Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 14:26 
.

Berichten: 206
Woonplaats: Hoofddorp
Hoi,
Gisteren een spelletje Tzolk'in gespeeld, maar we kregen een discussie over wanneer een speler het recht heeft het rad twee slagen vooruit te draaien.

Mijn interpretatie van de regels was dat dit alleen mocht aan het eind van de ronde dat de speler de startspelerpositie ingenomen heeft (indien lichte zijde boven).
Ik werd echter overruled door twee anderen die zeiden dat (muv de begin startspeler) een speler dat mocht doen zolang hij startspeler was en dat dit op internet ook zo gespeeld wordt.

Dus wij zijn verder gegaan volgens de tweede manier en kwamen toen in de volgende situatie terecht:
De speler die al startspeler is neemt opnieuw de startspelerpositie in. Hij neemt het mais van het rad, pakt zijn mannetje terug en geeft het startspelerfiche aan de speler links van hem. Maar wie heeft nu het recht om twee slagen te draaien? De speler met het fiche of de speler die de actie gekozen heeft?

Deze situatie deed mij weer geloven dat mijn eerste interpretatie van de regels toch de juiste is, want dan zal bovenstaande situatie zich niet voor doen.

Wie kan duidelijkheid geven over wanneer het een speler wel en wanneer het een speler niet is toegestaan het rad twee slagen te draaien?

Alvast bedankt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 14:51 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Persoonlijk dacht ik ook dat het alleen mocht op het moment dat jij startspeler wordt. Maar door een groepje waar ik mee speelde werd dit ook tegen gesproken.

Oftewel, het zal ergens niet heel duidelijk staan. Ik wacht mee op een duidelijk antwoord ;)

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 15:19 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
syroit schreef:
Persoonlijk dacht ik ook dat het alleen mocht op het moment dat jij startspeler wordt.


Op Boardgamegeek is het antwoord eigenlijk altijd dat alleen degene z'n pion op de 'startspeler' vak heeft gezet, ervoor mag kiezen om extra te draaien. Dat is ook hoe het spel aan mij is uitgelegd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 15:31 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
Ik heb de regels bekeken, en snap nu volgens mij ook waar de verwarring vandaan komt. Er is een kopje in de regels waarin staat uitgelegd wanneer je 2 stappen mag doen. Daar noemen ze dat je eigen tegel nog op de lichte kant moet liggen, en dat je geen workers van een wiel af mag gooien, maar zeggen ze niets over dat je de startspeler deze beurt moet hebben gepakt.
Dat komt omdat op deze pagina alles van de 'start speler' pakken actie wordt uitgelegd. Deze heeft 1 direct voordeel (Take accumulated corn) en drie voordelen die je later krijgt (Take Worker Back, Move Start Player Marker en Advance Calendar). De extra advance is dus alleen mogelijk als iemand deze beurt een worker heeft geplaatst op de start worker plek.

(Als je vrienden het niet eens zijn met deze interpretatie, kijk dan ook naar het standaard stukje over 'advance the calendar': ... if no worker was placed on the Starting Player Space this turn ... On the other hand, if there is a marker on the Starting Player Space, the rules for advancing the calendar are different. See the section on the Starting Player Space for details.)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 15:42 
Garnaal

Berichten: 323
Woonplaats: Kortrijk
Je mag het rad enkel een extra duwtje geven als je op de starttegel staat en dit nog niet hebt gedaan (je spelerbordje op de lichte kant).
Wanneer je echter in één van de tempels bovenaan komt, dan mag je uw bordje terug omdraaien en kan je dus in de loop van het spel opnieuw een extra duwtje geven, als je tenminste op de starttegel staat.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 15:47 
.

Berichten: 206
Woonplaats: Hoofddorp
Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik had dus toch gelijk gisteren 8)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 19:20 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Spelmaecker Davy schreef:
Je mag het rad enkel een extra duwtje geven als je op de starttegel staat en dit nog niet hebt gedaan (je spelerbordje op de lichte kant).
Wanneer je echter in één van de tempels bovenaan komt, dan mag je uw bordje terug omdraaien en kan je dus in de loop van het spel opnieuw een extra duwtje geven, als je tenminste op de starttegel staat.

Zo spelen wij het ook altijd :thumbup:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: di 05 aug 2014, 22:40 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Wyckyd schreef:
syroit schreef:
Persoonlijk dacht ik ook dat het alleen mocht op het moment dat jij startspeler wordt.


Op Boardgamegeek is het antwoord eigenlijk altijd dat alleen degene z'n pion op de 'startspeler' vak heeft gezet, ervoor mag kiezen om extra te draaien. Dat is ook hoe het spel aan mij is uitgelegd.


En als iemand al startspeler is en voor het vakje 'startspeler' kiest, zal hij dat alleen voor het graan moeten doen, startspelerfiche schuift dan door en dus wordt ie dan laatste speler, en extra doordraaien mag hij dan ook niet.
Of je moet je doen om een werker te plaatsen (en meteen terugkrijgen) ipv andere werkers te moeten afnemen... of voorkomen dat iemand anders dubbel mag gaan draaien? Maar verder heeft het dus niet zoveel nut wat mij betreft, meer nadelen juist.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: vr 08 aug 2014, 00:34 
Grote Dienaar

Berichten: 118
Woonplaats: Leuven
Bridget schreef:
En als iemand al startspeler is en voor het vakje 'startspeler' kiest, zal hij dat alleen voor het graan moeten doen, startspelerfiche schuift dan door en dus wordt ie dan laatste speler, en extra doordraaien mag hij dan ook niet.


Hij mag wel dubbel doordraaien hoor!

En als je veel graan hebt, kan het soms wel heel nuttig zijn om laatste speler te zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tzolk'in regelvraag
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2014, 10:06 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Woonplaats: Deventer
dirk schreef:
Spelmaecker Davy schreef:
Je mag het rad enkel een extra duwtje geven als je op de starttegel staat en dit nog niet hebt gedaan (je spelerbordje op de lichte kant).
Wanneer je echter in één van de tempels bovenaan komt, dan mag je uw bordje terug omdraaien en kan je dus in de loop van het spel opnieuw een extra duwtje geven, als je tenminste op de starttegel staat.

Zo spelen wij het ook altijd :thumbup:


Ook in mijn spelersgroep spelen we het op deze manier. Ik vind de regels daarover vrij duidelijk 8)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Tzolk'in regelvraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

The Game Master, Tzolk'in



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®