Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2022, 23:52 
Joker

Berichten: 5
Hallo Bordspelliefhebbers,
Mag ik jullie deelgenoot maken van mijn eigengemaakte bordspel Bus Around The Clock. Je rijdt als buschauffeur door de drukte van de grote stad en moet op tijd bij de bushalten zijn. Ik heb er een presentatiefilmpje van gemaakt. De tekst is in het Engels want het speelt in Londen. Ik ben benieuwd wat jullie experts en liefhebbers er van vinden.



Groeten Henk


Laatst bijgewerkt door Mistharfare op wo 13 apr 2022, 06:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Video embedded


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 07:15 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 308
Woonplaats: Driehuis
Het ziet er in elk geval prachtig uit, volgens mij heb je uren besteed aan het maken van dit prototype. Ik zie de bekende potjes modelleerverf waar ik vroeger ook wel mee in de weer ben geweest.
Het spel zelf vind ik op basis van de video wat lastiger te beoordelen. Het wekt de indruk van een vrij hoog "roll & move" gehalte maar misschien is dat onterecht. Wat zijn de voornaamste beslismomenten als speler? Ik zag dingen voorbijkomen als "je kunt hier een stop plaatsen" en "je kunt wachten op de aansluitende bus of doorrijden", maar wat is daar de afweging bij?
Is het misschien een beetje vergelijkbaar met Formula D?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 08:35 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
De bussen en autootjes zien er uitnodigend uit! Ik sluit me aan bij Lord Leuber. Ik houd van spellen waarbij ik controle kan uitoefenen over de uitkomst van mijn beurt en waarbij er lastige keuzes gemaakt moeten worden.

Het gebruik van dobbelstenen zie ik dan ook graag als randomizer die mijn keuzes een bepaalde richting in duwen. Daarnaast houd ik van mechanieken die de uitkomst van je worp kunnen mitigeren. Gooi ik een 4 en had je eigenlijk een 3 nodig? Wat kan ik opofferen om van die 4 een 3 te maken, of houd ik dan toch maar vast aan die 4? Ik ben zelf minder van spellen waarbij de dobbelsteen alleen bepaalt of je geluk of pech hebt, de zogenaamde roll & move (denk: ganzenbord).

Het filmpje geeft mij de indruk van een leukere variant van mens-erger-je-niet (race en roll & move) met pick up & deliver elementen om punten te scoren.

Ik denk dat elke succesvolle spelontwerper zal beamen dat play testing de weg naar een succesvol ontwerp is. Jamey Stegmaier (o.a. Scythe en Viticulture) heeft veel filmpjes gemaakt met tips over game design. Succes!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2022, 23:38 
Joker

Berichten: 5
Hallo Bordspelfans,
Dank voor jullie reacties, geweldig dat jullie de tijd en moeite nemen om het een beetje te begrijpen. Er zitten inderdaad heel wat uurtjes in het maken van dit spel.

Korte samenvatting van de spelregels:

Het gaat erom dat de speler zijn/haar bussen langs de buslijn door de stad aflegt. Er zit zeker een Mens-erger-je-niet element in, maar je kunt van de route afwijken als dat beter voor je uitkomt. De hele plattegrond van de stad is beschikbaar. Kom je op een bushalte van je dienstregeling dan mag je een haltebord plaatsen, daarmee verdien je een punt.

De dobbelstenen dicteren of je wel of niet op een bushalte terecht komt om een haltebord te plaatsen. Je hebt op zeker moment meerdere bussen en meerdere dobbelstenen, hier kun je mee combineren voor de gunstigste posities. Als je een reeks opeenvolgende halten aan doet, krijg je extra punten, dit kan een reden zijn om je op bepaalde halten te richten.

Het dwingende element is de doorlopende tijd. Elke speelronde verschuift de tijd 45 minuten. Ben je achter of voor op je dienstregeling, dan mag je geen halteborden meer plaatsen, dus geen punten. Natuurlijk geldt er een zekere tijdsmarge. Gooi je een 4 terwijl je een 3 moest hebben om op de halte uit te komen, dan kun je kiezen: Sla de beurt over want misschien gooi je bij de volgende beurt een 3, of rij je door en laat je de halte voor je volgende bus? Hetzelfde geldt als je wilt wachten op een andere bus op een overstapstation. Een overstapstation kan extra punten opleveren als je de andere buslijn(en) tegelijkertijd treft. Rijd je door dan heb je de punten niet, maar als je wacht op de andere bus dan raak je misschien te ver achter.

Om 8 uur s'morgens wordt een aantal weggedeelten vol gezet met autootjes zodat de bussen er niet door kunnen, in de middag om 5 uur komen er nog meer bij. Er zijn regels om autootjes weg te mogen zetten en verderop weer neer te zetten om bijvoorbeeld andere spelers dwars te zitten (kennen jullie Barricade? Heel oud spel). Bovendien zijn er nog de Zwarte Limousine en de ambulance om de doorstroming nog verder te frustreren. Pas op dat je niet de bus tegenhoudt waar je later nog een overstap-ontmoeting mee wilt hebben.

De narigheid begint als de bussen achter op schema raken: Je hebt tijd verspild met wachten of je bent in de verkeersdrukte vastgelopen of steeds te lage punten gegooid. Achterlopende bussen kun je via een kortere of minder drukke weg omleiden om te proberen verderop de route op tijd weer op te pikken. Ook kun je helemaal van de route afwijken om te proberen elders weer op schema te komen. Als het hopeloos wordt is er een mogelijkheid om een versterkingsbus uit een nabijgelegen busgarage op te roepen. Deze mag de rit overnemen van een van je eigen bussen. Dit kost wel punten. Ben je buiten je route dan mag je geen halteborden plaatsen, want de halten die je daar tegenkomt staan niet in je dienstregeling.

Op zeker moment komen alle buslijnen elkaar tegen op Waterloo Station in het centrum. De verkeersdrukte is dan ook het grootst. Wie hier succesvol uit komt kan de eindsprint naar het laatste station op de dienstregeling inzetten. Wie op tijd op het eindstation arriveert krijgt nog weer extra punten.

Oei wat een lang verhaal. Excuus hiervoor.
Hopelijk is het nog leuk. In ieder geval dank voor het meedenken en de adviezen. Ik zal eens kijken bij Jamey Stegmaier.

Groeten Henk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2022, 10:13 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
hoi henk,

leuk initiatief van je!
wat mij opviel aan het filmpj is dat ik het persoonlijk vervelend vindt tekst te moeten lezen om wat van het spel te begrijpen. Ik zou liever dat gesproken hebben gehoord. Waarbij je het altijd nog kan laten staan voor slechthorende/dove mensen zodat die het ok kunnen zien. maar het is best snel moeten lezen en ook begrijpen wat er staat voordat de tekst alweer weg is.

succes verder

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2022, 21:27 
Joker

Berichten: 5
Hallo Humske
Dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk dat gesproken tekst beslist de voorkeur heeft. Er moet dan wel een geschikte voice-overstem beschikbaar zijn en ik durfde het zelf niet aan. Maar met jouw aansporing ga ik het toch maar proberen. Even uitvinden hoe ik het geluid kan opnemen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2022, 13:32 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Hallo Henk,

Ik weet niet precies waar je vandaan komt, maar wellicht kun je het spel laten playtesten bij een bordspellenclub als Roll the Dice in Veldhoven. In het verleden ben ik zelf ook wel eens als testplayer aangeschoven. Ik denk dat ervaren spelers je enorm verder kunnen helpen.

Je doelgroep hoeft niet perse de doorgewinterde spellenliefhebber te zijn. Het kunnen ook de casual spelers zijn die zo nu en dan een spelletje spelen en die vinden dobbelspellen wellicht wel leuk.
Zo ben ik bij iemand een spel wezen testen (soort van mens erger je niet) en dat was best leuk, maar ik heb gelijk gezegd dat ik niet zijn doelgroep ben. Dat vond hij niet erg en begreep hij zelfs. Hij richt zich op de wat oudere doelgroep en heeft ook nog wat zaken aangepast aan zijn spel nav mijn opmerkingen. Op Zuiderspel kwam ik hem per toeval weer tegen en vroeg ik hoe het ermee staat en hij is nu al een stuk verder in het proces. Erg leuk om te horen natuurlijk. Ook leuk om te worden dat mijn naam straks in het spelregelboekje komt onder testspelers...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2022, 23:57 
Joker

Berichten: 5
Hallo WTULTC,
Dank voor je reactie. Het lijkt me geweldig om het spel te playtesten door ervaren spelers. Zeker weten dat er van alles te verbeteren valt. Helaas woon ik in het uiterste noorden van NH. Ik weet geen bordspellenclub bij mij in de buurt, maar ik wil het graag proberen met een stel Brabanders. Hoe zou ik die bij elkaar kunnen krijgen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 19 mei 2022, 09:45 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Hallo Henk,

Check, spellenvereniging.php hier zie je bijv. dat er in Heerhugowaard een bordspellenclub zit. Geen idee of deze nog actief is en hoeveel leden etc. ze hebben, maar wellicht kun je daarmee of een andere club in de buurt contact op nemen om te playtesten. Succes.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 19 mei 2022, 23:28 
Joker

Berichten: 5
Ik ga proberen er contact mee te krijgen.
In Purmerend ook nog een kans zie ik.
Dank voor de tip.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Bus Around The Clock - Eigenmaak bordspel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®