Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 14:28 
Uno

Berichten: 1
Heb 2 weken geleden het dorp gekocht (nu 3x gespeeld) en ik kwam tot de volgende vraag.

Als je in het Dorps raad niveau 3 zit met je meeple en je pakt het blokje van Dorpsraad en je wilt niet het niveau verhogen van je meeple, dan mag je "gratis" een Goederenfichje pakken. Mijn vraag is moet je dan wel nog 2 tijd betalen of niet?

Want als je zelfs de tijd niet meer hoeft te betalen, waarom zou je dan überhaupt nog naar ambacht gaan aangezien je ze bij het dorpsraad gratis op kan halen (Ja ik weet dat je wel een beetje moet investeren om naar niveau 3 te gaan maar dat is niet heel veel, want je hebt maar 2 roos blokjes nodig om 2 perkamantrollen te kopen en vervolgens kies je bij niveau 2, 2 groene blokjes om zo naar niveau 3 te gaan.)
En vanaf dit moment is het binnen harken van goederenfiches of 2 blokjes naar keuze begonnen. Dit klinkt mij iets te sterk. Zeker als je bekijkt wat je voor goederenfiches moet betalen telkens opnieuw bij de ambachten!

In de regels noemen ze bij optie B "Hij schuift een familielid dat al in de dorpsraad staat 1 niveau verder. Dit kost hem 1 perkamentrol OF 2 groene invloedstenen. Daarnaast betaalt hij, afhankelijk van het niveau, 2 of 3 tijd. ect..."

Bij optie C (waar ik het over heb) "Heeft hij al een familielid in de dorpsraad, dan mag hij een privilege uitvoeren zonder een familielid te verplaatsen. In de geval voert hij een privilege uit dat bij zijn huidige niveau of een vorig niveau hoort (hij hoeft de kosten van het niveau niet opnieuw t betalen)."

Dit kan ik op 2 manieren interpreteren:
1) het is helemaal gratis, geen tijd en geen perkamentrol of 2 groene blokjes.
2) De kosten zijn gratis. Lees in optie B, dat er een onderscheid misschien wordt gemaakt voor kosten (=1 perkamentrol OF 2 groene blokjes).Daarnaast betaald hij 2 of tijd (dit is betalen en wellicht dus geen kosten) wat misschien betekent dat je we de tijd moet betalen voor de privilege.

Daarnaast staat op het spelbord de zandlopers en de perkamentrol OF 2 groene blokjes in 2 verschillende vakken getekend. (Zandlopers in dakkapel en perkamentrol OF 2 groene blokjes in de gevel)

Ik hoop dat ik mijn vraag goed en duidelijk geformuleerd heb;)

Alvast bedankt,
Wil

ps. misschien staat het in een andere taal (duitse / engelse) spelregels beter omschreven


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 15:28 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 436
Woonplaats: Leuven (BE)
Als ik me niet vergis betaal je tijd als je een familielid invoert of verplaats naar een hoger niveau. Als je een familielid dat al op een niveau staat hergebruikt voor dat niveau of een lager niveau. Dien je geen tijd meer te betalen. Je betaald immers maar 1 keer per niveau.

De beslissing of je daar gaat investeren of op andere plaatsen op het bord dingen gaat vergaren, hangt natuurlijk ook niet alleen van jezelf af. Mss zijn er geen blokjes meer op die locatie tegen je aan je beurt bent. Of mss niet de juiste kleur die jij nodig hebt in volgende beurten. Veel hangt ook af van wat andere mensen doen in het spel natuurlijk. Maar je hebt zoveel acties om voor te kiezen dat dit meestal geen probleem is. Tenzij je met vier spelers speelt die allemaal dezelfde tactiek hebben. :)

_________________
http://www.depittigepion.be/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2015, 21:00 
2. Sid Meier's Civilization: The Board Game (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 94
Woonplaats: Emmen
Kosten zijn geheel gratis indien je niet een niveau omhoog wilt.
In de Engelse regels staat heel duidelijk ( not paying the costs shown above the windows)

Daarnaast denk ik niet geheel dat je daardoor niet meer naar ambachten zou gaan. Raadhuis liggen altijd maar een paar blokjes en daarnaast vroeg veel in raadhuis investeren kost uiteindelijk ook wel veel aangezien familieleden uiteindelijk ook overlijden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 12:43 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Terneuzen
In de Duitse handleiding staat:
Citaat:
Somit entfallen die Aufstiegskosten, die oberhalb der Fenster angegeben sind.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Het dorp - regelvraag over Dorpsraad  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

999 Games, Het Dorp



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®