Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pandemie
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2009, 19:57 
4. Ghost Stories (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Kort vraagje:
Stel, je hebt 7 kaarten op handen (waarvan 4 in dezelfde kleur) en je staat samen met een andere speler in een stad met een onderzoeksstation. De eerste actie in je beurt is een kaart krijgen van die andere speler, waardoor je als tweede actie direct een medicijn kunt ontwikkelen.
Moet je dan eerst nog een kaart afleggen, in verband met de maximum hoeveel handkaarten van 7? Als ik de regels er op na sla, zeg ik volmondig 'JA', maar het is zo verdomde lullig als die andere 3 handkaarten óók in één kleur zijn ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2009, 20:05 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
In de engelse regels lees ik:
Citaat:
Players have a hand limit of 7 cards. If the number of cards in hand ever exceeds 7 as a result of drawing cards (or
performing the Share Knowledge action)
, the player must immediately discard cards in excess to the Player Discard
Pile. Players may choose which cards to discard. Players may play Special Event cards (including any they have just
drawn) instead of discarding them, to help reduce their hand to 7.


edit: deze regels las ik zojuist ook in de NL regels op boardgamegeek.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2009, 20:11 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
O ja, zo staat ie in het Nederlands ook. Jammer ;)

Als je Pandemie trouwens gaat spelen op vakantie, vergeet niet dit aangaande de kaart 'taaie bevolking': http://speel.spellenspektakel.nl/forum/viewtopic.php?t=2509&start=30


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009, 15:33 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ondertussen 8x Pandemie gedaan (6x met 2 personen, 2x met 4 personen) en nog iedere keer gewonnen. Je begint zo waar te twijfelen of je de regels wel goed volgt.

In ieder geval hanteren we wel steeds met ze 2en dezelfde tactiek:

- Kaarten doorgeven / medicijn ontwikkelen gaat voor het afremmen van een uitbraak. Aangezien je maar 7 kaarten mag hebben en je 5 dezelfde moet hebben, proberen wij zo snel mogelijk setjes te maken, ten koste van een uitbraak, zodat onze hand sneller en gemakkelijker aangevuld weer aangevuld kan worden. Je mag immers 7 uitbraken hebben.

- Uitroeien van ziektes. Bijna iedere keer hebben we nog kans gezien om ziektes uit te roeien. Het voordeel hiermee is dat je wel de kaartjes daar van omdraait, maar er niks gebeurt. Hiermee hou je alles makkelijker onder controle omdat er minder blokjes komen. Kan bijzonder snel en handig gaan met een arts.

En als ik de regels goed interpreteer, heb ik nog een mooie truc met de coordinator. De coordinator mag een pion verplaatsen alsof deze van hem is. Dat betekent dus dat je je mede speler dus ook mag verplaatsen ipv jezelf. Je zou dus een opzichter 4 plaatsen vooruit kunnen plaatsen waarna hij vervolgens nog 3 plaatsen vooruit kan en een onderzoeksstation kan bouwen. Heb je dus in 1 ronde een onderzoeksstation 7 steden verder zitten. (zit je al in de buurt van bagdad bijv.) zo kun je dus ook bijv. de arts verplaatsen zodat hij sneller bij rampgebieden is.

Wellicht dat iemand deze truc al in de gaten had, ik had hem al die tijd over het hoofd gezien ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009, 15:54 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
P.T. schreef:
Ondertussen 8x Pandemie gedaan (6x met 2 personen, 2x met 4 personen) en nog iedere keer gewonnen. Je begint zo waar te twijfelen of je de regels wel goed volgt.

Hoeveel epidemiekaarten gebruik je?

Citaat:
- Kaarten doorgeven / medicijn ontwikkelen gaat voor het afremmen van een uitbraak. Aangezien je maar 7 kaarten mag hebben en je 5 dezelfde moet hebben, proberen wij zo snel mogelijk setjes te maken, ten koste van een uitbraak, zodat onze hand sneller en gemakkelijker aangevuld weer aangevuld kan worden. Je mag immers 7 uitbraken hebben.

Ehm, ja, maar er zijn omstandigheden waar je toch echt vreselijk op moet passen. In een recent spel stond de teller op twee, maar was Midden-Azië dermate 'geprimed' dat een enkele uitbraak letterlijk tot een stuk of 8 tot 10 andere uitbraken leidde. (En ja, we hielden rekening met het feit dat een stad niet meer dan één maal mag uitbreken.) Het geniepige was dat het er niet zo uitzag. Je kunt dus niet altijd zomaar steden negeren.

Citaat:
Uitroeien van ziektes. Bijna iedere keer hebben we nog kans gezien om ziektes uit te roeien. Het voordeel hiermee is dat je wel de kaartjes daar van omdraait, maar er niks gebeurt. Hiermee hou je alles makkelijker onder controle omdat er minder blokjes komen. Kan bijzonder snel en handig gaan met een arts.

Dit begint, zeker met 5 of 6 epidemiekaarten, verdacht veel op een regelfout te lijken. Letten jullie er wel op dat je alleen de kaart van de stad waar je staat mag doorgeven, en in geval van de Onderzoeker een willekeurige? Dat maakt de logistiek een stuk ingewikkelder, en geeft de ziektes ook de tijd om vervelend te worden. Zonder de Onderzoeker kun je per ronde maximaal 2 kaarten doorgeven of ontvangen (ontvangen in stad A-ga naar stad B-ontvang in stad B-doe iets anders) en met twee spelers zelfs maar één kaart.

Citaat:
En als ik de regels goed interpreteer, heb ik nog een mooie truc met de coordinator. De coordinator mag een pion verplaatsen alsof deze van hem is. Dat betekent dus dat je je mede speler dus ook mag verplaatsen ipv jezelf. Je zou dus een opzichter 4 plaatsen vooruit kunnen plaatsen waarna hij vervolgens nog 3 plaatsen vooruit kan en een onderzoeksstation kan bouwen. Heb je dus in 1 ronde een onderzoeksstation 7 steden verder zitten. (zit je al in de buurt van bagdad bijv.) zo kun je dus ook bijv. de arts verplaatsen zodat hij sneller bij rampgebieden is.

Ja, dat kan. Maar het leidt er dus toe dat één pion helemaal niets bijdraagt aan het kaartenspel en het temperen van dreigende uitbraken. En hij mag anderen alleen verplaatsen, wat met name bij de Arts icm een medicijn erg nuttig is. Maar de Coördinator moet zich verder houden aan de normale bewegingsregels; en hij mag personen gratis bij elkaar zetten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009, 16:29 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
we hebben alle moeilijksgraden gehad. Voornamelijk met 5 epidemieen (gemiddelde moeilijkheidsgraad dus).

Inderdaad moet je met uitbraken opletten dat je niet andere steden teveel aansteekt en zo meerdere uitbraken forceert. Maar je moet ook niet altijd stad en land door racen om net een stad met 3 blokjes aan te pakken terwijl er zo goed als niks om ligt.

Vervolgens quote je volgens mij mijn verkeerde tekst. (over de regelfout). In ieder geval kan het relatief gemakkelijk zijn om kaarten door te geven. Bewaar de kaarten dicht bij onderzoeksstations. Die kun je vaak snel doorgeven als men in de buurt is van onderzoeksstations. Vergeet ook niet dat het enkel kaarten geven, maar ook kaarten krijgen is. Je kunt namelijk ook een actie besteden om een kaart te krijgen.

Ziektes kun je soms vrij makkelijk uitroeien. Als je tijdig het medicijn weet te ontwikkelen en er weinig blokjes liggen, kun je de gok wagen. Note overigens dat je met 2 spelers in het begin ieder 4 kaarten krijgt. Als het een beetje gunstig uitpakt kun je al vrij snel een medicijn te pakken krijgen. Verder kun je altijd nog 2 gebeurteniskaartjes gebruiken om evt een ziekte uit te roeien door "prognose" of "stille nacht" te doen.

Over het feit dat de coordinator dan inderdaad een "dode" pion is heb je helemaal gelijk. Ik zie echter in het begin van het spel daar wel enig voordeel mee. Als je de opzichter zo vooruit kan sturen om een onderzoeksstation in azie te bouwen, kun je als coordinator daarna ook snel daar ter plaatsen zijn.

Verder kan het natuurlijk ook altijd gunstig zijn om een arts bijv. net 1 vakje verder te zetten, zodat hij net naar de stad kan waar je die wil laten einidigen (om bijv blokjes weg te halen).

Verder vonden we het zelf ook van belang met 2 spelers om soms gewoon een kaart van een stad te spelen om te reizen. bij 7 kaarten moet je ze toch afleggen, gebruik ze dan eventueel nuttig om een onderzoeksstation te bouwen of ergens heen te reizen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009, 16:50 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
P.T. schreef:
Vervolgens quote je volgens mij mijn verkeerde tekst. (over de regelfout). In ieder geval kan het relatief gemakkelijk zijn om kaarten door te geven. Bewaar de kaarten dicht bij onderzoeksstations. Die kun je vaak snel doorgeven als men in de buurt is van onderzoeksstations. Vergeet ook niet dat het enkel kaarten geven, maar ook kaarten krijgen is. Je kunt namelijk ook een actie besteden om een kaart te krijgen.

Nee, ik citeerde de juiste tekst; ik droeg meer een mogelijke oorzaak aan van het zo makkelijk wegwerken van ziektes. Deze regel wordt in ieder geval door mijn medespelers vrij eenvoudig vergeten omdat de Onderzoeker---als die in het spel is---zo'n beetje de enige is die en masse kaarten uitdeelt. Kaarten krijgen is verder symmetrisch aan kaarten weggeven (behalve bij de O.), dus in mijn bericht kan je die twee werkwoorden door elkaar heen gebruiken, het schrijft alleen zo vervelend om het elke keer te moeten zeggen :cool:. Tip om kaarten rond een station te bewaren is absoluut een goeie die ik nog niet vaak heb zien vallen.

Citaat:
Verder vonden we het zelf ook van belang met 2 spelers om soms gewoon een kaart van een stad te spelen om te reizen. bij 7 kaarten moet je ze toch afleggen, gebruik ze dan eventueel nuttig om een onderzoeksstation te bouwen of ergens heen te reizen.

Yep.

Maar dan nog: mijn succespercentage is zeker niet 100%. Ik speel dan ook altijd met meer dan 2 spelers, en vaker met mensen die het spel niet zo goed kennen. Ik houd dan mijn kaken stijf op elkaar om te voorkomen dat ik de boel teveel ga beheersen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009, 19:07 
4. Ghost Stories (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
P.T. schreef:
- Kaarten doorgeven / medicijn ontwikkelen gaat voor het afremmen van een uitbraak. Aangezien je maar 7 kaarten mag hebben en je 5 dezelfde moet hebben, proberen wij zo snel mogelijk setjes te maken, ten koste van een uitbraak, zodat onze hand sneller en gemakkelijker aangevuld weer aangevuld kan worden. Je mag immers 7 uitbraken hebben.


Pas je deze tactiek télkens toe? Het eerste potje waarin wij met 2 spelers deze tactiek toepasten, verloren we al vrij snel. Het kan ook net de pech zijn dat uitbraken als een sneeuwbaleffect plaatsvonden in dat potje, want ik geloof dat onze teller pas op 3 of 4 uitbraken stond op het moment dat we in één klap uitgespeeld waren door dat genoemde sneeuwbaleffect....

P.T. schreef:
- Uitroeien van ziektes. Bijna iedere keer hebben we nog kans gezien om ziektes uit te roeien. Het voordeel hiermee is dat je wel de kaartjes daar van omdraait, maar er niks gebeurt. Hiermee hou je alles makkelijker onder controle omdat er minder blokjes komen. Kan bijzonder snel en handig gaan met een arts.


Spelen jullie het spel met 2 spelers ook met maar 2 rollen? ;)
Uitroeien van ziektes gaat gemakkelijk met een arts, maar dan moet deze wel in het spel zitten. En in relatie tot je eerste punt: leg je de focus in dit geval eerst op het ontwikkelen van andere medicijnen, of eerst op het uitroeien?
O ja, en iets wat wij de eerste keer verkeerd deden: Stel dat het zwarte virus is uitgeroeid. Een uitbraak in een "rode stad met 3 blokjes" grenzend aan een zwarte stad, levert in die zwarte stad een rood blokje op! DUS GEEN ZWART BLOKJE (die sowieso uitgeroeid is).

P.T. schreef:
Bewaar de kaarten dicht bij onderzoeksstations. Die kun je vaak snel doorgeven als men in de buurt is van onderzoeksstations.


Dit vind ik inderdaad een hele sterke, die ik nog niet bedacht had!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009, 19:07 
2. Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
O ja, ons scoringspercentage zit op 50%...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009, 20:50 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Zoals gezegd ligt het natuurlijk aan het feit of de uitbraak een grote impact heeft. Dit viel bij ons meestal wel mee waardoor we soms een uitbraak gewoon lieten gebeuren.

Ik heb enkele statistieken van onze potjes opgeschreven:

Onderzoeker - Wetenschapper
2/4 epidemieen
+/- 20 kaarten over. (we hadden gelijk de eerste ronde een medicijn en ziekte uitgeroeid. dat wil wel)

Coordinator - Opzichter
3/4 epidemieen
4 kaarten over

Onderzoeker - Arts
4/5 epidemieen
+/- 10 kaarten over. 6 uitbraken. (het was hier de gok, kaarten uitwisselen en uitbraken krijgen of op safe spelen met nog een epidemie te gaan. Uiteindelijk dus kaarten uitgewisseld)

Arts - Coordinator
6/6 epidemieen
3 kaarten over. 2 ziektes uitgeschakeld.

Arts - Coordinator
4/5 epidemieen
5 kaarten over.

Opzichter - Arts
3/5 epidemieen.
+/- 14 kaarten over.


De rollen zijn bij ons trouwens gewoon puur blind getrokken. Dat de arts dus veel voorkomt is dus toevallig. Overigens valt wellicht op dat we vaak net in de laatste 10 kaarten ongeveer nog net een epidemie had zitten. Dat scheelt natuurlijk ook weer iets dat we die niet kregen.

Overigens hadden we bij die van 6/6 epidemieen ook redelijk geluk, want toen kwamen er 2 epidemieen in 1 beurt. Wij hebben dat als volgt opgelost:
1ste epidemie kaart:
- onderste kaart pakken en besmetten
- aflegstapel schudden

2de epidemie kaart:
- nogmaals onderste kaart pakken en besmetten
- aflegstapel schudden
- kaarten trekken

Voordeel hiervan is, is dat maar éénmalig de afleg stapel terug komt, maar dit is natuurlijk ook weer stom toevallig dat het in 1 beurt gebeurd.


Nog even over het uitdelen van kaarten. Voornamelijk de laatste potjes waren we steeds kaarten aan het afleggen die de ander veel had. Er zitten 12 kaarten van iedere kleur in het spel. Dat je dus 5 dezelfde uiteindelijk automatisch in handen krijgt is dus vrij groot. Als je daarbij een beetje oplet wat er zoal afgelegd wordt, kun je ongeveer inschatten welke juist nog heel veel komen en welke niet. Zo kun je deels bepalen welke kaarten je beter vast houdt en welke je aflegt. (of beter, gebruik dan die kaarten voor te reizen tussen door). Soms was het dan gunstig om tussendoor kaarten aan elkaar over te dragen om elkaars hand te legen zodat er een nieuwe lading komt. Als je in ieder geval een kaart aflegt van een bepaalde kleur, kijk dan ook naar de ligging daarvan. leg de mogelijkheden langs elkaar en kijk welke kaarten gunstig zijn (dicht bij een onderzoeksstation (ruilen), dicht bij drukke besmette steden (reizen) of in een leeg gebied (onderzoeksstation bouwen)).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 aug 2009, 22:35 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Inmiddels heeft P.T. geen score meer van 100% winst. En dat heeft niets te maken met zijn fantastische teamgenoten :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009, 18:19 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Helaas ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009, 15:20 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Na het lezen van dit topic heb ik nog iets interessants gevonden

Role: Medic
- When treating a disease, removes all cubes of a single color.
- All cubes of cured diseases in the same city as the Medic, including newly placed cubes, are immediately removed. This does not require an action and occurs at all times, not just on the Medic's turn.

Wat hier staat is dat een arts alle blokjes bij een stad weghaalt, ook al is hij niet aan de beurt. Dus als de coordinator de arts verplaatst in gebieden waar een medicijn voor is, haalt hij dus de blokjes weg.

Quote van de engelse regels (ook vermeld in de NL regels):
Citaat:
"...if the Medic finds herself in a city that contains cubes of a disease that has been cured, she may immediately remove all of those cubes. This unique ability is in effect during all players' turns and does not cost any actions to perform."



Verder een kleine regel die ik pas ontdekte maar over het hoofd heb gezien. Wanneer een medicijn is ontwikkeld, kan iedereen alle blokjes weghalen van die ziekte in de stad waar hij/zij zich bevind voor 1 actie. (ipv 1 actie per blokje)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009, 11:31 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
dat eerste wist ik niet, dat laatste dan weer wel :D

*heeft gister 2x de wereld gered*

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009, 00:35 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ons spelverloop zojuist: (2 spelers, 6 epidemieën)
- 3 medicijnen ontdekt (Enkel rood niet)
- nog 6 kaarten over
- Ik bezit over 1 rode kaart (Generalist)
- Andere speler bezit over 3 rode kaarten (Onderzoeker)
- Ik speel mijn beurt om bij de onderzoeker in de buurt te komen
- Ik trek 2 kaarten. 1 Rode kaart, 1 Epidemie.
- Epidemie wordt afhandeld, gele stad raakt besmet.
- Aantal steden worden nog zwaarder besmet. Voornamelijk in geel
- Onderzoeker geeft mij 3 rode kaarten en ruimt nog 1 blokje op in een gele stad
- Draait 4 besmettingskaarten om..... 2 gele kaarten waardoor er een lopend vuur ontstaat van uitbraken. Resulterend in: Gele blokjes op.

We waren nog maar 1 zet (en 2 kaarten voor het over was) van het eindpunt af :(


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Pandemie  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Pandemie, QWG Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®