Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 23:43 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Spellenspijs

De inspiratie voor een column of tekst als deze komt niet altijd even makkelijk. Dit keer kwam er met de beste wil van de wereld geen spelgerelateerd onderwerp mijn hersenpan in waaien. De deadline naderde, de spanning en stress namen toe en ik maakte enkele vreselijke, slapeloze uren door – in het holst van de dag, voor mijn laptop.

Net op tijd, voor de complete zenuwtoeval, herinnerde ik me de tips van mijn lerares (en echte boekenschrijfster) op het conservatorium. Ik draaide de verwarming onder mijn bureau een graad warmer, zette een fijn muziekje op en maakte mezelf een warme chocolademelk met koekje. Daar repte mijn leerkracht indertijd met geen woord over, maar wel over het witte blad papier dat ik toen nam en waarop ik zo snel mogelijk wat woordjes krabbelde. Ik deed een schrijfoefening! Ik maakte associaties!

Eén van de eerste woordjes raakte al meteen de gevoelige inspiratiesnaar. Als ik aan spelletjes denk, denk ik aan eten. (Ook best vaak als ik niet aan spellen denk, maar dat geheel terzijde.) Dus daar had ik mijn spelgerelateerd onderwerp voor deze column.

Er zijn heel veel spellen waar voedsel zelf het subject is, zoals daar zijn 'Sla je slagroom', 'Mamma Mia!', 'Bohnanza' of 'A la carte', waar je echt aan het kookfornuis staat. Verder heb je de gezelschapsspellen waar voedingsmiddelen gebruikt, verhandeld of gezocht wordt: 'Ports of Europe: Antwerp', 'De kolonisten van Catan' of 'Fische Fluppen Frikadellen'. En dan zijn er de spellen waar voedsel een onderdeel van de spelstrategie is en waar je voornamelijk moet zorgen dat je voedselbron niet uitgeput raakt, wil je een kans maken om te winnen. Denken we maar aan 'Agricola' of 'Stenen Tijdperk'.

Mijn persoonlijke link tussen spelen en eten is even simpel als hardnekkig. Als ik een spelletje speel, hoort er een knabbeltje bij. Het is sterker dan mezelf. De spanning en de wachttijden tijdens het spelen worden verzacht door iets lekkers. Ik grabbel bij spelstress automatisch in het dichtstbijzijnde kommetje met chips, nootjes of snoep. Vaak gewoon op de tast, wat ooit tot de anekdote leidde dat ik bijna een zandkleurig houten speelblokje in mijn mond stopte in plaats van de nabijgelegen koekjes.

Niet dat ik vind dat ik een probleem heb. Integendeel, het is me gelukt om twee van mijn grootste hobby’s onlosmakelijk met elkaar te verbinden. Wat wil een mens nog meer? Dat gaat me nooit lukken met zwemmen en lezen…

Katrijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 23:55 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Dat herken ik zeker. Ik zit som zelfs aan de vette chips dit tot grote ontzetting van een paar medespelers die vinden dat je dat niet kunt maken tijdens het spelen. Je zou per ongeluk een kaartje beetpakken met je vette handen. Ik heb daar zelf minder last van maar probeer uiteraard rekening te houden met mijn spelende medemens. :angel:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 00:38 
7. Kingdom Builder (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 1366
Woonplaats: Hellevoetsluis (NL)
Wat grappig toch...
Ik kan niet eens aan het eten denken tijdens het spelen... maar mijn medespelers meestal wel. Mijn man en kinderen vinden het ook heel gezellig om tijdens het spelen iets lekkers te gaan eten en drinken. En ik kan het echt niet uitstaan...
Wij hebben zelfs één keer een spel bijna verpest door een omgevallen glas met cola...
Nu heb ik wel een geldige reden om in iedere geval het drinken niet in de buurt van spelcomponenten te zetten.
Maar ja, mensen vinden het meestal heel gezellig om te eten tijdens spelletjes spelen....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 08:06 
4. Schaken (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Als gastheer ontkom je er natuurlijk ook niet aan om aan het eten en drinken te denken tijdens het spelen. Alhoewel ik mijzelf daar af en toe wel toe moet dwingen. Anders ga ik zo in het spel op dat ik vergeet dat de buren met lege glazen zitten :shock:

Persoonlijk maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit. Als er iets op tafel staat, dan pak ik. Maar als er niets staat, dan zal ik het ook niet missen. Qua eten dan. Een glaasje water of fris vind ik altijd wel prettig om erbij te hebben.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 08:42 
6. Five Tribes (2014)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Eten doe ik eigenlijk weinig tijdens spelletjes, tenminste niet thuis want ik zet zelden iets op tafel, vooral inderdaad omdat ik mn spellen netjes wil houden. Drinken daarentegen is toch wel noodzakelijk. Meestal zet ik de flessen/pakken drinken gewoon bij de tafel zodat ik dan niet op hoef te staan om bij te schenken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 08:59 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4027
Haha, hier een beetje hetzelfde verhaal als het om mijn eigen spellen gaat. Drinken mag en iets van koek ook wel, maar wil absoluut geen vette vingers op mijn spel(onderdelen) dus chips of nootjes komen pas op tafel zodra een spel is afgelopen :P. Anderen uit mijn vriendenkring doen er vaak minder moeilijk over maar dat zijn dan ook geen mensen die honderden spellen hebben maar enkel een paar voor de gelegenheid.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 09:35 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Bij ons komen de chips en de nootjes gewoon op tafel en het drinken ook.
We spelen voor de gezelligheid en daar horen eten en drinken bij.
Zelf zit ik denk ik het meeste met mijn vingers in de bakken chips en nootjes, dus heb de vetste vingers. Maar voordat ik spelmateriaal vastpak, veeg ik mijn vingers af aan mijn buurman.
Juist omdat ik honderden spellen heb, komt elk spel naar verhouding maar zeer sporadisch op tafel. Het zal dus erg lang duren voordat een spel helemaal aan elkaar plakt van de vettigheid.
En natuurlijk ben ik zuinig op mijn spellen en zal als een stekker balen als er een fles rode wijn over heen gaat. Maar het blijven wel gebruiksvoorwerpen.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 09:45 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
rober schreef:
Zelf zit ik denk ik het meeste met mijn vingers in de bakken chips en nootjes, dus heb de vetste vingers. Maar voordat ik spelmateriaal vastpak, veeg ik mijn vingers af aan mijn buurman.


Help me hier nog even aan herinneren voor de volgende BSM.CON, dan ga ik schuin aan de overkant van je zitten :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 11:02 
8. The Resistance (2009)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Hier komen ook chips, nootjes en drank op tafel bij het spelen van een spel. Het hoort gewoon bij een spelavond.
Tot nu toe nog geen ongelukjes gehad, ik denk dat ik vrienden heb die wat voorzichtiger zijn ofwel hebben we gewoon al geluk gehad :) Ik denk dat de meesten bij het eten van chips ook de handen wel afvegen. Ik voorzie ook altijd servetten.

Op de spellenclub hebben we wel de gewoonte om onze glazen op de grond te zetten en dan wordt er ook niets gegeten. De tafels zijn er dan ook niet zo groot.

Ik heb een tijdje sleeves gebruikt om de kaarten in mijn spellen te beschermen. Ik ben er mee gestopt omdat ik het niet zo leuk vond om mee te spelen. Nu sleeve ik af en toe nog kaarten, maar dan is het meer om te voorkomen dat kaarten gemerkt worden: de rolkaarten bij Battlestar Galactica bijvoorbeeld of de kaarten van Love Letter.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:30 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 311
Woonplaats: Tervuren (B)
Ik heb liever niet dat er vettige snacks op tafel komen tijdens het spelen, maar maak er ook geen probleem van. Het stoort me wel veel minder als er geen kaarten en/of papier gebruikt worden in het spel. Ik zorg dan meestal voor "vetvrije" snacks of iets wat je moet eten met lepel/vork. Drinken is helemaal geen probleem. We hebben het nog nooit voorgehad dat een glas omver viel. Moest het ooit eens gebeuren, tja, ongelukjes kunnen gebeuren.

_________________
I am a sexy shoeless God of War!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:46 
7. Ticket to Ride (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat spelen en eten voor velen uitstekend samen gaan, merk ik wel tijdens de spellendagen in Utrecht: daar gaan de koekjes er goed doorheen! Tot nu toe niks van gemerkt dat er problemen zijn geweest door vastgeplakte koekkruimels. :lol:

Bij een spellenavond een keer meegemaakt dat er een vol glas cola finaal over een spelbord (Linie 1) ging. Razendsnel alles opgedaan en vervolgens het spelbord dichtgevouwen en tussen de 24-delige encyclopedie gelegd. Hierdoor is het niet kromgetrokken en is er geen cola ingetrokken. Nu (jáááááren later) is het spel nog steeds prima te spelen en is er niks van te zien. Wel dankzij vele snelle hulphanden!

Desondanks geldt ook voor mij dat eten en drinken erbij hoort, hoewel het nuttigen van een complete maaltijd toch wel altijd aan een andere tafel gebeurt. Dat gaat me nèt iets te ver. :mrgreen:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 14:16 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: Gouda
Leuke column Katrijn!
Ik vind inderdaad ook wel dat eten/drinken en spellen spelen een beetje bij elkaar horen. Zeker als je een wat langer spel speelt!
Ik snap alleen ook het probleem dat mensen hebben met vette vingers, zelf ben ik altijd erg voorzichtig, maar sommige mensen... ;) Servetjes is inderdaad een goede oplossing! Of bijvoorbeeld M&M's en andere snoepjes, veel minder snel vieze handen. Mocht je een keer een slechte ervaring hebben met omgevallen drankjes, serveer dan flesjes AA ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 14:17 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: Gouda
Jantine schreef:
serveer dan flesjes AA ;)

En laat mensen de dopjes er steeds weer opdoen!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 14:52 
9. Dominion (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 1366
Woonplaats: Hellevoetsluis (NL)
Sinds het omgevallen glas cola, serveer ik alleen flesjes of zet ik het drinken op een andere tafel.... :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013, 13:31 
Meeple

Berichten: 11
Woonplaats: Opwijk
Een vriend heeft net een andere vriend een nieuwe versie van Dominion cadeau gedaan vanwege een accidentje. Hij heeft het liedje "Champagne showers" iets te letterlijk genomen :)

Hoe dan ook, we blijven eigenlijk allemaal vettigheid eten :mrgreen: met allerhande dranken gevaarlijk dicht bij de spellen. Het is wel beter en iets minder vettig om droge salami worstjes en wat kaas te serveren dan chips en nootjes. We zullen het nooit afleren :) zoals gezegd, het hoort erbij


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Spellenspijs  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®