Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 11:44 
Locomotief

Berichten: 38
Aangeboden: klankbordfunctie voor spelbedenkers

Zoals ik in een vorig bericht al heb uitgelegd, ben ik inmiddels gestopt met het ontwerpen van spellen. Ik was ontwerper/modelbouwer in het ontwerperscollectief Yurp Games en in de tien jaar dat we actief zijn geweest is veel ervaring en expertise opgebouwd. Nu wil ik niet beweren dat ik er alles van weet, maar het is m.i. wel zonde als dergelijke kennis ongebruikt blijft. Dus bij deze mijn aanbod: mocht je als spellenbedenker een klankbord nodig hebben of knutseltips voor een model, aarzel dan niet en neem contact op. Ik ga er geen geld voor vragen, het is puur bedoeld vanwege interesse en - helaas ietwat gedoofde ( :problem: ) - passie voor het ontwerpen van spellen.

Groet,

Joost Beersma
Mede-auteur bordspel ARK

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 12:49 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Geloof dat ik nooit een Yurp spel gespeeld heb, ben je al lang gestopt. Kwam je wel eens met je spellen op beurzen?

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 13:09 
Locomotief

Berichten: 38
cab schreef:
Geloof dat ik nooit een Yurp spel gespeeld heb, ben je al lang gestopt. Kwam je wel eens met je spellen op beurzen?

Het enige Yurp Games spel dat is uitgekomen, hebben we in eigen beheer uitgegeven. Het gaat dan om het in mijn eerste bericht afgebeelde spel ARK. Achteraf was dit niet zo'n goede keuze, omdat dit een typisch middle-of-the-road familiespel is. We hebben veel interessantere spellen ontwikkeld, maar die zijn nooit verder gekomen dan prototypes die o.a. bij bedrijven als Kosmos, Ravensburger, Jumbo en Identity Games ter beoordeling hebben gelegen. Wat velen zich niet realiseren is dat er per jaar meer dan 600 nieuwe spellen uitkomen. Dat is 50 per maand, bijna anderhalf per dag (!). Ik schat dat het aantal spellen dat afvalt het tienvoudige is en dan weet je dat het geen gemakkelijke markt is om je in te begeven. Je bent verplicht een naam te worden, een merk dat sterker wordt door een reeks van spellen.

Wij zijn met Yurp Games stuk gelopen op de productie en de marketing. We hebben met ARK op Spellenspektakel 2004 in Eindhoven gestaan, maar omdat de drukker idioot laat was stonden we de eerste beursdag nog speldozen in elkaar te zetten. De eerste beursdag met alle publiciteit hebben we dus kompleet gemist. Tijdens dag 2 en 3 hebben in totaal zo'n 80 spellen verkocht en dat is relatief nog best veel voor een nieuw spel van een totaal onbekende uitgever. Wat behoorlijk heeft geholpen is dat ik m'n beide dochters in de stand had gezet als speluitleggers. Hun charme en enthousiasme waren doorslaggevend, haha. :D

O ja, we hebben in 2003 ook nog op het Spieleautorentreffen in Göttingen gestaan, echter alleen met enkele prototypes. Erheen gereden, hotel gehuurd, veel kosten gemaakt - dat soort zaken hakt erin als je nog geen spel hebt verkocht. Yurp Games bestaat officieel nog wel, maar er gebeurt niets meer. Ik kan mijzelf gelukkig wel recht in de ogen kijken en stellen dat we er ongelooflijk veel aan hebben gedaan. Maar de route van spelidee naar kant-en-klaar produkt is een lange en verdomd moeilijke. En o ja, vol valkuilen. :twisted:

Groet,

Joost

Hier nog wat packshots:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 15:35 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Spel doesn't ring a bell? Misschien een foto van je dochters :wink:

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 15:55 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
In Spelmagazijn staat er een stukje over:
Ark in Spelmagazijn


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 16:07 
Locomotief

Berichten: 38
cab schreef:
Spel doesn't ring a bell? Misschien een foto van je dochters :wink:


Afbeelding
Paar foto's van bezoek in
de stand en de dochters
(2 kleintjes rechtsonder).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 16:38 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
Goed om een keer het verhaal te lezen van iemand die er echt voor is gegaan - ik ben zelf iemand met verschillende ideetjes voor spellen, een paar prototypes, en ik droom natuurlijk wel van een leven als spelontwerper... maar ik ben nog lang niet zover dat ik ook echt versies zou opsturen naar uitgevers. Of een stand op een beurs zou regelen.
Weet nu in ieder geval dat ik dat niet moet onderschatten.

Joost Beersma schreef:
We hebben met ARK op Spellenspektakel 2004 in Eindhoven gestaan, maar omdat de drukker idioot laat was stonden we de eerste beursdag nog speldozen in elkaar te zetten. De eerste beursdag met alle publiciteit hebben we dus kompleet gemist. Tijdens dag 2 en 3 hebben in totaal zo'n 80 spellen verkocht en dat is relatief nog best veel voor een nieuw spel van een totaal onbekende uitgever.


80 spellen verkocht is inderdaad best indrukwekkend. Hoeveel had je er laten maken? (en bij welke drukker? Dan weten we dat we die moeten vermijden)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 16:56 
kooiker

Berichten: 707
Heb je nog veel spellen over? Ik zou zeggen: probeer ze te verkopen aan 'de Ark van Noach' die in Dordrecht ligt...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 17:33 
Locomotief

Berichten: 38
helena schreef:
Heb je nog veel spellen over? Ik zou zeggen: probeer ze te verkopen aan 'de Ark van Noach' die in Dordrecht ligt...

Hallo Helena,

Dat is/was het project van Johan Huibers als ik me niet vergis. Daar hebben we een paar jaar geleden enige tientallen ARK spellen aan verkocht voor het winkeltje aan boord. Ik las net dat die kleine ark is verkocht en zal de nieuwe eigenaar eens benaderen. Kortom, prima tip. Dank. :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 17:47 
Locomotief

Berichten: 38
Wyckyd schreef:
Goed om een keer het verhaal te lezen van iemand die er echt voor is gegaan - ik ben zelf iemand met verschillende ideetjes voor spellen, een paar prototypes, en ik droom natuurlijk wel van een leven als spelontwerper... maar ik ben nog lang niet zover dat ik ook echt versies zou opsturen naar uitgevers. Of een stand op een beurs zou regelen. Weet nu in ieder geval dat ik dat niet moet onderschatten.

Ik denk serieus dat Catan het laatste grote wereldspel was. Natuurlijk heb je toppers als Agricola, Puerto Rico, Dominion en noem ze maar op, maar die grote wereldklapper komt er m.i. niet meer. In mijn middelbare schooltijd had je twee Nederlandse zenders en de dag erna praatte iedereen over dezelfde programma's. Nu heb je voor elk wat wils en hetzelfde geldt voor spellen. De markt is totaal versplinterd en een spelontwerper moet vandaag de dag veel tijd, geld, geduld en - met name - geluk hebben. Ons laatste prototype kwam terug van Ravensburger omdat 'er teveel onderdelen in zaten'. Nog geen drie maanden later kwam Agricola uit met bijna anderhalve kilo aan materiaal in die dikke doos. Eh... :twisted:

Wyckyd schreef:
80 spellen verkocht is inderdaad best indrukwekkend. Hoeveel had je er laten maken? (en bij welke drukker? Dan weten we dat we die moeten vermijden)

We hebben er 1.200 in eigen beheer laten maken. Daarvan zijn er nog circa 800 over. Als je puur kijkt naar de productiekosten hebben we break-even gedraaid. Maar dan vergeet ik voor het gemak de aanloop-, marketing-, beurs-, transport- en verblijfskosten. En niet te vergeten alle uren. Een spel ontwerpen moet echt een hobby zijn. Ik ben van beroep tekstschrijver en met een paar nieuwsbrieven of advertenties verdien ik meer dan twee jaar worstelen met ARK. :problem:

De drukker destijds was Boeijinga in Apeldoorn. Aardige mensen, maar plannen konden ze niet. http://www.boeijinga.nl/

@ Wyckyd: als je meer tips en ervaringen nodig hebt, aarzel dan niet. Waarom zou je in alle valkuilen gaan liggen waar wij al verbleven? :mrgreen:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 22:36 
Locomotief

Berichten: 38
Hier staat ook nog een review van ARK:

http://www.snelspel.nl/bordspellen/ark.html


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 26 jul 2013, 21:35 
Joker

Berichten: 6
Hallo Joost

Erg vriendelijk dat je je expertise aanbiedt. Ik ben net nieuw op het forum. Ik ben ook best wel een spellenliefhebber en heb een nagenoeg complete serie Catanspellen en -uitbreidingen. Het basisspel en de zeevaarders heb ik dubbel en ik heb alle miniscenario's, S&R, K&B en alles ook voor 5/6 spelers. Ik heb dus behoorlijk wat materiaal om zelf scenario's te ontwerpen. Ik heb wel al enkele varianten op de bestaande uitbreidingen bedacht, maar dat zijn hoofdzakelijk regels en 1 kleine scenario.

Ik vind het soms jammer dat het met spellen haast altijd draait om IK tegen JIJ. Ik zou graag coöperatieve scenario's ontwerpen met het Catanmateriaal dat ik heb. Heb jij tips waar te beginnen? Wat moet je in een spel altijd hebben? Welke balansen zijn belangrijk? Wat zijn de valkuilen? Hoe maak je zo'n scenario interessant, uitdaging, niet te moeilijk, niet te gemakkelijk en soepel lopend?

Verder vind ik het ook jammer dat je altijd met anderen moet afspreken om een spelletje te spelen. Hoe zou je solitaire catanscenario's kunnen ontwerpen? Waar moet je op letten? Ik ben redelijk creatief en fantasierijk, dus kan wel een eindje komen. Maar zijn er algemene basisdingen waar je op moet letten als je zelf spellen wilt ontwerpen?

Alvast bedankt!

Groetjes DenniS


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Aangeboden: klankbordfunctie voor spelbedenkers  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®