Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 13:46 
Meeple

Berichten: 18
De laatste tijd speel ik weer wat vaker Asante. En wat me opviel was dat er een paar situaties zijn die niet of onduidelijk in de spelregels worden beschreven. Daarom heb ik even kritisch naar alle kaarten gekeken en als er iets niet helemaal duidelijk is een suggestie gedaan hoe ze gespeeld zouden moeten worden. Dit artikel heb ik ook op mijn website (bordspeltheorie.nl) gepubliceerd. Heb jij een heel andere interpretatie van de regels of is er een andere kaart die je nog niet helemaal snapt, hoor ik het graag!

De Dierkundige kun je alleen spelen in de beurt van je tegenstander en niet in je eigen beurt. Dat betekent dat de Meerkatten, de Handelaarster en de Dierkundige zelf dus niet kunnen worden geblokkeerd met een Dierkundige.

Je mag de Dierkundige spelen direct nadat je tegenstander een personen- of dierenkaart speelt. De actie die op deze kaart staat wordt dan niet uitgevoerd. Speelt je tegenstander bijvoorbeeld een Flamingo, dan mag je deze blokkeren totdat je tegenstander heeft gekozen welke fase van je volgende beurt je moet overslaan. Nadat je tegenstander de fase heeft gekozen, kan je de Flamingo niet meer blokkeren en zit je dus vast aan het effect. Je tegenstander moet je dan natuurlijk wel even de tijd geven om te bedenken of je je dierkundige speelt. Hetzelfde geldt voor de Smokkelaar; je mag de Dierkundige spelen zodra je tegenstander zijn Smokkelaar wil spelen. Maar als het hele effect van de kaart is gespeeld en je tegenstander heeft goederen in zijn marktkraam gelegd, kan je niet alsnog de Dierkundige spelen en de goederen weer terugleggen in de voorraad.

Als je Meerkatten speelt, speel je nadat je tegenstander zijn kaart heeft gespeeld. Speelt je tegenstander bijvoorbeeld Hoornblazer en speel jij als reactie Meerkatten. Dan mag je op zich best direct zeggen dat je de Meerkatten speelt, maar wacht je totdat je tegenspeler zijn kaarten heeft getrokken en trek jij daarna kaarten.

Speel je in je beurt de Cartograaf, dan mag je alsnog een Heilig gebied kaart spelen.

De Kluizenaar kost gewoon een actie om te spelen. Als je in je beurt niets anders doet dan de Kluizenaar spelen, krijg je dus 4 goud.

Op de Landkaart en de Mancala staat ‘Trek de bovenste kaart van de trekstapel/”Heilig gebied” kaart’. Dit zou moeten zijn ‘Toon de bovenste kaart van de trekstapel/”Heilig gebied” kaart’. Bij de kaarten gaat het er namelijk om wat er op de getoonde kaart staat. Met deze uitleg van de kaart, kunnen de Meerkatten niet worden ingezet na het spelen van de Landkaart of Mancala. Krijg je met de Landkaart een Rwenzori gebergte, dan kun je tegenspeler zijn Meerkatten natuurlijk wel inzetten.

Speel je de Kolonist, dan moet je de acties uitvoeren in de volgorde zoals ze op de kaart staan. Dus – als je meer goederen hebt dan je tegenstander – eerst een goed uit de voorraad kiezen, dan – als je meer handkaarten hebt – twee kaarten trekken – en als laatste – als je meer goud hebt – 3 goud uit de bank nemen.

_________________
Schrijver bij boardgametheories.com


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Verduidelijking spelregels Asante  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

Asante



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®