Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Terminator Genisys
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015, 19:59 
Condottiërre

Berichten: 908
Ik heb een vraagje voor de wargamers onder jullie. Ik heb nog nooit een miniature based wargame gespeeld. Het enige wat ik gespeeld heb wat er een beetje op lijkt zijn dungeon Crawlers zoals Descent en Doom. Die bevielen mij totaal niet. Ik ben er absoluut geen fan van. Waar ik wel gigantisch grote fan van ben is de Terminator reeks. Naar aanleiding van de Terminator Genisys komt het volgende spel op de markt:
http://store.warlordgames.com/collectio ... e-machines


Nu is mijn vraag: lijkt dit soort games op dungeon crawlers? Of geeft het een totaal ander gevoel? Daarbij schrikt het 128 pagina tellende regelboek mij wel wat af. Is het niet quasi onmogelijk om helemaal te doorgronden?

Graag jullie meningen en ervaringen.

Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terminator Genisys
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2015, 10:05 
Level 37
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Brugge
Je zou kunnen zeggen dat een dungeon crawler een miniatures game 'light' is. Op het eerste zicht lijkt het mij een skirmish game, qua genre vergelijkbaar met Mars Attacks of Deadzone (Mantic). Bolt Action, van dezelfde maker, is tegenwoordig erg populair en als het er enigszins op lijkt zal het spelsysteem wel snor zitten. Dit is een basisdoos waarmee je kan beginnen spelen, en blijven spelen als je dat wil maar er wordt veronderstelt dat je miniaturen bij gaat kopen om je strike force uit te breiden. Het belangrijkste denk ik als je dit soort spel overweegt is dat je een tegenstander hebt en die vind je vaak niet onder de doorsnee bordspelers.

Wat vind je niet leuk aan bijvoorbeeld Descent of Doom? Eerlijk gezegd, als je absoluut geen fan bent van die spellen is de kans groot dat dit je ook niet gaat liggen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terminator Genisys
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2015, 11:44 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Alles zal in dit geval afhangen van het type systeem dat men gebruikt voor dit game maar aangezien er een battlemap bij de doos zit, denk ik dat ik me aansluit bij wat Murm3l al geschreven heeft. Het ziet eruit dat dit inderdaad eerder een spel wordt in de richting van Mars Attacks, Deadzone en nog een paar andere van deze "light" miniature wargames. Trouwens gisteren werd deze ook bekendgemaakt en heb hem ook al op mijn FB pagina geplaatst omdat hij waarschijnlijk ongeveer in hetzelfde "straatje" zal passen:
https://www.facebook.com/14304335305102 ... nref=story

Het belangrijkste bij zo'n soort games is inderdaad dat je iemand vind die net als jij dit wil gaan spelen.
Ook zo'n lijvige regelboek is redelijk normaal bij dit soort games omdat de regels waarschijnlijk maar een deel van het boek zullen beslaan (ergens tussen de 15 à 30 pagina's waarschijnlijk); de rest van het boek zal info en background story (fluff) bevatten van de verschillende facties en er zal waarschijnlijk ook artwork over hoe de miniaturen te schilderen en verschillende scenario's in terug te vinden zijn. Zo'n boeken zijn meestal zo dik om een reden; men wil een zo globaal mogelijk beeld geven van alles waar dit spel om draait dus niet alleen de regels. Vaak staan er ook kleine verhaaltjes in die zich afspelen in deze wereld zodat de spelers op deze manier nog meer "feeling" krijgen met het spel.

Meestal hebben zo'n games wel iets weg van een Dungeon Crawler maar zijn ze meer uitgewerkt en hebben ze globaal genomen veel meer diepgang dan een crawler-game. Wat hier ook vaak een rol speelt is de "movement-engine" want dat kan variëren van spel tot spel (bij sommige games moet je meten, bij andere ben je beperkt tot het bewegen door voorgedrukte "hexes" (vakjes op het veld/battlemap) maar als ik de uitleg eens lees dan wordt gezegd dat er ook op een gewone tafel kan gespeeld worden (en dat de battlemat er enkele bijgevoegd is voor de "out-of-the-box-experience) dus dit gaat echt wel richting miniature game gaan ipv de "light" versies zoals bovengenoemde. Ik denk dat deze eerder in het straatje van Warmachine, Warhammer (welke versie dan ook), Dropzone Commander, Infinity, Malifaux en aanverwanten zal passen en dat gaandeweg (mits succes) dit zal uitgebreid worden met grotere modellen en extra regels, extra figuren en extra boeken (het Terminator universum is groot genoeg om hier jaren aan verder te bouwen).

In ieder geval ga ik het zelf ook in de gaten houden want het lijkt me wel een leuke basis-set en what's not to love about the Terminator franchise?

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Terminator Genisys  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®