Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




43 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 13:39 
Locomotief

Berichten: 34
Woonplaats: Apeldoorn
En daar is het zoveelste topic, maar ik ga mijn best doen om wel een goede topicstart te maken :).

Inleiding
Een aantal maanden geleden zijn wij de spellenwinkel in Hengelo (de Dondersteen) ingelopen om een klein/handig spelletje voor op reis te kopen. We hadden thuis toen eigenlijk alleen Ticket to Ride: Europe en Carcassonne in de kast. Door het enthousiasme van de verkoper gingen we met een aantal spellen de deur uit: Hive (voor op reis), Pandemie, Qwirkle en Het Stenen Tijdperk.

Deze spellen speelden we allemaal best veel en we hebben toen redelijk snel Dominion gekocht, die inmiddels met Hijs de Zeilen is uitgebreid. Als sinterklaascadeautje is de Vergeten Stad ook in de collectie beland. Wat vinden we van de spellen (op volgorde van hoevaak we het spelen)?

Onze huidige verzameling
Dominion (+ Hijs de Zeilen)
:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Deze komt het meest op tafel. Deels doordat het snel te spelen is, maar ook omdat we behoorlijk goed aan elkaar gewaagd zijn. Ook is het elke keer, door de verschillende kingdom kaarten, behoorlijk afwisselend.
Het Stenen Tijdperk
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Volgens mij de ideale workerplacement voor beginners. Wij vinden hem erg leuk, erg overzichtelijk en leuk thema. De speelduur is ook prima (heel veel langer hoeft van ons niet) en de (kleine) geluksfactor door de dobbelsteen is ook erg leuk.
Pandemie
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Coöperatief spel (we wisten een half jaar geleden niet eens dat het bestond) waarin we het vooral heel leuk vinden om samen te spelen de afwisseling in rollen maakt het heel aantrekkelijk voor ons. Er is volgens mij geen echte winnende strategie, maar toch worden we steeds beter (en verliezen we vaak genoeg).
Carcassonne
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Erg leuk, speelt makkelijk weg en weinig opzettijd. We blijven aan elkaar gewaagd en je kunt makkelijk nietspelers mee laten doen.
De vergeten stad
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Ook leuke co-op, maar mist wat diepgang die ik in Pandemie wel vind. Achteraf niet de beste aankoop omdat het niet heel veel toevoegd als je Pandemie al hebt (veel dezelfde mechanismen). Wel een goed spel, daar niet van. Speelt wel sneller dan Pandemie.
Hive
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Lekker strategisch, komt alleen niet heel veel op tafel omdat 1 iemand veel beter is dan de ander. Er is ook geen geluksfactor die dat kan compenseren.
Qwirkle
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Niet mijn spel, wel dat van mijn vriendin. Die houdt van reeksen. Spelen we vaak met familie en dergelijke, maar eigenlijk niet met zijn tweeën.
Ticket to Ride
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Onze bordspelontmaagding :). Verslaafd aan de iPad versie en dus ook maar eens live gekocht. Spelen we niet heel vaak, omdat de mogelijkheden wat kleiner zijn en we de rest veel leuker vinden :). Wel een prima spel dat we met vrienden soms uit de kast trekken omdat het erg simpel is.

Tot zoverre wat we al hebben, maar we zoeken natuurlijk uitbreiding. We spelen vooral heel vaak met zijn tweeën, willen graag een spel dat niet te lang duurt (max ca 90 minuten) en hebben wat minder met het fantasy thema (maar dat is bij een goed spel echt geen probleem). Ik heb een shortlistje gemaakt; maar wil graag gechallenged worden op die shorlist en sta ook zeker open voor aanvullingen!

Shortlist
Agricola (evt 2 spelers) / Caverna
Workerplacements die volgens mij net wat lastiger zijn dan het Stenen Tijdperk maar nog steeds goed te behappen. De originele Agricola lijkt me de minst overzichtelijke van de 3 opties, klopt dat?
Het Dorp
Thema vinden we erg leuk; wordt verder wel enthousiast van de reacties en de uitbreidingen lijken me op de lange termijn ook leuk.
Legenden van Andor
We hebben niet zoveel met het thema maar het scenariobased spelen lijkt ons wel heel erg leuk!
Hoogspanning
Lijkt me ook leuk, is misschien qua breedte wel de beste aanschaf. Is dat ook leuk met zijn tweeën?

Zekerheidjes
Dominion: Welvaart
Volgens mij met Hijs de Zeilen de leukste uitbreiding
Machi Koro
Wat kleiner, maar leuk voor tussendoor. Schaf ik ook sowieso wel een keer aan :)

Dus nogmaals: wat moet er bij op mijn shortlist? Of moeten er juist dingen af? Ik zou 't wel leuk vinden als er ook wat onderbouwing bij zit :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 13:48 
Avatar gebruiker
Van je shortlist:
Hoogspanning is een lege doos met twee. Het kan dat je graag gebakken lucht speelt, maar die raad ik ten stelligste af.
Het dorp speelt heel fijn met twee en heeft een korte aangename speelduur.
(Al de rest vind ik maar niks. Dominion, Agricola, Andor, Machi Koro... Alle gespeeld, geen enkel dat ik graag speel.)


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 13:49 
Locomotief

Berichten: 34
Woonplaats: Apeldoorn
Waarom speel je ze niet graag? Gewoon jouw soort spel niet?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 13:56 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Kingsburg, legacy testament of duke de crecy, quarriors (dominion met dobbelstenen), seasons.

Allemaal spellen die erg leuk zijn met 2 spelers en regelmatig op tafel komen bij ons.

Spelduur ook niet te lang.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 14:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Woonplaats: Tilburg
Misschien is voor scenario-based coöperatief spelen Mice and Mystics wel wat? Niet moeilijk te leren en het sprak mijn groep meer aan dan Andor.

Ik ga ook mee met degene boven me, Seasons is een erg tof spel, erg leuk met 2 spelers maar ook met meerdere en niet lastig te leren. Bevat 3 manieren/levels om aan het begin van het spel de kaarten te kiezen, dus als je het spel beiden goed kent kun je een level omhoog en met moeilijkere/sterkere kaarten gaan spelen. Ondanks dat het dobbelstenen bevat en die dobbelstenen erg belangrijk zijn vind ik het geen storend hoge geluksfactor hebben, je hebt toch echt vooral zelf de controle over hoe je speelt.

Een ander spel wat niet lang duurt en met zowel 2 als meer spelers leuk blijft is Kingdom Builder. Makkelijk te leren, leuk voor mensen die veel spelen maar ook voor casual gamers en uitbreidingen verkrijgbaar voor als je nóg meer wilt. Het standaard spel bevat 10 opdrachtkaarten waarvan er per spel maar 3 gebruikt worden en 8 landschappen met speciaal effect waarvan je er per spel 4 gebruikt, waardoor je veel kunt variëren en het spel iedere keer weer wat anders wordt.

Het Dorp heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar staat hier wel op de lijst. Kan ik dus nog geen persoonlijke tips over meegeven. Hoogspanning vind ik echt niet lekker spelen met 2 en dat hoor ik heel vaak, dus die zou ik overslaan.

Tzolk’in – De Kalender van de Maya’s is ook een leuke Worker Placement, met de draaiende wielen een leuk origineel mechanisme, speelt vrij vlot weg en leuk met zowel 2 als meer spelers. Niet lastig uit te leggen en te leren vond ik, maar wel een spel wat je duidelijk steeds beter door krijgt als je het vaker speelt en met veel verschillende tactische mogelijkheden.

Agricola is inderdaad ook een mooie stap omhoog in het Worker Placement genre, ik vind dit spel zelf wel duidelijk het beste tot z'n recht komen met 3 á 4 spelers. Met 5 spelers duurt het veel mensen te lang heb ik gemerkt en met 2 spelers is er wat weinig competitie. Er is wel een speciale 2-speler versie, maar die kon mij veel minder boeien. De originele blijf ik toch vele malen leuker vinden. Ik kan me wel voorstellen dat je voor de 2-speler versie wilt gaan als je vooral met 2 speelt, maar ik vind de veelzijdigheid van de originele Agricola veel prettiger. Caverna vond ik snel eentonig worden, dus die zou ik zelf niet kiezen. Het is wel simpeler in te stappen en aan te leren dan Agricola, maar ik denk dat het toch snel gaat vervelen dus dan zou ik liever wat meer moeite doen om Agricola te leren.

Het grote voordeel van de originele Agricola vind ik de vele mogelijkheden door de vele kaarten die erin zitten, de expert en de familie versie en de verschillende startkaarten afhankelijk van spelersaantal. Het nadeel vind ik dat er minder mogelijkheden zijn om je eigen tactiek te kiezen, je wordt vaak toch een beetje een richting op gedwongen om allerlei strafpunten te voorkomen. Dat is in Caverna wel minder, maar daardoor zat er voor mij ook niet meer echt een uitdaging in. Ik zou eens kijken of je ergens zowel Agricola als Caverna kunt testen, want het verschilt per persoon heel erg waar de voorkeur naar uit gaat heb ik het idee. Ik vond Caverna in ieder geval niet leuk genoeg, Agricola blijf ik wel leuk vinden maar ik heb liever een Worker Placement waar ik voor m'n gevoel veel vrijer m'n eigen tactiek kan bepalen dus het komt toch niet heel vaak op tafel in vergelijking met de andere Worker Placements in onze kast.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 15:42 
Gaming Dad

Berichten: 58
Woonplaats: Ninove
Kijk zeker eens naar Mr. Jack; dit is een heel leuk spel voor 2.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 16:41 
Locomotief

Berichten: 34
Woonplaats: Apeldoorn
Een hoop tips zie ik alweer. Fijn!

Ik ga seasons, kingdom builder en Tzolkin eens goed bekijken. Met name Tzolkin spreekt mij in 1e instantie al erg aan! De overige suggesties bekijk ik zeker ook!

En tja, Agricola / Caverna is volgens mij wel de eeuwigdurende discussie. De spellenwinkel hier heeft volgens mij geen demotafels en in een nieuwe stad is het sowieso wat zoeken nog dus moet eens kijken of ik ze ergens kan spelen...

Hoogspanning laat ik denk ik inderdaad maar zitten.

Overigens zie ik Seasons en Mice & Mystics niet op deze site staan...zijn die wel in het Nederlands te krijgen? Dat is voor ons wel een pre.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 17:11 
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Woonplaats: Tilburg
Nee die laatste twee zijn Engelstalige spellen (en andere talen, maar niet NL voor zover ik weet), dus die vallen dan af vrees ik.

Bij Seasons zitten kaarten met effecten, die zou je dan allemaal in het Nederlands moeten printen (weet zo uit m'n hoofd niet of er al een Nederlandstalige versie van de kaarten op BoardGameGeek of elders staat want ik heb geen moeite met Engels). Als je daar een Nederlandse versie van zou printen is het bord en al het andere materiaal wel zonder tekst, maar daar moet je maar net zin in hebben ;-)

Wat Agricola/Caverna betreft, je kunt in je spellenwinkel in ieder geval eens vragen of er mogelijkheden zijn om een spel te testen, vaak blijkt er dan toch wel wat mogelijk te zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2015, 21:04 
Locomotief

Berichten: 34
Woonplaats: Apeldoorn
PapaVelle schreef:
Kijk zeker eens naar Mr. Jack; dit is een heel leuk spel voor 2.

Inderdaad! Ik heb deze op de ipad gezet en dit is inderdaad een erg leuk spel!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 11:56 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
rth83 schreef:
Hoogspanning laat ik denk ik inderdaad maar zitten.

En toch is dit een geweldig goed spel, beter met meerdere spelers, maar wij spelen het ook regelmatig met twee -soms met 'De Robots'.
Sinds vorig jaar kan je kiezen tussen de 'klassieke' Hoogspanning en Hoogspanning Deluxe.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 12:15 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 276
Woonplaats: Rijswijk
Er zijn ook best een hoop pure 2speler spellen.
Babel en Rozenkoning zijn vrij simpel, maar wel echt puur 2 spelers spellen. In beide spellen zit weinig interactie, maar je kunt elkaar wel wat dwars zitten, in Babel meer dan in Rozenkoning.
Welk spel hier regelmatig op tafel komt voor 2 is Jambo. Erg leuk kaartspel, waar met de 2 uitbreiding (die wel in de kast liggen, maar daar eigenlijk niet uitkomen) nog een hoop extra mee te doen is.
Ook Targi is echt een 2 speler spel.

Zijn 4 spellen die als enige overeenkomst hebben dat het allevier puur 2 speler spellen zijn. Maar verder zijn het wel echt verschillende spellen.

_________________
www.feuerteufel.nl en www.turnbasedspellen.nl
Voor online bord en kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 13:05 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 390
Woonplaats: Boechout
Als jullie dominion leuk vinden, zou ik ook Star Realms oppikken. Voor met twee echt een koopje! Persoonlijk vind ik Memoir '44 als tweepersoonsspel een echte topper.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 13:50 
Regenmaker

Berichten: 268
Woonplaats: Meerhout
Le Havre speelt top met 2 spelers


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 18:05 
Locomotief

Berichten: 34
Woonplaats: Apeldoorn
Star realm heb ik vrijdag in de winkel gespeeld, was erg leuk. Toch wil ik in eerste instantie een 'groot' spel en de tip in de winkel was Caverna. Ik ga wel even alle tips hier verder lezen, erg fijn!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2015, 18:27 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Tsja.. Caverna versus Agricola is inderdaad een discussie. Ik vind zelf Caverna fijner spelen en een stuk minder dwingend. Een van de grote bezwaren van Agricola is dat je niet heel vrij bent om te doen wat je wilt en je in zekere zin alles MOET doen van het spel om een kans te hebben om te winnen. Caverna opent de boel zodat je in principe overal punten voor krijgt, heeft een vrolijker thema en als je mij vraagt mooiere materialen dan Agricola. Nadeel van Caverna is dat het wellicht minder herspeelbaar dan Agricola, dit vanwege het gebrek aan kaarten, uitbreidingen en de setup die elke keer hetzelfde is bij Caverna maar verschilt in Agricola..

Het dorp zou ik laten liggen. Is een vrij standaard worker placement en ik vind eigenlijk dat je in die niche voldoende keuze hebt.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
43 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Advies voor relatieve beginner die vooral met 2 speelt  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

2 spelers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®