Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2012, 23:39 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
De Jones Theory

Cody Jones is één van de twee podcasters van de intussen ter ziele gegane podcast ‘Game On with Cody & John’ en is in spelmiddens bekend als de ‘bedenker’ van de Jones Theory.

Deze theorie zegt dat, om je spellenverzameling op peil te houden, je per categorie spellen enkel het beste spel dient te hebben.

Er zijn zowel voor- als tegenstanders van deze theorie en je kan ook heel wat discussies hierover vinden op BGG.

Persoonlijk vind ik het een leuke theorie, maar niet meer dan dat. Ik zal me er in elk geval niet door laten leiden om mijn spellencollectie te decimeren. Trouwens, deze theorie is in mijn ogen helemaal niet waterdicht, gezien de toch wel flexibele toepassingsmogelijkheden die het systeem biedt. Er wordt volgens mij nergens duidelijk bepaald wat die verschillende categorieën dan wel zijn. Bijv. een aanhanger van de Jones Theory beweert dat hij 'Homesteaders' een beter workerplacement spel vindt dan 'Alien Frontiers', maar redeneert dan verder dat 'Alien Frontiers' zijn beste ruimtespel is, waardoor hij toch beide spellen behoudt. Waarschijnlijk zal hij 'Alien Frontiers' nog steeds houden als zou blijken dat 'Eclipse' een beter ruimtespel is. Ik ga ervan uit dat 'Alien Frontiers' dan zijn beste dobbelspel wordt. J

Hoe dan ook lijkt de theorie me een interessant gegeven om mijn eigen spellencollectie en wishlist eens aan een diepgaand onderzoek te onderwerpen. Om toch met duidelijke categorieën te werken, baseer ik me op de 47 verschillende ‘Board Game Mechanics’ zoals deze op BGG in de Advanced Search-mogelijkheden beschreven zijn. Het is wel zo dat een spel in verschillende categorieën kan thuishoren, dus wat dat betreft is ook deze manier van werken niet 100% waterdicht. Ook zal ik me beperken tot de categorieën die me interessant lijken en zal ik het hier dus niet hebben over mijn beste ‘singing’ en ‘line drawing’ spel. ;-)

Action Point Allowance System

Van deze spellen staat 'Through the Ages' op BGG het hoogst genoteerd, maar ik heb het nog niet gespeeld. Mijn favoriet in deze categorie is 'Trajan', een recent spel uit 2011. Andere al gespeelde toppers hier zijn 'Pandemie', 'Tikal', 'Hansa Teutonica' en 'Tinner’s Trail'. Ook 'Takenoko' en 'Draco' zijn me zeer goed bevallen en blijven zeker in mijn collectie.

Area Control / Area Influence

'Twilight Struggle' staat hier op 1 en Eclipse op 6. Beiden staan heel hoog op mijn lijst van zeker-te-spelen-spellen. In deze categorie bevinden zich wel erg veel superspellen: maar liefst 1 op 4 van de spellen uit de BGG top-100!
Mijn superfavoriet in deze klasse is ofwel 'Alien Frontiers', 'Strassbourg' of 'Lancaster'. Een moeilijke keuze, maar als ik echt moet kiezen ga ik voor 'Lancaster'. Andere favorieten zijn 'El Grande', 'Imperial' en 'Manhattan'. Ook 'Wallenstein' is me goed bevallen. 'Shogun' heb ik onlangs van de hand gedaan, net omwille van de Jones Theory. Deze twee spellen lijken te zeer op elkaar om ze allebei in mijn collectie te houden.

Area Enclosure

Hier staat 'Go' het hoogst genoteerd (op 43) en 'Reef Encounter' staat 2de op 184. Geen van beide spellen heb ik al gespeeld. Daarom valt mijn keuze op 'Blokus', met eervolle vermeldingen voor 'Clans', 'Blokus 3D' (of 'Rumis'), 'Pueblo' en 'Through the Desert'.

Area Movement

Een vreemde naam voor een categorie, vind ik. Ik wist niet dadelijk wat te verwachten en was van plan om deze reeks over te slaan. Maar toen ik het lijstje met spellen zag, veranderde ik snel mijn mening. Hoogst genoteerd, maar, zoals al eerder vermeld nog ongespeeld, is 'Eclipse'. Mijn favoriet in Area Movement is 'Diplomacy'. Een prachtig spel, dat jammer genoeg zeer lang duurt en daardoor te weinig gespeeld wordt. Ik heb enkele malen meegedaan aan een soort ‘play by mail’ spel, waar we telkens een week tijd kregen om de andere landen te contacteren en de nodige afspraken te maken. Iedere week was het opnieuw bang uitkijken naar het verdict van de spelmeester! Had iedereen zijn belofte gehouden, of niet? Razend spannend en zeker niet goed voor het hart! Op nummer 2 komt voor mij 'Axis & Allies'. Nog zo’n prachtig, maar langdurend spel. Ook hier kijk ik met mooie herinneringen terug naar de lange avonden van intense dobbelspanning (rechtopstaand uiteraard!).
Nog andere gespeelde toppers in deze categorie zijn 'Imperial', 'Antike' en ook 'Ghost Stories' (een spel dat ik niet dadelijk verwacht had in deze categorie).

Auction / Bidding

Opnieuw een rijkelijk gevulde reeks, met bijna 20 spellen uit de top-100. En ook hier een hoogste notering voor 'Through the Ages'. Het wordt dus echt wel hoog tijd om een spelavond te organiseren met een thema waarin dit spel past!
Bij Auction/Bidding vind ik ook heel veel van mijn favoriete spellen terug, waardoor het zeer moeilijk wordt om mijn nummer 1 te kiezen. Ik denk dat ik voor 'Chicago Express' ga, al zijn 'Lancaster', 'Strassbourg', 'For Sale' en 'Tribune' ook allemaal topspellen uit mijn top-20. In deze categorie vind je ook 'Power Grid' ('Hoogspanning'), dat voor velen waarschijnlijk de nummer 1 is, maar mij kan dit spel (nog) niet echt bekoren. Ik kan wel genieten van andere spellen als 'Ra', 'Homesteaders' en 'Medici'.

Betting / Wagering

Hier vind je slechts één spel uit de BGG top-100 terug, namelijk 'Tichu'. Ik heb het nog niet gespeeld maar op de beschrijving afgaande, heeft het iets weg van de 'Grote Dalmuti'?
In deze reeks is 'Perudo' (oftewel 'Liar’s Dice') zonder twijfel mijn topspel. Andere goede spellen in de reeks Betting/Wagering zijn 'Manilla' en 'Fauna'.

Campaign / Battle Card Driven

Dit is een voor mij minder bekende categorie met 'Twilight Struggle' (de BGG nummer 1) als hoogst genoteerde. Zelf vind ik 'Manoeuvre' hier het beste spel. 'Manoeuvre' is een GMT spel voor twee spelers, waarbij je met actiekaartjes je troepen bevelen geeft. Ook 'Memoir 44' en 'Castle Panic' speel ik graag. Vooral 'Castle Panic' is thuis één van de meest geliefde spellen om samen met mijn twee zonen te spelen; coöperatief maar met toch een beetje ‘ieder voor zich’, want wie het meeste monsters verslagen heeft, wint!

Card Drafting

Weer staat 'Through the Ages' als hoogst genoteerde! Van de spellen die ik zelf al gespeeld heb, gaat mijn voorkeur uit naar '7 Wonders', op de voet gevolgd door 'Battlestar Galactica', 'Notre Dame', 'Glory to Rome', 'Tribune' en 'Sint Petersburg'. 'Dominion' heb ik nog maar één keer gespeeld en ik was niet echt onder de indruk, al staat het wel op de 2de ('Dominon Intrigue') en 3de plaats ('Dominon') in deze categorie.

Co-operative Play

Opnieuw een belangrijke reeks voor mij. De nummer 1, ‘Mage Knight : The Boardgame’ is mij niet bekend. Mijn topper van het moment is 'Yggdrasil'. Andere goede spellen hier zijn uiteraard 'Pandemie', 'Ghost Stories', 'Shadows over Camelot' en 'Forbidden Island'. 'Battlestar Galactica' had ik hier ook verwacht, maar blijkbaar is dit voor BGG geen coöperatief spel. Vreemd eigenlijk, want zoveel verschilt het niet van 'Shadows over Camelot'. Het grootste verschil zit er waarschijnlijk in dat je bij SoC niet zeker bent dat er een verrader in het spel is en bij BG wel.

Dice Rolling

Een heel brede categorie, gezien zowat een derde van de top-100 spellen hierin vallen, met 'Twilight Struggle' als hoogst genoteerde. Wat mij betreft had men hier wat strenger mogen zijn en enkel die spellen opnemen waar de dobbelsteen een belangrijker rol speelt dan in de typische Roll & Move spelletjes. Nu is dit echt een allegaartje geworden, waarin het moeilijk wordt om een favoriet aan te duiden. Alhoewel, mijn absoluut topspel is 'Chapeau', liefst op café met een aantal goede vrienden en een speciaal biertje!
Voorts vind je in deze reeks prachtige lichte spellen als 'Can’t Stop', 'Exxtra', 'Perudo' en 'King of Tokyo', maar ook de wat zwaardere spellen als 'Stone Age', 'Alien Frontiers', 'Yspahan' en niet te vergeten: 'Kingsburg'!

Set Collection

Dit is blijkbaar de reeks waarvan ik er heel veel in mijn bezit heb. Ik was me hier helemaal niet van bewust dat er zoveel spellen zijn waarin je setjes moet verzamelen!
'7 Wonders' is de hoogst genoteerde en meteen ook één van mijn favorieten. Naast enkele van de reeds eerder genoemde spellen, vind ik hier ook 'Ra', 'Medici' en 'Dice Town' terug die allemaal tot mijn persoonlijke topspellen behoren.

Worker Placement

Worker Placement is waarschijnlijk één van de meer recentere categorieën, met 'Agricola' en 'Caylus' als grootste en tevens oudste hits op BGG. Deze categorie ligt mij wel. Ik vind er dan ook weer heel wat van mijn lievelingsspellen in terug.
Mijn Worker Placement-topspel is waarschijnlijk 'Egizia', op de voet gevolgd door 'Alien Frontiers', 'Stone Age', 'Kingsburg', 'Tribune', 'Lancaster', … Enfin, ik val blijkbaar in herhaling. Hier vind je ook Asara terug. Ook dit spel kan me erg bekoren!
In deze categorie hoop ik snel 'Lords of Waterdeep', 'Luna' en 'Belfort' te kunnen spelen. De reviews van deze spellen hebben mij al doen watertanden!

De aandachtige lezer zal waarschijnlijk al opgemerkt hebben dat ik enkele belangrijke categorieën, zoals bijvoorbeeld Tile Placement en Trading, niet besproken heb. De hoofdreden is dat ook hier weer dezelfde spellen naar boven komen als in de eerder vernoemde reeksen en ze hier dus weinig toegevoegde waarde hebben.

Naast deze categorieën, kan je op BGG nog filteren op twee andere criteria, namelijk Board Game Category en Board Game Subdomain. Deze twee leken me minder interessant voor deze column omdat ze te groot of te klein waren, maar ook omdat ze voor mij minder onderscheidend zijn dan de Board Game Mechanic waarop ik mij hier gebaseerd heb. Ik sluit natuurlijk niet uit dat ik in één van mijn volgende stukjes hier op terugkom …

Wat vinden jullie van deze indeling in categorieën? Kennen jullie andere indelingen? En welk zijn jullie favoriete spellen die nog ontbreken in mijn opsomming en die ik dus zeker eens moet uitproberen?


Groeten,
Kire


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012, 00:11 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
BordspelManiaK schreef:
Persoonlijk vind ik het een leuke theorie, maar niet meer dan dat. Ik zal me er in elk geval niet door laten leiden om mijn spellencollectie te decimeren. Trouwens, deze theorie is in mijn ogen helemaal niet waterdicht, gezien de toch wel flexibele toepassingsmogelijkheden die het systeem biedt. Er wordt volgens mij nergens duidelijk bepaald wat die verschillende categorieën dan wel zijn. Bijv. een aanhanger van de Jones Theory beweert dat hij 'Homesteaders' een beter workerplacement spel vindt dan 'Alien Frontiers', maar redeneert dan verder dat 'Alien Frontiers' zijn beste ruimtespel is, waardoor hij toch beide spellen behoudt. Waarschijnlijk zal hij 'Alien Frontiers' nog steeds houden als zou blijken dat 'Eclipse' een beter ruimtespel is. Ik ga ervan uit dat 'Alien Frontiers' dan zijn beste dobbelspel wordt.

Ziedaar in een enkele paragraaf waarom ik weinig waarde hecht aan de Jones-theorie (hypothese is overigens het juiste woord in deze context, maar goed). Het idee werkt alleen maar als je nauwkeurig vooraf kunt vaststellen hoe de scheidingslijnen tussen de categorieën lopen; en maar al te vaak worden die scheidingen achteraf zo gekozen dat nét de favorieten van de gebruiker van J-theorie mogen blijven. Bovendien ligt het gevaar op de loer dat de gebruiker alle nieuwe spellen alleen maar in termen van oude (dwz 'de beste') beschrijft en de kenmerkende combinatie van de nieuweling niet herkent, zelfs bagatelliseert. In sommige gevallen kan dat er zelfs toe leiden dat het nieuwe spel letterlijk verkeerd wordt gespeeld, ondermaats presteert, en onterecht slechte reviews krijgt.

Citaat:
Wat vinden jullie van deze indeling in categorieën? Kennen jullie andere indelingen? En welk zijn jullie favoriete spellen die nog ontbreken in mijn opsomming en die ik dus zeker eens moet uitproberen?

Ik vind de indeling nutting in de zin dat het je leert kijken naar het spel zelf, dus waar het ontdaan van al dat chroom en mooie tekeningen van getalenteerde kunstenaars om draait. Het helpt bij indelen en misschien zelfs ook wel bij het je realiseren welk aspect van een titel je zo aanspreekt. Maar in de praktijk kun je er naar mijn mening te vaak niet zoveel mee als je zou willen: ontwerpers maken slechts hoogst zelden een spel gebaseerd op één zuivere categorie, en dan raak je al snel verzeild in redelijk vruchteloze discussies over welke categorie nou dominant is (zoals je hierboven al beschreef).

En dan zijn we nog niet eens begonnen over dingen als toegankelijkheid, speelduur, speleraantalafhankelijkheid, en nog een paar zaken...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012, 07:32 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
Ik koop spellen op basis van de bankdirecteuren theorie: zo veel mogelijk in zo kort mogelijke tijd :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012, 22:58 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Hier vinden jullie een link naar de bewuste podcast met de definitie van de Jones Theory door Mr Jones himself.

http://boardgamegeek.com/thread/463820/episode-32-the-jones-theory

Me and Mr Jones :-)

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012, 17:10 
2. Cuba (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Interessant, die Jones Theory/hypothesis. Maar spellen zijn toch meer dan spelmechanismen. Er is ook nog thema, en spelmateriaal. Ook die dingen kunnen een spel aantrekkelijk maken om te spelen (en te hebben), of net niet. Soms zijn details ook belangrijk.

Langs de andere kant vind ik het een goed idee om te zoeken naar manieren om de grootte van je collectie onder controle te houden op basis van "herspeel potentie".

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: De Jones Theory  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®