#Me tooTamara BakkerShithole countries, filmsterren in het zwart naar de Golden Globe Awards, de speech van Oprah Winfrey…. 2017 was het jaar van #metoo, maar ook 2018 begint met foute uitspraken en dito gedrag, en met protest daar weer tegen. En zelfs met protest tegen het protest, als je Catherine Deneuve mag geloven.
Gelukkig lijkt #metoo de unplugged spellenwereld voorbij te gaan. Hebben we al eens gehoord van billenknijpende spelauteurs? Van spelfabrikanten die auteurs oneerbare voorstellen doen? Nee toch? Maar gaat de #metoo discussie de spellenwereld dan echt voorbij? Want in de spellenwereld liggen de controversiële spellen en thema’s voor het oprapen.
Kan Donald Trump the boardgame nog, anno 2018? Een spel over de man die vrouwen, latino’s, iedereen met een niet-blanke huidskleur en nog heel veel categorieën anderen stelselmatig beledigt. Als je wilt, kun je jezelf online door Mr. President laten beledigen via
http://time.com/3966291/donald-trump-insult-generator/En hoe zit dat met Hippodice winnaar Emira? Ooit heette dit spel Harem, maar de naam vond men toch te gortig. Omgedoopt tot Emira is het door Phalanx uitgegeven. En hoewel in dit spel eigenlijk de vrouwen de sjeiks uitkiezen en niet omgekeerd, voor sommigen blijft er een luchtje van vrouwonvriendelijkheid aan zitten.
Wat denken we van Escape from Colditz, en dan in het bijzonder de Britse versie inclusief hakenkruizen op de doos? Kan dat nog anno 2018? Een spel waarbij politiek gevangenen moeten ontsnappen uit een nazigevangenis? Is dit tegen de achtergrond van de huidige opkomst van rechts radicale politieke partijen in heel Europa nog wel te verdedigen?
En niet te vergeten de klassieker Busen Memo. Memory waarbij je de goede linkerborst bij de goede rechterborst moet vinden. Wie snapt anno 2018 dat dit een spel met een knipoog is? Wat zou Oprah Winfrey hiervan denken?
Ravensburger was wellicht zijn tijd al vooruit, door Puerto Rico te voorzien van kolonisten, terwijl er in werkelijkheid vooral werd gewerkt met slaven op de plantages. Dat zet de VOC-mentaliteit waar Balkenende het jaren geleden over had, toch echt in een ander daglicht.
En misschien moet ik deze breder trekken: zijn alle spellen met een Gouden Eeuw thema niet langzamerhand verdacht vanwege ons slavernijverleden? Niet voor niets wordt van tijd tot tijd gediscussieerd over de rafelranden van onze nationale helden uit de Gouden Eeuw. De controverse over het weghalen van een beeld van Maurits in het Mauritshuis berustte dan wel uiteindelijk op een misverstand, maar de discussie was er dagenlang niet minder fel om. En niet alleen over Maurits: binnenkort staat wellicht de file bij the-tunnel-formerly-known-as-the-Coentunnel.
Tegen deze achtergrond bezien: Kan De Veilingmeesters van Amsterdam nog? Hoe zit dat met Captains of the Golden Age? En hoe zit het met met Piraten en Kooplui? En met het Koop- en Kaapvaartspel? Kan VOC! nog wel?
Wat moeten we met deze “foute” spellen? Niet meer spelen? De discussie over starten op twitter met #metoogames? Of bedenken dat een spel maar een spel is, en dat je sommige spellen in hun tijd moet plaatsen? Dat een geintje moet kunnen?
Wie het weet mag het zeggen. Ondertussen speel ik wel een politiek correct potje Lyngk, want dat spel kan je tenminste niet verdenken van een fout thema!