Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013, 12:48 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Afbeelding

In dit nieuwe jaar willen we de Q&A´s gaan hervatten met Jesse Van Daele en Sarah Vermeersch van http://www.spelinzicht.eu een driemaandelijks magazine met veel informatie over gezelschapsspellen in Nederland en Vlaanderen.

Van maandag 14 januari tot en met zondag 20 januari zullen Jesse en Sarah , de redacteuren van het magazine en de website te gast zijn op Bordspelmania en in dit topic al jullie vragen beantwoorden.

Zijn jullie ook zo benieuwd naar hoe dit magazine tot stand komt, of welke spellen Sarah en Jesse zelf het liefst spelen stel dan hieronder je vraag.

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Sarah en Jesse zullen in de periode van 14 t/m 20 januari proberen minimaal elke dag een keer in te loggen om de vragen te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Sarah en Jesse om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hen als onze gasten en zorg ervoor dat zij zich enorm welkom voelen… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

Edit 13-1: Er zijn ook prachtige prijzen te winnen in de prijsvraag die in samenwerking met Spelinzicht gelijktijdig wordt gehouden. De prijsvraag is hier te vinden: spellen-en-quizzen/topic8467.html


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013, 20:40 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Welkom op het forum!

1 Wat is jullie favoriete bordspel?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013, 22:28 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Leuk om jullie hier te zien, al een paar vragen voor jullie bedenken :D

2. Jullie blad lijkt een blijvertje, hoeveel mensen hebben zich inmiddels ingeschreven voor het digitale magazine?

3. Zoeken jullie nog schrijvers voor het blad?

4. Jullie zijn inmiddels een tweede blad begonnen, de Speelwijzer. Zijn er plannen voor nog meer bladen?

5. En er was een voorkant met wielrennen een tijd terug, wat is jullie favoriete wielerkoers?

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 23:21 
10. Pandemie (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Welkom hier op het forum!

6) Wat heeft jullie doen besluiten tot het uitgeven van een eigen blad(en)?

7) Stel dat je een interview mag houden en plaatsen met één persoon naar keuze uit de spellenwereld. Je mag uit iedereen kiezen. Wie kiezen jullie en waarom?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 23:35 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
8. Hoe houden jullie de kosten in de hand als je het blad gratis kunt downloaden? want we leven toch in een digitale wereld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 00:49 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
9. Hebben jullie de ambitie om ooit ook zelf een spel te ontwikkelen en uit te geven met alle extra kennis die jullie op doen door het maken van Spel in Zicht?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 00:57 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 41
Woonplaats: Wijnegem
10. Hoe zien jullie de toekomst? m.a.w. Wat is nog een droomplan/doel dat jullie willen uitgevoerd zien in verband met Spel in zicht?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 08:03 
10. Star Wars: Imperial Assault (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
11. Hoe gaan jullie ermee om als jullie een spel van een sponsor reviewen en jullie vinden het echt niet goed? (lijkt me zeer vervelend)

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 08:30 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3027
Woonplaats: Nijmegen
12. Het maken van spelinzicht zal ongetwijfeld veel tijd in nemen. Is dit jullie (full/parttime) job of doen jullie er nog wat naast om brood op de plank te krijgen?

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 10:42 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
13. Zien jullie nog verschuivingen betreffende de mensen die spellen spelen. (qua leeftijd)

Zelf heb ik het gevoel dat er steeds meer wordt gespeeld met gehele gezin jong en oud.

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 10:48 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
14. Voor het beeldmateriaal in Spelinzicht, werken jullie hiervoor met 1 fotograaf samen? Of kan iedere fotograaf beeldmateriaal toesturen?

15. Hebben jullie nog tijd om zelf vaak spelletjes te spelen?

16. Zijn jullie ook actief op BGG?

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 11:26 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
17. Wat zijn de criteria om de spellen te selecteren voor het blad?

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 15:19 
Sojaboon

Berichten: 29
Heren, dames spellenliefhebbers,

Bedankt voor jullie vragen, ik hoop dat er nog veel meer komen :-).
De eerste antwoorden volgen vandaag nog... Maar eerst verdiep ik me in het leren van mijn examen Pools (geloof me vrij, ik zou vééél liever nu al starten met antwoorden). Tot vanavond, rond 22u.

Jesse


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 23:32 
Sojaboon

Berichten: 29
Oké, het examen Pools is achter de rug en we kunnen dus van start gaan met de eerste avond vragen beantwoorden. Mocht iets niet duidelijk zijn, geef je maar een seintje.

1. Wat is jullie favoriete bordspel?
Das meteen een lastige om mee te starten. Bij mij is dit trendgevoelig. Ik denk dat ik doorheen de jaren al tientallen lievelingsspellen heb gehad. Nog belangrijker is de mensen waarmee ik de spellen speel. Want het ‘gezelschap’ is voor mij een veel bepalender factor voor een avondje plezier dan het spel zelf. Ik probeer de vriendengroep waarmee ik die avond speel goed in te schatten. En kies dan een spel waar iedereen zich mee zal amuseren.

Dit zijn mijn persoonlijke toppers:
- Stenen Tijdperk: mijn favoriet. Een onderhoudend spel met veel interactie én de punten worden pas op het einde van het spel uitgedeeld. Hierdoor kunnen ook beginners zich amuseren zonder zich druk te maken over een eventuele achterstand. Ook Ticket to Ride zit in dezelfde categorie. Beiden ook tof met twee.
- Dixit: ongebreidelde fantasie in een supereenvoudig concept. Een topper (vooral) met vrouwen en ideaal om iemand op een andere manier te leren kennen.
- King of Tokyo: om de vijf seconden elkaar de kop inslaan. Ideaal voor een mannenavond met veel pintjes.
- Puerto Rico, El Grande en Cavum: het zwaardere werk met een super spelsysteem.
- Panic Station: geanimeerde spanning en pure angst voor de alien
- Time’s Up en De Grote Dalmutti: partyspellen, fun verzekerd in grote groepen.
- Space Alert: chaostoestanden, lachbuien en haast onvermijdelijk ‘lost in space’.
- Game of Thrones: met vrienden een dag spenderen aan een spel is niets voor mij. Behalve bij dit spel zit ik urenlang op het puntje van mijn stoel. Goede serie ook trouwens.

2. Jullie blad lijkt een blijvertje, hoeveel mensen hebben zich inmiddels ingeschreven voor het digitale magazine?

We zitten nu ongeveer aan 17.000 adressen. Een gestage groei dus.
Met ons nieuwe ‘gepersonaliseerde concept’ zal dit aantal de volgende jaren wellicht exponentieel stijgen. Meer daarover meer tijdens de volgende vragenronde?… (kan tellen als teaser hé :D )

3. Zoeken jullie nog schrijvers voor het blad?

We hebben op dit moment een fantastische equipe met recensenten uit Vlaanderen en Nederland. Heren en dames die besprekingen op maat aanleveren. Met elke een eigen achtergrond en spellensmaak. Ik vrees dat we dus onze schrijvers hebben. Maar misschien kan je Sarah verleiden?

4. Jullie zijn inmiddels een tweede blad begonnen, de Speelwijzer. Zijn er plannen voor nog meer bladen?

Verre toekomstplannen, zeker. Maar de bedoeling is dat eerst deze magazines volwassen worden. We focussen dus nog een paar jaar op Spel in Zicht en Speelwijzer.

5. En er was een voorkant met wielrennen een tijd terug, wat is jullie favoriete wielerkoers?

Haha, koers is inderdaad één van mijn lievelingstopics. In mijn agenda staan steevast drie data met stip aangeduid: Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en het WK. Dan mag niemand me storen en schreeuw ik Tom Boonen naar de overwinning. Ook kruip ik zelf graag op de fiets. Dit jaar reed ik met vrienden het pittige parcours van de Amstel. Hele toffe tocht.

6) Wat heeft jullie doen besluiten tot het uitgeven van een eigen blad(en)?


Vroeger werkte ik in dienst voor een redactiebureau met een aantal vakbladen. Er was echter ruimte voor een nieuw magazine en iedereen kon ideeën leveren. In een videotheek zag ik een gratis magazine liggen met de nieuwste films. Het leek me leuk om hetzelfde te doen rond spellen. Mijn baas lachte me eerst uit maar liet me toen toch de piste onderzoeken. Het resultaat was er een half jaar later: Méllon. Misschien bekend bij sommigen onder jullie.

Nog een jaar later verliet ik het redactiebureau en liet ik mijn geesteskind met pijn in het hart achter. Er verscheen nog één editie van het spellenblad. Nog een jaar later besloot ik de stap deze keer helemaal zelf te zetten: maar dan ook te leren van vroegere fouten. Ik was me nu bewust dat een gedrukt magazine onmogelijk de veelspelers kon informeren over nieuwe zaken. Digitaal verschijnt alles veel sneller. Spellenuitgevers en –distributeurs zijn ook niet geneigd om te investeren in een blad dat zich richt naar mensen die alle info al hebben. En terecht.

We kozen voor een blad voor gelegenheidsspelers en een veelheid van communicatiemiddelen die in elkaar grijpen. Het resultaat is: Spel in Zicht.
Drie jaar na dit spellenmagazine besloten we ook de speelgoedmarkt aan te boren. Ditmaal met Speelwijzer, dat nagenoeg volgens hetzelfde concept werkt.

7) Stel dat je een interview mag houden en plaatsen met één persoon naar keuze uit de spellenwereld. Je mag uit iedereen kiezen. Wie kiezen jullie en waarom?

We hebben al mooie interviews mogen afnemen van spellenkrakken. Reiner Knizia was één van de leukste. Maar eigenlijk zou ik graag vier interviews afnemen van bekende mensen die – zonder dat we het weten – graag spellen spelen: Tom Boonen (tja, het blijft mijn halfgod), Sven Kramer (om het Nederlands uit te balanceren) Daniel Day Lewis en Barack Obama. Bijvoorbeeld :D .

8. Hoe houden jullie de kosten in de hand als je het blad gratis kunt downloaden? Want we leven toch in een digitale wereld.

We leven in een wereld vol mensen met specifieke en excentrieke voorkeuren. Die het liefst snel, comfortabel, gepersonaliseerd infotainment met een knipoog willen. De digitale wereld geeft inderdaad vele mogelijkheden. Maar eigenlijk zoeken velen in hun vrije tijd naar manieren om dit alles te ontvluchten. Hence bordspellen : 8) .

We doen dan ook met Spel in Zicht ons best om een antwoord te bieden op de vele behoeften van onze lezers (mooie layout, leuke teksten, interessante wedstrijden, digitaal magazine, gedrukt magazine, aan heus geleverd, zomaar te downloaden, aantrekkelijke website,… Eigen stoef stinkt, zeggen ze hier). Hierdoor krijgen we steeds meer lezers en bijhorende mailadressen want je krijgt het dan zonder nadelen gewoon in je mailbox. Hierdoor worden we interessant voor spellenwinkels, - ketens, - distributeurs en producenten. En dankzij de partnerships met hen kunnen we alles bekostigen.

9. Hebben jullie de ambitie om ooit ook zelf een spel te ontwikkelen en uit te geven met alle extra kennis die jullie op doen door het maken van Spel in Zicht?

Ik denk dat iedereen die met spellen bezig is, stiekem de droom heeft om ooit een spel zelf uit te werken en uit te geven. Ook ik heb die. Maar dan heb je tijd nodig. En die is er nu jammer genoeg niet. Bovendien wil ik ook nog trouwen, kindjes maken, magazines uitbouwen, de tuin op punt stellen, reizen, spellen spelen, een boek schrijven, oefenen om kindjes te maken, fietsen, kampioen worden met het voetbalteam van Spel in Zicht,… Een spel maken staat dus redelijk laag op mijn prioriteitenlijst. Maar… ooit komt het er van. En dan zullen al die contacten inderdaad een belangrijk troef zijn.

10. Hoe zien jullie de toekomst? m.a.w. Wat is nog een droomplan/doel dat jullie willen uitgevoerd zien in verband met Spel in zicht?

De toekomst kleurt oranje. En das deze keer geen baseline van een telefoonproducent. We willen ons magazine nog meer verankeren in Nederland. Zowel qua lezers als qua spellenwinkels, producenten en media-aandacht. Onze ‘gepersonaliseerde editie’ wordt dit jaar gelanceerd en moet volgend jaar furore maken. Maar meer daarover later… (opnieuw teaser).

Het droomscenario: een Europese speler worden op het vlak van publicaties over spellen en speelgoed. Maar das op dit moment héél hoog gegrepen.

11. Hoe gaan jullie ermee om als jullie een spel van een sponsor reviewen en jullie vinden het echt niet goed? (lijkt me zeer vervelend)

Tja, wat is een slecht spel? Ik vind, bijvoorbeeld, Kingdom Builder en Dominion maar niets. Anderen zijn er wild van. Ik kan me ergeren aan Carcassonne, want dat is gewoon kaartjes omdraaien. Maar mijn vriendin speelt het wel graag. Ze trekt dan weer haar neus op als ik kom smeken met Torres. Vrienden van mij schrokken zich rot toen hun kind van 6 in de spellenwinkel kwam opdraven met Rummikub. Was hun spellenopvoeding helemaal mislukt? Nu komt dit spel het meest van al op tafel en amuseert de hele familie zich.

Net om die redenen kraken we in ons magazine nooit een spel af. We proberen het via onze recensie in de juiste doelgroep te plaatsen.

Maar is het inderdaad een slecht spel (zo zijn er ook) dan stellen we het niet voor in ons magazine. Niemand heeft hier baat bij.

12. Het maken van spelinzicht zal ongetwijfeld veel tijd in nemen. Is dit jullie (full/parttime) job of doen jullie er nog wat naast om brood op de plank te krijgen?

Spel in Zicht is een vrijwilligerswerk. Een hobby. Echt waar. Maar eentje waar er inderdaad verdikke veel tijd in kruipt. Ikzelf ben copywriter, redacteur en journalist (ik schrijf dus), Sarah (onze hoofdredactrice) werkt voor een jongerenorganisatie en Marie (onze layoutster) is een echte layoutster. De andere vrijwilligers springen bij waar ze kunnen.

13. Zien jullie nog verschuivingen betreffende de mensen die spellen spelen. (qua leeftijd) Zelf heb ik het gevoel dat er steeds meer wordt gespeeld met gehele gezin jong en oud.

Ik heb het gevoel dat spellen gestaag aan een opmars bezig zijn. Zeker in tijden van crisis zie je dat meer spellen verkocht worden. Het is immers goedkoper dan op café gaan.

Verder merk ik op dat het ontdekken van de spellenwereld geëvolueerd is. Waar mensen vroeger steevast hun introductie kregen via de Kolonisten, is dit veranderd. Er zijn meer spellen die makkelijker aan te leren zijn en die zorgen voor meer plezier. Producten doen dan ook hun best om net deze spellen te ontdekken of te ontwerpen.

14. Voor het beeldmateriaal in Spelinzicht, werken jullie hiervoor met 1 fotograaf samen? Of kan iedere fotograaf beeldmateriaal toesturen?

We werken samen met Sofie die onze cover maakt, en Henk Rolleman zorgt elke editie voor wondermooi fotomateriaal. Maar misschien kan dit een oproep aan Sarah zijn om voor elke editie op dit forum een lijst te plaatsen van spellen. Iedereen die wil kan dan hoge resolutie foto’s opsturen naar ons en die kunnen we dan plaatsen met naamvermelding. Let op: deze zijn niet betalend. Lijkt jullie dat iets?

15. Hebben jullie nog tijd om zelf vaak spelletjes te spelen?

Ja hoor. Dankzij onze spellenrecensenten hoef ik trouwens de meeste spellen in ons magazine niet meer zelf te spelen. En kan ik lekker na het lezen van Spel in Zicht zelf mijn selectie maken van wat ik eens wil uitproberen.

16. Zijn jullie ook actief op BGG?

Neen, zou dit moeten? Misschien zijn er ook hier mogelijkheden? Als jullie voorstellen of suggesties hebben, geef je maar een seintje. Das meer iets dat op het lijf is geschreven van Sarah. Of misschien iemand van jullie?

17. Wat zijn de criteria om de spellen te selecteren voor het blad?

Wel, in samenspraak met onze partners kiezen we eerst uit hun assortiment een spel dat we voorstellen. Daarnaast zijn er nog vrije pagina’s die we zelf invullen. Hiervoor zoeken we telkens naar een mooie balans en gaan we een checklist af:
- Zijn er al kaartspellen, familiespellen, strategische spellen en kinderspellen?
- Zijn er toppers die we zeker moeten bespreken?
- Kunnen we een kleine uitgeverij een plezier doen?
- Past er iets mooi bij het thema van een bepaald nummer?
- En uiteindelijk als we alle vragen hebben beantwoord: wat vinden we zelf leuk?

Voila, al een hele boterham. Hopelijk roept dit meer vragen op.
… Wordt vervolgd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2013, 13:51 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
18) Hoe ben je zelf in de spellenwereld verzeild geraakt?
19) Speelde je vroeger als kind ook al veel spellen en zo ja welke?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Magazines  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Sarah en Jesse van SpelinZicht.eu  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Q&A, Sarah en Jesse, SpelinZicht.eu, V&A, magazine



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®