Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




53 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 12:42 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Van www.spellenprijs.nl:

De jury van de Nederlandse Spellenprijs, de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, heeft voor de veertiende keer op rij uit ruim 75 gepubliceerde gezelschapsspellen de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2014 bekend gemaakt. In de categorie familiespellen zijn de nominaties gegaan naar 'Hanabi', 'UGO!' en 'Qwixx'. Bij de expertspellen gingen de nominaties naar 'Brugge', 'De Legenden van Andor' en 'Russian Railroads'.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 12:53 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Laat het commentaar maar weer komen. :mrgreen:
Ik heb alleen hanabi en qwixx gespeeld. Prima nominaties.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 12:57 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Aardige selectie. Van de drie familiespellen heb ik Qwixx nog niet gespeeld en ben ik op Hanabi na een vijftal potjes wel redelijk uitgekeken. Dus daarbij is UGO! mijn favoriet. Bij de expertspellen gaat mijn voorkeur met afstand uit naar Russian Railroads.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 13:13 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Afbeelding Afbeelding

De jury van de Nederlandse Spellenprijs, de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, heeft vandaag uit ruim 75 gepubliceerde gezelschapsspellen de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2014 bekend gemaakt. In de categorie familiespellen zijn de nominaties gegaan naar Hanabi, UGO! en Qwixx. Bij de expertspellen gingen de nominaties naar Brugge, De Legenden van Andor en Russian Railroads. De winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in beide categorieën worden op donderdag 12 juni bekend gemaakt.

De Nederlandse Spellenprijs wordt dit jaar voor de veertiende keer uitgereikt. Voor het tweede jaar op rij zijn dit jaar prijzen te verdelen in twee categorieën: de Nederlandse Spellenprijs (voor familiespellen) en de Nederlandse Spellenprijs –Experts (voor expertspellen). Een vakjury, bestaande uit 10 experts uit de markt, nomineerde in de categorie familiespellen de volgende titels:
  • Hanabi, een coöperatief kaartspel over het creëren van een vuurwerkshow, ontworpen door Antoine Bauza en uitgegeven door Asmodee;
  • UGO!, een slagenspel over een florerend koninkrijk waarin de boeren hun werk doen, ontworpen door Ronald Hoekstra, Thomas Jansen en Patrick Zuidhof en uitgegeven door PlayThisOne;
  • Qwixx, een dobbelspel voor de hele familie, ontworpen door Steffen Benndorf en uitgegeven door White Goblin Games.

Bij de expertspellen gingen de nominaties na een bijzonder spannende nominatieronde naar de volgende titels:
  • Brugge, een bordspel over het commercieel aantrekkelijke Brugge van de 15e eeuw, ontworpen door Stefan Feld en uitgegeven door White Goblin Games;
  • De Legenden van Andor, een coöperatief bordspel over een groep helden die de grens van het fictieve rijk Andor beschermt, ontworpen door Michael Menzel en uitgegeven door 999 Games;
  • Russian Railroads, een bordspel over het aanleggen van spoorlijnen in Rusland, ontworpen door Helmut Ohley en Leonhard Orgler en uitgegeven door 999 Games.

Bekendmaking winnaars
Bij het nomineren heeft de jury vooral gekeken naar kwaliteit, spelplezier en originaliteit. Op zaterdag 7 juni komt de jury bijeen om de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in de beide categorieën te bepalen. Op donderdag 12 juni vindt vervolgens de bekendmaking plaats. De Nederlandse Spellenprijs zal ook dit jaar weer worden uitgereikt tijdens het Spellenspektakel, dat plaats zal vinden op 8 en 9 november 2014 in het Beursgebouw te Eindhoven.

Over de Nederlandse Spellenprijs
De Nederlandse Spellenprijs is dé kwaliteitsprijs van Nederland voor in het Nederlands uitgegeven gezelschapsspellen. Sinds 2001 wordt de prijs jaarlijks uitgereikt aan het beste spel dat in de periode maart t/m februari wordt uitgebracht voor de Nederlandse markt. De Nederlandse Spellenprijs is met name bedoeld om de consument te informeren en een keurmerk aan te reiken (als handvat bij de aankoop van gezelschapsspelen). Eerdere winnaars zijn o.a. King of Tokyo, Terra Mystica, Lancaster en Puerto Rico. Sinds 2013 bestaat er een prijs voor familiespelen, evenals een prijs voor expertspelen. De jury is samengesteld uit 10 onafhankelijke experts op het gebied van het bordspel, waaronder winkeliers van bordspelspeciaalzaken, speljournalisten en leden van verschillende bordspelverenigingen, en staat onder leiding van spelauteur Fred Horn. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats onder auspiciën van de spellenvereniging Ducosim, die landelijk ca. 700 leden heeft.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 13:36 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Wat mij betreft zitten er geen topspellen hierbij, maar dat geldt eigenlijk voor de hele jaargang, dus veel meer kan ik ook niet verwachten...
De drie genomineerden bij de expertspellen zijn alle drie best aardig, daar heb ik niet echt een voorkeur. Bij de familiespellen is Hanabi in ieder geval het meest origineel, al ligt het mij niet zo. Maar slagenspellen vind ik al helemaal niks, en Qwixx heb ik nog niet gespeeld maar daar heb ik ook niet het gevoel veel te missen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 14:33 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Brugge en Russian Railroads staan hoog op mijn want-to-play lijst. Russian Railroads lijkt me vrij droog, van Brugge verwacht ik wel veel. De Legenden van Andor is een goed spel, maar niet in die mate dat het de Nederlandse spellenprijs zou mogen winnen.

Qwixx en Hanabi zijn leuk. Beide spellen al vaak gespeeld. Qwixx al 37 keer en Hanabi al 9 keer. Uit deze twee heb ik een grote voorkeur voor Qwixx. Eén van de leukste dobbelspellen in zijn genre en verslavend leuk! UGO heb ik nog niet gespeeld. Waarschijnlijk een slagenspelletje à la Wizard? Deze laatste vind ik zeker niet slecht, maar ik vraag me af of UGO hier veel extra aan toevoegt. Ik denk het niet, maar spreek me gerust tegen :wink:

Mijn favoriet voor de Nederlandse spellenprijs was Room 25. Jammer dat deze niet in aanmerking komt.

Ik ben wel benieuwd uit welke 75 spellen deze spellen zijn gekozen?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 14:42 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
ditterio schreef:
Eén van de leukste dobbelspellen in zijn genre en verslavend leuk! UGO heb ik nog niet gespeeld. Waarschijnlijk een slagenspelletje à la Wizard? Deze laatste vind ik zeker niet slecht, maar ik vraag me af of UGO hier veel extra aan toevoegt. Ik denk het niet, maar spreek me gerust tegen :wink:


De basis is inderdaad een slagenspel, maar door de manier waarop de fiches worden gebruikt vind ik het wel degelijk anders spelen dan bijvoorbeeld Wizard of Tai-pan.

Nominaties voor de familiespellen kan ik mij wel redelijk in vinden. Heb ze ook alledrie gespeeld. Hanabi is voor mij het meest vernieuwend van de drie, qua speelplezier gaat mijn voorkeur uit naar Qwixx.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 14:50 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Bij de familiespelen heb ik Qwixx en Hanabi al gespeeld en alhoewel Hanabi zeer origineel is qua spelconcept, en intussen ook al de Spiel des Jahres gewonnen heeft, heb ik toch een voorkeur voor Qwixx (was ook genomineerd voor de Spiel des Jahres). Dat het ondertussen ook ons meest gespeelde spel is, is daar ook niet vreemd aan... een potje Hanabi duurt me net iets te lang, alhoewel het wel vernieuwend is. Qwixx mag van mij dus met de hoofdprijs weglopen.

Bij de expertspelen heb ik alleen nog maar Legenden van Andor gespeeld. Voorlopig ben ik nog niet helemaal overtuigd van dit spel (heb het wel in mijn collectie). Brugge staat daarentegen wel bovenaan mijn verlanglijstje op dit moment: Burgen von Burgund en Trajan staan allebei in mijn spellengek top 20 en Brugge van Stefan Feld zal misschien even hoog bij me scoren. Dat het een lichtere Feld is, is misschien zelfs een voordeel?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 15:04 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
Wij hebben alle 6 deze spellen al gespeeld.

In de categorie expertspellen hebben we een lichte voorkeur voor Brugge. De Legenden van Andor kan wel spannend zijn maar is gewoon niet ons type van spel. Russian Railroads vinden we een erg goed spel en willen we graag nog eens opnieuw spelen. Brugge hebben we al het meest gespeeld en voelt elke keer weer heel anders door de grote verscheidenheid aan kaarten. Topper wat ons betreft!

Wat de categorie familiespellen betreft zouden wij voor Qwixx kiezen. UGO! is inderdaad een leuk slagenspel dat zich wel onderscheidt van andere slagenspelen, maar we vinden het niet van dezelfde kwaliteit als Qwixx en Hanabi. Hanabi blijft één van onze favoriete coöps en is met 27 plays ook duidelijk het meest gespeelde coöperatieve spel voor ons. Het blijft elke keer spannend en je wilt je score altijd verbeteren, want in die 27 spellen zijn we er nog maar 2 keer in geslaagd de maximumscore te behalen. Qwixx komt dan weer meer uit de kast, is hier 70 keer op de tafel gekomen op nog geen jaar tijd! Het voordeel van Qwixx is dat je het met iedereen kan spelen, zelf mijn grootmoeder van 82 jaar speelt graag mee! Het komt tijdens de meeste familiefeestjes wel op tafel, terwijl het ook op tafel komt als filler bij veelspelers!

Alvast benieuwd naar de winnaars!

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 17:43 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik ben ool benieuwd naar alle 75 spellen...

De familiespellen heb ik allemaal gespeeld. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar Qwixx (gaat vast winnen want als het niet goed was geweest was er geen deluxe versie van gekomen). Ik dacht dat Hanabi al ouder was.

Expert spellen heb ik alleen Brugge gespeeld en dat vind ik een erg leuk spel. Naar de Legende van Andor ben ik benieuwd. Russian railraod spreekt mij niet zo aan en daar zijn de meningen ook al aardig over verdeeld dus die hoeft het van mij niet te worden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 17:46 
8. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
WTULTC schreef:
Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar Qwixx (gaat vast winnen want als het niet goed was geweest was er geen deluxe versie van gekomen). Ik dacht dat Hanabi al ouder was.


Die is er van Hanabi ook ;-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 18:56 
kooiker

Berichten: 706
Qwixx is bij ons een topper en al heel vaak gespeeld en verveelt nog steeds niet, die mag van mij winnen.Brugge en Russian Railroads vinden we heel dicht bij elkaar liggen en omdat wij wel van wat lichtere spellen houden vinden we ze ook allebei leuk, maar... een piepkleine voorkeur voor Brugge.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 19:00 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Ik ben trots dat UGO! de nominatielijst heeft gehaald tussen toppers als Hanabi en Qwixx.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 19:07 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Voor mij zijn de toppers...Qwixx, Ugo en Brugge

De rest heb ik eerlijk gezegd dan ook nog niet gespeeld.....maar dat heeft natuurlijk ook weer een reden. Het zijn niet direct spellen die mij aantrekken.

Spannend weer wie er allemaal zullen winnen.....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 20:05 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb van de familiespellen alleen qwixx gespeeld, super leuk spel wel! Van de expertspellen heb ik brugge gespeeld en russian railroads. Brugge is erg tof, maar opvallend random voor een feld. Ik zou het bijna geen expertspel noemen eigenlijk. Russian railroads is een goed spel, maar ik werd er niet echt warm van. Niet onderscheidend genoeg, aka de zoveelste worker placement. Brugge dus...

Geen sterk jaar inderdaad als je deze lijst ziet...

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
53 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2014 bekend!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

999 Games, Asmodee, Brugge, Hanabi, Legenden van Andor, PLAYthisONE, Qwixx, Russian Railroads, UGO!, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®