Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



999 Games



Nieuws
15-04-24: White Goblin Games blijft nieuwe titels aankondigen
15-04-24: Identity Games vertrouwt distributie toe aan 999 Games
14-04-24: Dringende Oproep IT-medewerkers met kennis PHP/ PHPBB
29-03-24: Spellen Top-100 van de Lage Landen 2024: aan het werk!
29-03-24: Wyrmspan van 999 Games ligt in de winkels
28-03-24: Twee nieuwe spellen bij Henmar Games
26-03-24: Frédéric Moyersoen komt met nieuw project: Bite the Bullet
25-03-24: Cascadero bij White Goblin Games
23-03-24: Crowdfunding voor 'Travelers: Tokyo'
21-03-24: Magiërs strijden in Drakenherders (en nog 2 meer)
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
14-04-24: Dringende Oproep IT-medewerkers met kennis PHP/ PHPBB
29-03-24: Spellen Top-100 van de Lage Landen 2024: aan het werk!
29-03-24: Wyrmspan van 999 Games ligt in de winkels
28-03-24: Twee nieuwe spellen bij Henmar Games
26-03-24: Frédéric Moyersoen komt met nieuw project: Bite the Bullet
25-03-24: Cascadero bij White Goblin Games
23-03-24: Crowdfunding voor 'Travelers: Tokyo'
15-03-24: Zuiderspel dit weekend
03-03-24: Winnaars spellenprijs L'As d'Or 2024
27-02-24: Het Onbewuste en meer bij Keep Exploring Games
Volgende >>

<< Groen, groener, groenst >>
De Duitse spelauteur Friedemann Friese introduceerde vorig jaar zijn ‘Fabel’ spelsysteem. Dit is een variatie op het ‘Legacy’ principe, waarbij je een volgende pot van een spelletje begint op de positie waar je de vorige keer bent geëindigd. Bij Friedemann’s Fabelsysteem is een reset naar het oorspronkelijke spel probleemloos uit te voeren. Zijn eerste Fabelspel was Fabelsaft, dat door White Goblin Games is uitgebracht als Fabelfruit.

Op Spiel 2017 gaat de fabel verder met drie nieuwe kaartspellen onder het gemeenschappelijke label ‘Fast Forward’ (bij Friedemann Friese fladdert de letter F frivool in het rond). Omdat de Goblins ook deze spellen zullen uitbrengen, stel ik ze hier voor met hun Nederlandse titels: Op de Vlucht!, Ten Aanval! en Spookuur. Deze drie spellen maken niet alleen gebruik van het Fabelsysteem, maar introduceren ook een nieuwe manier om het spel te leren. De ‘Fast Forward’ spelregels zijn namelijk verwerkt in het kaartdeck. Voor het eerste potje lees je niet meer dan een kaart met een basisinstructie. Leg het deck op tafel en begin te spelen.

Afbeelding

  • Spookuur is een vlot handmanagement spel voor 2-5 spelers over een spokenjacht. Je hebt 10-15 potjes nodig om het spel volledig te verkennen.
  • Op de Vlucht! is een coöperatief spel voor 1-4 spelers, waarbij je gezamenlijk de puzzels moet oplossen om aan een monster te ontkomen.
  • In Ten Aanval! proberen 2-4 spelers een kasteel te veroveren.
Ik heb Fabelfuit een paar keer gespeeld, vond er geen klap aan (met name door de dominante geluksfactor van de push-your-luck kaart in de eerste set) en heb het spel daarom verkocht. Desondanks zal ik deze nieuwe Fabelspellen met enthousiaste nieuwsgierigheid benaderen. Over Fabelfruit gesproken, voor dit spel wordt de Limoenuitbreiding verwacht. Deze set bevat 20 nieuwe locaties en nieuw materiaal.

Afbeelding

De twee andere nieuwe titels van Friedemann Friese verschijnen bij 999 Games: het solitaire spel Klus Geklaard! en de Legacy uitbreiding van Hoogspanning.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/08/11/groen-groener-groenst/
 

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Reacties
Geplaatst: ma 19 maart 2018, 12:04 
Ik vind spelletjes die je solo kan spelen leuk en dus 'Op de vlucht' aan de collectie toegevoegd en enthousiast van start gegaan. Maar na tig keer proberen ben ik er wel klaar mee. Er is maar 1 manier om het spelletje op te lossen en ik kom niet eens door de eerste fase heen. Jezelf verbeteren en een leercurve in een solospelletje is uitdagend maar deze frusteert (mij) alleen maar. Het ligt vast aan mij... toch? :roll: (Klus Geklaard vind ik overigens wel leuk)


Offline Profiel     
 
Geplaatst: ma 19 maart 2018, 16:44 
Avatar gebruiker
helena schreef:
Ik vind spelletjes die je solo kan spelen leuk en dus 'Op de vlucht' aan de collectie toegevoegd en enthousiast van start gegaan. Maar na tig keer proberen ben ik er wel klaar mee. Er is maar 1 manier om het spelletje op te lossen en ik kom niet eens door de eerste fase heen. Jezelf verbeteren en een leercurve in een solospelletje is uitdagend maar deze frusteert (mij) alleen maar. Het ligt vast aan mij... toch? :roll: (Klus Geklaard vind ik overigens wel leuk)

Hoe verhoudt Klus Geklaard zich tot Vrijdag?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: ma 19 maart 2018, 17:41 
Stijnhoofd schreef:
helena schreef:
Ik vind spelletjes die je solo kan spelen leuk en dus 'Op de vlucht' aan de collectie toegevoegd en enthousiast van start gegaan. Maar na tig keer proberen ben ik er wel klaar mee. Er is maar 1 manier om het spelletje op te lossen en ik kom niet eens door de eerste fase heen. Jezelf verbeteren en een leercurve in een solospelletje is uitdagend maar deze frusteert (mij) alleen maar. Het ligt vast aan mij... toch? :roll: (Klus Geklaard vind ik overigens wel leuk)

Hoe verhoudt Klus Geklaard zich tot Vrijdag


Vrijdag speelt sneller en je hebt er naar mijn idee wat meer invloed op. Bovendien is het wat spannender omdat je je levens kwijt kan raken, en dan is het gelijk klaar. In Klus Geklaard moet je 8 (of minder als je het jezelf moeilijker wilt maken) rondes spelen en daarna weet je pas of het je al dan niet gelukt is te winnen. Tijdens het spel kan je wel je snoepjes, waarmee je acties kan doen, kwijtraken maar het spel eindigt daar niet door, bovendien kan je die snoepjes op verschillende manieren weer aanvullen. Dus ik vind ze allebei leuk maar een voorkeur voor Vrijdag.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel     
 
Geplaatst: zo 22 apr 2018, 14:36 
Avatar gebruiker
vrijdag
https://www.spelspul.nl/nl/spel/5784-vrijdag-nl.html


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 23 apr 2018, 00:41 
Avatar gebruiker
Vrijdag is wel vermakelijk, maar na een aantal potjes heb je het wel gehad.
Als je eenmaal de optimale strategie te pakken hebt, speelt het spel zich vanzelf en is de belangrijkste reden of je wel of niet wint op de hogere niveaus (want het normale niveau is een lachertje) enkel de volgorde waarin de gevaren op je pad komen.

Uiteindelijk heeft het spel weinig diepgang. Ik speel het nog wel eens, maar meer als een hersenloze vingeroefening :wink:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: ma 23 apr 2018, 11:25 
Robertopellizini schreef:
Vrijdag is wel vermakelijk, maar na een aantal potjes heb je het wel gehad.
Als je eenmaal de optimale strategie te pakken hebt, speelt het spel zich vanzelf en is de belangrijkste reden of je wel of niet wint op de hogere niveaus (want het normale niveau is een lachertje) enkel de volgorde waarin de gevaren op je pad komen.

Uiteindelijk heeft het spel weinig diepgang. Ik speel het nog wel eens, maar meer als een hersenloze vingeroefening :wink:


Dan werken mijn hersenen blijkbaar minder goed want ik vind het op de hogere niveaus wel degelijk een uitdaging. Wel geruststellend om in de Spellendatabase te lezen dat ik daarin niet de enige ben :P


Offline Profiel     
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®