Ik denk ook dat kampeerwinkels niet de grote hap gaan zijn, ik vind het straf dat Duiker duikwinkels wel zover gekregen heeft. Mijn ouders hebben toevallig een kampeerwinkel en mijn vader zal eens lachen als ik hem dat voorstel.
Ik sluit me aan bij het artwork. Niet dat het slecht is, maar het is gewoon niet op het niveau van wat er op KS te vinden is. Zeker als je kijkt naar het gros van de spellen dat geïllustreerd is door Frans Vowhinkel, Michael Menzel, Klemens Franz, Miquel Coimbra enz. Dat is een heel andere stijl en anders niveau. Ik vind overigens vooral de inkleuring duidelijk minder, lijkt wel gewoon met kleurpotloodjes gedaan. Erg knap voor een prototype, maar minder voor een productie-exemplaar.
Wat mij persoonlijk ook wat 'afstoot' is de combo 'first time designer + self published'. De kickstarters die het echt goed doen, zijn degene die door gerenommeerde uitgeverijen opgestart worden, de andere succesverhalen zijn toch eerder beperkt denk ik.
Bij deze combinatie stel ik mezelf altijd de vraag waarom via KS en niet via een gewone uitgeverij? En mijn besluit is dan meestal dat het daar wel niet goed genoeg voor geweest zal zijn.
Zo was mijn eerste Kickstarter 'City Council' van Golden Egg Games waarbij de designer ook het hoofd van de uitgeverij is. Dit spel had veel potentieel maar was uiteindelijk duidelijk niet genoeg getest en afgewerkt.
En de finetuning en objectieve blik die een uitgeverij voorziet, mist een designer/publisher volgens mij. Hoeveel playtests zijn er bijv. geweest? En hoeveel daarvan waren met niet-bekenden? En hoeveel daarvan waren blinde playtests? Allemaal zaken die de kwaliteit van een spel in grote mate beïnvloeden.
Waarom doe je het via KS en niet via een uitgever? Je lijkt alvast een prachtig prototype te hebben.
Toevallig heb ik 2 jaar geleden een spel van twee dorspgenoten mee helpen playtesten en ik kreeg vandaag bericht dat ze met de Gamemaster in gesprek zijn en net niet door de selectie waren. Ze vroegen of we met onze speelgroep interesse hadden om hun spel nog eens te testen nu er vanalles veranderd was (o.a. het thema compleet overhoop gegooid) op aanraden van the Gamemaster.
En meer buzz creëren! Eerst spellenbeuren afgaan met je prototype, spellenclubs bezoeken, buzz creëren op BGG door beetje bij beetje artwork te releasen, je te laten opmerken door bloggers of Rahdo (als je in zijn lijstje voor interessante spellen komt te staan, bereik je al een erg groot publiek) enz.
Neem ook eens een kijkje op Jamey Stegmaiers Kickstarter lessons, Jamey wordt zo'n beetje gezien als de expert als het gaat om bordspellen releasen op Ks:
http://stonemaiergames.com/kickstarter/lessons/