Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



19 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2015, 22:19 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
RvdH83 schreef:
warlockbylandt schreef:
Na het in contact komen met andere bordspellenclub - game clubs - boardgameclubs (of hoe je het kind ook wil noemen), vroeg ik me af waar mensen de "lijn" trekken tussen een miniature game en een boardgame.


Dit impliceert dat er een lijn is en dat dus niet beiden waar kunnen zijn. Voor mij heeft een miniature game miniatures en een board game een bord. Het is niet zwart-wit.


Soms is die lijn echter nogal vaag en zoals jij het voorstelt, ga je veel mensen hebben die daar tegenin zullen gaan want er zijn genoeg games die eigenlijk als beide bestempeld zouden kunnen worden, vrees ik! :wink:

Antoi schreef:
Mee eens,

er zijn miniature boardgames volgens mij :)
Het gesprek wat ik nog wel eens heb is de vraag of bepaalde spellen wargames zijn (bijv. Memoir '44) maar dat is volgens mij niet echt waar het hier over gaat.


Er zijn inderdaad miniature boardgames (en in mijn ogen zijn die de link tussen de boardgames en de miniature games maar ook hier krijg je nogal vaak "de wind van voren" als je dit gaat beweren, zeker van personen die persé een onderscheid willen maken tussen de beiden). Het rare is dat miniature gamers vaak ook fervente boardgamers zijn terwijl dit omgekeerd zelden zo is (vraag me af hoe dit komt? Zijn Miniature games dan te ingewikkeld, te tactisch, te moeilijk om onder de knie te krijgen of schrikt het schilderen van miniaturen de meeste teveel af? Just wondering).

Dat is inderdaad ook zo'n eeuwige discussie, Antoi, is Memoirs een wargame of niet. Zelf ben ik geneigd om "niet" te antwoorden omdat bij Memoirs je hetzelfde probleem hebt dat Ruud aangehaald heeft. Ze zijn iets grover en er zitten minder mogelijkheden in qua strategie/taktiek en maar ook dit is met een serieuze korrel zout te nemen! Ik vind persoonlijk dat Memoirs een bordgame is met als thema oorlog, meerbepaald WW2, maar bij een wargame zou ik nooit direct denken aan Memoirs. Het valt trouwens ook op dat dit soort games vooral mannen aantrekt (geen discriminatie bedoeld maar dat lijkt wel zo). Zelf heb ik ook al veel mensen met Warmachine of Hordes leren kennis maken en meestal is er voor elke vrouw die het speelt, minstens 10 mannen die het spelen (maar eerlijk gezegd spelen vrouwen over het algemeen dan weer "slimmer" en "beter" in zo'n games). Tegen een vrouw Warmachine spelen bij ons in de club betekent voor mij meestal dat ik echt alles uit de kast moet halen om toch een overwinning uit de wacht te slaan en 6 op de 10 keer lukt dat zelfs niet. Het lijkt alsof vrouwen beter zijn in tactiek en strategie dan mannen en eigenlijk ben ik wel blij dat niet meer vrouwen Warmachine of Hordes of miniature games in het algemeen spelen! :D

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 11:01 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
warlockbylandt schreef:
RvdH83 schreef:
warlockbylandt schreef:
Na het in contact komen met andere bordspellenclub - game clubs - boardgameclubs (of hoe je het kind ook wil noemen), vroeg ik me af waar mensen de "lijn" trekken tussen een miniature game en een boardgame.


Dit impliceert dat er een lijn is en dat dus niet beiden waar kunnen zijn. Voor mij heeft een miniature game miniatures en een board game een bord. Het is niet zwart-wit.


... en zoals jij het voorstelt, ga je veel mensen hebben die daar tegenin zullen gaan want er zijn genoeg games die eigenlijk als beide bestempeld zouden kunnen worden, vrees ik! :wink:


Dit is exact wat ik schreef.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2015, 14:05 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
RvdH83 schreef:
warlockbylandt schreef:
RvdH83 schreef:
warlockbylandt schreef:
Na het in contact komen met andere bordspellenclub - game clubs - boardgameclubs (of hoe je het kind ook wil noemen), vroeg ik me af waar mensen de "lijn" trekken tussen een miniature game en een boardgame.


Dit impliceert dat er een lijn is en dat dus niet beiden waar kunnen zijn. Voor mij heeft een miniature game miniatures en een board game een bord. Het is niet zwart-wit.


... en zoals jij het voorstelt, ga je veel mensen hebben die daar tegenin zullen gaan want er zijn genoeg games die eigenlijk als beide bestempeld zouden kunnen worden, vrees ik! :wink:


Dit is exact wat ik schreef.


I know! :wink:

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2015, 23:29 
wargamer te Amsterda

Berichten: 21
warlockbylandt schreef:
Na het in contact komen met andere bordspellenclub - game clubs - boardgameclubs (of hoe je het kind ook wil noemen), vroeg ik me af waar mensen de "lijn" trekken tussen een miniature game en een boardgame.


Er is een vloeiend overgangsgebied. Wargamers spelen ook graag bordspellen en bordspelers vinden ook sommige wargames leuk.
Onze Amsterdam6shooters zijn een wargame/boardwargameclub. Het verschil met een reguliere bordspelclub is dat de spellen die we spelen ofwel iets met conflict, vechten, veroveren, landjepik te maken hebben, grofweg ' militair' van aard zijn, ofwel worden gespeeld met zelfgeschilderde miniaturen.
Dat betekent dat command & colors of memoir prima in ons spellenrijtje past en je waarschijnlijk een tegenstander vindt. Ieder van ons heeft wel eens een RPG gedaan. De zogenaamde ameritrash games zijn bij ons ook bekend Advanced Squad Leader; idem.
.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Miniature games  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®