Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Familiespellen?
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 12:12 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ja, ik weet dat het al wat snel is om te muggenziften :oops: , maar wat valt er onder Familiespellen? Of eigenlijk andersom: is dit ook de plaats voor Oorlog of Strategie? Revolution en Axis&Allies? E&T en El Grande? Valt dat allemaal onder Familiespellen?

Bij familiespellen kom je toch eerder uit bij Catan, Carcassonne, Cartagena, Koehandel,... Ik kan me voorstellen dat al het bovengenoemde in deze categorie terechtkomt, maar het zal daarmee waarschijnlijk ook een hele drukke categorie worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 17:11 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 130
Woonplaats: Spakenburg
Ik denk dat sommige categorieen elkaar overlappen, maar dat krijg je. Best vervelend. Maar ik denk dat die oorlogsspellen en die gekke spellen idd wel familiespellen zijn. En carcassonne cker ook.

_________________
Bring down the government
they don't, they don't speak for us


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 17:21 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 172
Woonplaats: Leiden
Ik denk ook aan mens erger je niet, levensweg Yahtzee. De Hasbro games. Maar strategie kan wel maar dan heb je meer Risk en weer niet Axis and Allies denk ik. Risk is meer een algemeen bekend spel dat bij veel families in de kast staat. Axis and Allies is snel meer voor de doorgewinterde speler.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 17:22 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 130
Woonplaats: Spakenburg
Er zijn eigenlijk weinig spellen die ik met de familie speel, ik zou het eerder gezelschap spellen noemen. Maar ja, wie ben ik?

_________________
Bring down the government
they don't, they don't speak for us


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 18:27 
Joker

Berichten: 5
Ben ik het helemaal mee eens!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 18:37 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 172
Woonplaats: Leiden
unborn chikken voice schreef:
Er zijn eigenlijk weinig spellen die ik met de familie speel, ik zou het eerder gezelschap spellen noemen. Maar ja, wie ben ik?


Ja das is het juiste woord.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2005, 19:47 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 30
Woonplaats: Amersfoort
In ieder geval is El Grande wel een ´familiespel´, maar ja, of ik dit nou vaak met mijn familie speel?

Overigens wel een briljant spel.

_________________
Jump out of bed as soon as you hear the alarm clock!! You may also find it useful spending five minutes each morning saying to yourself: "Everyday in everyway I am getting better and better"


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2005, 19:36 
Avatar gebruiker

Berichten: 18
Woonplaats: Gouda
Hm. Je zou bij een familiespel ook kunnen denken aan de soort spellen waarbij tactiek/strategie van ondergeschikt belang is.
In feite puur geluksspellen.

Dus spellen die leuk genoeg zijn om met jonge kinderen te spelen, zonder dat je als volwassene je best moet doen om niet te winnen :twisted:

Van Dale zegt: Familie is: 1. gezin.
Dus in de NL variant. Pa, Ma en 1,5 kind toch?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2005, 00:14 
10. La Citta (2000)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Een familie is inderdaad Pa, ma en 1 of 2 kinderen.

Dat houdt dus in dat familiespellen geschikt zijn voor zowel jong als oud: een breed publiek vanaf ongeveer 8 jaar. Over het algemeen zullen het daarom spellen zijn die niet te ingewikkeld zijn, betrekkelijk eenvoudige spelregels hebben en ook een beperkte speelduur.

Een paar voorbeelden die er m.i. bij kunnen horen: Carcassonne, Ticket to Ride, Trans America en Expedition Piramide.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2005, 12:25 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
In dit onderdeel gaat het over 'gezelschapsspellen'; wat een ruimer gegeven is dan familiespellen.

Voor definitie 'gezelschapsspel' op dit forum, zie bericht Wim. In tegenstelling tot de 'pikantere spellen'.

Als je een onderverdeling maakt met 'familiespellen' neem je enkele verdere beperkingen op. Volgens mij beantwoorden familiespellen minstens aan volgende voorwaarden:
- niet te complex
- met volwassenen én kinderen te spelen
- niet te lange speelduur

Dus, volgens mij, geen El Grande, Ticket to Ride, Axis & Allies; wel Carcassonne, Trans America, Mens erger je niet, Monopoly, Yathzee, Ganzenbord, Cartagena, Koehandel en Catan En familiespellen zullen dikwijls met de 'gezelschapsspellen' overlappen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2005, 17:14 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 67
Bart heeft het wel goed gezien. Al zal de scheidslijn soms wel wat onduidelijk zijn, zeker als je een gezelschap heb dat veel speelt. Steden en Ridders is voor sommigen ingewikkeld, voor anderen niet.

Maar het gehele idee lijkt vrij duidelijk en anders mogen de mods een onderwerp verplaatsen mocht dat nodig zijn.

_________________
Life is like a flower,
More sun makes it more beautiful!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Familiespellen?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®