Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fresco
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 12:12 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Fresco is een leuk familiespel, maar er is één ding dat me erg stoort. Als je steeds achteraan op het puntenspoor blijft staan, kom je steeds eerst aan de beurt. Als je dan altijd kiest om het vroegst op te staan en dan steeds met je 3 werkers verf koopt op 3 verschillende marktkramen, verzamel je heel veel verfblokjes. De andere spelers (zeker de laatste 2 in een spel met 4 spelers) hebben dan weinig tot geen keuze meer om verfblokjes te kopen waardoor zij met de rug tegen de muur staan: ze kunnen de Dom of het altaar niet restaureren (want ze hebben geen blokjes kunnen kopen op de markt), ze kunnen geen verf mengen (want ze hebben geen blokjes kunnen kopen op de markt) en met hun geld kunnen ze ook weinig doen aangezien ze niet de kans krijgen om iets op de markt te kopen. Als de spelers die wel eerst op de markt kunnen kopen, deze acties 10x na elkaar kiezen met 3 van hun werkers, dan hebben ze zo’n grote voorsprong qua verfblokjes dat het heel moeilijk wordt voor de andere spelers om nog aan veel verfblokjes te geraken en daarna punten te scoren. Je bent niet verplicht om zo te spelen, maar als het gebeurt, zuigt het alle plezier weg uit het spel. Jammer, want er zitten veel leuke spelmechanismen in Fresco. Ik ga het spel eerst nog een kans geven met de verschillende uitbreidingen.

Hebben jullie dit ook al ervaren? Wat kan je er aan doen? Verbetert dit met de uitbreidingen?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 12:23 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
ditterio schreef:
Fresco is een leuk familiespel, maar er is één ding dat me erg stoort. Als je steeds achteraan op het puntenspoor blijft staan, kom je steeds eerst aan de beurt. Als je dan altijd kiest om het vroegst op te staan en dan steeds met je 3 werkers verf koopt op 3 verschillende marktkramen, verzamel je heel veel verfblokjes. De andere spelers (zeker de laatste 2 in een spel met 4 spelers) hebben dan weinig tot geen keuze meer om verfblokjes te kopen waardoor zij met de rug tegen de muur staan: ze kunnen de Dom of het altaar niet restaureren (want ze hebben geen blokjes kunnen kopen op de markt), ze kunnen geen verf mengen (want ze hebben geen blokjes kunnen kopen op de markt) en met hun geld kunnen ze ook weinig doen aangezien ze niet de kans krijgen om iets op de markt te kopen. Als de spelers die wel eerst op de markt kunnen kopen, deze acties 10x na elkaar kiezen met 3 van hun werkers, dan hebben ze zo’n grote voorsprong qua verfblokjes dat het heel moeilijk wordt voor de andere spelers om nog aan veel verfblokjes te geraken en daarna punten te scoren. Je bent niet verplicht om zo te spelen, maar als het gebeurt, zuigt het alle plezier weg uit het spel. Jammer, want er zitten veel leuke spelmechanismen in Fresco. Ik ga het spel eerst nog een kans geven met de verschillende uitbreidingen.

Hebben jullie dit ook al ervaren? Wat kan je er aan doen? Verbetert dit met de uitbreidingen?

Je mag maar 1 kraam leegkopen en niet meer.

Ook moet je op het tevredenheidsspoor achteruit en je kunt dit dus helemaal niet 10x doen, hooguit 2 keer in het begin.

Daarnaast als jij punten haalt sta je niet meer achteraan dus dit lukt uberhaupt niet.

Ik zou de regels nog eens doorlezen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 12:29 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Volgens mij draait de volgorde in bepaalde situaties ook om. Dit is in het begin volgens mij wanneer niemand punten heeft gehaald en je nog op de beginposities staat dus je bent nooit 2 keer als eerste aan de beurt.

De uitbreidingen voegen wel wat leuke eigenschappen toe en zijn het zeker waard vooral die met de glas in lood ramen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 12:30 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Misth schreef:

Je mag maar 1 kraam leegkopen en niet meer.



Ok, hier gingen we dus in de fout.... Ik had bijvoorbeeld 3 werkers op de markt staan, dus kocht ik 1 tegel uit 3 verschillende kramen en maakte dan deze 3 kramen leeg, waardoor er slechts 1 kraam overbleef voor de volgende speler. Bedankt voor de tip! Ik ga de spelregels nog eens goed doorlezen.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 13:16 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Nog maar eens spelen zou ik zeggen, volgens de goede regels. Dan is Fresco is topper!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 13:21 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
pleunie.william schreef:
Nog maar eens spelen zou ik zeggen, volgens de goede regels. Dan is Fresco is topper!

+1


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 16:53 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Misth schreef:
pleunie.william schreef:
Nog maar eens spelen zou ik zeggen, volgens de goede regels zoals Martijn al aan gaf. Dan is Fresco is topper!

+1


Dat gaan we zeker doen! :thumbup:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 19:27 
Miss Piggy
Avatar gebruiker

Berichten: 80
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Fresco is zeker een topper. Kun je nagaan hoe een spel uit balans gaat als er een paar regels niet goed duidelijk zijn.
Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat vinden met bovenstaande tips.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 19:35 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Pleunie schreef:
Fresco is zeker een topper. Kun je nagaan hoe een spel uit balans gaat als er een paar regels niet goed duidelijk zijn.
Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat vinden met bovenstaande tips.


Ondertussen het spel opnieuw gespeeld met de JUISTE spelregels en inderdaad: het is een fantastisch spel!

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 23:34 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
ditterio schreef:
Pleunie schreef:
Fresco is zeker een topper. Kun je nagaan hoe een spel uit balans gaat als er een paar regels niet goed duidelijk zijn.
Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat vinden met bovenstaande tips.


Ondertussen het spel opnieuw gespeeld met de JUISTE spelregels en inderdaad: het is een fantastisch spel!

En nu nog vaak op tafel krijgen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Fresco
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2013, 00:00 
Garnaal

Berichten: 385
Woonplaats: belgië
Ik heb het gisteren voor het eerst gespeeld en kan niet wachten tot de volgende keer. Prachtig spel in alle opzicht!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Fresco  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

Fresco, Queen Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®