Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 07:13 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Ik heb nog niet zo lang geleden Terra Mystica aangeschaft en ondertussen heb ik hem een vier keer gespeeld, elke keer met een ander volk, wat het toch elke keer anders maakt.
Elk volk heeft zijn specifiek voordeel maar ik heb wel de indruk dat het bijna perfect uitgebalanceerd is, onafhankelijk van met welk volk je speelt. Scores blijven steeds in elkaars buurt tot nu toe :wink:
Nu wou ik eens horen of jullie een voorkeur hebben met welk volk je het liefste speelt en waarom ?

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 09:32 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Ik vind de balans tussen de rassen het grootste minpunt in TM (voor de rest vind ik het een erg goed spel). Ik speel het spel liefst niet zonder eerst een bieding (je zet victory points in) te houden voor de rassen.

Rassen die monsterscores halen in de groep : darklings, Halflings
Rassen die populair zijn in mijn groep: nomads, dwergen, engineers
Rassen die erg zwak bleken te zijn : giants
Moeilijkste ras waar ik zelf mee speelde: cultisten in een 3 speler spel
Rassen waar nog niemand op geboden heeft: fakirs, auren

Interessant zijn ook deze statistics: http://terra.snellman.net/stats/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 10:29 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ik heb nog steeds niet alle rassen gespeeld, maar ik denk dat ik een voorkeur heb voor rassen met sterk afwijkende bouw/terraform kosten (bv. Ingenieurs, Moeraswezens), die voelen echt "anders" aan.
Met zoveel verschillende rassen en dan ook nog de verschillende set-ups qua bonustegels duurt het wel even voordat je alle rassen echt kunt beoordelen lijkt me.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 10:33 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
TM is een fantastisch spel, maar het is helaas echt niet uitgebalanceerd.

Persoonlijk speel ik het liefste met een ras met veel actiemogelijkheden... zodat je redelijk wat acties kan doen. Niet altijd het beste qua punten maar wel goed voor spelplezier. (cultisten/alchemisten bijv)

Maar naast het ras is ook van belang hoe je rondom de tafel zit. Sommige spelers passen van nature eerder en afhankelijk daarvan heb je meer of minder profijt van de eerste ronde. Kun je stellen dan moet je zelf maar eerder passen (of als eerste) maar als je dan een ras hebt met meer acties dan pas je dus niet snel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 10:47 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Skallagrim schreef:
Ik vind de balans tussen de rassen het grootste minpunt in TM (voor de rest vind ik het een erg goed spel). Ik speel het spel liefst niet zonder eerst een bieding (je zet victory points in) te houden voor de rassen.

Rassen die monsterscores halen in de groep : darklings, Halflings
Rassen die populair zijn in mijn groep: nomads, dwergen, engineers
Rassen die erg zwak bleken te zijn : giants
Moeilijkste ras waar ik zelf mee speelde: cultisten in een 3 speler spel
Rassen waar nog niemand op geboden heeft: fakirs, auren

Interessant zijn ook deze statistics: http://terra.snellman.net/stats/


Ben ik het grotendeels mee eens.
Ook alchemisten, heksen en moeraswezens zijn lekker om mee te spelen.

Ik vind echter de giants niet zo zwak. De giants moeten snel hun stronghold bouwen en dan agressief spelen en elke mogelijkheid aangrijpen om andere spelers af te blokken. Als ze het dan ook voor elkaar krijgen om 3 steden te bouwen (is me toch al meer dan eens gelukt), en daarmee ook de majority-bonus te grijpen dan hebben ze toch een aardige kans. Ze zullen nooit een enorme score halen, maar een goede score is zeker mogelijk.

Voor Auren moet het echt mee zitten willen ze een kans maken. Ze moeten sowieso veel cult-punten en majority-punten halen want standaard verdienden ze te weinig punten.

Fakirs heb ik een aantal keren gespeeld, maar het is erg lastig om er een goede score mee te halen. Wat mij betreft het lastigste volk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 10:55 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
EEMBC/Bongo schreef:
TM is een fantastisch spel, maar het is helaas echt niet uitgebalanceerd.

Persoonlijk speel ik het liefste met een ras met veel actiemogelijkheden... zodat je redelijk wat acties kan doen. Niet altijd het beste qua punten maar wel goed voor spelplezier. (cultisten/alchemisten bijv)

Maar naast het ras is ook van belang hoe je rondom de tafel zit. Sommige spelers passen van nature eerder en afhankelijk daarvan heb je meer of minder profijt van de eerste ronde. Kun je stellen dan moet je zelf maar eerder passen (of als eerste) maar als je dan een ras hebt met meer acties dan pas je dus niet snel.


Ja dat is een veel voorkomend nadeel van het spel, over de startspeler. Maar bij de uitbreiding komt een regel dat de volgorde waarin je past de nieuwe spelers volgorde wordt. Dus dat is zeker een goede verbetering. Ik denk dat je dat nu zelf ook al bewerkstelligen kan met een huisregel.

Ik heb het spel nog te weinig gespeeld om een favoriet te hebben. vind de heksen wel gaaf. ik wil de chaostovenaars nog eens graag uitproberen, ook een lastig volk.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 11:30 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
speelt graag met de heksen en dan dorpen droppen en boten upgrade strategie hoogste score met heksen 142 in een p5 game

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 11:34 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Met sommige rassen win ik op mijn één been en met andere rassen krijg ik zwaar op mijn doos met gelijkaardige spelersgroep. Ik ben er nog steeds niet uit of TM echt ongebalanceerd is of dat gewoon het ene ras me beter ligt dan het andere.

Ondertussen al tijdje geleden dat ik het spel nog speelde, daar moet ik eens verandering in brengen.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 12:22 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
16 Feet Pauly schreef:
Ja dat is een veel voorkomend nadeel van het spel, over de startspeler. Maar bij de uitbreiding komt een regel dat de volgorde waarin je past de nieuwe spelers volgorde wordt. Dus dat is zeker een goede verbetering. Ik denk dat je dat nu zelf ook al bewerkstelligen kan met een huisregel.


Ah kijk ! Zal ik dat eens in de groep gooien. Bedankt!
Dat probleem werd niet zo breed erkent namelijk ;-)

De Chaostovenaar vind ik pers echt geweldig om mee te spelen. Je eerste paar rondes zijn wel van cruciaal belang, maar het feit dat je 2 van die privileges (of hoe heten die dingen ook al weer) kunt pakken geeft je veel mogelijkheden die de nadelige startpositie met 1 dorp ruimschoots compenseren !

Niet dat ik ermee gewonnen heb, maar wel lekker gespeeld. Zonder fouten is een puntentotaal van 120 of zo goed te halen en dan doe je normaal gesproken wel mee voor de overwinning.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 jun 2020, 16:15 
Uno

Berichten: 1
Wij hebben Terra Mystica al ongeveer 40 keer gespeeld, en vinden dat elk volk even goed is. Of je goed scoort hangt veel meer af of je alles zo slim weet te plannen, dat je volk goed samengaat met de steeds weer andere combinaties van einderondedoelen en papyrusrollen. Over de auren trouwens, die men hier niet goed noemt. Als de auren meteen hun burcht bouwen krijgen ze een gunsttegel (waar ze bij bijvoorbeeld in het hele spel 15 munten van krijgen) en door die speciale actie van de burcht (op een elementenspoor 2 vooruit) is het een grote kans dat ze op alle elementensporen winnen (behalve als de chaostovenaars meedoen), krijgen daardoor 32 punten en heel veel kracht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Terra Mystica: voorkeur voor een bepaald volk?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Tags

Terra Mystica



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®