Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 19:57 
columnist

Berichten: 36
BordspelMankiaK schreef:
Koppeltjes

Overal vind je koppeltjes, dus uiteraard ook in mijn spellencollectie.
Koppeltjes? In een spellencollectie? Hoe bedoelt u?

Wel ja, koppeltjes, spellen die echt bij elkaar horen om één of andere goede reden. Ik kan er zo wel enkele opsommen:

Enkele zijn heel voor de hand liggend zoals bijvoorbeeld de eilanden met hun hoofdsteden: Puerto Rico & San Juan (beiden ALEA) en ook Cuba (The Game Master) & Havana (999-games). (Update: na Essen is er intussen ook nog Santiago de Cuba (Pegasus) bijgekomen, en heb ik dus nu ook al een triootje in mijn collectie)

Een echt koppel zijn Ave Caesar (Ravensburger) en Cleopatra and the society of architects (Days Of Wonder). Caesar en Cleo waren trouwens ook al een koppel in het 2-persoonsspel Caesar & Cleopatra (999-games).

Ook Robin Hood (Amigo) en Nottingham (Abacus) vormen een logisch koppel. Il Principe (Amigo) is een werk van de Florentijn Machiavelli (999-games), dat hij schreef tussen 1513 en 1515. Voorts denk ik ook aan The Hanging Gardens (Rio Grande) en Amyitis (Ystari). Hier hoort wel een verhaaltje bij om dit te verduidelijken:

De hangende tuinen van Babylon, gelegen nabij wat vandaag de dag Bagdad in Irak is, waren een botanisch en architectonisch kunstwerk dat later werd opgenomen als een van de zeven klassieke wereldwonderen.
De tuinen werden volgens de beschrijvingen in de 6e eeuw v.Chr. gebouwd in opdracht van de Babylonische koning Nebukadnezar. De werken duurden van 606 tot 562 v.Chr. Naar verluidt liet Nebukadnezar de tuinen aanleggen om zijn terneergeslagen kersverse echtgenote, Amyitis, op te vrolijken. Amyitis was afkomstig uit bergachtige streken en was gewend veel groen om zich heen te hebben. De tuinen moesten haar helpen wennen aan het leven in het grote Babylon.
Over wereldwonderen gesproken. Dit brengt me naadloos bij het volgende koppel: 7 Wonders (Repos) en Het 8ste wereldwonder (999-games). Dan laat ik uiteraard in het midden of het 8ste wereldwonder het Knizia spel van 999-games is dan wel de Manneken Pis-uitbreiding!

Ook Goa (999-games) & Macao (Alea) vormen een stel. Goa was het bestuurlijke centrum van het Portugees-Indië, van waaruit de handel met en de missie in het koloniale Portugese rijk Azië werd gecoördineerd. Vanaf 1510 zetelden de Portugezen in Goa. Vanuit Goa werden Portugese bezittingen op onder andere Ceylon en Macao ondersteund. Macao werd gesticht door de Portugezen in 1557 en was daarmee de oudste Europese kolonie in China.

Andere koppels bestaan uit spellen met (bijna) dezelfde naam.
Uiteraard zijn Vikings (Hans im Glück) en Vikings (Asmodee) hiervan een mooi voorbeeld net zoals Pompeij (Amigo) en Pompeij (Adlung). Voorts heb ik nog Eschnapur (Schmidt) en der Palast von Eschnapur (Amigo) en ook Carolus Magnus (Winning Moves) en Charlemagne, één van mijn eerste 999 games. Ook Lionheart (Parker) en Löwenherz (Goldsieber) passen perfect in het rijtje. Koningsburcht (The Game Master) en Kingsburg (Stratelibri) zouden ook een mooi koppeltje in mijn collectie kunnen geweest zijn, ware het niet dat Koningsburcht het niet verder dan mijn wishlist geschopt heeft.

Hebben jullie ook mooie koppeltjes in jullie collectie? Wat is het verband tussen de spellen?

Ik ben benieuwd naar de talrijke en vooral vindingrijke reacties!

Groeten,
Kire


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 20:19 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Nog een triootje dan maar: Tikal, Mexica, Java
Deze drie spellen staan bekend als de "mask triology"
Er staat een masker op de doos en de speelsystemen zijn vergelijkbaar.
Werken met actiepunten is hier de truc van ontwerpers Kramer & Kiesling.
Qua mechanisme past ook Torres hierbij.

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 22:56 
2. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Brug naar de hemel en de Kathedraal

Iguazu en Manilla

een heleboel variaties op Carcassonne...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 00:58 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Koppeltje:
Amon-Ra en Ra (vanwege de naam)
Nautilus en 80.00 Mijlen onder Zee (vanwege het zoeken naar schatten op de zeebodem)
Ur en Ur (twee verschillende spellen met dezelfde naam)
Hanze en Hanzesteden (lijkt me duidelijk)
Afrika en Hart van Afrika (idem)
Steam en Railroad Tycoon (min of meer hetzelfde spel, alleen is Steam wat eenvoudiger en sneller)
Rozenkoning en Rozenoorlog (vechten dezelfde oorlog uit)
Pandemie en Het Verboden Eiland (dezelfde auteur, HVE is een vereenvoudigde versie van Pandemie)
Rotterdam en Antwerpen (dezelfde auteur, sterkgelijkend spel, andere havenstad)

Nog een trilogie, en misschien wel de bekendste:
De "Harvest-trilogy" van Uwe Rosenberg:
Agricola
Le Havre
Voor de Poorten van Loyang

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door pleunie.william op wo 04 jan 2012, 10:44, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 08:13 
8. Perudo (1987)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Owja die laatste was wel erg simpel..

Thurn und taxis en Ticket to ride.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 10:49 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 168
Woonplaats: Meulebeke
Trans Europa en Trans Amerika niet vergeten :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 13:27 
2. Keyflower (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
-Zooloretto en Coloretto: als het ware gemaakt om mensen die houden van toeters en bellen en mensen die ze haten van een mooi spelsysteem te laten genieten.
-Struggle of empires en Rise of empires: het 2e werd aangekondigd als een kortere versie van het eerste, uiteindelijk zijn beide spellen verschillend (en korter blijft relatief) maar thema en auteur zijn de links.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 17:57 
1. Hoogspanning (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Olympus en Olympos natuurlijk ook...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 20:18 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Alhambra en die Garten van Alhambra

En vergeet bij zooloretto/coloretto ook niet aquaretto ;)

Dog en tac (en er is volgens mij nog eentje die er op lijkt ...)

Genius en Qwirkle vind ik ook wel een stelletje

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 00:08 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
pleunie.william schreef:
Koppeltje:
Nautilus en 80.000 Mijlen onder Zee (vanwege het zoeken naar schatten op de zeebodem)


In het boek 20.000 mijlen (80.000 km.) onder zee van Jules Verne, heet het schip van Nemo ook de Nautilus. Dat is misschien wel nog een mooiere reden van paren.

Hmm. het paartje in mijn kast is Tournay & Troyes. Deze spellen delen dezelfde grafische stijl, zijn beide van Pearl Games en het zijn beide Franstalige steden :D)

hmm het 6-tallige paartje met het zwarte schaap: Gipf, Punct, Zertz, Tzaar, Yinsh, Dvonn en Tamsk. haha alleen deel van het gipf project.

Misschien wel het oudste paartje :D Schaken en Dammen? (spelen beide op een zwart wit geblokt bord?) met hun 500 jarig jubileum :D haha


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 04:17 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Ik heb een echt mooi koppeltje altijd naast elkaar: Friedrich en Maria.

Conquistador en El Grande staan ook naast elkaar. Vrijwel dezelfde doos. Alleen blijft die doos van Conquistador zo belachelijk leeg als je 'm opendoet. Dus dat heb ik al een tijdje maar niet meer gedaan.

Verder zijn bij mij Roads & Boats en Antiquity al een tijdje een koppeltje. Ook domweg omdat ze het zelfde belachelijk grote formaat doos hebben... Hun andere broertjes Splotter staan ergens verderop naast elkaar.

Geen koppeltje maar een behoorlijke familie: Mijn voorraad Warfrog/Treefrog spellen staan al jaren braaf naast elkaar. En ook dat heeft vooral te maken met het identieke formaat doos. En net als een echte familie groeit het aantal leden elk jaar een beetje.... De rest van de spellen die ik heb van Martin Wallace staan er overigens niet perse bij, bijv. omdat ze uitsteken op de plank (en minder goed zijn...)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 10:42 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Ik zal nog eens verder gaan spitten in mijn collectie,
maar in ieder geval komen Bohnanza en Ladybohn in me op.
Die liggen gezellig naast elkaar in de kast.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 11:04 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
16 Feet Pauly schreef:
pleunie.william schreef:
Koppeltje:
Nautilus en 80.000 Mijlen onder Zee (vanwege het zoeken naar schatten op de zeebodem)


In het boek 20.000 mijlen (80.000 km.) onder zee van Jules Verne, heet het schip van Nemo ook de Nautilus. Dat is misschien wel nog een mooiere reden van paren


:oops: Oeps, te snel getypt blijkbaar... Zit er toch 60.000 mijlen naast :oops:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 15:31 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Machiavelli en Lost Temple (zefde mechanisme)
Around the World in 80 days (1957, 1986, 2003 en 2004)
Sid Meier's Civilization: The Boardgame (2002) en Sid Meier's Civilization: The Board Game (2010)
The Great Fire of London 1666 en London (het laatste spel begint na die grote brand).
Louis XIV en Guillotine (de eerste was de kleinzoon van de achterkleinzoon van de vorst die persoonlijk met de Guillotine te maken kreeg).
Trinidad en Tobago
Attika en Sparta (2 gebieden in de klassieke (griekse) oudheid).
Lords of Vegas en Vegas Showdown

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 15:35 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
7 wonders en cash n guns (staan beide gebroederlijk naast elkaar in mijn spellenkast) :ugeek:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Koppeltjes  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®