MetaspelTamara Bakker Als je met iemand communiceert, kun je naast een inhoudelijk onderwerp bespreken, ook praten over de communicatie zelf. Dit wordt ook wel metacommunicatie genoemd. Zodra je bijvoorbeeld een opmerking maakt over de toon waarop iemand iets zegt, dan ben je al bezig met metacommunicatie.
Laatst vroeg ik me af of je zoiets ook in de spellenwereld kunt toepassen. Zou zoiets als een metaspel bestaan? Laat ik eens wat dappere pogingen wagen.
Essen: The board game is net niet helemaal een metaspel over spelen, maar het schurkt er wel tegenaan. In dit spel proberen spelers hun bezoek aan Spiel te optimaliseren. Gegeven je budget probeer je bepaalde spellen te bemachtigen, terwijl je jezelf door de mensenmassa op de Spiel wurmt. Heb je al veel spellen te pakken, dan beweeg je ook nog eens trager. En altijd weer die afweging, ga ik nu naar de auto om de spellen te droppen of ga ik eerst nog "even" naar de andere kant van de Messe om dat spel op te pikken waarvan er maar enkele exemplaren op de beurs zouden zijn?
Fantastisch leuk idee, zo’n bordspel over Essen, maar daarmee is het een metaspel over Essen en geen metaspel over het spelen zelf.
504 van 2F is ook zo’n spel dat niet helemaal kwalificeert als metaspel, maar wat er dicht tegenaan schurkt. Het spel bestaat uit drie verschillende modules, waarbij elke module negen werelden (smaken) heeft. De eerste module bepaalt hoe je punten scoort, de tweede module hoe je geld verdient tijdens het spel en de derde module geeft nog wat extra smaak aan het spel. Werelden hebben thema’s als racen, wegen bouwen, ontdekken, etcetera. Een grappig idee, waarbij de spelers zelf deels het spel maken of in elk geval zelf uitkiezen met wat voor soort spel ze willen spelen. Maar daarmee is het helaas nog geen metaspel.
The game changers van Quined is niet zozeer een metaspel, maar wel een meta-uitbreidingsset. Dat komt al in de buurt bij wat we zoeken. Het spel bestaat uit een set kaarten, waarbij de spelers zelf kiezen welke set ze bij hun spel vinden passen. Er zijn kaarten waarmee je het karakter van het spel drastisch kunt veranderen (competitief spel wordt een cooperatief spel, bijvoorbeeld), maar er zijn ook kaarten waarmee je een medespeler subtiel duidelijk kunt maken dat zijn gedrag niet gewenst is (bijvoorbeeld: de babbelkous voor iemand die te veel kletst tijdens het spel). Een origineel idee, deze generieke uitbreidingsset, al zal het bij sommige spellen beter werken dan bij andere spellen.
Ok, laatste poging. Een aantal jaren geleden was het tijd in de mode om tijdens een spelavond van Phoenix te raden wat er op een andere speltafel werd gespeeld aan de hand van de opmerkingen van de spelers. Dat leverde soms hilarische momenten op.
De kreet "Kruid mij, kruid mij" was een duidelijke hint voor het spel A la Carte. In dit spel moeten spelers met behulp van kruidenpotjes proberen om het eigen eten goed te kruiden en het eten van andere spelers te verpesten. Bij de kreet "Heeft er iemand een dochter in de aanbieding?" was duidelijk dat er aan die tafel het spel Amongst nobles werd gespeeld. Hierin worden immers aan de lopende band dochters van edelen uitgehuwelijkt. En bij het spel Vanuatu werd de kreet "rugzakterroristen" in zwang voor rugzaktoeristen. Zodra de rugzakterrorist langskwam, was meteen duidelijk om welk spel het ging.
Afgezien van bovenstaande open deuren voor insiders, kan het spel "raad eens welk spel er aan de andere tafel wordt gespeeld aan de hand van de opmerkingen van de spelers" nog best een uitdaging zijn. Welke spelauteur springt in dit gat en maakt een echt spel van dit spel-nog-zonder-naam? Suggestie: noem het META- the game
Ik ben benieuwd wie hier brood in ziet…