Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 14:28 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
In therapie?

‘Ik zit op een fiets, vóór mij rijdt een auto, achter me een bus. Links van mij loopt een paard en rechts een varken. Waar ben ik?’ Liefhebbers van onnozele mopjes kennen het antwoord natuurlijk al: op de draaimolen.

Het is maar hoe je de dingen voorstelt. Ik vertel aan mijn collega’s dat ik het afgelopen weekend een mooie ballonvlucht heb gemaakt, op café ben geweest met een groep Amerikanen en naar het zuiden van Frankrijk ben gereisd. Terwijl ik niet van mijn stoel ben opgestaan en alleen maar Ballonrace, Café International en Carcassone heb gespeeld. Ha! Ik heb er meteen een spannend – fictief – leven bij.

Al moet je daar natuurlijk niet in overdrijven. Het lijkt me beter te zwijgen over de dorpen die ik met Atilla de Hun heb geplunderd of over de mensen die ik met één geweerschot – Bang! – heb neergeknald. En dat ik af en toe in een weerwolf verander in het weekend hoeft mijn baas ook niet te weten.

Soms gaan mijn hersenkronkels wel erg ver, ik weet het. Maar toch niets zo leuk als een beetje fantaseren of overdrijven? Ik vind het grappig om de acties en handelingen uit een spel naar de werkelijkheid te vertalen. Meestal zijn het dingen waar je in het echte leven nooit toe zal komen. En vaak is dat maar goed ook. Aan de speeltafel kunnen we naar hartelust stelen, bedriegen en moorden zonder dat er een haan naar kraait.

Er wordt gezegd dat mensen die thrillers lezen ergens heel diep van binnen gewelddadige neigingen hebben, maar ze nooit zullen uitvoeren in realiteit. Ze hebben er genoeg aan om af en toe een portie bloed van de pagina’s te slurpen.

Ik hoop maar dat het met spellen net zo therapeutisch werkt. Wij spellenliefhebbers bouwen en vernielen piramides, stichten en plunderen kolonies of houden ons bezig met het witwassen van maffiageld. Maar in real life zijn we doodbrave mensen. En volkomen normaal. Echt waar.

Als u me nu wil excuseren, ik ga wat regenwormen roosteren op de barbecue omdat ik straks een pinguïnparty heb.
Volkomen normaal, zeg ik u.

Katrijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 14:38 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5895
Woonplaats: Meerstad (NL)
Haha mooi verwoord, knap stuk werk... leuk om te lezen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 14:45 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
erg leuk stuk om te lezen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 14:49 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Ik krijg ineens ontzettend zin om wat eekhorns uit een boom te schieten met een vlammenwerpen, of een mijn te saboteren, of om wat bacillen te verspreiden, of.............

.........Ben ik nu ziek? :crazy:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 14:55 
Sojaboon

Berichten: 29
Woonplaats: Sint-Truiden
Goh, bedankt voor de leuke reacties! Een vuurdoop is toch altijd spannend...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 16:05 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Bedankt voor de inspiratie. Als de collega's nog eens vragen wat ik dit weekend gedaan heb...

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 19:52 
Rooster Booster

Berichten: 87
Zot zijn doet geen zeer!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 20:49 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Leuk geschreven!

En zo herkenbaar! :-)

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 20:56 
3. Rattus (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 554
Woonplaats: Bredene
rober schreef:
Ik krijg ineens ontzettend zin om wat eekhorns uit een boom te schieten met een vlammenwerpen, of een mijn te saboteren, of om wat bacillen te verspreiden, of.............

.........Ben ik nu ziek? :crazy:


zolang je geen nieuwe wereldoorlog ontketend om real life memoir te spelen, vind ik je compleet normaal.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 22:02 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Dat zal wel loslopen, want dan moet ik toch eerst het spel leren. Maar ik zal mijn best doen om me in te houden.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011, 16:24 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Nou, de 'avonturen' vertel ik eigenlijk nooit. Zover gaat mijn beleving niet. (Doet me een beetje denken aan LARPen, en dat staat me eigenlijk ook een beetje tegen :D )

Maar ik vind het wel heerlijk om al die asociale dingen die ik in het echt nooit zou (willen) doen in bordspellen wel te doen:
- Snel iemand de pas afsnijden om een doel bereiken (terwijl anderen er overduidelijk al mee bezig zijn)
- Doodleuk zaken stelen / afpakken alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
- Rondmoorden voor mijn eigen welzijn/rijkdom.
- Door middel van hints anderen 'verklikken' ('nou, Pietje staat nu al voor, dus hij vind het best fijn als je mij te grazen neemt ipv hem')

En zo valt er nog vast wel e.e.a. te verzinnen wat ik botvier in bordspellen. Wel binnen wat mogelijk is in een spel. De grens ligt voor mij wel bij valsspelen (en echt liegen). Sterker nog: als mensen met wie ik speel zouden vals spelen zou dat mijn oordeel over ze danig negatief bijstellen. (Als je in een spel al vals speelt om domweg een spelletje te spelen, hoe gedraag je je dan in het echte leven?)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011, 22:46 
5. Stone Age (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
MikeBzonderpuntje schreef:
Als je in een spel al vals speelt om domweg een spelletje te spelen, hoe gedraag je je dan in het echte leven?


Misschien wel ook wel een ding dat ze in het echte leven nooit zouden doen.. :wink:


Maar zonder gekheid, heb wel eens aan een pokertafel gezeten waar een tegenstander doodleuk zei dat ie normaal wel valsspeelde, het ging tenslotte om geld en het winnen...

Daar ging de sfeer aan de tafel..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: In therapie?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®