Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: ma 14 sep 2015, 23:25 
PIONier

Berichten: 3
Hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen over het bordspel Risk (oude versie) en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In het regelement staat dat je na je "speelbeurt" één keer 7 legers mag verplaatsen.

Mag dat elke beurt? Ook als ik niet aanval?

En mag je ze binnen eigen bezet terratorium maar over één grens verplaatsen? Of willekeurig van A naar B binnen je terratorium?

Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2015, 00:00 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
De spelregels geven aan dat de aanvaller dit mag doen, dus dat betekent dat je minimaal een aanval hebt gedaan. Bovendien is het maximaal 7 legers van 1 gebied naar een aangrenzend gebied. Dat lijkt me duidelijk, dus niet binnen je territorium van A naar B zoals je schetst, maar alleen twee aan elkaar grenzende gebieden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2015, 08:19 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ik kan me herinneren dat er verschillende regelboekjes waren in verschillende edities. We hebben ooit wat verschillende dozen open gehad en de regels waren niet overal hetzelfde.

Wij speelden dat je 7 stappen mocht zetten in totaal. Dus 7 van A naar B of 2 van A naar B en 5 van C naar D of 2 van A via B naar C en een van D naar E of....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2015, 08:44 
PIONier

Berichten: 3
Ik dank jullie voor de reacties.

Bij de nieuwe editie mag je namelijk elke beurt, of je nou aanvalt of niet, één legerverplaatsing binnen je bezet gebied uitvoeren met een willekeurig aantal legers. Wat ik best wel een goede regel vind.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2015, 11:36 
PIONier

Berichten: 3
Dit staat in de handleiding (oude versie): "Wanneer hij zijn speelbeurt wil beëindigen mag
hij maximaal 7 legers van het ene door hem bezette gebied naar het andere overbrengen, mits deze beide
gebieden aan elkaar grenzen. Dit overbrengen van legers naar een aangrenzend gebied mag tijdens een
speelbeurt maar één keer gedaan worden."
Aangezien het in de nieuwe versie wel geoorloofd is om elke beurt een troepenverplaatsing te doen, heb ik toch een vermoeden dat ze dat ook bedoelden bij de oude versie. Want ze spreken over "één keer per 'speelbeurt'"en niet "aanval".


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2015, 11:53 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Het is inderdaad speelbeurt.
Deze 7 legers mag je dan 1 land(sgrens) verplaatsen.

Dit in tegenstelling tot aanvallen, waar je kan doorstomen met je hele legermacht (-1 die achterblijft).

Na je gehele aanval is gedaan, dan kan je nog wat (max 7 dus) legers herplaatsen.

Een pas-beurt is dan vaak, legers bijplaatsen en wat legers verplaatsen (indien nodig).

Geweldig spel!!
Maar zal het nooit meer spelen.... vroeger meer dan 2 keer per week als student..... maar te vaak meegemaakt dat t smorgens weer licht werd...... geef mij maar een vergelijkbaar spel waar ik de eindtijd wel van kan inschatten ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2015, 11:56 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Vond de regel altijd raar dat je alleen versterkingen kreeg in een pasbeurt. Dit haalt de vaart uit het spel.

Je krijgt dan mensen die alleen passen en legers bouwen en mensen die met pech bij aanvallen hun legers verliezen.


Omhoog
Online Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2015, 12:36 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Op t moment dat je een continent hebt krijg je die legers altijd he.....
Maar voor passen krijg je extra legers van aantal landen gedeeld door 3 (?) weet ik niet meer zeker... met min van 3 legers per beurt.

En ja..... zo duren spellen lang..... legers opppotten en dan vanuit zuid-oost Azie met 60+ legers gaan wandelen

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vragen over Risk.
BerichtGeplaatst: do 24 sep 2015, 17:48 
Joker

Berichten: 8
De regels van Risk zijn door de jaren heen nogal eens aangepast.
Hasbro is zo vriendelijk geweest om van Risk een hele berg regelboekjes online te zetten (wel alleen de Engelse versies). In de meest recente die ik kan vinden, uit 2003, staat dat je altijd nieuwe legers plaatst 'Receive and Place Reinforcements (always)'. In de oudste variant is dat overigens ook op die manier geregeld.
(Wat dan verder weinig zegt over de verschillende versies daar tussenin. :) )


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Vragen over Risk.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Hasbro, Parker, Risk



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®