.

Indien het nog niet duidelijk is roep maar :)


Ok bedankt :)

Allicht staan op BGG ook vooral veel uitzonderingen. Eerst eens spelen en kijken of er nog onduidelijkheden uit voortkomen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Terra Mystica: Gaia Project  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

Gaia Project, Terra Mystica, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®