Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Poepspel
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 10:58 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Poepspel

Bartjes!

‘Plof.’
Gejuich. Hoera, daar is ie weer!

Ik vond het als kind al een feest om dat hele dikke speelgoedboek van Intertoys door te spitten. En zelfs nu ik zelf kinderen heb, blijft het leuk om door die meer dan honderd bladzijdes heen te bladeren. Ik vind het zelfs haast zonde als die kleine vingertjes vakkundig de schaar erin zetten voor het maken van een ouderwets verlanglijstje. Maar goed; favoriete pagina’s? Die met actiefiguren. En met bordspellen, uiteraard.

‘Hoeveel poepspellen zijn er wel niet?’

De harde plof waarmee het boek op de deurmat valt van Huize Bartjes, wordt gevolgd door een stilte. Mijn vrouw - die overigens niet in het bijzonder met méér belangstelling door de spellenpagina’s heen bladert dan ik zou doen – heeft slechts één blik en anderhalve seconde nodig om deze nogal rake conclusie te trekken.

Was het een paar jaar terug nog Poepie Knor – over een scheten latend varken – dat een nominatie voor Speelgoed van het Jaar in de wacht sleepte, inmiddels raakt de markt overspoeld met poep- en piesspellen. Takkie Kakkie, Rakker Kakt, Schetenjacht en Woofy Whoops (over een hond die vakkundig de spelers in plaats van een ouderwetse lantaarnpaal uitkiest voor het afbakenen van zijn territorium; hoe verzin je het?) zijn enkele andere ‘hoogtepunten’ in deze bijzondere categorie van spellen die haast letterlijk ‘onderbroekenlol’ als thema hebben. Want nee, beste Vlamingen, het gaat hier niet over Partnerlink of andere, Kamasutra-achtige, 18+-spellen. Kijk gerust even op VanDale.nl voor de Nederlandse betekenis van het woord ‘poepen’.

Los van het overeenkomstige thema hebben de spellen die ik bedoel nóg iets gemeen met elkaar: het zijn stuk voor stuk makkelijke ‘inkoppertjes’. Door volwassenen bedacht en gemaakt om (commerciëel) te scoren. Zie je die creatieve teams al zitten op het kantoor van de betreffende uitgevers: “Wat nu als we iets maken dat helemaal past in de belevingswereld van kinderen? Ja, dat is een goed idee!” En vervolgens komen ze niet verder dan dit soort flauwekul.

Alsof die belevingswereld van kinderen niet verder reikt dan poep en pies… Inhoudelijk word je van dit soort spellen niks wijzer en kun je beter je geld spenderen aan iets dat je niet alleen méér, maar vooral ook lánger speelplezier oplevert. Zie jij jezelf over vijf of over tien jaar nog op Schetenjacht gaan? Ik niet.

Het is bij sommige uitgevers hetzelfde als met de tv: ook daar weten met name de commerciële zenders van gekkigheid niet meer wat voor formats ze nog moeten bedenken. Het komt de kwaliteit helaas niet ten goede, gelukkig ten gunste van meer kwalitatieve partijen als Netflix. Ik hoop in bordspellenland op eenzelfde tendens: dat kwalitatieve uitgevers er uiteindelijk wel bij varen dat hun commerciëel scorende concullega’s de weg kwijt zijn.

Poepspellen. De naam zegt het eigenlijk al. Mensen, begin er niet aan. Tenzij het om Jakkiebak! Kippenkak! gaat natuurlijk, de ongewenste voorvader van het 'genre'. Inhoudelijk goed, educatief en absoluut niet zo plat als de afstammelingen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Poepspel
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 15:09 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Zelf heb ik geen moeite met het thema.

Kom zelf uit de tijd van Ome Willem met broodje poep en vond dat als kind grappig.

Naar mijn idee zit het probleem hem niet in het thema maar in de herspeelbaarheid van de spellen.

Ze hadden met het poepthema leukere spellen kunnen maken.

Als je buiten Intertoys kijkt heeft de betere spellenwinkel genoeg aanbod met leuke spellen voor alle leeftijden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Poepspel  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®