Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015, 20:16 
Joker

Berichten: 5
Hallo

Ik ben sinds kort begonnen met het ontwerpen van een eigen spel. Ik heb het hele spel in mijn hoofd al (bijna) helemaal uitgewerkt en ik ben inmiddels al een heel eind met het schrijven van de spelregels. Nu is er alleen één puntje waar ik nog niet uit ben en daarom vraag ik jullie voor ideeën.

Handel, strategy en een beetje bluf, dat is waar het in dit spel om draait. Verdere details zijn denk ik niet belangrijk voor deze vraag.

Voor iedere speler moet het mogelijk zijn om zijn eigen grondstoffen te koop aan te bieden. Het is de bedoeling dat deze ergens op tafel liggen, waarbij duidelijk te zien is wat de prijs is en welke speler ze te koop aan biedt. Het moet makkelijk zijn om prijzen aan te passen en ook om veel (verschillende) grondstoffen voor verschillende prijzen aan te bieden.

Dit kan door bijvoorbeeld iedere speler een tableau met vakken te geven, waarbij in ieder vak een andere prijs staat, zodat hij zelf kan bepalen in welke grondstoffen hij in welke vakken legt. Het probleem is alleen: dan is wordt het al snel een maximum van zo'n 50 vakken. Ik wil het liefst een systeem waarbij de speler helemaal vrij is wat de prijs is (wel in hele getallen). Ik ben bang dat dat niet echt mogelijk is om op een handige manier te doen, dus ik neem ook genoegen met een systeem waarbij het mogelijk is om een prijs van 1-100 te kunnen kiezen. Ik wil alleen liever ook niet super veel grote borden op tafel, want er moet ook in het midden van de tafel nog een redelijk bord komen te liggen.

Ik heb zitten denken aan kaarten, met op iedere kaart een andere prijs, die een speler dan voor zich neer kan leggen wanneer hij iets voor die prijs wil aanbieden, zodat hij daar de grondstoffen op kan leggen, maar ik vraag me af of dat zo handig werkt, want dan heb je op een gegeven moment super veel kaarten, en als je dan een andere prijs wil hanteren, moet je weer de juiste kaart erbij zoeken, dus dan blijf je aan het wisselen met kaarten.

Ook zat ik te denken aan vakken op een tableau waar geen prijs op stond, maar waar de prijs via bijv. houten schijfjes wordt bepaald (2 'meterstjes' van 0 tot 9, waarbij de eerste meter voor tientallen staat en de tweede voor enkeltallen), maar dan word je beperkt in het aantal verschillende prijzen, aangezien de vakken dan een stuk groter moeten zijn.

Ik zat zelfs al te denken aan een bord met schoolbordverf, zodat iedereen met een krijtje in ieder vak de prijs kan schrijven :p maar dan blijf je aan het uitvegen en opnieuw schrijven: zeker bij het veranderen van de prijzen van verschillende grondstoffen is dat niet makkelijk.

Heeft iemand van jullie misschien een geniaal idee om mij met dit vraagstuk te helpen? :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015, 22:13 
tekst en tekeningen
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Woonplaats: Coevorden
20-zijdige dobbelstenen in de kleur van de speler?

_________________
http://devrolijckegans.blogspot.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015, 22:32 
10. Steampunk Rally (2015)

Berichten: 400
Woonplaats: Amersfoort
Of twee 10-zijdige met 0-9. Daarmee kan je elk getal van 0 t/m 99 maken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 26 aug 2015, 18:09 
Joker

Berichten: 5
Bedankt voor jullie tips.

Het probleem is alleen: iedere speler kan op een bepaald moment verschillende soorten grondstoffen voor bijvoorbeeld 10 verschillende prijzen aanbieden. En aangezien het een spel is voor 3 tot 5 (of misschien zelfs meer) spelers, betekent dat, dat ik minimaal 2x10x5 = 100 dobbelstenen nodig heb...

Daarnaast vraag ik me af of het zo overzichtelijk is met 10-zijdige dobbelstenen..


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 26 aug 2015, 19:54 
tekst en tekeningen
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Woonplaats: Coevorden
Post-it briefjes.
Ik zou eerst maar eens een prototype bouwen en spelen om te kijken hoe groot het probleem in de praktijk is.

_________________
http://devrolijckegans.blogspot.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015, 08:46 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Klinkt complex; is die complexiteit nodig? Wat gaat er fout als je versimpelt naar 10 prijzen?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015, 08:58 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik zou ook het design op zich nog eens evalueren, het moet toch mogelijk zijn om je economie wat te verkleinen? Maak alles in het spel een factor 3 goedkoper ofzo (ik zeg maar iets) en je volledige economie wordt goedkoper waardoor je niet meer met zo'n grote bedragen gaat zitten.
En zoals Mazinho al zegt: wat speldesign betreft is 'less is more' soms echt wel van toepassing denk ik. Niet dat ik er enige ervaring mee heb, maar ik lees wel eens een designer blog :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015, 10:11 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Denk ook dat als je verschillende mensen het spel laat testen dat dan de maximum prijzen wel in beeld komen.

Is het geen optie mondeling te onderhandelen? Ze leggen de grondstoffen neer die te koop worden aangeboden.

Als iemand het wil kopen noemen ze de vraagprijs.

Bij kolonisten heb je ook geen tableau om aan te geven schaap voor 2 hout.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015, 11:51 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
Al eerder gesuggereerd: ik zou ook adviseren om eerst te testen, met post-it of grote tabellen die helemaal niet handig zijn.

Testen, testen, testen, dan blijkt wel of de volledige vrijheid echt ook volledig wordt benut en of het ook perse nodig is en echt zoveel toevoegt aan je spel. Je maakt een model van de werkelijkheid qua handel en daarin is het vaak ok als je het abstracter en grofmaziger maakt.

Na testen blijkt wellicht dat er een range is van wat spelers kiezen. Of dat je eventueel de prijzen fixed kan laten opschalen. Denk aan: 1-2-3-4-5-7-10-15-25-35-50- etc.

Noot: uiteindelijk is het overzichtelijk maken van de prijzen essentieel om je spel benaderbaar te maken, maar ik vrees dat je wellicht nu een probleem aan het oplossen bent, zonder te weten of het zich echt gaat voordoen.

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 10 sep 2015, 21:24 
Joker

Berichten: 5
Bedankt voor jullie ideeën ik ga inderdaad maar eens testen!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Idee gezocht voor eigen spel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®