Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





105 berichten | Pagina 3 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 15:16 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Een nieuwe: dit is wat de regels zeggen:
Citaat:
Components included:
88 custom meeples

Mijn poging tot natuurlijk klinkende vertaling:
Citaat:
Onderdelen in de doos:
88 op maat gemaakte meeples

Maar ik vraag me af of het niet beter kan... :think:

"Onderdelen inbegrepen" is letterlijk vertaald, maar komt naar mijn mening niet natuurlijk over.
Meeples zou ik persoonlijk niet vertalen, maar deelt iedereen die mening?
En 'custom' is naar mijn gevoel niet helemaal hetzelfde als 'op maat gemaakt', maar iets beter vind ik niet...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 15:33 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Inventarislijst:
88 (spel)specifieke meeples


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 17:28 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Speelmateriaal:
88 meeples

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 jul 2018, 19:33 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
JeVo schreef:
Inventarislijst:
88 (spel)specifieke meeples


Heb je laatst een cursus ambtelijk taalgebruik gevolgd? Ik kan je ineens volgen. :lol:

Back on topic:

Ik vind 'spelmateriaal' een passende vertaling. (Speelmateriaal zou ik niet doen, het gaat hier immers om een opsomming van de inhoud van het spel)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 09:47 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Gewoon meeples.
Vergeet custom.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 10:04 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
4 verschillende mensen, 4 verschillende vertalingen :lol:
Bridget schreef:
Gewoon meeples.
Vergeet custom.

Kijk, dat vind ik dus moeilijk. De uitgever heeft dat er ongetwijfeld bewust bijgezet als verkoopsargumente aangezien sommige mensen nu eenmaal snel te verleiden zijn met niet-standaard dingen (wauw, eens een keer niet van die saaie carcassonne meeples!).
Net als 'components included'. Waarom die 'included' erbij? Ik zou persoonlijk ook voor 'spelmateriaal' gaan, maar dan had de uitgever zelf wel enkel 'components' gebruikt en dus zoek ik naar een manier om dat er op een natuurlijk klinkende manier toch bij te zetten.
Maar dat blijkt dus niet altijd even eenvoudig :roll:

Wat 'Inventarislijst' betreft, volg ik Erwin :lol:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 10:16 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik ga er vanuit dat als er meeples in zitten dat dat al een mooi woord is. Het zijn geen "pionnen" zo'n ouderwetse pion is pas saai.

Heb je anders een afbeelding van de figuren? Zijn het dus geen meeples? Zijn het mini beeldhouwwerkjes? Van die plastic 3D vormen?

Vertaal het als "88 spelfiguren".

Hoeveel unieke zijn er? Als ze allemaal verschillend zijn steeds bedoel ik dus.

"22 unieke spelfiguren in 4 kleuren".

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 10:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Dit zorgt ook voor verwarring. 22 unieke doet mij denken dat alle 22 een verschillend design hebben. Of is dit ook het geval?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 10:36 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Bridget schreef:
Ik ga er vanuit dat als er meeples in zitten dat dat al een mooi woord is. Het zijn geen "pionnen" zo'n ouderwetse pion is pas saai.
`
Meeple is de benaming voor de kleine figuurtjes uit carcassonne en omdat je die exacte vorm in véél spellen terugvindt proberen uitgeverijen ze tegenwoordig wat te 'personaliseren' en ik begrijp dat dat marketinggewijs een goed idee is.
Afbeelding is te zien op de KS-pagina: https://www.kickstarter.com/projects/admagic/rise-of-tribes bij 'What's in the box"'. Elke speler heeft een andere vorm van meeples.

En met 'uniek' geef je zoals Edwin zegt aan dat ze allemaal anders zijn en dat is niet het geval: er zijn 4 verschillende modellen, elke spelerskleur heeft een ander model, maar wel 22 dezelfde.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 10:52 
6. Barrage (2019)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
The Iced One schreef:
Bridget schreef:
Ik ga er vanuit dat als er meeples in zitten dat dat al een mooi woord is. Het zijn geen "pionnen" zo'n ouderwetse pion is pas saai.
`
Meeple is de benaming voor de kleine figuurtjes uit carcassonne en omdat je die exacte vorm in véél spellen terugvindt proberen uitgeverijen ze tegenwoordig wat te 'personaliseren' en ik begrijp dat dat marketinggewijs een goed idee is.
Afbeelding is te zien op de KS-pagina: https://www.kickstarter.com/projects/admagic/rise-of-tribes bij 'What's in the box"'. Elke speler heeft een andere vorm van meeples.

En met 'uniek' geef je zoals Edwin zegt aan dat ze allemaal anders zijn en dat is niet het geval: er zijn 4 verschillende modellen, elke spelerskleur heeft een ander model, maar wel 22 dezelfde.


Kleine off topic hack: heb je de vertaling van Rise of Tribes al klaar? Ben wel benieuwd dan. De eerste dozen zijn geleverd in US en AUS. Nog niks in EU voorlopig, maar dit gaat niet lang op zich laten wachten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 11:08 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
'Custom' wordt in de Engelse taal te pas en te onpas gebruikt om dingen als iets unieks of exclusiefs te marketen. Let hierbij op het laatste woord van de vorige zin. Het is een marketing kreet die met name in Amerika gretig aftrek vindt. Ik vind het persoonlijk niet goed te vertalen naar het Nederlands zonder schreeuwerig of niet-authentiek over te komen. Vandaar mijn suggestie om het weg te laten. Je kan het wat intomen door het 'originele speelfiguurtjes' te noemen. Het suggereert dat deze meeples niet 13-in-een-dozijn zijn. Belangrijk is het om ze dan geen 'meeples' te noemen, want de originele meeples zijn van Carcassonne.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 11:49 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
heb je de vertaling van Rise of Tribes al klaar? Ben wel benieuwd dan

De spelregels zijn al geruime tijd geleden afgewerkt, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die ter beschikking gesteld gaan worden.
Maar er kwam deze week de vraag of ik ook de achterkant van de doos wilde vertalen aangezien er mogelijk een volledig Nederlandstalige versie van het spel komt. Alle kaarten en tegels had ik samen met de spelregels al vertaald, hoewel er toen nog geen sprake was van volledig niet-Engelstalige spellen. :roll:
Ik ben dus blij dat die er mogelijk wél komt :D

Zoveel verschillende meningen maken het er niet gemakkelijker op :think:

@Sunnyfield: ik begrijp wat je bedoelt, maar in dit geval lijkt 'custom' me wel degelijk op zijn plaats: de meeples zijn uniek en zien er effectief leuker uit dan de standaard meeples uit Carcassonne wat maakt dat dit - zeker op de achterkant van de doos - wel vermeld mag worden vind ik.

Wat denken jullie van 'speciale meeples'? :think:
Er zitten overigens ook nog 'custom dice' in de doos :roll:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 12:20 
6. Barrage (2019)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
Citaat:
Er zitten overigens ook nog 'custom dice' in de doos :roll:


Ik zou daar speciale dobbelstenen van maken om aan te geven dat het niet over de "standaard" dobbestenen gaat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 13:36 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik dacht ook aan: Custom meeples = speciale meeples
En spelmateriaal / spelonderdelen (evt.) is ook goed.

Niet te moeilijk doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 13:46 
1. De Vorsten van Florence (2000)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
The Iced One schreef:
Maar er kwam deze week de vraag of ik ook de achterkant van de doos wilde vertalen aangezien er mogelijk een volledig Nederlandstalige versie van het spel komt. Alle kaarten en tegels had ik samen met de spelregels al vertaald, hoewel er toen nog geen sprake was van volledig niet-Engelstalige spellen. :roll:
Ik ben dus blij dat die er mogelijk wél komt :D
Een volledige NL versie? :evil:
Zit er veel tekst in het spel? Kaarten en tegels zeg je. Die zitten er niet al te veel in toch? Event cards (16) kun je uitleggen op het moment dat ze te voorschijn komen, geld dat ook voor de Leader powers (8x2) en de goal cards (15)? (Ik wijk even af, ik weet het.)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
105 berichten | Pagina 3 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4 ... 7  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Spelregels vertalen: vertaalkwesties  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

spelregels vertalen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®