Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 nov 2018, 19:18 
10. Celestia (2015)

Berichten: 35
Woonplaats: Kessel-Lo
Hey spelfanaten.

We zijn met een spelidee bezig en willen ons graag wat verdiepen in kansberekeningen. De verschillende vormen en welke de juiste zijn voor n spel.

Kent er iemand goede/duidelijke boeken over dit onderwerp. Statistiek. Kansberekening.

Grtz

Gunther


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2018, 17:59 
Your plays for games
Avatar gebruiker

Berichten: 18
Woonplaats: Merchtem
gsus77 schreef:
Hey spelfanaten.

We zijn met een spelidee bezig en willen ons graag wat verdiepen in kansberekeningen. De verschillende vormen en welke de juiste zijn voor n spel.

Kent er iemand goede/duidelijke boeken over dit onderwerp. Statistiek. Kansberekening.

Grtz

Gunther


Dag Gunther,

Ik ben wiskundige van opleiding en ik kon uiteraard niet niet reageren op zo'n wervende titel. :D Ik kan je niet meteen een specifiek boek aanbevelen. Ik heb namelijk nooit echt een inleidende cursus gehad, bij ons was het meteen vol gas. Online vond ik deze http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/statistiek.pdf. Een cursus die aan de ingenieurs aan de VUB werd gegeven (toevallig ook van mijn oud-prof). Ik kan me voorstellen dat deze nog wat te technisch is, maar het geeft wel een goede (relatief beknopte) indicatie over de verschillende kansverdelingen die er zijn. Nog beknopter, en meer bruikbaar voor spellen, lijkt me deze: https://nl.wikibooks.org/wiki/Discrete_Kansrekening/Printversie.

Wat je zeker ook mag doen is me contacteren in PM. Dan kunnen we kijken of er een mogelijkheid is dat we kunnen samenzitten om eens face-to-face hierover te praten.

Groeten,
Berten


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 27 nov 2018, 22:43 
9. Great Western Trail (2016)

Berichten: 35
Woonplaats: Kessel-Lo
Super,
ik zal je links eens bekijken. En alvast bedankt voor het aanbod voor hulp te bieden. Eerst moeten we hier wel nog uit de idee fase geraken en eerst de kennis eens bijschaven. Dat vraagt wel wat tijd en met twee kleine kinderen is dat niet simpel te combineren met de job.
Het steekt ak n tijdje in de ijskast daardoor. Trage stapjes.
Maar, ik houd je aanbod in het achterhoofd. :thumbup: Als t chinees voor ons is dan hoor je me waarschijnlijk wel sneller.


Grtz

Gunther


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2018, 17:25 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
mijn afstudeerrichting was statistiek/kansrekening. Het enige dat ik er praktisch aan had was hoe de zuiverheid van een dobbelsteen te bepalen. Yay.
Advies is om niet een boek te kopen, dat is toch zo ouderwets. Kijk liever op boardgamegeek specifiek:

https://boardgamegeek.com/thread/120257 ... ame-design

https://www.boardgamegeek.com/thread/16 ... babilities

(de url is altijd terug te vinden met als keywords boardgamegeek design probabilities, of zoiets)
De gasten die daarop gesubscribed zijn rekenen alles voor je uit, met uitleg.

Bordspelontwerpen is vooral praktisch, gewoon kaartjes maken nummertjes op schrijven en uitproberen. Het belangrijkst is om na de zoekende eerste fase, systematisch te werken en alles te loggen, en een lijst van interessante randgevallen bij te houden.
Wil je uberhaupt iets met statistiek erbij gaan doen? Statistiek is niet meer dan een sjiek woord voor tellen, dus moet je wel iets hebben om te tellen. Loggen dus.

Kansrekening daarentegen gaat over random processen, hoe lang je moet wachten op de volgende bus en zo, maar het probleem van die theorie is dat eigenlijk in het echt niets "echt random" is, shufflen niet, dobbelen niet, rand(i) niet, er zijn wel dingen die bijna of soort-van random zijn maar die kun je ook online vinden. Veel gaat over oneindig en dat bestaat al helemaal niet in dit universum.

Balanceren van waarschijnlijkheden komt pas ergens tegen het eind aanzetten. Dat is altijd wel zonder complicaties te tweaken zonder dat het core idee gaat schuiven. In videoland heet dat ook wel nerfing.

Laatste argument: de meeste spellen die iets meer voorstellen dan random kaartje aanleggen, en ik hoop jouw versie ook dus, hebben dusdanig complexe formules dat er geen algebraische oplossing voor bestaat. Het enige wat je rest is dan eerder een cursus Python zodat je het spel inprogrammeert en dan zie je wel wat er uit komt.

Bordspellen bedenken en uitwerken is erg leuk trouwens, bijna net zo leuk als wiskunde ;-)

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 14:48 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 358
Woonplaats: Utrecht
Ik heb indertijd erg genoten van het boek Puur Toeval van Stefan Klein.

Nieuw niet meer verkrijgbaar, wel nog tweedehands.
Fraai inzicht in wat nu toeval is en wat niet.

https://www.bol.com/nl/p/puur-toeval/1001004002381593/

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 16:49 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
Soms kan een simulatie bouwen en 1000-en keren draaien ook werken. Maar gedrag van spelers simuleren is weer lastig.

Wat ik zelf bij een ontwikkeling van een blufspel -Capo della Mafia- heb gedaan waarbij spelers proberen een opdracht te vervullen (of niet en dan dus bluffen): honderden potjes spelen waarbij ik voor meerdere spelers de handkaarten beheerde en keuzes maakte. Door alles te loggen (moet een speler bluffen ja of nee) kon ik -bij benadering- een indruk krijgen hoeveel gebluft werd. Ideaal gezien is dat onzeker, dus wilde ik dat het percentage bluffen rond de 50% zou liggen.

Maar ook het aantal spelers per ronde die bluft is goed om te checken en of dat varieert. Het is best leuk als er rondes zijn dat iedereen liegt of niemand, maar dat moeten uitzonderingen zijn. Als elke ronde (bijna) iedereen hetzelfde doet, dan klopt er iets niet (kan aan opdrachten liggen).

Verder kreeg ik door het handmatig te doen ook beeld wat voor kaartensets spelers hadden en of je daar ook leuke dingen mee kan doen (hoe te bluffen, of er interessante afwegingen te maken zijn en het niet opgelegd wordt door het spel). Omdat spelers mogen kiezen hoeveel kaarten ze spelen en het weer afhangt van de opdracht en handkaarten hoe je eventueel goed kan bluffen was een simulatie maken ook erg lastig geweest.

Ik heb aardig wat films en series half gekeken terwijl ik dit heb gedaan :D

Noot: De combinatie van aantallen bijhouden en uitrekenen gemiddelden en variantie was nuttig, maar net zozeer of meer is het checken hoe spelers het ervaren. Dat is beiden echter weer geen vervanging van de ervaring van spelers. Beleving en de feitelijke statistiek kunnen verschillen.

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Boeken statistiek/kansberekening  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®