Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




27 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 10:05 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Afbeelding

De nominaties voor de Spiel des Jahres 2013 zijn bekend gemaakt:


Verder op de lijst van aanbevolen spellen:


Kennerspiel des Jahres:


Kinderspiel des Jahres:

  • Der verzauberte Turm
  • Gold am Orinoko
  • Mucca Pazza

Meer informatie: http://www.spiel-des-jahres.org/

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 10:09 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
De Jury Spiel des Jahres heeft vandaag de genomineerde spellen bekendgemaakt, waaruit de drie Duitse Spiele des Jahres van 2013 worden gekozen. De jury reikt voor de derde keer drie hoofdprijzen uit. Het beste familiespel wordt op maandag 8 juli 2013 in Berlijn uitgeroepen tot Spiel des Jahres. Het beste expertspel wordt op dezelfde dag en plaats verheven tot Kennerspiel des Jahres. Het beste kinderspel wordt reeds op maandag 10 juni 2013 in Hamburg uitgeroepen tot Kinderspiel des Jahres.

Commentaar: de jury heeft dit jaar een paar verrassingen uit de hoge hoed getoverd. De veelspelerhits Tzolk’in en Terra Mystica moeten het doen met een troostplek op de Empfehlungsliste Kennerspiel des Jahres, terwijl Hans im Glück maar liefst twee nominaties in de wacht sleept. Volgens het juryrapport komen Tzolk’in en Terra Mystica door hun hoge drempel, complexiteit en speelduur niet in aanmerking voor een nominatie. Die Legenden von Andor is in mijn ogen de grote kanshebber bij deze expertprijs. De nominatielijst voor het Spiel des Jahres bevat met Qwixx en Hanabi maar liefst twee superieure ‘quickies’. Ik gun ze beiden de hoofdprijs, maar heb de indruk dat de Duitse ‘bookmakers’ Augustus grotere kansen toedichten. Volgens de voorzitter van de jury heeft elk spel gelijke kansen, er zijn volgens hem geen interne favorieten.


Laatst bijgewerkt door BaSL op di 21 mei 2013, 10:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Bericht aangepast en samengevoegd


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 10:32 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Dus de jury neemt er geen genoegen mee de originele Spiel des Jahres dermate gesimplificeerd te hebben dat spellen als 7 Wonders en K2 als 'te complex' worden beschouwd, maar wil die zelfde behandeling nu dus ook loslaten op het Kennerspiel des Jahres? Ik weet dat veelspelers niet het (primaire) publiek voor deze prijs zijn, maar door Tzolk'in en Terra Mystica om de genoemde reden buiten beschouwing te laten maak je dus ook het Kennerspiel snel irrelevant voor de veelspeler. Toppertje hoor, jury!

Ik wacht wel op de resultaten van de DSP...

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 11:05 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Wat een ruklijst!?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 11:11 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
16 Feet Pauly schreef:
Wat een ruklijst!?


Jouw favorieten staan niet op de Kinderspiel des Jahres lijst? :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 11:23 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ugur schreef:
Dus de jury neemt er geen genoegen mee de originele Spiel des Jahres dermate gesimplificeerd te hebben dat spellen als 7 Wonders en K2 als 'te complex' worden beschouwd, maar wil die zelfde behandeling nu dus ook loslaten op het Kennerspiel des Jahres? Ik weet dat veelspelers niet het (primaire) publiek voor deze prijs zijn, maar door Tzolk'in en Terra Mystica om de genoemde reden buiten beschouwing te laten maak je dus ook het Kennerspiel snel irrelevant voor de veelspeler. Toppertje hoor, jury!

Ik wacht wel op de resultaten van de DSP...

We weten toch allang dat de Spiel des Jahres prijzen bedoeld zijn om de verkoop (met name richting de kerst) te stimuleren? En dan heeft het weinig zin om typische veelspeler-spellen te nomineren die voor veel mensen te complex zijn en die de meeste veelspelers al lang in huis hebben.
Het is misschien jammer voor "ons" veelspelers, maar er zijn andere prijzen die meer op veelspelers gericht zijn (o.a. DSP, IGA).

Neemt niet weg dat ik het ook wel jammer vind dat er voornamelijk spellen genomineerd worden, waar ik niet echt veel interesse in heb (alleen Hanabi leek me wel leuk, maar ben er intussen achter dat dat niet echt "mijn ding" is). Maar goed, het enige dat voor mij echt telt, is wat er op mijn speeltafel terecht komt, en daar zit ik nog altijd zelf in de jury!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 12:01 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
Ugur schreef:
Dus de jury neemt er geen genoegen mee de originele Spiel des Jahres dermate gesimplificeerd te hebben dat spellen als 7 Wonders en K2 als 'te complex' worden beschouwd, maar wil die zelfde behandeling nu dus ook loslaten op het Kennerspiel des Jahres? Ik weet dat veelspelers niet het (primaire) publiek voor deze prijs zijn, maar door Tzolk'in en Terra Mystica om de genoemde reden buiten beschouwing te laten maak je dus ook het Kennerspiel snel irrelevant voor de veelspeler. Toppertje hoor, jury!

Ik wacht wel op de resultaten van de DSP...

Ik denk dat die nominatielijst voor 'expertspellen' prima aansluit bij de doelstelling van de jury, namelijk het promoten van de iets complexere spellen voor mensen die al regelmatig spelen en iets pittigers zoeken. De Kennerspiel onderscheiding is niet gericht op hardcore veelspelers, dus die hoeven ook niet teleurgesteld te zijn in de nominaties.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 14:22 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Erwin schreef:
16 Feet Pauly schreef:
Wat een ruklijst!?


Jouw favorieten staan niet op de Kinderspiel des Jahres lijst? :lol:


Jij kent mij door en door ;), wat is er gebeurt met het ouderwetse vlooienspel :( is dat niet meer goed genoeg voor die kids.. (SW: Bountyhunter spelletje hoezee!?)

Nee maar even toelichten, de genomineerde spellen zijn wel flinterlicht zeg, vooral in vergelijking met vorig jaar. Hanabi is mwoah, en Qwixx is wel geinig, mss nog eens proberen vanavond. augustus ken ik helaasch niet, lijkt een beetje op kienen lees ik hier in de speldatabase :D. NICE!!! :D

Ach ja we zullen zien, hoe dan ook gaat de uitkomst tegenvallen ;) hahaha. ik denk dat ik te veel een meerspeler ben om hier nog iets aan te hebben.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 14:32 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
Teleurstellende nominaties!

Het lijkt er thans op dat de gewone Spiel des Jahres herleid wordt tot een luchtig spel met weinig uitleg (althans wat Hanabi en Qwixx betreft; Augustus ken ik niet).

Dat 'Die Paläste von Carrara' bij de kennerslijst wordt ingedeeld, vind ik ook al vreemd. De spelregels zijn zo eenvoudig dat dit spel wat mij betreft eerder als een familiespel kan worden gecatalogeerd. Zo werd 'Kingdom Builder' (+/- eenzelfde moeilijkheidsgraad) vorig jaar toch ook genomineerd voor de (gewone) Spiel des Jahres?

Die 'Paläste von Carrara' is helemaal niet slecht, maar biedt m.i. toch veel minder spelplezier dan de eerder genoemde spellen 'Tzolk'in' of 'Terra Mystica' (of nog andere). Bovendien: zo complex zijn de eerder genoemde spellen Tzolk'in en Terra Mystica nu toch ook weer niet??
(persoonlijk vind ik het moeilijkheidsniveau van deze beide spellen min of meer hetzelfde als dat van 'Het Dorp', dat vorig jaar de kennersprijs won)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 17:18 
10. Star Wars: Imperial Assault (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
De reacties geven aan hoe wereldvreemd we al snel worden. Tzolk'in kan als "niet zo moeilijk" door ons beschouwd worden, maar objectief gezien kunnen je figuren op een kleine 40 verschillende actievelden terechtkomen, om nog maar te zwijgen over de 12 technologieën, 6 monumenten en een 20-tal gebouwen die de revue passeren tijdens een gemiddeld spel. O en dan zijn er ook nog 5 verschillende grondstoffen en 2 soorten waarderingsronden waarin je ook nog je workers moet voeden. En ja, je kan ook de goden boos maken op 2 manieren en soms nog een ronde voortspoelen, maar dat kan maar 1 keer tenzij ...
De SdJ-award (zelf kennerspiel) heeft nooit de pretentie gehad om de concurrentie aan te gaan met IGA of DSP. Het is daarentegen de enige prijs die binnen zijn land bij het bredere publiek van tel is, omdat hij durft kiezen voor spellen die speelplezier boven complexiteit stellen.
Mijn favoriet moet Hanabi zijn. Briljant in zijn eenvoud, vernieuwend en dolle pret.

Ik denk dat we ook soms vergeten dat een lichte voorkeur voor Duitse ontwerpers niet zo onlogisch is en wat mij betreft zeker niet verboden (vooral bij de Kennerspiel kan je die bemerken).

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 18:25 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Peter Hein schreef:
Ik denk dat die nominatielijst voor 'expertspellen' prima aansluit bij de doelstelling van de jury, namelijk het promoten van de iets complexere spellen voor mensen die al regelmatig spelen en iets pittigers zoeken. De Kennerspiel onderscheiding is niet gericht op hardcore veelspelers, dus die hoeven ook niet teleurgesteld te zijn in de nominaties.


Ik ben niet teleurgesteld, maar ik vind het opmerkelijk dat de organisatie die spellen als Agricola en Caylus ooit heeft beloond met een ‘Sonderpreis Komplexes Spiel’ anno 2013 Terra Mystica en Tzolk’in te complex, hoogdrempelig en langdurig vindt voor een nominatie. Ik weet het, die Sonderpreis had formeel een andere status, maar ik ervaar toch een zekere verwantschap met het Kennerspiel. Dit voelt niet helemaal consequent. Aan de andere kant is een lijst met middelzware spellen inderdaad toegankelijker voor een groter publiek (wat dit betreft doen ze het hier beter dan de elitaire expertlijst van jouw :wink: NSP).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 18:31 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
stefaan schreef:
Ik denk dat we ook soms vergeten dat een lichte voorkeur voor Duitse ontwerpers niet zo onlogisch is en wat mij betreft zeker niet verboden (vooral bij de Kennerspiel kan je die bemerken).


Het lijkt mij verstandig om de vermeende lichte voorkeur voor Duitse ontwerpers meteen maar weer te vergeten. De vorige vier edities zijn immers gewonnen door Amerikanen en een Fransman. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 20:38 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Erwin schreef:
stefaan schreef:
Ik denk dat we ook soms vergeten dat een lichte voorkeur voor Duitse ontwerpers niet zo onlogisch is en wat mij betreft zeker niet verboden (vooral bij de Kennerspiel kan je die bemerken).


Het lijkt mij verstandig om de vermeende lichte voorkeur voor Duitse ontwerpers meteen maar weer te vergeten. De vorige vier edities zijn immers gewonnen door Amerikanen en een Fransman. :lol:


Als we de 9 genomineerden van dit jaar en van vorig jaar bekijken (3x kenner, 3x kinder, 3x normaal) zien we telkens 7 op 9 voor Duitsers, dat lijkt mij niet zo vermeend.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 01:03 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
stefaan schreef:
De reacties geven aan hoe wereldvreemd we al snel worden. Tzolk'in kan als "niet zo moeilijk" door ons beschouwd worden, maar objectief gezien kunnen je figuren op een kleine 40 verschillende actievelden terechtkomen, om nog maar te zwijgen over de 12 technologieën, 6 monumenten en een 20-tal gebouwen die de revue passeren tijdens een gemiddeld spel. O en dan zijn er ook nog 5 verschillende grondstoffen en 2 soorten waarderingsronden waarin je ook nog je workers moet voeden. En ja, je kan ook de goden boos maken op 2 manieren en soms nog een ronde voortspoelen, maar dat kan maar 1 keer tenzij ...

De vele keuzemogelijkheden tijdens een spel mag men niet zomaar vereenzelvigen met de moeilijkheidsgraad van een spel. Dan sluit je in mijn ogen bijna alle topspellen uit.
Een eerste keer 'Kolonisten van Catan' of zelfs '7 Wonders' spelen kan bv. ook ingewikkeld lijken, maar op zich zijn deze spellen helemaal niet zo moeilijk en wèl best toegankelijk eens je ze 1x hebt gespeeld.
Persoonlijk is de Kolonisten bv. een spel geweest dat mij destijds precies ertoe heeft aangezet méér te gaan (willen) spelen.
Waar ik mij nog kan verzoenen met de nominaties en filosofie van de SdJ (aanspreken van een ruimer publiek), had ik toch durven hopen dat de Kennersprijs juist die brug zou zijn tussen liefhebbers van spellen die als spelamateurs op zoek zijn naar een nieuwe(re), leuke(re) uitdaging... en dan begrijp ik dus niet dat spellen als TM of Tzolk'in als té moeilijk worden aanzien. Toegegeven, TM en Tz'k. zijn geen kinderspellen, maar elke 10 of 12-jarige kan dergelijk spel zonder twijfel snel aanleren (zoals eens te meer blijkt uit het feit dat eigen clubleden bv. TM ook thuis meermaals met hun kinderen spelen).
En als we (in het algemeen: als spellengemeenschap) voor een "kenners"-spel zelfs geen spel meer naar voren mogen schuiven "omdat het enige inspanning vereist bij het lezen van de spelregels", tja, dan wordt onze mooie wereld van prachtige gezelschapsspellen helaas ver-engd tot enkel luchtige en snel te begrijpen spellen.
En dat is gewoon een spijtige (en teleurstellende) vaststelling...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 06:52 
9. King of New York (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik blijf toch merken dat de eerste reactie op demo-avonden met een publiek bestaande uit niet-gamers steeds is "Amai, dat ziet er moeilijk uit." (ook al ligt Ticket to ride op tafel) en de 2e "Oei, dat duurt toch niet te lang." Het laten binnenkomen in de hobby van nieuwe mensen, kan dus in veel gevallen enkel lukken als je haalbare stappen aanbiedt, anders laat je mensen wegstappen van een tafel met het gevoel dat het hun petje te boven gaat en nooit meer terugkeren (ook dat hebben we zeker al zien gebeuren). Op die manier versterk je het toch nog soms aanwezige idee dat bordspellen alleen maar voor een select clubje fanatiekelingen zijn die de complexiteit aankunnen en dat vind ik dan weer jammer.
Ik interpreteer de nominaties dan ook als
"Proef als nieuwe speler maar eens van de vernieuwende fun met spellen als Hanabi. Laat daarna je gevoel voor strategie en tactiek eens uitdagen door spellen als Carrara. En als je nog zin hebt in meer kan je spellen als Terra Mystica proberen. Sla maar stappen over als je dat wenst."
en dat vind ik een mooi pad doorheen de spellen van het voorbije jaar.
Op BGG is er ook iemand aan het beweren dat zijn 6-jarige kind vlotjes mee Terra Mystica en Tzolk'in speelt, en ik wil dat allemaal best geloven, maar dan hebben we het over kinderen die het spel met de papfles meegekregen hebben, zoals er ook kinderen zijn die op hun 8 schitterend piano kunnen spelen omdat ze daarin gepusht zijn.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
27 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Spiel des Jahres 2013 - Nominaties  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Augustus, De, Divinare, Escape: The Curse of the Temple, Hanabi, Legenden van Andor, Qwixx



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®