Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Axis & Allies
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2005, 22:20 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Ik ben al sinds tijden een groot fan van het originele spel, maar ik vroeg me af of het nu nog de moeite waard is om één van de andere dozen te kopen. D-day lijkt inderdaad heel anders te zijn, maar de andere dozen lijken gewoon een uitvergroting van het startspel. Heb ik hierin gelijk of zien sommige mensen dat anders?

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2005, 10:26 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ik heb er geen ervaring mee, maar men zegt dat D-day nogal saai is en vaak hetzelfde. Revised lijkt wel weer wat interessanter omdat er Europe-elementen gecombineerd worden met het basisspel.

Maar goed, men zegt dat, voor het zelfde geld zwats ik uit mijn nek en is er niks van waar. Hmmm... iemand anders?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Axis & Allies
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2005, 11:19 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Een aantal jaren geleden heb ik A&A Europe gespeeld.

Hoewel dit zeker geen tegenvaller was, vind ik het originele A&A fijner. Waarom? Waarschijnlijk omwille van de strategische uitdaging, gecombineerd met relatief eenvoudige spelregels. Bij A&A Europe en A&A Pacific is het allemaal wat gedetailleerder, maar -volgens mij- wordt het spelplezier daardoor niet echt verhoogd.
Als je van detaill en wargames houdt zullen Europe en Pacific waarschijnlijk beter scoren.

Vrienden speelden onlangs de herziene AH-uitgave: deze brengt meer evenwicht brengt tussen beide kampen. Bij de originele MB-uitgave hebben de Allies meer kans om te winnen (tenzij Erik met de Axis speelt :wink: ).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2005, 13:11 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Het is inderdaad een leuke uitdaging om met de Axis te winnen.

Een beetje verdieping en uitbreiding van de regels vind ik nooit erg. Wellicht toch maar eens proberen!

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2005, 16:14 
Joker

Berichten: 8
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Vroeger heel veel A&A gespeeld, won uiteindelijk met beide partijen van zo'n beetje iedereen in mijn omgeving.
De Europe versie heeft wat Xtra regels en wat minder en is daardoor iets gedetaileerder. Pacific vindt ik niet erg bijzonder tot op heden en D-Day heb ik nog niet gespeeld slechts zien spelen, zoals ik heb begrepen treedt het in herhaling.
Dus waarschijnlijk is de nieuwe Revised edition de beste keus.
Maar ja wat weet ik ervan.

_________________
Spellenwinkel als hobby begonnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2005, 16:50 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 36
Woonplaats: Schiedam
D-Day zou ik beslist niet kopen. Het spelverloop is bijna altijd hetzelfde in verhouding tot de rest van de AA-familie. Je bepaalt zelf niet meer wat je koopt maar je brengt altijd in dezelfde volgorde speelstukken in het spel.

_________________
ECHTE MANNEN ETEN GEEN HONING,
DIE KAUWEN OP BIJEN


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2005, 20:40 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Gringo schreef:
D-Day zou ik beslist niet kopen. Het spelverloop is bijna altijd hetzelfde in verhouding tot de rest van de AA-familie. Je bepaalt zelf niet meer wat je koopt maar je brengt altijd in dezelfde volgorde speelstukken in het spel.


Dat kan op zich ook een uitdaging zijn: winnen met de eenheden die je worden gegeven i.p.v. dat je de luxe hebt om ze zelf te kiezen. Je moet dan roeien met de riemen die je hebt. Dit is, als ik jou begrijp, bij dit spel niet het geval? Dat is jammer. Het thema en de serie vind ik allebei erg boeiend en ik heb er dus serieus aan gedacht om deze variant te kopen.

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2005, 23:18 
Matroos

Berichten: 40
Woonplaats: Budel
Ik speel niet vaak, maar ik vind D-Day zeker zo mooi als de orginele versie. Het is inderdaad minder tactisch met het kopen/krijgen van versterkingen, maar daardoor niet minder leuk. Het blijft bepalen waar je je versterkingen opstelt. Het is wel zo dat bij D-Day meer geluk met de dobbelstenen komt kijken.
Pacific and Europe heb ik ook gespeeld, dat is alleen te lang geleden om nog iets over te zeggen. Ik vond ze toen volgens mij minder dan de orginele versie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 18:19 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Ook ik vind D-Day wel een goed spel. Het speelt eigenlijk heel anders dan de andere uitvoeringen. Omdat de regels niet al te moelijk en uitgebreid zijn is het een goed "introduktie" spel om beginners kennis te laten maken met Axis & Allies. En niet te vergeten: het spel is binnen 2 a 3 uur uit te spelen! De andere uitvoeringen duren een stuk langer (wat ik overigens geen probleem vind :wink: ).
Verder vind ik het originele spel en de Pacific uitvoering erg goed. De laatste omdat als Japan er niet in slaagt om een hoofdstad van de geallieerden te veroveren evengoed nog kan winnen op overwinningspunten. Dat zit helaas niet in Europe.

Axis & Allies Revisited heb ik nog nooit gespeeld. Ben ik wel zeer benieuwd naar...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 21:01 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
cheezer schreef:
Ook ik vind D-Day wel een goed spel. Het speelt eigenlijk heel anders dan de andere uitvoeringen. Omdat de regels niet al te moelijk en uitgebreid zijn is het een goed "introduktie" spel om beginners kennis te laten maken met Axis & Allies. En niet te vergeten: het spel is binnen 2 a 3 uur uit te spelen! De andere uitvoeringen duren een stuk langer (wat ik overigens geen probleem vind :wink: ).
Verder vind ik het originele spel en de Pacific uitvoering erg goed. De laatste omdat als Japan er niet in slaagt om een hoofdstad van de geallieerden te veroveren evengoed nog kan winnen op overwinningspunten. Dat zit helaas niet in Europe.

Axis & Allies Revisited heb ik nog nooit gespeeld. Ben ik wel zeer benieuwd naar...


Goed om te horen dat er ook een variant is die een stukje korter duurt. Ik moet echter wel zeggen dat een potje "standaard" A&A bij ons ook wel in een avond is gebeurd! De toevoeging van de manier van een overwinning behalen voor Japan in A&A Pacific lijkt mij een goede zet. Deze variant trok mij nooit zo, omdat er weinig landgevechten zijn en je dan van dat Island-hopping krijgt. Dit blijkt dus toch leuk te zijn.

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 23:00 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Deze variant trok mij nooit zo, omdat er weinig landgevechten zijn en je dan van dat Island-hopping krijgt. Dit blijkt dus toch leuk te zijn.[/quote]


Dat klopt, het zorgt ervoor dat de geallieerden niet op hun lauweren kunnen rusten als ze er in slagen de Japanners tegen te houden om een geallieerde hoofdstad te veroveren. Voor iedere 10 IPC's krijgt Japan namelijk 1 overwinningspunt (bij 29 IPC's krijgt Japan dus 2 en niet 3 overwinningspunten) en bij 22 punten is het "einde oefening" Geallieerden. Het aantal IPC's is weer gekoppeld aan het aantal gebieden wat je hebt, dus voor de geallieerden betekent het dus: "ten aanval!"


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 okt 2005, 17:32 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Dat klinkt als een goede opzet, anders zouden de Allies lekker achterover leunen en de Jappen laten komen. Dan kan het een heel langdradig spel worden en dat voorkom je hiermee! Lijkt me leuk en volgens jou is dat dus ook leuk! :D

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Axis & Allies
BerichtGeplaatst: do 17 okt 2013, 22:12 
PIONier

Berichten: 3
Hallo allemaal,

Ik heb ook verschillende versies van A en A. D-day is leuk om mee te starten, wat leuk is om op den duur de kaarten met pech en geluk erbij te doen, dan krijg je een onvoorspelbaar spelverloop.

Groet,

Joost


Laatst bijgewerkt door Bart op do 17 okt 2013, 23:54, in totaal 1 keer bewerkt.
deel off topic geschrapt, vraag werd al elders gesteld


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Axis & Allies
BerichtGeplaatst: vr 18 okt 2013, 08:30 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Je kan natuurlijk ook eens kijken of axis & allies World war one wat is
Deze is pas uitgekomen en biedt weer hele andere mogelijkheden.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Axis & Allies
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 21:08 
Meeple

Berichten: 13
Woonplaats: Arnhem
Global 1940 is baas! Duurt wel een hele dag.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Axis & Allies  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Axis & Allies, Hasbro, PS Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®