Dominion is een spel waarbij het nauwgezet volgen van de instructies op de kaarten van groot belang is. Bij de vertaling van de Engelse tekst naar de Nederlandse zijn er hier en daar wat fouten ingeslopen. Sommige fouten kunnen een groot effect hebben op het spelverloop en daarom heb ik al die fouten hier bij elkaar in één overzicht gezet. Het gaat hierbij om de fouten op de kaarten zelf. Vaak worden de kaarten waar fouten op staan in de handleiding wel goed uitgelegd (al staan ook in de handleidingen diverse fouten). Veel mensen zullen het spel echter spelen zonder de handleiding helemaal door te spitten en er vanuit gaan dat wat er op de kaart staat juist is, maar dat is in een aantal gevallen dus niet zo. Voor dit overzicht heb ik alle Nederlandse kaarten (inclusief promo's) die er zijn doorgenomen. Mijn advies is om de kaarten ook daadwerkelijk te spelen zoals de Engelse tekst voorschrijft. Ik heb afbeeldingen van de Engelse en Nederlandse kaarten toegevoegd zodat discussies daarmee geslecht kunnen worden. Mocht er nog iets missen, laat het dan weten.
Update 9-8-2015!999 Games heeft alle foutieve kaarten gecorrigeerd!!! Alle Dominiondozen zijn in de herdruk gegaan en weer verkrijgbaar. Dat moment heeft 999 Games kennelijk aangegrepen om alle fouten zoals eerder in deze post opgesomd, te verbeteren. Complimenten voor 999 Games dat ze dit gedaan hebben. De kaarten zijn gratis via 999 Games te verkrijgen. Hulde!!!
Voor de overzichtelijkheid zet ik hier eerst de oude en de nieuwe verbeterde kaarten in het Nederlands op een rijtje. De oude post met de vergelijking tussen de Engelse en Nederlandse kaarten staat daaronder.
BasissetGeldschieter (Oud & Nieuw)
IntrigeTolheffing (Oud & Nieuw)
Hijs de zeilenVoorpost (Oud & Nieuw)
Piratenschip (Oud & Nieuw)
Inheems dorp (Oud & Nieuw)
WelvaartKoningshof (Oud & Nieuw)
OvervloedJonge Heks (Oud & Nieuw)
Donkere MiddeleeuwenKrankzinnige (Oud & Nieuw)
Straatjongen (Oud & Nieuw)
Schurk (Oud & Nieuw)
GildenSteenhouwer (Oud & Nieuw)
----
Dit is de originele post voordat de Nederlandse kaarten verbeterd waren.
BasissetGeldschieter (Moneylender)
E:
Trash a Copper from your hand. If you do, +3.
NL:
Je mag een koperkaart vernietigen. Als je dat doet, heb je deze beurt +3
Fout: Het is bij een geldschieter
niet vrijblijvend om een koperkaart te vernietigen. Als je de geldschieter speelt dan
moet je een koperkaart vernietigen als je deze in je hand hebt.
IntrigeTolheffing (Tribute)
E: The player to your left
reveals then discards the top 2 cards of his deck. For each differently named card revealed, if it is an…
Action Card, + 2 Actions
Treasure Card, + 2
Victory Card, +2 Cards
NL: Je linkerbuurman
toont de bovenste 2 kaarten van zijn trekstapel. Voor elke getoonde kaart met een verschillende naam krijg je…
Actiekaart: +2 Acties
Geldkaart: +2
Overwinningskaart: +2 Kaarten
Fout: De 2 kaarten worden niet alleen getoond maar dienen
ook afgelegd te worden.
Hijs de zeilenVoorpost (Outpost)
E: You only draw 3 cards (instead of 5) in this turn’s Clean-up phase. Take an extra turn after this one.
This can’t cause you to take more than two consecutive turns.NL: Trek in de volgende opschoonfase 3 in plaats van 5 kaarten. Voer daarna direct een extra beurt uit.
Je kunt zo per beurt nooit meer dan één extra beurt krijgen.Fout: Het woord beurt is hier onduidelijk. De indruk zou kunnen bestaan dat wanneer je bij de tweede beurt met 3 kaarten weer een voorpost speelt, je dan weer een extra beurt zou kunnen krijgen. In de Engelse tekst staat duidelijk dat je door Voorpost
nooit meer dan 2 beurten achter elkaar kan krijgen.
Piratenschip (Pirate Ship)
E: Choose one:
Each other player reveals the top 2 cards of his deck, trashes a revealed Treasure that you choose, discards the rest, and if anyone trashed a Treasure you take a Coin token; or, +1 per Coin token you’ve taken with Pirate Ships this game.
NL: Kies één van de volgende 2 mogelijkheden:
Iedere speler toont de 2 bovenste kaarten van zijn trekstapel. Tonen de andere spelers één of meer geldkaarten, dan moet ieder van hen één geldkaart (naar jouw keuze) vernietigen. Als je op deze manier ten minste één geldkaart hebt vernietigd, leg je 1 geldfiche op je piratenschiptableau. De spelers leggen alle overige getoonde kaarten af; of: +1 voor elk geldfiche op je piratenschiptableau.
Fout: Niet iedere speler toont de 2 bovenste kaarten maar iedere
andere speler. Jijzelf toont dus geen 2 kaarten als je het Piratenschip speelt.
Inheems dorp (Native Village)
E: + 2 Actions Choose one: Set aside the top card of your deck
face down on your Native Village mat; or put all the cards from your mat into your hand.
You may look at the cards on your mat at any time; return them to your deck at the end of the game.
NL: +2 Acties Kies één van de volgende 2 mogelijkheden:
Leg de bovenste kaart van je trekstapel op je inheems dorptableau; of: Neem alle kaarten van je inheems dorptableau in je hand.
Fout: De kaart die je van je trekstapel pakt, leg je
gedekt op je tableau en mag je op ieder moment bekijken. Je tegenstander weet dus niet welke kaarten je daar hebt liggen en dat kan zeker van belang zijn.
WelvaartKoningshof (King's Court)
E:
You may choose an Action card in your hand. Play it three times.
NL:
Kies een actiekaart uit je hand. Speel deze driemaal.
Fout: In het Engels staat duidelijk dat je een actiekaart
mag kiezen. In het Nederlands staat dat je een actiekaart
moet kiezen. Dit kan veel uitmaken als je door bijvoorbeeld een Golem verplicht een Koningshof moet spelen en alleen nog een Handelsroute en 3 platina’s in je hand hebt. Als je de Nederlandse tekst netjes volgt dan moet je vervolgens drie keer de Handelsroute spelen en alle drie de platina’s vernietigen. Dit is onjuist, je kan kiezen om de Handelsroute niet te spelen. Overigens wordt de verwarring groter doordat de kaart in de handleiding vergeleken wordt met de Troonzaal uit de basisset. Bij de Troonzaal moet je wel degelijk de actiekaart in je hand spelen en is het geen keuze.
OvervloedJonge Heks (Young Witch)
E: +2 Cards
Discard 2 cards. Each other player
may reveal a Bane card from his hand. If he doesn’t, he gains a curse.
NL: +2 Kaarten
Leg 2 kaarten af. Iedere andere speler
moet een Bankaart uit zijn hand tonen. Doet hij dit niet, dan pakt hij een vloekkaart.
Fout: Het tonen van de Bankaart lijkt in de Nederlandse tekst verplicht te zijn. In het Engels staat duidelijk dat je de Bankaart
mag spelen. Dit kan uitmaken als je het spel bijvoorbeeld wil laten eindigen door de vloekenstapel als derde stapel leeg te laten worden.
Donkere MiddeleeuwenKrankzinnige (Madman)
E: +2 Actions
Return this to the madman pile. If you do, +1 Card per card in your hand.
NL: + 2 Acties
Je mag deze kaart op de stapel krankzinnigekaarten leggen. Doe je dat: +1 Kaart per kaart in je hand.
Fout: De krankzinnige
moet na het spelen altijd terug op de krankzinnigestapel gelegd worden. In de Nederlandse tekst staat dat het optioneel is, maar dat is onjuist.
Straatjongen (Urchin)
E: +1 Card
+1 ActionEach other player discards down to 4 cards in hand.
When you play another Attack card with this in play, you may trash this. If you do, gain a Mercenary from the Mercenary pile.
NL: +1 Kaart
+1 AanschafIedere andere speler legt handkaarten af totdat hij er 4 overheeft.
Als deze kaart in het spel is en je speelt een andere aanvalskaart, dan mag je de Straatjongen vernietigen. Doe je dat, pak dan een Huurling van de huurlingenstapel.
Fout: De Nederlandse kaart geeft je een extra Aanschaf terwijl dat een extra Actie moet zijn. Dit maakt de kaart totaal anders en een stuk zwakker. Het achter elkaar spelen van twee Straatjongens (als dat de enige twee acties in je hand zijn) is met de Nederlandse tekst niet mogelijk terwijl dat veelal de snelste manier is om een Huurling te krijgen.
Schurk (Rogue)
E: +2. If there are any cards in the trash costing from 3 to 6, gain one of them. Otherwise,
each other player reveals the top 2 cards of his deck, trashes one of them costing from 3 to 6, and discards the rest.
NL: +2. Als er ten minste 1 kaart met een waarde van 3,4,5 of 6 in de stapel vernietigde kaarten is, pak er dan één van. Zo niet, dan
toont iedere speler de bovenste 2 kaarten van zijn trekstapel. Hij vernietigt één van deze kaarten als deze 3,4,5 of 6 waard is en legt de rest af.
Fout: Niet iedere speler toont de bovenste 2 kaarten van zijn trekstapel maar iedere
andere speler. Bij de Nederlandse tekst zou je bij het spelen van de Schurk zelf een kaart van je trekstapel moeten vernietigen, maar dat is dus onjuist.
GildenSteenhouwer (Stonemason)
E: Trash a card from your hand. Gain 2 cards each costing less than it.
When you buy this, you may overpay for it. If you do, gain 2
Action cards each costing the amount you overpaid.
NL: Vernietig een kaart uit je hand. Pak 2 kaarten die elk minder waard zijn dan de vernietigde kaart.
Als je deze kaart koopt, mag je er voor overbetalen. Doe je dat, pak dan
2 kaarten die elk zoveel waard zijn als het teveel betaalde bedrag.
Fout: Bij het kopen van de Steenhouwer mag je alleen overbetalen om Actiekaarten te pakken. Met de Nederlandse tekst zou je bijvoorbeeld met 10 geld een Steenhouwer kunnen kopen, vervolgens 8 overbetalen en twee Provincies pakken, maar dat is dus niet toegestaan want dat zijn geen Actiekaarten.