Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014, 19:40 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Uitleg & Review van het spel "Fortune & Glory: The Cliffhanger Game", uitgegeven door Flying Frog Productions, door Nox' Spellenzolder.
Vragen, opmerkingen of verzoekjes, mail mij gerust.
1-8 Spelers
2-5 uur Speeltijd

* Wat zit er in de doos? - 01:09
* Opzetten v/h Spel - 03:30
* Speluitleg - 07:32
# Knocked Out! (KO) - 22:42
# Escape - 24:42
# Villains - 25:11
# Sneak past Villain - 27:30
* Review - 33:25

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015, 14:49 
Condottiƫrre

Berichten: 908
Ik heb een vraagje. In je review van Eldritch Horror geef je het spel een 5,5/10 met als een van de hoofdredenen dat het vooral dobbelstenen gooien is en dat je daar niet je favoriete aspect in een spel is.

Maar Fortune en Glory krijgt dan 4 sterren terwijl naar mijn mening de dobbelstenen hier een veel grotere rol spelen.

Waar zit het verschil voor jou dan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015, 14:08 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
eateasse schreef:
Ik heb een vraagje. In je review van Eldritch Horror geef je het spel een 5,5/10 met als een van de hoofdredenen dat het vooral dobbelstenen gooien is en dat je daar niet je favoriete aspect in een spel is.

Maar Fortune en Glory krijgt dan 4 sterren terwijl naar mijn mening de dobbelstenen hier een veel grotere rol spelen.

Waar zit het verschil voor jou dan?

Een goede vraag! Laat ik het een beetje opknippen;

Het reizen: Je gooit een dobbelsteen in F&G vs. 1 stapje (behalve als je een reis hebt voorbereid) in EH.
In F&G reis je dus sneller en omdat je de hele wereld over moet, bevordert dit het samenwerken.

Het kopen van uitrusting: In EH is dat de Acquire Assets Action middels de dobbelsteen vs. het kopen van uitrusting met Glory in F&G.
Hier zit een groot verschil. De dobbelsteen bepaald in EH of je een item kan kopen, bij F&G kun je gewoon naar een stad gaan (dan moet je de City Encounter voorbij komen) en kun je gewoon geld uitgeven. Beiden een geluksfactor, maar veel beheersbaarder in F&G.

De Encounters: Combat/Location/Token Encounters in EH vs. City/Enemy Encounters in F&G.
In beide spellen bepaalt het vakje waarin je staat, wat voor encounter je tegen gaat komen. Daar zit een geluksfactor in, die in beide spellen gelijkwaardig is. Bij EH zijn er meer verschillende opties voor simpele encounters dan bij F&G. Maar bij F&G is er meer variatie binnen de encounters. Beide spellen hebben dit gedeelte leuk ontwikkeld, om het reizen interessant te houden. Mijn enige kanttekening is dat bij EH er wat weinig Location Encounter kaarten zijn, je zult dezelfde kaart meerdere keren tegenkomen in 1 potje.

Mythos vs Villains:
De Mythos kaarten maken het de spelers moeilijk door Gates, Monsters, Reckoning effects in het spel te brengen, maar geven ook clues en rumors.
In F&G zijn dit de villains die, net als de spelers, op zoek zijn naar de Artefacten en deze opgraven. Daarnaast komen er geheime basissen op het bord, meer minions en soms ook een zeppelin (als je de Nazi's als Villain Organisation hebt).
Beide spellen gebruiken deze fase als klok en tegelijkertijd randomizer, zodat het spel telkens weer anders ontplooit.
Ik vind beide mechanismes leuk, maar dat van F&G geeft mij echt het gevoel dat ik tegen het spel aan het vechten ben. Je kan je er ook beter op voorbereiden. Je weet van tevoren wat een Villain gaat doen, dus probeer je er als de donder naar toe te gaan om het artefact onder hun neus vandaan te trekken. Ook het aspect dat je langs de Villains probeert te sluipen, om het artefact op te graven vind ik erg leuk.

De Cliffhanger Action kaarten van F&G vs. de Condition Cards van EH.
Ik vind de Condition Cards van EH heel erg leuk gevonden en vind dat een heel sterk aspect van het spel. En om deze te vergelijken met de Cliffhanger kaarten is een beetje Appels & Peren, maar het zijn beide trademark mechanismes. De Actie kaarten van F&G presenteren een uitdaging die de groep moet overkomen, door 1 speler de dobbelstenen te laten werpen en een "x" aantal successen te halen. Als je ook maar 1 succes gooit, mag je nog een keer werpen met alle dobbelstenen. Dus het blijft een dobbelsteen worp, maar hij is goed gebalanceerd. En zelfs als je faalt, dan mag de groep de volgende beurt de Cliffhanger Action proberen. Vaak lastiger, maar er is nog een kans. Dus daardoor wordt de geluksfactor van de dobbelsteen redelijk getemperd.

Tot slot sfeer en role-playing:
Beide spellen zijn thematisch sterk, hebben mooi artwork, miniatuurtjes en een vracht tokens & kaarten. EH gebruikt de alom bekende & geliefde stijl van hun Fantasy Flight Lovecraft reeks, en F&G gebruikt de bekende foto karakters stijl van Flying Frog Productions. Dit is een kwestie van smaak. Beide spellen zien er verzorgd uit en helpen bij het creƫren van sfeer voor de spelers.
Wat role-playing betreft vind ik dat F&G dit net wat meer stimuleert, maar dat heeft ook weer te maken met mijn voorkeur. Ik vind het avonturieren over de wereld, op zoek naar schatten terwijl ik ondertussen Nazi's omleg leuker, dan tegen monsters vechten terwijl mijn geest belaagd wordt door angst & nachtmerries. Persoonlijke voorkeur.
Aan de andere kant, als je je niet inleeft in het spel, kunnen beide spellen droog worden. Beweeg, gooi dobbelsteen, voer resultaat uit en volgende. Je zult de jus zelf op smaak moeten brengen!

Conclusie:
Het is voor een groot gedeelte mijn voorliefde voor avonturieren ten opzichte van het horror genre dat mij een stuk minder aanspreekt. Ik vind de geluksfactor die de dobbelstenen in beide spellen brengen beter gebalanceerd in F&G, zeker als ik iets wil gaan kopen. Verder vind ik het samenwerken in F&G leuker, meer gestimuleerd en beter werken dan in EH. En de random factor van de Mythos kaarten is groter dan wat de Villains in F&G doen, daar kan de party zich beter tegen wapenen. En dat alles maakt dat ik F&G heel tof vind en EH een stuk droger.

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Videoreviews en speluitleg  
 Feed - Onderwerp - Nox' Spellenzolder - Fortune & Glory  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Fortune & Glory



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®