Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2008, 20:07 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik vond hem vorige keer al erg goed, maar na nog een paar keer spelen vond ik hem toch zeker goed. Denk dat dit mijn favoriete kaartspel is. ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2008, 22:27 
4. Ghost Stories (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
We waren vorige keer al lekker op dreef, gisteren helemaal.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009, 23:10 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Van de site van 999 Games:

Tactische tips:

• Aan het begin van het spel moet je 3 kaarten weggeven, 1 aan je partner en 1 aan iedere tegenstander. Spreek met je partner af dat je bijvoorbeeld allebei een oneven kaart naar rechts en een even kaart naar links geeft. Op die manier kun je voorkomen dat een tegenstander twee dezelfde getallen van jullie krijgt en daarmee meer kans heeft op een bom (4 kaarten met hetzelfde getal).
• Het kan nuttig zijn om met je partner af te spreken om, indien mogelijk, aan het begin van het spel de Draak of de Feniks aan de ander te geven. Zo weten jullie allebei waar bijvoorbeeld de Draak zit. Dat kan tijdens het spel behoorlijk schelen. Je weet dan bijna zeker dat niemand over jouw Aas heen kan.


Nu is het zo dat wij nooooit overleggen, wanneer we Taipan spelen. Ik dacht dat niet was toegestaan. Is dat dus wel toegestaan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009, 12:54 
Party Animal

Berichten: 475
Woonplaats: Heiloo
Het is net als bij bridge: je spreekt voor het spelen af welke tactiek je volgt.
Je doet dit dus niet na het geven, maar als algemene regel.
Ik vind dat dat wel mag, bovendien kun je er weinig tegen doen...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013, 11:13 
Garnaal

Berichten: 385
Woonplaats: belgië
Soms heb je van die dagen dat je plots aan iets gaat twijfelen en je bij niemand rond de tafel terecht kan met je vraag.

Moet je de feniks gebruiken om een wens te vervullen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013, 12:44 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Iedereen is verplicht aan de wens te voldoen van de speler die de Mahjong uitkomt als hij kan ook als de speler daar de feniks als joker voor moet gebruiken of een super combi moet opbreken. Sneu, maar het zij zo!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013, 14:37 
1. El Grande (1995)

Berichten: 162
Woonplaats: Herent - België
bionicman schreef:
Iedereen is verplicht aan de wens te voldoen van de speler die de Mahjong uitkomt als hij kan ook als de speler daar de feniks als joker voor moet gebruiken of een super combi moet opbreken. Sneu, maar het zij zo!


voor de volledigheid:
de feniks mag daarbij niet gebruikt worden als vervanging van de gevraagde kaart!!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013, 16:40 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
jopla schreef:
bionicman schreef:
Iedereen is verplicht aan de wens te voldoen van de speler die de Mahjong uitkomt als hij kan ook als de speler daar de feniks als joker voor moet gebruiken of een super combi moet opbreken. Sneu, maar het zij zo!


voor de volledigheid:
de feniks mag daarbij niet gebruikt worden als vervanging van de gevraagde kaart!!!


Klopt inderdaad, en de wens mag ook niet 1 van de speciale kaarten zijn... als de kaart die gevraagd is middels een bom te spelen is moet je dat meen ik ook doen. Maar een fenix kan niet in een bom zitten dus dat scheelt dan weer. :D.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 dec 2013, 00:58 
Garnaal

Berichten: 385
Woonplaats: belgië
Zoals ik het dus altijd speelde. Mijn collega waarmee ik het speelde kan zo blijven argumenteren (lees zeuren) dat ik aan mezelf begon te twijfelen. Vandaar mijn vraag. Bedankt voor de duidelijke uitleg, de volgende keer dat hij aanschuift wrijf ik het hem onder de neus! :-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 11 dec 2013, 01:11 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
16 Feet Pauly schreef:
jopla schreef:
bionicman schreef:
Iedereen is verplicht aan de wens te voldoen van de speler die de Mahjong uitkomt als hij kan ook als de speler daar de feniks als joker voor moet gebruiken of een super combi moet opbreken. Sneu, maar het zij zo!


voor de volledigheid:
de feniks mag daarbij niet gebruikt worden als vervanging van de gevraagde kaart!!!


Klopt inderdaad, en de wens mag ook niet 1 van de speciale kaarten zijn... als de kaart die gevraagd is middels een bom te spelen is moet je dat meen ik ook doen. Maar een fenix kan niet in een bom zitten dus dat scheelt dan weer. :D.


De gevraagde kaart MOET niet via een bom, maar het mag wel, dacht ik te hebben begrepen uit de spelregels. Bij mij kwam het zelfs voor dat de drie andere spelers beweerden dat ik hem moest spelen zoals de gevraagde combi op dat moment was (een paar in ons geval). Ik wilde echter dan meteen vier 5-en erop gooien als bom en dat werd tegengehouden. Na het spel kwamen we erachter dat ik toch gelijk had en het weldegelijk mocht, maar ik geloof toch niet dat de bom MOET, als je ook gewoon met het gevraagde paar (5-5 in dit geval) kan meespelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 11 dec 2013, 11:23 
7. Twilight Struggle (2005)

Berichten: 162
Woonplaats: Herent - België
maxitaxi777 schreef:
De gevraagde kaart MOET niet via een bom, maar het mag wel, dacht ik te hebben begrepen uit de spelregels. Bij mij kwam het zelfs voor dat de drie andere spelers beweerden dat ik hem moest spelen zoals de gevraagde combi op dat moment was (een paar in ons geval). Ik wilde echter dan meteen vier 5-en erop gooien als bom en dat werd tegengehouden. Na het spel kwamen we erachter dat ik toch gelijk had en het weldegelijk mocht, maar ik geloof toch niet dat de bom MOET, als je ook gewoon met het gevraagde paar (5-5 in dit geval) kan meespelen.


Dat klopt: als je met de gevraagde kaart in een speelbare combinatie kan neerleggen, dan moet je die spelen. Zijn er meerdere speelbare combinaties te maken vb dezelfde combinatie als de uitgekomen combinate en een bom, dan mag de speler zelf kiezen welke hij speelt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 02 sep 2019, 12:36 
PIONier

Berichten: 4
Een "redelijk" late reactie :-) maar wij zijn pas deze zomer met Taipan begonnen, maar ik kan je zeggen 't is een voltreffer hier !
Nu, er is bij ons discussie over de Mahjong kaart: als iemand deze uitspeelt en zijn wens uitspreekt, mag je die wens dan vervullen in eender welke combinatie? bvb wens = 'ik wil een vijf zien'; mag je dan twee vijven spelen, of mag je er maar één spelen omdat de mahjong een enkele kaart is?
Bijkomend: "in de regels staat dat de wens blijft bestaan" Geldt dat dan voor de lopende ronde of over de ronde heen?
Bvb zelfde wens als hierboven van die vijf: ik heb geen vijf en speel en zes, dat betekent dan dat er in die ronde zeker geen vijf zal vallen. Dus wens komt te vervallen, of moet de eerste die kan in de nieuwe ronde alsnog een vijf spelen?
Hopelijk een beetje duidelijk ... :shock: :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 02 sep 2019, 14:29 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
uit mijnhoofd en van lang geleden:
de wens blijft staan en moet zo spoedig mogelijk vervult worden.

dus de mahjong komt alleen en vraagt een 5,
de 2e hand speelt een 6, waardoor de 5 in deze slag niet meer gespeeld kan worden.

de wens blijft staan, dus de winnaar van de slag moet uitkomen met (een combinatie met daarin) een 5. en als hij dat niet kan, de eerstvolgende die moet bijgooien.

extreem voorbeeld:
uitkomst: mahjong met 2,3,4 als straatje, en een 5 gevraagd; wordt overtroffen door een 6,7,8,9 straatje, geen 5 gezien.
2e slag: 3 x 3, overtroffen door 3 x 10, nog steeds geen 5,
3e slag :uitkomst 7, gewonnen door een Aas, nog steeds geen 5.
4e slag, wens staat nog steeds, uitkomst 4, gevolgd door de 5, wens vervuld volgens de regels.
tenzij blijkt dat alle vijven bij elkaar zitten, dan had hij die al als BOM moeten spelen.

alles met een slag om de arm, want niet zo recent gespeeld.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Tai Pan (Tichu) vraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

999 Games, Tai Pan, Tichu



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®