Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 14:49 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Dag allemaal

Ik startte deze topic oorspronkelijk met een vraag, maar de Engelse regels hebben duidelijk gemaakt dat het -zoals te verwachten- om een vertaalfout gaat. Toch post ik het hier even, omdat ik dit dan niet voor niets getypt heb en misschien anderen ook ooit op deze vraag botsen:

deze week voor het eerst de uitbreiding "De Belegering" gespeeld, de coöperatieve variant van Orléans. Hierbij heb je een extra actiebord, het ondersteuning-actiebord. Een van de acties is "Gildehal": "Je mag tot 4 munten naar de stad of een andere speler sturen". Punt.

Een van de opdrachten is om in elke buitenste stad op de kaart verdedigingstorens te bouwen. Ik citeer: "Om een verdedigingstoren in een stad te bouwen, gebruik je de Gildehal op het ondersteuning-bord en plaats je een handelshuis op het speciaal gebouw-fiche in die stad. Gewone handelshuizen kunnen nog steeds gebouwd worden, maar enkel in steden zonder speciaal gebouw-fiche.

In de Engelse regels staat dat verdedigingstorens worden gebouwd via de Guildhall (basisspel, waarmee je ook handelshuizen bouwt, in het Ndl Gildehuis) in tegenstelling tot de Guildhouse (waarmee je centen kan verschepen, in het Ndl Gildehal). De benamingen lijken in het Engels en Nederlands verwisseld.

Dus verdedigingstorens worden net gebouwd zoals handelshuizen, maar dan op steden met speciaal gebouw-fiches.

Is er nog enige reden waarom we dan nog handelshuizen zouden bouwen behalve dan in Le Blanc waar we een burgerfiche kunnen krijgen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 16:19 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Wat je laatste vraag betreft: sommige karakters hebben als opdracht om een aantal handelshuizen te hebben gebouwd (al dan niet op specifieke locaties).

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 17:21 
6. Pandemic Legacy: Season 1 (2015)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Ugur schreef:
Wat je laatste vraag betreft: sommige karakters hebben als opdracht om een aantal handelshuizen te hebben gebouwd (al dan niet op specifieke locaties).


Ohja natuurlijk, daar had ik niet aan gedacht. Bedankt!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 21:12 
Matroos

Berichten: 45
Zonder me uit te spreken over de al dan niet juiste vertaling, zou ik u toch aanraden om de originele spelregels te raadplegen bij onduidelijkheden. En origineel is in dit geval Duits.

Er kan evengoed een fout geslopen zijn in de Engelse vertaling.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2018, 23:12 
3. Puerto Rico (2002)

Berichten: 111
Woonplaats: Meppel
Van het weekend voor het eerst de belegering (Invasion) coopvariant van Orleans gespeeld. We hebben ons een flink aantal uren goed vermaakt: topspel!
Achteraf bleek echter wel dat er in de NL-spelregels een storende fout zat wat betreft het aantal zandlopertegels (events). Er staat dat je (bij 2 en 3 spelers) in totaal 17 tegels verwijderd, en de overgebleven tegels in een stapel legt, dat zijn er dus 31 -17 = 14 tegels. Je moet echter de 17 tegels die je getrokken hebt gebruiken voor het spel en de overige verwijderen. Tesamen met de C-tegel die je onderop de stapel legt kom je dan op 18 tegels, dus 18 rondes. Dat scheelt dus 4 hele rondes! Toch jammer dat er zo'n fout in de vertaling staat. Bij 4 en 5 spelers maakt het niet uit, omdat je dan precies de helft van het aantal tegels wegdoet (altijd 16 rondes).
Ik lees net dat we nog een regel fout hebben gespeeld, door een andere fout in de NL-spelregels (bordspellen-algemeen/topic23049.html).

_________________
Beter 1 kaartspel in de hand, dan 10 in de kast...


Laatst bijgewerkt door Bart op di 25 sep 2018, 23:02, in totaal 1 keer bewerkt.
topics samengevoegd


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2018, 23:19 
9. Factory Fun (2006)

Berichten: 111
Woonplaats: Meppel
Kevin schreef:
In de Engelse regels staat dat verdedigingstorens worden gebouwd via de Guildhall (basisspel, waarmee je ook handelshuizen bouwt, in het Ndl Gildehuis) in tegenstelling tot de Guildhouse (waarmee je centen kan verschepen, in het Ndl Gildehal). De benamingen lijken in het Engels en Nederlands verwisseld.

Dus verdedigingstorens worden net gebouwd zoals handelshuizen, maar dan op steden met speciaal gebouw-fiches.


Deze spelregel hadden wij dus ook fout gespeeld. Ik vond het al vreemd dat bij de Gildehal geen enkel symbool stond dat je er ook een verdedigingstoren mee kon bouwen.
Er staat echter nog een andere vertaalfout in de NL-spelregels, zie
bordspellen-algemeen/topic23852.html

_________________
Beter 1 kaartspel in de hand, dan 10 in de kast...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2018, 14:14 
Joker

Berichten: 6
Woonplaats: Hoogeveen
Dat hadden wij ook inderdaad.
We hebben de Engels spelregels er bij gezocht en het bleek een fout in de vertaling te zijn.
Erg slordig


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Orléans De Belegering - fout in NL-spelregels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten


Tags

Orléans: Voorspoed & Belegering



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®