Wyckyd schreef:
Goed om een keer het verhaal te lezen van iemand die er echt voor is gegaan - ik ben zelf iemand met verschillende ideetjes voor spellen, een paar prototypes, en ik droom natuurlijk wel van een leven als spelontwerper... maar ik ben nog lang niet zover dat ik ook echt versies zou opsturen naar uitgevers. Of een stand op een beurs zou regelen. Weet nu in ieder geval dat ik dat niet moet onderschatten.
Ik denk serieus dat Catan het laatste grote wereldspel was. Natuurlijk heb je toppers als Agricola, Puerto Rico, Dominion en noem ze maar op, maar die grote wereldklapper komt er m.i. niet meer. In mijn middelbare schooltijd had je twee Nederlandse zenders en de dag erna praatte iedereen over dezelfde programma's. Nu heb je voor elk wat wils en hetzelfde geldt voor spellen. De markt is totaal versplinterd en een spelontwerper moet vandaag de dag veel tijd, geld, geduld en - met name - geluk hebben. Ons laatste prototype kwam terug van Ravensburger omdat 'er teveel onderdelen in zaten'. Nog geen drie maanden later kwam Agricola uit met bijna anderhalve kilo aan materiaal in die dikke doos. Eh...
Wyckyd schreef:
80 spellen verkocht is inderdaad best indrukwekkend. Hoeveel had je er laten maken? (en bij welke drukker? Dan weten we dat we die moeten vermijden)
We hebben er 1.200 in eigen beheer laten maken. Daarvan zijn er nog circa 800 over. Als je puur kijkt naar de productiekosten hebben we break-even gedraaid. Maar dan vergeet ik voor het gemak de aanloop-, marketing-, beurs-, transport- en verblijfskosten. En niet te vergeten alle uren. Een spel ontwerpen moet echt een hobby zijn. Ik ben van beroep tekstschrijver en met een paar nieuwsbrieven of advertenties verdien ik meer dan twee jaar worstelen met ARK.
De drukker destijds was Boeijinga in Apeldoorn. Aardige mensen, maar plannen konden ze niet.
http://www.boeijinga.nl/ @ Wyckyd: als je meer tips en ervaringen nodig hebt, aarzel dan niet. Waarom zou je in alle valkuilen gaan liggen waar wij al verbleven?