Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Triumph & Tragedy
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2016, 11:58 
5. Pacific War (1985)

Berichten: 174
Woonplaats: Ede
Paar weken geleden was dit weer beschikbaar en omdat wij geregeld met drie spelers zijn, leek dit een logische aanschaf - er zijn verbazingwekkend weinig echt goede driespeler-spellen.

Goed. We hebben nu vier potjes erop zitten en het is een blijvertje. Het komt uit de doos van Craig Besinque, het brein achter toppers als EuroFront en Rommel in Afrika.
Het speelt makkelijk en snel - een potje is af te ronden in 4-5 uur. Kom daar maar eens om bij de monsters als voornoemd EuroFront.

Het is een Grand Strategy die heel erg losjes gebaseerd is op WO2 in Europa. Waarom losjes? Omdat het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'Advanced Third Reich' of 'Axis & Allies' de speler niet vastzet in de allianties en gebeurtenissen van 'hoe het was'. Je begint in 1936 en vanaf daar zoek je het maar uit. De As is uit op vrede? Wat jij wilt. Soviets vallen het westen aan in Scandinavie? Geen punt. Er zijn geen harde in het spel voorgebakken zaken - je kunt vriende ne vijanden maken zoals je wilt - of zoals de situatie op het bord voorschrijft.

Ik zal me eens neit aanmatigen een recentie te schrijven - er staan er zat op het net dus daar valt weining aan toe te voegen.

Aanbeveling daarentegen wel - dit is een simpele wargame die veel spelers die geen wargamers zijn ook leuk gaan vinden. Het is relatief eenvoudig te leren en een spelletje valt binnen redelijke tijd af te ronden. De tweede druk komt eraan met daarin een nieuwe mounted map - dus een mooi moment om je collectie aan te vullen met dit juweeltje.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Triumph & Tragedy
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2016, 12:58 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Roghain schreef:
Paar weken geleden was dit weer beschikbaar en omdat wij geregeld met drie spelers zijn, leek dit een logische aanschaf - er zijn verbazingwekkend weinig echt goede driespeler-spellen.


Ik kom er de laatste tijd achter dat er juist ontzettend veel spellen heel erg goed zijn met 3 spelers. Als ik alleen naar conflict-georiƫnteerde spellen kijk, dan kan ik je Pax Porfiriana (en Pax Pamir) aanraden. Spelen echt verbluffend goed met 3.

Of anders Churchill?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Triumph & Tragedy
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2016, 14:43 
5. Pacific War (1985)

Berichten: 174
Woonplaats: Ede
Die twee Paxen ken ik, en heb ik overgeslagen (so to speak) omdat ze voor 2-5 (of 6? Effe uit hoofd) zijn en de aanbevelingen op BGG zijn ook voor 'meer' spelers? T&T is specifiek ontworpen voor 3 spelers en de balans is ook echt daarop gemaakt.
Dat, en ik was in de veronderstelling dat Porfiriana meer een economisch spel was en minder een wargame - maar ik ken ze alleen van lezen hoor, dus misschien verkeerd onthouden.

Chruchill staat op de verlanglijst maar dan niet voor mijn wargame vrienden maar voor de Diplo club - daar past het allicht beter vermoed ik.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Triumph & Tragedy
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2016, 16:27 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Roghain schreef:
Die twee Paxen ken ik, en heb ik overgeslagen (so to speak) omdat ze voor 2-5 (of 6? Effe uit hoofd) zijn en de aanbevelingen op BGG zijn ook voor 'meer' spelers? T&T is specifiek ontworpen voor 3 spelers en de balans is ook echt daarop gemaakt.
Dat, en ik was in de veronderstelling dat Porfiriana meer een economisch spel was en minder een wargame - maar ik ken ze alleen van lezen hoor, dus misschien verkeerd onthouden.


Pax Porfiriana is voor 2-6 spelers, Pax Pamir voor 2-5. Ik heb Porfiriana nu 13x gespeeld (bijna altijd met drie spelers) en Pamir 2x (eenmaal met drie spelers en eenmaal met vier spelers).

Vooral Porfiriana is echt goed met drie. Een economisch spel vind ik het niet echt. Je moet op een bepaalde manier wel kaarten kopen en ze betalen als je ze wilt spelen, dus er zit iets van een inkomensaspect aan, maar dat is niet het hoofddoel. Ter vergelijking: Android: Netrunner heeft op een bepaalde manier ook een inkomensaspect en je moet ook kaarten betalen, maar het is geen economisch spel.

Een wargame is het misschien ook niet heel erg, alhoewel het op BGG wel die classificatie heeft. Het is qua mechanismes niet te vergelijken met Twilight Struggle of de COIN-series, maar ik zou het ongeveer dezelfde classificatie geven: een strategisch spel met een conflict-element, waarin je elkaar als spelers in balans moet houden.
Daarom maakt het ook niet zoveel uit of je het nu met 3 of 4 spelers speelt. Die balans zien te houden is wat het een leuk spel maakt. Dat hebben de COIN-games op een bepaalde manier ook, alhoewel die wel heel anders spelen.

Ik weet niet of je bijv. Nations hebt gespeeld? Het markt-mechanisme in Pax Porfiriana heeft daar wel iets van weg.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Triumph & Tragedy  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Triumph & Tragedy



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®