Edwin84 schreef:
Ik snap niet zo goed de vergelijking met Five Tribes.
Buiten het uiterlijk en de helden/Jinns zie ik geen overeenkomsten in de gameplay.
De spellen hebben uiteraard ook veel verschillen (en spelen toch wat anders), maar als je er even over nadenkt zijn er toch best wel wat overeenkomsten. Meer dan genoeg om de spellen te kunnen vergelijken.
1. Specialists/Djinns
2. Zelfde uiterlijk
3. Zelfde maker
4. Beide zijn spellen waarin de staat van het bord na elke beurt verandert waardoor planning voorafgaand aan je beurt vaak lastig is. Beide spellen hebben daardoor de naam nogal AP-gevoelig te zijn (al vind ik dat bij Five Tribes meevallen, maar niet bij Yamatai).
5. Beide zijn spellen waarin de startspeler van een ronde door de spelers zelf bepaald wordt (door bieden (Five Tribes), of door het kiezen van actietegel in vorige beurt (Yamatai)). Dit zorgt ervoor dat je soms slim laatste kunt worden om volgende beurt 1e te woren. Met 2 spelers krijg je dezelfde mechaniek dat je 2x achter elkaar kunt en dan iets kunt creëren om het in je 2e beurt af te maken.
6. Het bord begint vol met poppetjes/fiches. Naarmate je het spel speelt, halen spelers de poppetjes/fiches weg (gelijke fiches (of 3 verschillende) gebruik je voor specialists, witte poppetjes voor djinns) en raakt het vol met kamelen/gebouwen die je punten opleveren (ofwel voor op de tegel, dan wel voor welk gebouw je bouwt).
7. In Five Tribes heb je bomen en tempels die extra punten opleveren als ze bij je kamelen staan. in Yamatai krijg je extra punten als je naast speciale gebouwen bouwt.
8. In beide spellen kun je geld verdienen en uitgeven (beide op verschillende manieren), maar is het uiteindelijk ook punten waard (1 geld = 1 punt in Five Tribes; 5 geld = 1 punt in Yamatai (met een specialist zelfs 3 geld = 1 punt).
Mijns inziens meer dan genoeg om ze te vergelijken.
En Five Tribes is gewoon het betere spel.