Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 18:17 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Mysterium is toch wel een van mijn favoriete spel uit het rijtje van verhalende spellen zoals; Muse, Dixit en Mysterium.

Waarom dan toch dit topic?
Het einde van het spel heeft onze groep altijd heel erg saai gevonden, dus we wilde het spel op een andere manier spelen. Als we voor de Co-Op variant gaan skippen we ook meestal om die reden het einde. Maar we spelen tegenwoordig nog maar 1 variant; de niet co-op variant.
Voor mensen die niet bekend zijn met Mysterium een korte samenvatting van de regels vindt je hier; https://www.youtube.com/watch?v=mhCv0CZW2UM&

Niet Co-Op variant
Het verhaal (met dank aan Noviomagum)

Bezetten huis - landlord nodigt clairvoyants uit om zijn huis te clansen/zuiveren en looft beloning uit - er blijkt een aantal mysterieuze moorden gepleegd door de geest onder oude bewoners en personeel (gelijk aan aantal helderzienden/spelers) - de geest bestookt de helderzienden met warrige visions, want wenst uiteraard niet mee te werken aan de clansing - de speler met de meeste punten is er in geslaagd de geest te weerstaan door de ware toedracht van gebeurtenissen te achterhalen, daarmee het huis te zuiveren en de geest te verdrijven -de winnaar strijkt de beloning op van de landlord (in dit geval de eer vd overwinning)

De basisregels blijven exact hetzelfde maar de clairvoyance track wordt gebruikt als punten spoor. Je kunt punten krijgen door vroeger binnen te zijn of door de beurten van andere mensen goed te raden. Het spel blijft dus identiek aan het orgineel.

Echter gebeurd er iets waardoor het spel totaal anders wordt. Doordat iedereen individueel speelt ga je proberen de andere spelers te doen geloven dat je iets wel of niet goed hebt of je gaat proberen om andere spelers op een specifieke plek te krijgen zodat jij goed kunt stemmen. Om deze reden wordt de spelronde iets anders ingedeeld;
Fase 1 uitgave van visioen kaarten
Fase 2 omdraaien van de zandloper, de spelers gaan discussies aan en proberen elkaar op bepaalde karakters/locaties of wapens te krijgen net als in het orgineel.
- Je kunt echter proberen om de andere speler te overrulen en hem een fout te laten maken zodat jij dat in de volgende fase kunt stemmen en punten kunt pakken.
- Of ze juist proberen te helpen in het geval je nog alleen maar goede stemtokens hebt.
Fase 3 de zandloper wordt opnieuw omgedraaid, iedereen kan zijn stemtokens gebruiken om te stemmen op de gezette pionen van de spelers.
(stemtokens gaan zoals gewoonlijk naar de aflegstapel bij de klok totdat het 5de uur slaat. (ipv de 4de) Op deze manier moeten mensen hun tokens verstandiger inzetten.
Fase 4 Het oproepen van de geest die alleen mag antwoorden door te kloppen. 2x voor nee(indien ze verkeerd staan) en 1x maal voor een ja(als ze goed staan). (in eerste instantie leek me dit nogal onnodig, maar het maakt het serieus leuker doordat de geest heel gemeen veel stilte tussen de 2 kloppen kan laten, waardoor je langer in spanning zit)


Het spel gaat door totdat;
1. Alle spelers hun moord hebben opgelost.
2. Alle uren op de klok gebruikt zijn.

Tips voor de Geest;
Wij spelen om het spel te balanceren dat de geest 10 kaarten in zijn hand mag hebben en mag bij pakken als hij een kaart klaar legt voor een visioen van een speler. Hij legt deze achter zijn bord klaar bij de speler-tokens. En geeft alle visioenen tegelijkertijd uit.
Om downtime te voorkomen kan een geest al gedurende fase 3 nieuwe visioenen klaar leggen, gezien de geest al kan zien welke wel en niet kloppen.


De speler met de meeste punten heeft dan gewonnen.

Mocht je zelf nog leuke varianten hebben of een leuke aanvulling op deze regels geef een reactie. Ik ben heel benieuwd waarmee jullie komen.

Groetjes Kevin


Laatst bijgewerkt door KevVink op wo 09 jan 2019, 18:27, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 18:41 
2. Concordia (2013)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Klinkt als een leuke variant.

Het kan echter zeer frustrerend zijn als jij ocharme nooit niet de 'goede' kaarten krijgt van de geest.
Omdat de geest voor jouw kaarten minder goede tips heeft of omdat de geest jou een loer wil draaien/... . Dat wordt met originele, cooperatieve regels uitgebalanceerd. Hierbij moet de geest dus 100% onpartijdig zijn en zijn goede tips 100% verdelen over de spelers.
De geest neemt dan zelf niet deel aan het spel, zoals de verteller bij weerwolven?

Maar op deze bedenking na, spreekt het idee me wel aan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 19:24 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Kevin schreef:
Klinkt als een leuke variant.

Het kan echter zeer frustrerend zijn als jij ocharme nooit niet de 'goede' kaarten krijgt van de geest.
Omdat de geest voor jouw kaarten minder goede tips heeft of omdat de geest jou een loer wil draaien/... . Dat wordt met originele, cooperatieve regels uitgebalanceerd. Hierbij moet de geest dus 100% onpartijdig zijn en zijn goede tips 100% verdelen over de spelers.
De geest neemt dan zelf niet deel aan het spel, zoals de verteller bij weerwolven?

Maar op deze bedenking na, spreekt het idee me wel aan.


Helemaal vergeten erbij te zetten;

Om die reden spelen wij dat de geest 10 kaarten in zijn hand mag hebben en mag bij pakken als hij een kaart klaar legt voor een visioen van een speler. Hij legt deze achter zijn bord klaar bij de speler-tokens. En geeft alle visioenen tegelijkertijd uit.
Om downtime te voorkomen kan een geest al gedurende fase 3 nieuwe visioenen klaar leggen, gezien de geest al kan zien welke wel en niet kloppen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 20:40 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Ik ben in t algemeen ook niet zo fan van coop spellen en bij Mysterium beleef ik dat ook als een minpuntje. Maar deze variant vind ik goed bedacht en klinkt als een verbetering door het competitieve aspect. Ik ga m binnenkort een keer zo uittesten en bij aanvullingen of kanttekeningen ze hier posten.

Bedankt voor je uitleg

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2019, 11:22 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Dat kloppen ga ik onthouden. Maakt het toch weer net even anders dan uitspreken of het wel of niet goed is.

Eindspel is inderdaad een beetje raar, want bij 4 spelers is het makkelijker te raden dan bij 6 spelers (of er 3 verdachten, plaatsen en moordwapens liggen of 5 maakt erg veel uit als je dan evengoed maar 3 kaarten te zien krijgt). Bij 6 spelers is het dan sowieso moeilijker. Welke moeilijkheidsgraad je ook speelt. Daarin zou eigenlijk een aanpassing voor moeten zijn.
Zelf verzin ik nu ter plaatst dat je bijv. per extra verdachte als er meer dan 3 liggen een extra visioenkaart meer mag leggen als geest zijnde.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2019, 17:48 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
KevVink schreef:
Niet Co-Op variant
Het nieuwe verhaal; de geest heeft (de hoeveelheid als het aantal spelers wat meedoen) personen bezeten die in het huis aanwezig waren en moorden laten plegen. De clairvoyants worden naar de mansion uitgenodigt door de geest en moeten elk één van de moorden oplossen. De niet gekozen kaarten zijn dus de mensen die onschuldig zijn en de locaties/voorwerpen die niet betrokken waren bij de moorden. De clairvoyant met de meeste punten zal gespaard worden, terwijl de andere clairvoyanten door de geest aan hun einde zullen komen.

Groetjes Kevin


Ik ben even jouw variant aan het samenvatten, om van t weekend snel aan mijn groepje uit te kunnen leggen.

Regelaanpassingen zijn allemaal duidelijk en hoewel niet heel erg belangrijk, heb ik bij het nieuwe verhaal een beetje een geknutselt gevoel...

Je schrijft dat de geest de clairvoyants uitnodigd, maar dat blijft toch gewoon de schotse landlord (weet ff zn naam niet meer)?

Ik zat zelf te denken,omdat de laatste ronde vervalt, zou de geest in principe ook zelf de 4 moorden gepleegd kunnen hebben. Toch? Of mis ik dan toch wat in de samenhang van gameplay?

Dan zou het verhaal bv zo kunnen worden (in vogelvlucht):

Het huis is bezeten door de geest - landlord nodigt clairvoyants uit om zijn huis te clansen/zuiveren en looft beloning uit - er blijkt een aantal mysterieuze moorden gepleegd door de geest onder oude bewoners en personeel (gelijk aan aantal helderzienden/spelers) - de geest bestookt de helderzienden met warrige visions, want wenst uiteraard niet mee te werken aan de clansing - de speler met de meeste punten is er in geslaagd de geest te weerstaan door de ware toedracht van gebeurtenissen te achterhalen, daarmee het huis te zuiveren en de geest te verdrijven -de winnaar strijkt de beloning op van de landlord (in dit geval de eer vd overwinning)

Meedenken gewenst om een pakkend verhaal te krijgen.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Noviomagum op do 10 jan 2019, 00:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2019, 17:53 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Citaat:
Ik ben even jouw variant aan het samenvatten, om van t weekend snel aan mijn groepje uit te kunnen leggen.

Regelaanpassingen zijn allemaal duidelijk en hoewel niet heel erg belangrijk, heb ik bij het nieuwe verhaal een beetje een geknutselt gevoel...

Je schrijft dat de geest de clairvoyants uitnodigd, maar dat blijft toch gewoon de schotse landlord (weet ff zn naam niet meer)?

Ik zat zelf te denken,omdat de laatste ronde vervalt, zou de geest in principe ook zelf de 4 moorden gepleegd kunnen hebben. Toch? Of mis ik dan toch wat in de samenhang van gameplay?

Dan word het verhaal (in vogelvlucht):

Bezetten huis - landlord nodigt clairvoyants uit om zijn huis te clansen/zuiveren en looft beloning uit - er blijkt een aantal mysterieuze moorden gepleegd door de geest onder oude bewoners en personeel (gelijk aan aantal helderzienden/spelers) - de geest bestookt de helderzienden met warrige visions, want wenst uiteraard niet mee te werken aan de clansing - de speler met de meeste punten is er in geslaagd de geest te weerstaan door de ware toedracht van gebeurtenissen te achterhalen, daarmee het huis te zuiveren en de geest te verdrijven -de winnaar strijkt de beloning op van de landlord (in dit geval de eer vd overwinning)


Zoals jij het verhaal schrijft is het vele malen beter :thumbup:
Als je het goed vindt voeg ik jouw verhaal toe in plaats van de mijne aan de eerste post. Verhaal hadden we niet zo heel veel aandacht aan besteed, daarom dat het inderdaad wat geknutselt was/aanvoelt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2019, 18:00 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
KevVink schreef:
Citaat:
Ik ben even jouw variant aan het samenvatten, om van t weekend snel aan mijn groepje uit te kunnen leggen.

Regelaanpassingen zijn allemaal duidelijk en hoewel niet heel erg belangrijk, heb ik bij het nieuwe verhaal een beetje een geknutselt gevoel...

Je schrijft dat de geest de clairvoyants uitnodigd, maar dat blijft toch gewoon de schotse landlord (weet ff zn naam niet meer)?

Ik zat zelf te denken,omdat de laatste ronde vervalt, zou de geest in principe ook zelf de 4 moorden gepleegd kunnen hebben. Toch? Of mis ik dan toch wat in de samenhang van gameplay?

Dan word het verhaal (in vogelvlucht):

Bezetten huis - landlord nodigt clairvoyants uit om zijn huis te clansen/zuiveren en looft beloning uit - er blijkt een aantal mysterieuze moorden gepleegd door de geest onder oude bewoners en personeel (gelijk aan aantal helderzienden/spelers) - de geest bestookt de helderzienden met warrige visions, want wenst uiteraard niet mee te werken aan de clansing - de speler met de meeste punten is er in geslaagd de geest te weerstaan door de ware toedracht van gebeurtenissen te achterhalen, daarmee het huis te zuiveren en de geest te verdrijven -de winnaar strijkt de beloning op van de landlord (in dit geval de eer vd overwinning)


Zoals jij het verhaal schrijft is het vele malen beter :thumbup:
Als je het goed vindt voeg ik jouw verhaal toe in plaats van de mijne aan de eerste post. Verhaal hadden we niet zo heel veel aandacht aan besteed, daarom dat het inderdaad wat geknutselt was/aanvoelt.



Ja, uiteraard!

Ik zal daarna de uitgewerkte versie ook nog wel posten. Als jij dat dan weer goed vind? :D

En meedenken over verbeteringen van het verhaal zijn welkom!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2019, 14:12 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Noviomagum schreef:
KevVink schreef:
Citaat:
Ik ben even jouw variant aan het samenvatten, om van t weekend snel aan mijn groepje uit te kunnen leggen.

Regelaanpassingen zijn allemaal duidelijk en hoewel niet heel erg belangrijk, heb ik bij het nieuwe verhaal een beetje een geknutselt gevoel...

Je schrijft dat de geest de clairvoyants uitnodigd, maar dat blijft toch gewoon de schotse landlord (weet ff zn naam niet meer)?

Ik zat zelf te denken,omdat de laatste ronde vervalt, zou de geest in principe ook zelf de 4 moorden gepleegd kunnen hebben. Toch? Of mis ik dan toch wat in de samenhang van gameplay?

Dan word het verhaal (in vogelvlucht):

Bezetten huis - landlord nodigt clairvoyants uit om zijn huis te clansen/zuiveren en looft beloning uit - er blijkt een aantal mysterieuze moorden gepleegd door de geest onder oude bewoners en personeel (gelijk aan aantal helderzienden/spelers) - de geest bestookt de helderzienden met warrige visions, want wenst uiteraard niet mee te werken aan de clansing - de speler met de meeste punten is er in geslaagd de geest te weerstaan door de ware toedracht van gebeurtenissen te achterhalen, daarmee het huis te zuiveren en de geest te verdrijven -de winnaar strijkt de beloning op van de landlord (in dit geval de eer vd overwinning)


Zoals jij het verhaal schrijft is het vele malen beter :thumbup:
Als je het goed vindt voeg ik jouw verhaal toe in plaats van de mijne aan de eerste post. Verhaal hadden we niet zo heel veel aandacht aan besteed, daarom dat het inderdaad wat geknutselt was/aanvoelt.



Ja, uiteraard!

Ik zal daarna de uitgewerkte versie ook nog wel posten. Als jij dat dan weer goed vind? :D

En meedenken over verbeteringen van het verhaal zijn welkom!


Natuurlijk is dat goed :thumbup: Ik ben super benieuwd


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Mysterium Alternatieve Regels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

Mysterium



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®