Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013, 00:20 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Denkbeeldige vriendjes

‘Denkbeeldige vriendjes zijn een teken van een levendig voorstellingsvermogen en zijn een mijlpaal in de cognitieve en emotionele ontwikkeling van een kind.’
Dit concluderen onderzoekers van de Universiteit van Washington en de Universiteit van Oregon in een onderzoek dat gepubliceerd is in Developmental Psychology.
‘Denkbeeldige vriendjes spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen’, zegt professor Taylor van de Universiteit van Oregon. ‘Uit eerdere onderzoeken blijkt namelijk dat het hebben van deze imaginaire vriendjes geassocieerd is met een beter vermogen het perspectief van anderen te kunnen innemen’. Professor Taylor voegt hieraan toe dat kinderen met dit soort vriendjes socialer en minder verlegen zijn dan andere kinderen. Daarnaast worden deze imaginaire vriendjes vaak gebruikt bij het leren omgaan met alledaagse problemen.

(Bron: HealthDay)

In het onderzoek wordt met geen woord gerept over volwassenen met imaginaire vriendjes. Ik weet nochtans dat ze bestaan. En, beste lezer, mogelijk bent u er één. Want als spellenliefhebber loopt u een verhoogd risico. Ha, ik zie hier en daar al een gefronste wenkbrauw. Zelf heb ik meerdere denkbeeldige vrienden. Dirk, Marcel en Fonske bijvoorbeeld. Oh jee, mijn lezerspubliek krijgt nog meer denkrimpels (en vreest nu echt dat deze Bordspelmaniak ze niet allemaal meer op een rijtje heeft). Tijd voor wat uitleg.

Het gebeurt nogal vaak dat ik slechts één spelpartner tot mijn beschikking heb. Gelukkig zijn er veel leuke spelletjes voor twee personen, maar soms wil een mens iets anders. Een ‘groot’, een ‘echt’, een ‘zwaarder’ gezelschapsspel. En dan schuiven Dirk, Marcel of Fonske mee aan tafel. Er zijn heel wat spellen voor drie of meer spelers waarbij er een variant voor twee personen bestaat en daar komt dan vaak een denkbeeldige derde aan te pas.

Bij Alhambra, een spel van Dirk Henn, heet die extra speler Dirk. (Hoe komen ze erbij, vraag je je af.) Bij andere spelletjes mag je de onzichtbare gast zelf een naam geven, wat bij ons altijd tot een kleine brainstormsessie leidt. (Het moet wel een beetje passen, hé Marcel.)

Of de derde speler een meerwaarde is voor het spel, is ook vaak voer voor discussie. Bij sommige spellen is het echt leuk met hem/haar aan tafel, in andere gevallen is hij/zij alleen een bron van frustratie. Maar is dat met werkelijk levende spelers ook niet zo?! Feit is alvast dat Dirk, Marcel en Fonske heel rustige spelers zijn, en ze eten en drinken ook niet zo veel…

Katrijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013, 09:07 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
BordspelManiaK schreef:
....... Feit is alvast dat Dirk, Marcel en Fonske heel rustige spelers zijn, en ze eten en drinken ook niet zo veel…


En ze hoeven ook niet zo lang na te denken. :think: :shh:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013, 10:40 
6. Concordia (2013)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik heb zelden het gevoel dat spellen die een dummyspeler nodig hebben om met 2 gespeeld te worden, het waard zijn om met 2 gespeeld te worden.
Ik heb wel de indruk dat het systeem bij nieuwere spellen minder vaak voorkomt.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013, 10:56 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar die vriendjes van mij doen al twintig jaar mee en ze laten me ook naast het spel niet meer met rust. Als ik buiten loop zeggen ze allemaal: 'ZOOO, daar zou ik wel eens een spelletje mee willen spelen!!!' en ik kom maar niet van ze af. Ik heb ze al tig keer koffie gegeven, maar weggaan ho maar.....

groet van,

William, Simon, Harry, Tim, Koos, Marijke en Osama Bin-Laden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013, 20:58 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Dirk is inderdaad een héél rustige speler maar eten en vooral drinken gaat er toch goed in moet ik zeggen !!!! :lol: :lol: :lol:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2013, 18:03 

Berichten: 19
Woonplaats: Naast Leiden
Denkbeeldige vriendjes hebben vaak een heel sociaal karakter, ze vallen niemand aan stelen nauwelijks grondstoffen.

maar even zonder dollen, ik denk dat je als spelontwerper best wel gebruik kunt maken van denkbeeldige vriendjes met bepaalde speelstijlen (spelers die veel aanvallen,spelers die het spel nog niet zo goed snappen, spelers die altijd X of Y zullen doen, )


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2013, 18:11 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
munio schreef:
maar even zonder dollen, ik denk dat je als spelontwerper best wel gebruik kunt maken van denkbeeldige vriendjes met bepaalde speelstijlen (spelers die veel aanvallen,spelers die het spel nog niet zo goed snappen, spelers die altijd X of Y zullen doen, )

Zoals De Robots bij Hoogspanning: de wisselende samenstelling van de robots bepaalt de strategie van de extra speler voor dit spel. Om deze extra speler een 'vriendje' te noemen weet ik nog zo niet: maar al te dikwijls dwarsboomt hij mijn plannen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 27 apr 2013, 04:34 
Veenboer

Berichten: 176
rober schreef:
BordspelManiaK schreef:
....... Feit is alvast dat Dirk, Marcel en Fonske heel rustige spelers zijn, en ze eten en drinken ook niet zo veel…


En ze hoeven ook niet zo lang na te denken. :think: :shh:



Mensen die dit zeggen zijn vaak dat mensen die zelf het langst nadenken.
alleen telt de tijd die andere denken dubel/anders deze vergelijking gaat wel op 5 second staat gelijk aan 20 seconden(te lang denken)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 27 apr 2013, 04:37 
Veenboer

Berichten: 176
Willy the Kid schreef:
Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar die vriendjes van mij doen al twintig jaar mee en ze laten me ook naast het spel niet meer met rust. Als ik buiten loop zeggen ze allemaal: 'ZOOO, daar zou ik wel eens een spelletje mee willen spelen!!!' en ik kom maar niet van ze af. Ik heb ze al tig keer koffie gegeven, maar weggaan ho maar.....

groet van,

William, Simon, Harry, Tim, Koos, Marijke en Osama Bin-Laden.



Ik ben ze gelukkig op straat nog niet tegen gekomen.

Ik vind het alleen erg lastig dat deze denkbeeldige spelers in een spel niks terugzeggen.
Dus praat ik maar niet met ze(ook heb ik wel heel veel wat ik ze wil zeggen o.a. blijf nu toch eens van mijn... af)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 27 apr 2013, 07:47 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
johny_bordspelmania schreef:
rober schreef:
BordspelManiaK schreef:
....... Feit is alvast dat Dirk, Marcel en Fonske heel rustige spelers zijn, en ze eten en drinken ook niet zo veel…


En ze hoeven ook niet zo lang na te denken. :think: :shh:



Mensen die dit zeggen zijn vaak dat mensen die zelf het langst nadenken.
alleen telt de tijd die andere denken dubel/anders deze vergelijking gaat wel op 5 second staat gelijk aan 20 seconden(te lang denken)

Dank. Ik zal de volgende meer wat meer tijd nemen. Dat is vanaf nu dus geoorloofd. :D

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 27 apr 2013, 13:31 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2013, 18:29 
Sojaboon

Berichten: 29
Woonplaats: Sint-Truiden
Pedro777 schreef:


Vind ik leuk! ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Denkbeeldige vriendjes  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®