Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 nov 2017, 11:33 
PIONier

Berichten: 2
Hallo,

Wij spelen regelmatig met 4 danwel 5,6 personen Catan met extra Zeevaarders en Steden&Ridders.
Nu lopen we regelmatig tegen spelregels en/of opdrachten aan die onduidelijk zijn en voor meerdere uitleg vatbaar.
Wie weet waar ik terecht kan vooreen uitleg hiervan?

Patrick.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 nov 2017, 12:59 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
PatjeCatan schreef:
Hallo,

Wij spelen regelmatig met 4 danwel 5,6 personen Catan met extra Zeevaarders en Steden&Ridders.
Nu lopen we regelmatig tegen spelregels en/of opdrachten aan die onduidelijk zijn en voor meerdere uitleg vatbaar.
Wie weet waar ik terecht kan vooreen uitleg hiervan?

Patrick.


Over het algemeen hier op het forum. Stel gerust je vragen :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 23 nov 2017, 13:03 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Beerse
Gewoon je vragen stellen: er komen ongetwijfeld antwoorden

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 nov 2017, 13:23 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Is er hier geen officiële Catan medewerker die specifiek dit soort vragen beantwoord?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 nov 2017, 14:38 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Wij zijn samen net zo goed als een officiële catanner.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 nov 2017, 14:06 
PIONier

Berichten: 2
Hierbij onze eerste paar vragen (catan+stedenridders+zeevaarders+5/6 personen): er zullen er na vanavond vast meer volgen:

Vraag 1: als je je stad kwijtraakt na een aanval van de barbaren mag je dan wel je stadsmuur verplaatsen of raak je die ook kwijt?
Vraag 2: mag je altijd met de bank ruilen (bijvoorbeeld 4:1) ook als het niet je eigen beurt is, dus in de tussenbeurten met 5/6 spelers?
Vraag 3: mag je bij de kaart 'blue lagoon' alles kiezen wat je wilt? (Dus ook ontwikkelkaarten of handelswaren)
Vraag 4: geldt de mijnbouwkaart als er een struikrover op die tegel staat?
Vraag 5: de groene kaart uit het boekje waar je een grondstof mag kiezen als je bij het dobbelen geen grondstoffen hebt ontvangen. Geldt dit bij alle beurten of alleen als je zelf dobbelt?
Vraag 6: de spion. Gelden overwinningspuntenkaarten mee als ontwikkelkaarten?
Vraag 7: de saboteur. Mag deze de metropool weghalen bij het omleggen van de stad?�
Vraag 8: ruilen 2:1. Geldt dat ook voor handelswaren of alleen voor grondstoffen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 nov 2017, 16:00 
5. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
PatjeCatan schreef:
Hierbij onze eerste paar vragen (catan+stedenridders+zeevaarders+5/6 personen): er zullen er na vanavond vast meer volgen:

Vraag 1: als je je stad kwijtraakt na een aanval van de barbaren mag je dan wel je stadsmuur verplaatsen of raak je die ook kwijt?
Vraag 2: mag je altijd met de bank ruilen (bijvoorbeeld 4:1) ook als het niet je eigen beurt is, dus in de tussenbeurten met 5/6 spelers?
Vraag 3: mag je bij de kaart 'blue lagoon' alles kiezen wat je wilt? (Dus ook ontwikkelkaarten of handelswaren)
Vraag 4: geldt de mijnbouwkaart als er een struikrover op die tegel staat?
Vraag 5: de groene kaart uit het boekje waar je een grondstof mag kiezen als je bij het dobbelen geen grondstoffen hebt ontvangen. Geldt dit bij alle beurten of alleen als je zelf dobbelt?
Vraag 6: de spion. Gelden overwinningspuntenkaarten mee als ontwikkelkaarten?
Vraag 7: de saboteur. Mag deze de metropool weghalen bij het omleggen van de stad?�
Vraag 8: ruilen 2:1. Geldt dat ook voor handelswaren of alleen voor grondstoffen?


Toegegeven, weer een tijdje geleden en en de (engelstalige) FAQ van catan.com (van Klaus Teuber zelf) bevat helaas ook niet alle antwoorden, maar:
1) De stadsmuur ben je ook kwijt
2) Sowieso heeft de actieve speler nooit restricties, die mag gebruik maken al z'n mogelijke ruilverhoudingen, hoe het zit met de 'speciale bouw fase" (met 5/6 spelers) zal ik in de spelregels moeten zoeken, maar ik kan me herinneren dat je _geen_ gebruik mag maken van dit soort ruilacties, m.a.w. je moet het doen met de grondstoffen die je op dat moment hebt. will be continued
3) Sorry, heb geen zeevaarders
4) Ook een kwestie van eerst moeten opzoeken, maar volgens de FAQ van catan.com mag je bijvoorbeeld _wel_ gebruik maken van de handelaar. De regels zijn vrij consistent, ik kan me even niet voor de geest halen wat Mijnbouw precies doet, maar grote kans dat Mijnbouw in principe effectief is, mits het maar niet met grondstoffen krijgen te maken heeft (dat is het gene wat de rover doet, het verhinderen van het krijgen van grondstoffen door middel van de dobbelworp, naast teveel handkaarten decimeren.)
5) In ieders beurt
6) Nee (volgens de Catan.com FAQ)
7) Moet ik ook opzoeken, maar Metropolen zijn zelfs veilig voor (geslaagde) barbarenaanvallen, dus logischerwijs zou er te verwachten zijn dat het antwoord nee is.
8 ) Ook voor handelswaren

Toch nog een paar opzoekkwesties, hopelijk kan je voorlopig verder.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 nov 2017, 17:45 
10. Small World (2009)

Berichten: 51
Woonplaats: De Lier
PatjeCatan schreef:
Hierbij onze eerste paar vragen (catan+stedenridders+zeevaarders+5/6 personen): er zullen er na vanavond vast meer volgen:

Vraag 2: mag je altijd met de bank ruilen (bijvoorbeeld 4:1) ook als het niet je eigen beurt is, dus in de tussenbeurten met 5/6 spelers?


Volgens mij mag je alleen als actieve speler een ruil initieren, danwel met een andere speler dan wel met de bank. Als het niet jouw beurt is kun je dus ook niet ruilen met de bank, maar alleen met de actieve speler.
Dit zorgt er dan ook voor dat je met 5/6 spelers meer kans hebt dat je grondstoffen kwijt raakt bij het gooien van een 7.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 25 nov 2017, 15:10 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Vraag 1: als je je stad kwijtraakt na een aanval van de barbaren mag je dan wel je stadsmuur verplaatsen of raak je die ook kwijt?
Die stadsmuur ben je kwijt. Gaat terug naar jouw persoonlijke voorraad en kun je in het restant van het spel eventueel opnieuw bouwen.
Vraag 2: mag je altijd met de bank ruilen (bijvoorbeeld 4:1) ook als het niet je eigen beurt is, dus in de tussenbeurten met 5/6 spelers?
Als jij niet aan de beurt bent, kun je alleen ruilen met de actieve speler. Ruilen met de bank is dan ook alleen voorbehouden aan de actieve speler. De actieve speler moet de ruil altijd initiëren, maar dat wil niet zeggen dat je daar zelf geen actieve rol in mag spelen. Als niet-actieve speler kun je altijd tegen de actieve speler zeggen: 'ik zie dat jij net hout hebt ontvangen, ik heb (bijvoorbeeld) twee graan over voor jouw hout'.

Vraag 3: mag je bij de kaart 'blue lagoon' alles kiezen wat je wilt? (Dus ook ontwikkelkaarten of handelswaren)
Ik heb Zeevaarders net even te weinig gespeeld om de tekst van de kaart uit mijn hoofd te kennen. Ben zelf meer van de Steden & Ridders. Wat zegt de kaart?
Vraag 4: geldt de mijnbouwkaart als er een struikrover op die tegel staat?
Ja, zolang jouw steden/dorpen maar aan de tegel grenzen. Aanwezigheid van de struikrover doet daar niets aan af.
Vraag 5: de groene kaart uit het boekje waar je een grondstof mag kiezen als je bij het dobbelen geen grondstoffen hebt ontvangen. Geldt dit bij alle beurten of alleen als je zelf dobbelt?
Geldt voor alle beurten.
Vraag 6: de spion. Gelden overwinningspuntenkaarten mee als ontwikkelkaarten?
Nee, deze overwinningspunten zijn vast. Die kun je niet meer kwijtraken en dus ook niet gestolen worden.
Vraag 7: de saboteur. Mag deze de metropool weghalen bij het omleggen van de stad?
Nee, een metropool kan alleen verwijderd worden doordat een andere spelers een hogere metropool haalt in dezelfde kleur.
Vraag 8: ruilen 2:1. Geldt dat ook voor handelswaren of alleen voor grondstoffen?
Geldt voor beiden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2017, 19:11 
PIONier

Berichten: 4
Woonplaats: Boechout
Ivm ruilen tijdens tussenbeurten: dit is niet toegestaan. De tussenbeurten is een bouwronde, je mag dus geen enkele ruilactie uitvoeren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2017, 19:15 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
DirkDeBelg schreef:
Ivm ruilen tijdens tussenbeurten: dit is niet toegestaan. De tussenbeurten is een bouwronde, je mag dus geen enkele ruilactie uitvoeren.
maar ik mag wel in jouw beurt met jou ruilen, en dan na jouw beurt in de tussenbeurt bouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Uitleg onduidelijke regels Catan+Steden&Ridders+Zeevaarders  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®