Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 16:45 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Ik vind dit beide prachtige spellen, maar blijkbaar nergens in het nederlands te verkrijgen?

Zijn hier goeie alternatieven voor dit spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 17:32 
Garnaal

Berichten: 390
Woonplaats: groot ammers
Railways of the World. Is de versie die nu nog verkrijgbaar is. RRT is niet meer verkrijgbaar.

Waarom zou je een NL versie willen hebben? Afgezien van de regels is het spel verder zo goed als taal onafhankelijk. Enkel de kaarten, maar daar staat niet zo gek veel tekst op. En ook voor de mindere sterren in Engels best wel te begrijpen.

Spellen zijn ondanks de indrukwekkende doos en inhoud vrij licht ook. Als je de regels kent leg je ze in 10 minuten uit en ben je ermee weg.

Er zijn natuurlijk andere spellen, zoals de 18xx reeks, maar dat zijn echte euro's, veel droger en met de aandelen veel pittiger.


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 19:17 
5. Twilight Imperium: Fourth Edition (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 225
Woonplaats: Waalre
Lijk ook veel op Age of Steam en Stoom.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 19:53 
Jakkiebak!

Berichten: 64
zodiak schreef:
Lijk ook veel op Age of Steam en Stoom.


Klopt. Maar ik hoor links en rechts dat railroads of the World toch nog net iets beter is.

Iemand ervaring met dat spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 20:52 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Waar kan je 'stoom' nog ergens verkrijgen? Vind geen enkele website voorlopig...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 21:23 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Peter1982 schreef:
zodiak schreef:
Lijk ook veel op Age of Steam en Stoom.


Klopt. Maar ik hoor links en rechts dat railroads of the World toch nog net iets beter is.

Iemand ervaring met dat spel?


Ik heb zowel Railroad Tycoon als Age of Steam in bezit en speel beide graag. Railroad Tycoon is absoluut de visueel aantrekkelijkere van de twee. Qua spelervaring hangt het van je voorkeuren af welke je beter vindt: AoS is financieel bijzonder uitdagend, je bent het eerste deel van het spel vooral bezig met je hoofd boven water te houden en uit de rode cijfers te komen. Daarnaast moet je aan het begin van een ronde al je uitgaven plannen en daarvoor genoeg aandelen uitgeven. RRT is in dat opzicht iets makkelijker, je kunt op elk gewenst moment additionele aandelen uitgeven. Zoals gezegd speel ik beide graag, het hangt er maar net vanaf in welke van de twee ik meer zin heb.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2016, 01:14 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Railways of the World is de reprint van Railroad Tycoon. Er is geen verschil tussen de spellen, behalve dan dat Railways of the World ook een kaart van Mexico voor minder spelers heeft.
De standaard kaart van de Eastern US is m.i. eigenlijk pas leuk vanaf 5 spelers.

Railways of the World lijkt enigszins op Steam en Age of Steam. Ze zijn van dezelfde designer (Martin Wallace). Het zijn alledrie pick-up-and-deliver spellen waarin je biedt op turn-order, je track legt en je kubusjes naar de juiste stations verplaatst om inkomen te genereren. Maar dat zijn dan wel zo'n beetje de overeenkomsten.

Railways of the World is het lichtste van de drie. Het komt in de buurt van een familiespel. Age of Steam is het zwaarste van de drie en is een zwaar economisch spel. Steam hangt er een beetje tussenin en kent twee varianten: Basis en Standaard. Standaard komt in de buurt van Age of Steam, Basis is lichter. Steam vind ik van dezelfde moeilijkheidsgraad als Hoogspanning.

Ik heb ze alledrie gespeeld, maar heb zelf alleen Age of Steam en Railroad Tycoon. Voor mij is Age of Steam het beste spel. Het is moeilijk. Als je fouten maakt doet dat pijn en daar leer je van. Dan weet je de volgende keer wat je niet moet doen of beter moet doen. Je weet achteraf waarom je niet hebt gewonnen.
Railways of the World is een stuk lichter en heb ik eigenlijk alleen maar omdat ik die bij sommige mensen gemakkelijker op tafel krijg.

Dus het is helemaal afhankelijk wat je fijn vindt. Ze scoren alledrie gemiddeld een 7,7 op BoardGameGeek, dus gemiddeld vindt men ze even goed.


De eerder genoemde 18xx-spellen zijn niet te vergelijken met de Steam-spellen. 18xx is geen pick-up-and-deliver, maar een aandelen-spel; dat het over treinen gaat is bijzaak.
Bij de Steam-spellen ben je een spoorwegmaatschappij die je zo goed mogelijk moet runnen. Bij 18xx investeer je in spoorwegmaatschappijen, waarbij je het persoonlijk zo goed mogelijk moet doen; hoe de spoorwegmaatschappijen ervoor staan is irrelevant. Dat alleen al maakt het van een totaal andere moeilijkheidsgraad. Niet te vergelijken. Wel ook zeer goede spellen als je van economische zware spellen houdt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2016, 01:31 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Helemaal eens met bovenstaand stuk. Ik heb zowel Railroad Tycoon, Steam en Age of Steam. Bij mij komt Railroad Tycoon eigenlijk nooit meer op tafel.

Persoonlijk zou ik Steam kopen. Vind het een mooie uitgave, die ik evt. ook makkelijker op tafel krijg, en door de officiele uitbreidingskaarten (ook van Mayfair) is de herspeelbaarheid nog beter.

Een ander argument is eerlijkheid. Van de huidige uitgave van Age of Steam krijgt spelontwerper Martin Wallace (onterecht) geen rode cent. Niet iets waar ik aan mee zou willen werken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2016, 16:33 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Qua uitbreidingen spant Age of Steam wat mij betreft de kroon.

En inderdaad krijgt Marin Wallace geen inkomsten uit Age of Steam en wel uit Steam. Of dat echt zo onterecht is kan ik moeilijk beoordelen. De verschillende "gezellige" threads die er op het Internet te vinden zijn wijzen in verschillende richtingen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2016, 16:45 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Age of Steam heeft inderdaad nog meer uitbreidingkaarten, maar wat ik persoonlijk leuk vind van de Mayfair uitbreidingssets voor Steam is dat er ook altijd een goed speelbare 2 en 3 persoonskaart bij zit. Ik heb niet zo vaak 4-6 spelers aan mijn tafel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Railroads tycoon of railroods of the world??  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Railroads Tycoon, Railroads of the World



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®