Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





84 berichten | Pagina 1 van 6 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 13:45 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Volgens mij ben ik deze hier nog nooit tegen gekomen. Er zijn zoveel goede spellen en iedereen heeft een andere smaak, maar welke 3 spellen zijn voor jou de meest ondergewaardeerde spellen.

Nu denk ik dat iedereen hier ook naar de Boardgame rankings kijkt (ik zeg niet dat iedereen ze ook daadwerkelijk gebruikt), maar daarin blijven spellen met weinig waarderingen vaak ondergesneeuwt. En door de hype van nieuwe spellen zullen ze zeker nooit door mensen gevonden worden. Dus hopelijk kan iedereen 3 pareltjes noemen en andere mensen aantrekken voor dit spel.

Ik zal hierna mijn top 3 posten... Alvast bedankt voor de wonderschone spellen die jullie ongetwijfeld aandragen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
en post 300...

#1 Battles of Westeros (2010)
BGG Rank: 343
Average Rating: 7.47
Ratings: 2033

Voor mij een veel betere versie van MM44, aan het thema zal het niet liggen, want het grote bordspel van Game of Thrones wordt wel door veel mensen gewaardeerd. Wat vind ik er goed aan: Het is een redelijk snelle "War" game dat werkt via het C&C systeem met een hele hoop aanpassingen. Je rolt voor de damage, maar door command cards te spelen op je hero/leader kan je andere troepen opdrachten geven, dit vind ik veel logischer dan een bord wat in 3 kanten is ingedeeld zoals bij Memoir. De regels zijn niet te moeilijk en na enkele potjes snapt iedereen hoe het werkt, speelbaar binnen een uurtje. En dan heerlijk even tegen elkaar een battle spelen. Grootste nadeel, het opzetten van het spel, deze doos roept om een inlay zodat je alles snel kan pakken.


Leader 1: Hell of the North (2011)
BGG Rank: 1366
Average Rating: 7.89
Ratings: 271

Een heerlijke race simulatie met een thema wat voor veel mensen totaal niet aan spreekt (wielrennen). Zeer goed herspeelbaar door de niet vaste parcours, de super ondersteuning op BGG forums maakt het nog beter. Iedereen speelt met zijn eigen wielrenploeg (3 renners met een specialiteit) en probeert als 1e te eindigen. Er zit weinig geluk in, men kan een lekke band krijgen en vallen, maar dit is alleen wanneer er veel risico wordt genomen. Zal nooit hoog op een ranglijst komen: want wielren thema. Maar voor mensen die van een race simulatie houden.... zeker bekijken en of proberen!

Maharadja: Paleizenbouw in India (2004)
BGG Rank: 334
Average Rating: 7.20
Ratings: 4232

Ik heb hem zelf niet meer in mijn collectie (omdat iemand anders in mijn directe omgeving hem wel heeft), maar dit blijf ik met 4 spelers 1 van de leukste spellen vinden waarbij je elkaar veel dwars zit. De regels zijn niet complex, maar elke beurt moet je keuzes maken om andere spelers te dwarsbomen of voor je eigen succes te gaan. Dit begint met het selecteren van de wegen waarop jij geld gaat heffen in de 1e beurt van de 1e speler, tot zorgen dat je als eerste genoeg paleizen bouwt in de diverse steden later in het spel.

En dan wil ik Tikal nog een speciale vermelding geven, maar deze staat nu net buiten de top 150 dus nog redelijk hoog, maar wat een geweldig spel blijft dit! Hopelijk kan de nieuwe editie weer voor wat meer waardering zorgen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:08 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
1. Descent 1.
avg rating = 7.39
bgg ranking = 171 (en vallende)

Topgame. Zoveel beter dan Imperial Assault én Descent 2.. Descent 1 is niet perfect, het duurt lang én het is random en traag. Maar het resulterende spel is veel meer een dungeon crawler/RPG dan een tactische skirmish game zoals zijn opvolgers. Ik heb veel meer 'plezier' tijdens Descent 1, dan IA en Descent 2. Dat zijn misschien beter gebalanceerde games, maar voor mij ontbreekt daar de fun-factor een beetje. Te serieus.

2. The Battle of Five Armies.
avg rating = 8.21
bgg ranking = 392

Van de makers van War of the Ring. Deze game zit dichter op de actie dan War of the Ring. Het dobbelsysteem en de aanvoer van troepen is hetzelfde gebleven, maar nu hebben de helden eigen speciale abilities en in mijn ogen interessantere opties. IN combat heeft terrein en unit-type (veel) meer invloed. Voor mij, misschien nog wel beter dan War of the Ring (ik heb beide). Je hoort hier helaas nooit wat over.

3. SpaceHulk.
avg rating = 7.61
bgg rating = 127

Snelle scifi 'dungeon-crawler' voor twee spelers. Een echte GW klassieker. Krijgt hier (op BSM) niet veel waardering, mensen lijken toch meer bezig te zijn met blokjes schuiven dan met fancy mini's elkaar af te blaffen. In de game speel je als Space marine onder tijdsdruk tegen de Tyranids, die geen tijdslimiet kennen. Het is een dicefest en als space-marine onmogelijk te halen. Maak je als space marine een fout, dan verlies je. Erg coole game die wel iets meer waardering mag krijgen hier op BSM.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Ruud2009 op do 17 sep 2015, 14:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:11 
2. The Castles of Burgundy (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
Leuk draadje…

mijn favoriete spel - Tadsh Mahal. Voor mij is dit het allerbeste spel wat Reiner Knizia ooit gemaakt heeft. En een terechte winnaar van de Spiel des Jahres in de tijd dat deze prijs nog iets voorstelde (geef toe, de prijs heeft in de afgelopen jaren toch wat van zijn glans verloren). Het biedsysteem is de motor van het spel, en dit zit zo fantastisch in elkaar dat Stefan Feld ervan heeft gezegd dat hij jaloers is dat hij het niet uitgevonden heeft…

Santiago, maar enkel met 5 spelers. Met 3 en 4 spelers is het maar matig. Ik zie het regelmatig op beurzen liggen tussen de 2dehands koopjes en vraag me dan af of de verkopers het wel gespeeld hebben met 5 spelers. Want met dit spelersaantal is het echt een heerlijk spel met veel interactie. Een echte aanrader...

Niet makkelijk om nog een derde te noemen - maar ik denk dat King of Siam ook een plaats in deze lijst verdient. 8 kaartacties, daarmee moet je het in dit spel doen. Het resultaat is een heerlijk kort meerderhedenspel, spannend tot het einde! Topspel!

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:17 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Tadsch Mahal Spiel des Jahres? :roll:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:22 
Jakkiebak!

Berichten: 55
Woonplaats: Tielt (BE)
Terwijl ik mijn lijstje aan het maken ben, zie ik hier al 2 van mijn 3 spellen er tussen staan :-)

Op nummer 1 (met voorsprong!): Leader 1
Een heerlijke spel over wielrennen. Heeft voor mij al voor meest uren spelplezier gezorgd! Iedereen die van bordspellen en van wielrennen houdt, moet dit gespeeld hebben!

Nummer 2: Santiago
Als ik enkele spelen klaar zet voordat we beslissen wat er gaat gespeeld worden, zet ik Santiago er altijd bij. Jammer genoeg wordt het niet zo vaak gekozen. Dit was één van de eerste spelen die ik zelf gekocht heb. Erg leuk met veel interactie!

Nummer 3: Condottiere
Oké, dit spel heeft een grote geluksfactor en je bent erg afhankelijk van andere spelers, maar het staat bij ons altijd garant voor veel plezier. Oorlogje voeren met kaarten. Maar vooral elkaar dwars zitten en op het juiste moment toeslaan. Ideaal om de avond mee te eindigen.

Net niet in de top 3: Evo
Leuk thema, speelt vlot en is ook voor beginnende spelers goed te doen. Zeker eens testen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Erwin schreef:
Tadsch Mahal Spiel des Jahres? :roll:


Nee dus Kassei:

Awards
• 2007 Nederlandse Spellenprijs Nominee.
• 2000 Spiel des Jahres Recommendation.
• 2000 Deutscher Spiele Preis Winner.
• 2000 Essener Feder Winner.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:31 
1. Taj Mahal (2000)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
Erwin schreef:
Tadsch Mahal Spiel des Jahres? :roll:

:oops: Genomineerd, niet gewonnen zie ik nu - had het anders wel verdient, stukken beter dan Torres die 'm dat jaar won (alhoewel dat dat na al die jaren ook wel een leuke blijft)

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:38 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Leuk draadje, kijken hoe lang het duurt voordat iemand met een spel uit de BGG top 10 op de proppen komt :lol:

Mijn lijstje:

1. Android. Ja, het is lang, het is chaotisch en ongebalanceerd, en je moet min of meer bewijs op verdachten 'planten', wat niet iedereen aanspreekt. Maar elke pot blijft een geweldige ervaring! Ga je de moord oplossen, de samenzwering aan het licht brengen of je eigen privé-problemen op orde krijgen? Uitzonderlijk en origineel spel!

2. Asgard. Ook een bijzonder origineel spel, iemand die het laatst wel wilde spelen vroeg waar het mee vergelijkbaar was, en daar had ik geen antwoord op! Je probeert tijdens de vijf rondes zo goed mogelijk te scoren, maar ook om je goed te positioneren voor Ragnarok, het grote eindgevecht. Onderbelichte topper wat mij betreft.

Als nummer een 3 een waarschijnlijk verrassend oudje: Serenissima. Het is dus al een vrij oud spel en heeft dan ook wat grove randjes (het scoresysteem werkt onbesuisde aanvallen in de laatste ronde in de hand, en als je om een of andere reden iemand in ronde 1 al aanvalt kunnen jullie beiden nagenoeg uit het spel liggen), maar het is een prachtig uitgevoerd handelsspel met precies genoeg opportunisme erin, met de mogelijkheid om dan toch maar die boot vol edelstenen of die slecht bewaakte goudhaven in te nemen.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 14:54 
1. Taj Mahal (2000)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
larsje86 schreef:
Awards
• 2007 Nederlandse Spellenprijs Nominee.
• 2000 Spiel des Jahres Recommendation.
• 2000 Deutscher Spiele Preis Winner.
• 2000 Essener Feder Winner.

Anders toch ook een indrukwekkend lijstje… :D

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 15:15 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
1. Progress: Evolution of Technology (1189). Mijn absolute nummer 1, staat helaas helemaal op 1189, maar ik vermoed dat deze nog wel in de top 1000 terecht gaat komen, want het spel is nog niet zo oud en heeft nog maar 977 ratings. Daarbij was het een KS en voordat deze eens normaal op de markt komt, ben je toch een tijd verder. Daarnaast zijn er al meerdere uitbreidingen beloofd, dus daar wacht ik natuurlijk met smart op :D.

2. Santiago de Cuba (571). Een kortere versie van Cuba die qua keuzes nauwelijks afdoet aan het basisspel maar wel sneller en simpeler speelt. Cuba staat met plek 270 toch aanzienlijk hoger en de average rating is ook hoger. Wat mij betreft mag Santiago de Cuba wel ongeveer gelijk staan met Cuba.

3. Koopmanshuis (403). Weer een toppertje van Stefan Feld! Dit keer geen puntenbrij (waar ik overigens ook van smul hoor :P), maar een perfect veilingmechanisme. Door het zetten van een extra mannetje, drijf je de prijs op, maar heb je zelf ook weer een kans om het product voor slechts 1 munt te kopen. Zit erg goed in elkaar en werkt met alle spelersaantallen. Had van mij gerust in de top 200 mogen staan dus!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 15:37 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
1. K2 (7,18 en 323e). Een prachtig thematisch spel waarin je de K2 beklimt. Flink veel puzzel- en rekenwerk en af en toe de angst dat je mannetje het niet gaat overleven. Een geweldig spel, dat enkel nog maar beter is geworden door de uitbreiding Broad Peak!

2. Ninjato (7.34 en 397e). Eén van de mooist vormgegeven spellen. Een leuk push-your luck mechanisme (banzai!) gecombineerd met worker placement en set collection (doet licht denken aan Stenen Tijdperk). Niet geweldig diep, maar het speelt lekker weg en is vooral met 4 echt leuk!

3. Libertalia (7.31 en 219e). Wat mij betreft hét piratenspel. Een geweldig leuk kaartspel met een groot scala aan diverse rollen met een sterk 'take-that'-gevoel. Het lijkt in eerste instantie chaotisch, maar er zit wel degelijk veel gameplay in de box met veel leuke combo's en tactische keuzes. Altijd weer hilarisch om te spelen!

Drie eervolle vermeldingen: Kamisado (leuke abstract), LOTR: The Confrontation (gewelidge stratego-variant), Vikings (combinatie van leuke mechanismen)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 15:46 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Robertopellizini schreef:
3. Libertalia (7.31 en 219e). Wat mij betreft hét piratenspel. Een geweldig leuk kaartspel met een groot scala aan diverse rollen met een sterk 'take-that'-gevoel. Het lijkt in eerste instantie chaotisch, maar er zit wel degelijk veel gameplay in de box met veel leuke combo's en tactische keuzes. Altijd weer hilarisch om te spelen!


Dat was een enorme tegenvaller voor mij.. Ik vind Citadels/Machiavelli niet leuk, en deze net zo min.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 15:52 
4. Patchwork (2014)

Berichten: 400
Woonplaats: Amersfoort
Grappig om hier al twee keer Santiago voorbij te zien komen. Heb het nog nooit gespeeld, maar had het al op de lijst staan om in Essen te bekijken. Er is net een nieuwe versie uitgekomen bij een Poolse uitgever met nieuwe artwork. Hopelijk ook met Engelse, Duitse of Nederlandse spelregels ;-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 17:20 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Robertopellizini schreef:
1. K2 (7,18 en 323e). Een prachtig thematisch spel waarin je de K2 beklimt. Flink veel puzzel- en rekenwerk en af en toe de angst dat je mannetje het niet gaat overleven. Een geweldig spel, dat enkel nog maar beter is geworden door de uitbreiding Broad Peak!


Broad Peak is m.i. een must-have, omdat het spel je daarmee niet alleen vooral tactische, maar ook strategische keuzes geeft. Wat vind je het beste aantal spelers?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
84 berichten | Pagina 1 van 6 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Top 3 Ondergewaardeerde spellen  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

ondergewaardeerde



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®